نماینده مردم اهواز در مجلس تأکید کرد

خطر آبگیری «چم‌شیر» برای کشاورزی هفت شهر 


زیست بوم: نماینده مردم اهواز در مجلس، آبگیری سد چم‌شیر را تکرار خاطره تلخ سد گتوند توصیف کرده و تأکید کرد: با آبگیری این سد جنوب شرق خوزستان با تهدید جدی زیست‌محیطی، بویژه در حوزه کشاورزی مواجه خواهد شد. «سید کریم حسینی» در حالی با آبگیری سد چم‌شیر مخالفت می‌کند که اخیراً سازمان حفاظت محیط‌زیست، آبگیری این سد را به‌دلیل ابهامات موجود درباره احتمال وجود گنبدهای نمکی نهفته در آن تا زمان نمونه‌گیری مجدد متوقف و تأکید کرده که مجوز آبگیری سد تا زمان نمونه‌برداری مجدد از سوی وزارت نیرو، صادر نخواهد شد! پیشتر نیز مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اصل ۹۰ نسبت به وجود نمک و شور شدن منابع آبی این محدوده اظهار نگرانی کرده است.
تهدید جدی برای محیط‌زیست
طبق گفته نماینده مردم اهواز در مجلس، سد چم‌شیر در مسیر رودخانه زهره احداث شده و در پایین‌دست این سد هفت شهر وجود دارد که در نتیجه آبگیری آن آسیبی جدی به محیط‌زیست و کشاورزی خوزستان بویژه در جنوب شرق استان وارد خواهد شد. او به مهر می‌گوید: آبگیری این سد با توجه به اینکه در حوزه آن هم چشمه‌های آب شور، نمکی و آهکی وجود دارد، قطعاً خاطره تلخ سد گتوند را تکرار کرده و دغدغه فکری برای کارشناسان امر و مردم ایجاد می‌کند.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس تصریح می‌‌کند: مطالبه جدی کشاورزان، مردم جنوب شرق خوزستان و فعالان زیست‌محیطی این است که به هیچ‌وجه آبگیری سد چم‌شیر انجام نشود؛ چون در این صورت جنوب شرق خوزستان را با تهدید جدی زیست‌محیطی  بویژه در حوزه کشاورزی مواجه می‌کند. حسینی تأکید می‌کند: تمامی کارشناسان این هشدار را داده‌اند که آبگیری سد چم‌شیر با توجه به دبی پایین رودخانه زهره و همچنین چشمه‌های آب شور و لایه‌های نمکی و آهکی می‌تواند یک تهدید جدی برای محیط‌زیست باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/15/637623/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها