اخبــــار


با پایان مأموریت امینیان صورت گرفت
انتصاب کاظمی قمی به عنوان سفیر ایران در کابل

گروه سیاسی/ حسن کاظمی قمی به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان معرفی شد. به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام عباس بدری‌فر، رایزن سفارت ایران در کابل، با توجه به اینکه مأموریت 3 ساله بهادر امینیان به‌عنوان سفیر پیشین در افغانستان به پایان رسیده، کاظمی قمی به عنوان سفیر ایران در این کشور معرفی شده است. کاظمی قمی از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان فعالیت داشت. کاظمی‌ قمی نخستین سفیر ایران در عراق بعد از سقوط حکومت بعث بود؛ وی دارای لیسانس اقتصاد و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک است. او پیش‌تر نیز سرکنسولی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات افغانستان را به‌عهده داشت. از جمله اقدامات مهم وی می‌توان به سرپرستی هیأت ایرانی در ۲ دور اول مذاکرات هیأت‌های ایرانی و امریکایی درباره عراق اشاره کرد که در دفتر کار نوری المالکی انجام شد.
کمک برای تشکیل دولت فراگیر
کاظمی قمی در آبان ماه سال گذشته از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان منصوب شد. وی همان زمان درخصوص اقدام رئیس‌جمهور در انتصاب نماینده ویژه افغانستان، از نگاه راهبردی دولت سیزدهم به موضوع افغانستان سخن گفت و استفاده از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و ایجاد دولت فراگیر در این کشور و برنامه‌ریزی برای اجرای نقشه راه همه‌جانبه در خصوص افغانستان را از برنامه‌های خود برشمرده بود. نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان مردادماه امسال، در آستانه یک‌سالگی فرار نیروهای امریکایی از این کشور و حاکم شدن طالبان، رویکرد ایران را در قبال طالبان و مسائل افغانستان تشریح کرد و گفت: جمهوری اسلامی، سیاست تعاملی با طالبان را بر پایه حمایت از مردم افغانستان دنبال کرده است‌ اما تا زمانی که دولت مشارکتی و فراگیری شکل نگیرد، دولتی را به رسمیت نمی‌شناسد. مشارکت فعال در کنفرانس‌های بین‌المللی پیرامون وضعیت افغانستان و میزبانی نشست‌های مختلف بین گروه‌های سیاسی افغانستانی با مقامات طالبان در ایران ازجمله اقداماتی بود که تهران به منظور کمک به حل مناقشات سیاسی کشور همسایه خود طی ماه‌های اخیر انجام داده است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد
۲ ماهواره ایرانی در صف پرتاب به فضا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که تا پایان امسال حداقل دو ماهواره به فضا پرتاب خواهد شد و ماهواره‌های دیگری هم در صف پرتاب هستند. عیسی زارع‌پور در گفت‌وگو با ایرنا، درباره آخرین وضعیت پرتاب ماهواره ناهید ۱ و ۲ گفت: این دو ماهواره در حال آماده شدن هستند که تا پایان سال پرتاب‌هایی خواهیم داشت. سری ماهواره‌های «ناهید» ماهواره‌های مخابراتی هستند که در کشور توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده‌اند؛ ماهواره ناهید یک، بهمن سال ۱۳۹۵ در مراسم روز فناوری فضایی رونمایی شد. این ماهواره برای اولین بار در کشور، در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده و مأموریت‌های آن در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است.
ماهواره «ناهید ۲» جزو ماهواره‌های با فناوری ارتباط مخابراتی و مجهز به تراستر و دارای توان انجام مانورها و اصلاحات مداری نیز هست و می‌تواند یک گام مهم در مسیر ساخت منظومه‌های مخابراتی ارتفاع پایین به حساب آید. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این را هم گفت که ماهواره‌های دیگری در صف پرتاب هستند. زارع‌پور به برنامه طراحی و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و عملیاتی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های این وزارتخانه این است که تا پایان سال حداقل دو پرتاب ماهواره‌ای داشته باشیم که در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.


اسلامی با تشریح آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی خبر داد
آغاز عملیات اجرایی ساخت راکتور تحقیقاتی جدید

رئیس سازمان انرژی اتمی از آغاز عملیات اجرایی راکتور تحقیقاتی جدید خبر داد و گفت: این راکتور مکمل و جایگزین راکتور تهران خواهد شد. به گزارش صدا و سیما، محمد اسلامی در تشریح آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این راکتور ۱۰ مگاواتی تحقیقاتی، مقیاسی بیشتر و کارایی و عملکردی بهتر نسبت به راکتور تهران خواهد داشت، افزود: این راکتور پوشش دهنده دامنه بزرگی از فعالیت‌ها خواهد بود که در آن آزمایش سوخت هم پیش‌بینی شده است.
وی همچنین با یادآوری اینکه پروژه اجرایی مرکز «تترا» از چهار سال پیش شتاب گرفته است، آن را بزرگترین مرکز تولید رادیوداروی منطقه توصیف کرد و ادامه داد: با راه‌اندازی این مرکز می‌توانیم ظرفیت بزرگتر و گسترده‌تر داشته باشیم و فرایند تحقیقات، آموزش، پژوهش و تولید رادیودارو را از طریق استفاده از راکتور جدید، با ظرفیت بالاتری پشتیبانی کنیم. معاون رئیس جمهور با تأکید بر باور دانشمندان همکار سازمان انرژی اتمی به توانایی بومی‌سازی فناوری، گفت: برای ما مهم است که همه اجزای فرایند تبدیل ایده به محصول را بشناسیم و روی آن ظرفیت‌سازی کنیم؛ فرایندی که می‌تواند علم و دانش را به نوآوری و سپس به سیستم و سامانه تبدیل کند و در نهایت به زنجیره ارزشی برساند که بتواند به معنای واقعی کلمه اقتصاد دانش‌بنیان را پدیدار کند و تأثیراتش را در زندگی مردم به وجود آورد. 
همچنین به گزارش ایسنا، اسلامی فقدان سند چشم‌انداز و کمی کردن اهداف کیفی و راهبردی را از حلقه‌های مفقوده شناسایی شده در سازمان انرژی اتمی ایران دانست و اظهار داشت: بحمدالله اکنون سازمان دارای سند جامع با چشم‌انداز و افق ۲۰ ساله است و همه ارکان و حدود ۴۰ شرکت تابعه و وابسته، تکلیف معین و نوشته‌شده‌ای در اختیار دارند و به سمت آن در حال حرکت هستند. 
رئیس سازمان انرژی اتمی تبدیل شدن به یکی از قطب‌های سازنده نیروگاه‌های اتمی در جهان را از هدفگذاری‌های کلان این سازمان اعلام کرد و با اشاره به ظرفیت‌سازی‌های انجام شده در راستای تحقق این هدف علی رغم عملیات تروریستی و خرابکاری‌های صنعتی که علیه این سازمان در بیش از دو دهه اخیر انجام شده و به آن چهره‌ای امنیتی داده است، گفت: با وجود این ما سیاست نوآوری و درهای باز را مدنظر قرار داده و آن را اعلام کرده‌ایم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/2/637386/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها