فضای مجازی


فقدان
دیروز خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها رسمی قرار گرفت مبنی بر درگذشت ایرج اعتصام معمار معاصر و شهرساز. او دارای مدرک دکترای معماری از دانشگاه فلورانس در سال ۱۳۳۹ بود و از سال ۱۳۵۰ به عنوان کارشناس ارشد طرح‌ریزی منطقه‌ای سازمان ملل متحد و عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری از سال ۱۳۵۲ فعالیت کرد. این هنرمند مدیریت و طراحی پروژه‌هایی مانند مجموعه حرم شاه‌چراغ شیراز، پردیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، شهر جدید لتیان، مجموعه‌های جهانگردی محلات، سرعین اردبیل، لاهیجان و... را برعهده داشته است. ازجمله آثار تألیفی ایرج اعتصام می‌توان به ترجمه کتاب عقاب دو سر، از گذشته تا آینده اسکان بشر، ترجمه کتاب معماری اسلامی، فرم، عملکرد و معنی اثر و... اشاره کرد. از مسئولیت‌های وی می‌توان به دانشیاری دانشگاه ملی ایران، دانشیاری دانشگاه تهران، رئیس دفتر فنی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مؤسس و مدیرعامل مهندسین مشاور امکو، استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران، مشاور عالی و محقق برای مهندسین مشاور امکو و مؤسسه بین‌المللی دوکسیادیس، استاد مدعو در دانشگاه واشنگتن در سیاتل، محقق مرکز مطالعات شهری دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، مدرس دانشگاه برکلی امریکا و… اشاره کرد.
 سینما
مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده شامگاه دوشنبه 28 آذرماه با حضور عوامل مستند و مسئولان شهری در شهر مشهد به صورت رسمی افتتاح و پس از نمایش اثر در پردیس هویزه، جلسه نقد و بررسی با حضور دو تن از استادان دانشگاه برگزار شد. پس از اکران مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست»، محسن اسلام‌زاده سازنده اثر با اشاره به تعطیلی مرکز کاهش آسیب سپیده علیزاده به عنوان سوژه مستند گفت: تعطیل کردن مرکز این فعال اجتماعی اشتباه بزرگی از سوی نهادهای مسئول بود و متأسفانه مشخص نیست تعداد زیادی از خانم‌هایی که در این مرکز تحت حمایت قرار گرفته بودند، در حال حاضر در کدام نقطه شهر هستند و چه بلایی سرشان آمده است. زهرا خاوری جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیار از سیاستگذاری‌ها در حمایت‌ از مردان است، گفت: نبود حمایت باعث می‌شود فرصت‌ها از دست بروند و جامعه شکننده شود؛ جامعه‌ای که ماهیت خود را از اعضایش می‌گیرد. پس وقتی افراد جامعه دچار شکنندگی و سرخوردگی می‌شوند، آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها رشد پیدا می‌کند و این‌گونه قدرت بازیابی انسان‌ها از بین می‌رود. بنابراین هم سیاستگذاران و هم مخاطبان به ترتیب باید سیاست‌هایی را اتخاذ و کارهایی را انجام بدهند تا افراد آسیب‌پذیر به جامعه بازگردند و در ابتدای امر مهم این است که افراد را ابتدا بشناسند. در ادامه وحید بخشی عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی نیز خاطرنشان کرد: آن چیزی که بیشتر نیاز به مراقبت دارد و باید برای آن انرژی بگذاریم این است که میزان ورودی افراد سالم به عرصه اعتیاد و کجروی‌ها پایین بیاید تا مددکار ما بتواند روی حوزه تخصصی خود تمرکز و به جامعه کند.
تئاتر
احمد عزیزی، هنرمند تعزیه‌خوان که از دیروز مجلس تعزیه حضرت زهرا(س) را روی صحنه برده در گفت‌وگویی با ایسنا از جزئیات این نمایش گفته است. عزیزی در بخشی از صحبت‌های خود به این نکته اشاره می‌کند که هر هنری طرفداران خود را دارد. تعزیه هم همین‌طور است. نمایشی است که از ادبیات و نمایش و موسیقی بهره گرفته و می‌تواند هر مخاطبی را جذب خود کند. او با ارائه توضیحاتی درباره درونمایه این تعزیه ادامه می‌دهد: این تعزیه درباره زندگی و شهادت حضرت فاطمه است. از آنجا که در تعزیه هیچگاه هنرمندان زن بازی نکرده‌اند، این اجرا نیز با حضور هنرمندان مرد روی صحنه می‌رود. عزیزی که این مجلس تعزیه را از ساعت  30/17 اجرا می‌کند، درباره ساعت اجرای آن می‌گوید: این ساعت برای اجرای ما مشخص شده بود. با اینکه در این ساعت تماشاگران نمی‌توانند با خودروی شخصی به سالن مراجعه کنند ولی امیدوارم با وسایل عمومی بتوانند به راحتی به سالن برسند. این تعزیه‌خوان درباره وضعیت تبلیغ و اطلاع‌رسانی این اجرا هم می‌گوید: خود ما از طریق کانال‌ها و سایت‌هایی که می‌شناسیم، اطلاع‌رسانی می‌کنیم. اداره کل هنرهای نمایشی هم با امکاناتی که دارد، در این زمینه کمک می‌کند. قرار است تراکت هم پخش کنند. جلوی سالن هم که بنر داریم. این تعزیه با حضور هنرمندانی چون احمد عزیزی، مسعود عزیزی، حسین عقیقی، حسین بایگی، حبیب ماهری، حسین حیدری، سیدمحمد میرنقی، مهدی سعیدی، عباس حیدری، ابراهیم خدابنده‌لو، میلاد عزیزی، عرشیا حسینی، امیرعلی رضایی اجرا می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/24/637584/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها