نکاتی مهم از پایان جام جهانی 2022

سردرگمی فیفا و سرنوشت مبهم رونالدو


گروه ورزشی/ جام جهانی قطر به عنوان یکی از جذاب‌ترین دوره‌های جام جهانی به کتاب تاریخ پیوست و آرژانتین هم با کسب سومین قهرمانی خود در این رقابت‌ها تاریخ‌سازی کرد. لیونل مسی قلب تپنده و مغز متفکر تیمش در این دوره از جام جهانی بود و در نهایت هم به آنچه که سال‌ها رؤیای آن را داشت یعنی کسب قهرمانی جهان رسید و با زدن دو گل در جریان بازی و یک گل در ضربات پنالتی شایستگی خود برای کسب عنوان بهترین بازیکن جام را به طور کامل نشان داد. تورنمنت 2022 نکات مهمی را به همراه داشت که به مرور برخی از آنها می‌پردازیم.
فیفای بدون برنامه
فیفا و جیانی اینفانتینو تصمیم گرفته‌اند جام جهانی 2026 با 48 تیم برگزار شود، آنها ابتدا می‌خواستند 16 گروه سه تیمی تشکیل دهند اما حتی اینفانتینو هم فهمیده گروه چهار تیمی است که مرحله گروهی را جذاب می‌کند. شاید دوباره سراغ سیستمی بروند که بهترین تیم‌های سوم به مرحله حذفی صعود کنند هرچند این هم از بی‌معنی شدن بازی‌های آخر گروهی جلوگیری نمی‌کند و این یکی از شاهکارهای فیفا است.
یک فوق‌ستاره برای آینده
کیلیان امباپه ذاتاً پدیده است، یک استعداد بی‌نظیر که قصد دارد کتاب رکوردها را دوباره بنویسد. وقتی دیدیه دشان می‌گوید جام جهانی، تورنمنت امباپه است، بی‌دلیل نمی‌گوید. این بزرگ‌ترین عرصه فوتبال جهان است و او به‌راحتی در آن می‌درخشد. لحظه‌ای به این فکر کردید که یکی از سه پنالتی‌اش مقابل آرژانتین را از دست بدهد؟ کسی تصور می‌کرد 95 ثانیه بعد از زدن گل اول در فینال، با یک شوت سرضرب و عالی همه چیز را به هم بریزد؟! امباپه استثنایی است و اگر آمادگی بدنی‌اش را حفظ کند، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال می‌شود.
سرنوشت نامعلوم رونالدو
فرناندو سانتوس اخراج شد، شاید این تنها نکته مثبت جام جهانی 2022 برای کریستیانو رونالدو باشد. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که مربی بعدی مثل سانتوس او را نیمکت‌نشین نکند (کاری که قبلاً اریک تن‌هاخ در منچستریونایتد کرد) چون تیمی که می‌خواهد فوتبال مدرن بازی کند بدون بازیکنی که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد پرس کند، راحت‌تر است. قطر قرار بود محل رستگاری رونالدو باشد، قرار بود به همه ثابت کند هنوز در بالاترین سطح چه کارهایی از او برمی‌آید اما در عمل سقوط دراماتیکی داشت. رفتارهای حاشیه‌ای مناسبی هم نداشت و در واقع هیچ‌کس را راضی نکرد.
مودریچ تمام نشدنی
کرواسی چهار میلیون نفری بعد از نایب قهرمانی 2018 در این جام سوم شد و لوکا مودریچ پشت این معجزه است. این هافبک 37 سال دارد و همان‌طور که زلاتکو دالیچ گفت همچنان با انرژی 20 ساله‌ها بازی می‌کند. مودریچ فقط از نظر فنی فوق‌العاده نیست بلکه از جهت قدرت بدنی هم عالی است و در خط میانی یکی بعد از دیگری توپ‌ها را می‌گیرد. دالیچ امیدوار است همچنان او را در تیمش داشته باشد، ما هم همینطور!
آلمان، تیمی که نشانی از قدرت سابق نداشت
کجای کار آلمان در این تورنمنت ایراد داشت؟ تقریباً همه جایش. ایلکای گوندوغان اعتراف کرد: «ما راحت توپ لو می‌دهیم و در خط حمله از موقعیت‌هایمان استفاده نمی‌کنیم. از نظر تیمی و فردی عملکرد خوبی نداشتیم. باید ببینیم اشکال کار از کجا است.» آلمان برای دومین بار پیاپی از مرحله گروهی جام جهانی حذف شد و اگرچه هانسی فلیک تا یورو 2024 می‌ماند اما الیور بیرهوف از مدیریت تیم ملی و آکادمی استعفا کرده چون مشکلات آلمان ساختاری است. شاید سیستم فوتبال آلمان به یک تحول نیاز دارد، چیزی شبیه آنچه باعث قهرمانی تیم در جام جهانی 2014 یعنی 14 سال بعد از عملکرد افتضاح در یورو 2000 شد.
مسی همچنان باانگیزه
اینکه مسی می‌خواهد به بازی در تیم ملی آرژانتین ادامه دهد، قابل درک است. او بیش از همیشه از این کار لذت می‌برد و این نه تنها به خاطر موفقیت‌هایی است که در 18 ماه اخیر به دست آورده‌اند بلکه به خاطر اتحاد ناگسستنی است که با اسکالونی و بقیه برادرانش ایجاد کرده است. در عین حال، دیگر نیازی نیست مسی ادامه دهد. او همه کار کرده و همه چیز برده است. با وجود افتخارات باشگاهی بیشمارش، خیلی‌ها ایراد می‌گرفتند در عرصه ملی کار خاصی نکرده، ولی حالا قهرمانی امریکای جنوبی را با قهرمانی جهان به دست آورده است؛ مسی فوتبال را کامل کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/21/637567/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها