آیا تک درنای سیبری پرنده‌ای را به تنهایی خود راه می‌دهد؟

جفتی برای «امید»!


سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش از مذاکره جهت تحویل درناهای جدید بلژیکی به ایران جهت حفظ کریدور پروازی سیبری به کشور خبر داد.
غلامرضا ابدالی در گفت‌وگو با مهر از فردی بلژیکی می‌گوید که در مرکزی شخصی اقدام به ایجاد مرکز پرورش درنا کرده است و برخی به سازمان محیط زیست پیشنهاد اختصاص و انتقال یکی از این درناها را برای ایران داشته‌اند.
به گفته او قرار نیست هزینه‌ای برای این کار اختصاص داده شود بلکه انتقال آن رایگان است و تنها برای اینکه کریدوری پروازی برای ورود درناها از سیبری به ایران ایجاد و حفظ شود این اقدام مدنظر قرار گرفته است.
ابدالی می‌گوید: «در حال حاضر فقط تک درنای سیبری به نام امید این کریدور پروازی را حفظ کرده و این نگرانی برای آینده وجود دارد که اگر درناهای جدید به ایران سفر نکنند این کریدور به طور کامل حذف شود.»
سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش می‌گوید: سعی می‌کنیم درنایی که مورد مذاکره قرار می‌گیرد ماده باشد تا جفتی برای امید هم درنظر گرفته شود ،البته اولویت ابتدا این است که با ورود درناهای جدید خانواده‌هایی از درناها به ایران سفر کنند و کریدورهای پروازی حفظ شود.
ابدالی در حالی از تلاش برای آوردن جفت برای امید سخن به میان می‌آورد که کارشناسان حیات وحش بارها به تک‌همسری بودن درنا‌های سیبری اشاره کرده‌اند. 
در سال‌های پیش نیز الن ووسالو توکلی، مدیرعامل انجمن حمایت از درنای سیبری در فریدونکنار که به «مادر درناها» مشهوراست سعی کرد جمعی از درناها را به زیستگاه ازباران و سرخرود بیاورد اما موفقیتی در پی نداشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/15/637622/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها