با اعتصاب پرستاران یک‌چهارم مراکز درمانی انگلیس، رکورد جدیدی در تاریخ این کشور ثبت شد

نظام درمان انگلیس در کما


زهره صفاری/ جدی شدن اعتصاب‌های سراسری پرستاران و اورژانس پیش بیمارستانی در انگلیس، سیستم بهداشت و درمان این کشور را در آستانه سقوط قرار داده است. اما در بحبوحه این شرایط بغرنج که رسانه‌های بریتانیایی به آن عنوان «زمستان نارضایتی» را داده‌اند، دولت ریشی سوناک همچنان حاضر به سازش با اعتصاب کنندگان نیست و تقاضای افزایش حقوق آنها را ناعادلانه می‌داند.
به گزارش واشنگتن‌پست، فشار اعتصاب‌های گسترده آن هم در آستانه تعطیلات کریسمس، تنها سیستم درمان را دچار اختلال نکرده است، بلکه با دست از کار کشیدن شماری از آتش‌نشانان، کارگران ساختمانی، رانندگان آمبولانس‌ها، کارکنان مرزی، رانندگان اتوبوس، کارکنان پست و کارمندان راه‌آهن، خانه شماره 10 با چالشی پیچیده روبه‌رو است. در این شرایط معلم‌ها نیز تهدید کرده‌اند که در صورت برآورده نشدن خواسته‌شان برای افزایش حقوق در سال جدید به فهرست اعتصاب‌کنندگان خواهند پیوست. به باور کارشناسان اعتصاب‌کنندگان پس از 12 سال تحمل بودجه ریاضتی حزب محافظه کار، در سال‌جاری که فشار تورم و هزینه‌های زندگی بشدت سرسام‌آور شده است، سکوت را جایز نمی‌دانند.
تا برهه فعلی تنها پاسخ کابینه ریشی سوناک به بحران اعتصاب‌ها در بخش‌های مختلف آموزش نظامیان برای پر کردن پست‌های خالی در مراکز اورژانس و ایست و بازرسی مرزی بوده است. به‌طوری‌که در حال حاضر با جدی شدن اعتصاب رانندگان اورژانس، 1200 نظامی ارتش برای این بخش در تعطیلات آماده‌باش هستند و نیروهای داوطلب نیز قرار است پست‌های مرزی را پر کنند.
بی‌اعتنایی به خواست پرستاران
حمایت عمومی از اعتصاب پرستاران در بریتانیا بشدت تقویت شده است، آن هم در حالی که کادر درمان در چند سال اخیر و شیوع کرونا در خط مقدم مبارزه با این ویروس، مورد تقدیر دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق انگلیس بودند و بارها علاوه بر عامه مردم، سیاستمداران خانه شماره 10 نیز فداکاری‌های آنها را تحسین می‌کردند. حالا پرستاران انگلیسی معتقدند هزینه‌های بالای زندگی، آنها را بیش از تقدیر، به درآمد بیشتر نیازمند کرده است و افزایش دستمزدی متناسب با تورم بالای 10 درصد کشورشان را طلب کرده‌اند. این درخواست در شرایطی است که سیستم درمان بریتانیا با کمبود تقریبی 50 هزار پرستار روبه‌رو است و پس از مهاجرت و استعفای شماری از کادر درمان در روزهای سخت شیوع کرونا، برای تأمین نیروهای جدید به استخدام خارجی‌ها رو آورده است. دولت مدعی است میانگین سالانه درآمد پرستاران در حال حاضر 43 هزار و 300 دلار (35600 پوند) است و این رقم گرچه نسبت به درآمد پرستاران در امریکا، کانادا، استرالیا، ایرلند، آلمان و اسپانیا پایین‌تر است اما نسبت به پرستاران فرانسه و ایتالیا درآمد خوبی به‌شمار می‌رود و در این شرایط پیشنهاد دولتی افزایش 4.75 درصدی حقوق آنها را عادلانه می‌دانند. این در حالی است که اتحادیه‌های پرستاری با توجه به فشار کاری نیروهای درمانی و پرستاری، خواهان 19 درصد افزایش دستمزد شده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد دولت تبعات منفی این اعتصاب‌ها را به جان خریده چراکه سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید: «این بی‌مسئولیتی است که برای چند برابر شدن دریافتی‌ها فشار می‌آورند.» ریشی سوناک نیز رقم فعلی را مناسب و منصفانه می‌داند.
در حال حاضر 64 درصد بریتانیایی‌ها و حتی شماری از سیاستمداران از اعتصاب پرستاران حمایت کرده‌اند اما همچنان آنچه خروجی نشست فوری دوشنبه وزرای کابینه با رؤسای اتحادیه پرستاری نشان می‌دهد در این جلسه افزایش حقوق همچنان در دستور جلسه قرار نداشته است و بنا بر گزارش فایننشال تایمز، استیو بارکلی، وزیر بهداشت دولت بریتانیا با همین دستور کار قرار است با اتحادیه‌ها پای میز مذاکره بنشیند. براساس گزارش بی‌بی سی، در حال حاضر حدود 10 هزار نیروی پرستاری در انگلیس در یک‌چهارم بیمارستان‌ها و مراکز درمان بجز بخش‌های اورژانس به اعتصاب پیوسته‌اند و بزرگترین اعتصاب تاریخ این کشور در این بخش را رقم زده‌اند. همچنین 16 هزار وقت جراحی و ویزیت پزشکان نیز لغو شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/4/637595/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها