طرح دولت برای خرید توافقی ارقام پرمحصول برنج نتیجه داد

بازگشت رونق به بازار برنج مازندران


 ساری- بازار برنج مازندران به طرح دولت برای خرید توافقی ارقام پر محصول برنج واکنش نشان داد و بررسی‌ها گویای آن است که رونق به این بازار که بیش از 4 ماه در کما و کسادی به سر می‌برد بازگشته است.
 دولت به منظور خروج بازار برنج از رکود، با اعلام قیمت توافقی، خرید ۲ رقم برنج پرمحصول را در پنج روز گذشته آغاز کرده است، بر این اساس قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم برنج ندا و شیرودی با 8 تا ۱۰ درصد شکستگی به ترتیب ۳۳ هزار تومان و ۴۱ هزار و ۸۰۰ تا ۴۲ هزار تومان اعلام شده است.
بر‌اساس اعلام اتحادیه شالیکوبی‌داران، همچنان حدود ۶۰ درصد از برنج‌های استان مازندران آماده فروش در انبارهای شالیکوبی‌های باقی مانده وجود دارد که عمده برنج‌های نفروخته شده در اختیار کشاورزان است. اگرچه بر اساس آمارسازمان جهاد کشاورزی مازندران، امسال از ۲۱۵هزار هکتار زمین‌هایی که زیر کشت اول رفته بود، حدود ۶۸هزار هکتار آن از ارقام پرمحصول به خصوص ندا، شیرودی و فجر بوده که نسبت به سال گذشته کمی بیشتر است، اما عمده کشت برنج از ارقام محلی طارم و طارم هاشمی است که طبق اظهارات صاحبان شالیکوبی‌ها خرید توافقی ارقام پرمحصول از سوی دولت روی رونق بازار این ارقام نیز تأثیر مثبتی گذاشته است. به گزارش ایرنا رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه طبق گزارش‌های کارشناسان، بازار برنج پس از اعلام و آغاز خرید توافقی نسبتاً رونق گرفته است، گفت: اکنون قیمت برنج ندا که قیمت توافقی آن ۳۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم است، به حدود ۳۵ هزار تومان رسیده و قیمت برنج شیرودی از ۴۲ هزار تومان خرید توافقی به ۴۷ هزار تومان افزایش یافته است. حسن عنایتی افزود: البته نگرانی و دغدغه کشاورزان نسبت به طولانی شدن نگهداری محصولشان بحق است و حتی قیمت کنونی برنج به نسبت هزینه‌ها راضی‌کننده نیست، اما امیدواریم بازار خرید و فروش با اعلام کارشناسی کف قیمت، رونق بگیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با ذکر این نکته که برنج‌های ارقام پرمحصول با 8 تا ۱۰ درصد شکستگی از کشاورزان خریداری می‌شود، ادامه داد: وجه خریداری برنج نیز حداکثر در بازه زمانی ۱۵ روزه به کشاورزان پرداخت می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/16/637589/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها