کسادی بازار مواد غذایی و هدیه در ایالات متحده

کریسمس امریکایی‌ها را چه کسی دزدید؟


لاله مهرزاد/ تا شبی که قرار است بابانوئل گوزن‌های خود را افسار بزند و سورتمه‌اش را راهی خانه خانواده‌های امریکایی کند تا شب میلاد حضرت مسیح(ع) را جشن بگیرند، 10 روز مانده است، اما پدران امریکایی زیر بار تورمی که برای آنها بی‌سابقه است، در حال خرد شدن هستند و نمی‌دانند چگونه باید میز شام کریسمس را بچینند و از جانب بابا نوئل هدایایی را در جوراب‌های آویخته کودکانشان و زیر درخت کریسمس قرار دهند.
به گزارش سایت خبری تحلیلی اینوستر، در ماه اخیر میزان تورم خرده‌فروشی‌ها در امریکا که در آستانه تعطیلات این کشور صورت گرفته است، به 6 تا 8 درصد رسیده است که باید به آن سایر تورم‌ها نظیر افزایش بهای بنزین، مواد غذایی و سایر مواد اولیه را نیز افزود. تورمی که در 40 سال اخیر در این کشور بی‌سابقه بوده و در چند ماه گذشته باعث خالی شدن جیب و اندوخته امریکایی‌ها شده است، بویژه که خبرها نشان می‌دهد، نرخ بهره کارت‌های اعتباری و مسکن نیز افزایش چشمگیری داشته و کسانی که وام خرید خودرو گرفته بودند و تعدادشان هم کم نیست، بیش از دیگران تحت فشار هستند. همه اینها در کنار هم باعث شده است تا امریکایی‌ها در آستانه تعطیلات به این نتیجه برسند که شاید لازم نباشد، کریسمس خود را مثل همیشه جشن بگیرند. نشانه‌های این تصمیم‌گیری را می‌توان از همین الان هم در بازارهای امریکا مشاهده کرد. یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده، نشان می‌دهد، 69 درصد امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند، قصد دارند از میزان هزینه‌های مربوط به 12 روز کریسمس تا سال نوی میلادی بکاهند. 73 درصد هم گفته‌اند که برخلاف هر سال، دیگر به سفر نخواهند رفت تا بتوانند در میزان هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. اما این دست خبرها، خبرهایی نیست که خرده فروشان امریکایی از شنیدن آنها خوشحال باشند. آمارها نشان می‌دهد، خرید‌های کریسمس و سال نو گاه می‌تواند تا 30 درصد فروش سالانه خرده فروش‌ها را تشکیل بدهد. فروشگاه‌های اینترنتی هم وضعیت بهتری ندارند. در حالی که پیشتر برآورد می‌شد، 57 درصد مصرف‌کنندگان به خرید آنلاین روی آورند، اکنون نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، 43 درصد امریکایی‌ها تمایل به خرید دارند.
اما فقط هدایا و لباس نو نیست که امریکایی‌ها در حال حذف آنها از خریدهای کریسمس و سال نوی خود هستند. در واقع میز شام کریسمس نیز از تورم در امان نمانده است. به گزارش روزنامه امریکایی یو اس ای تودی، در حالی که بوقلمون اصلی‌ترین ماده غذایی شب کریسمس برای خانواده‌های مسیحی است، افزایش بهای این کالا به بیش از 23 درصد رسیده است. ضمن اینکه بهای کره، تخم مرغ و آرد که مواد اصلی پخت شیرینی هستند نیز قابل توجه است و برای نمونه تخم مرغ افزایش بهای 50 درصدی داشته است. مقامات امریکایی مدعی هستند، علت اصلی آن کمبود نیروی کار بوده است. بسیاری از اقتصاددانان امریکایی امیدوارند، در هفته‌های پیش رو که قراراست، قانون نیروی کار خارجی اصلاح شود، در این خصوص گشایشی حاصل شود. هرچند که سایر مشکلاتی که باعث تورم در امریکا شده، مانند هزینه‌های مداخله‌جویی واشنگتن در امور سایر کشورها و از جمله جنگ اوکراین و همچنین تبعات پاندمی کرونا، ادامه دارد و راه حرکت به سوی اقتصادی سالم را در این کشور دشوار می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/4/637596/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها