خبردرخبر


«ایران» – محمدرضا نعمتی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین چال نشان داد این گورستان دارای آثاری از دوره عصرآهن تا دوره اشکانی است، گفت: در سه ترانشه ۴۹ گور شناسایی شد که در بستر طبیعی و بر اساس توپوگرافی منطقه از غرب به شرق بین ۳۰ الی ۸۰ سانتیمتر با خاک پوشیده شده‌اند و گورهای کاوش شده بین ۱۹۰ تا ۲۲۰ سانتیمتر طول، بین ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر عرض و دارای عمقی بین ۳۰ تا ۶۵ سانتیمتر هستند.

میراث آریا- نخستین جشنواره فیلم و عکس «یلدای جهانی» ویژه ایرانیان سراسر دنیا به مناسبت نخستین سال ثبت جهانی یلدا در یونسکو برگزار می‌شود. در برگزاری این جشنواره در خارج از ایران، بیش از ۸۰ رایزن فرهنگی در سراسر دنیا همکاری دارند.

 ایسنا- عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان از شب یلدا (شو‌چله) به‌عنوان بخشی از تاریخ و میراث لرستان یاد کرد و گفت: لرستانی‌ها یلدا را ارج می‌نهند چراکه پیشینه تاریخی این شب نماد زایش، ایزد مهر و تاریخ ایرانیان است.

ایرنا - اردشیر رستمی، فرماندار شهرستان پاوه با اشاره به ثبت جهانی اورامانات گفت: تدوین یک طرح جامع به منظور ساماندهی گردشگری در حوزه‌های مختلف آن یکی از نیازهای بسیار ضروری این شهرستان گردشگرپذیر است.

ایرنا- مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: صنایع‌دستی دارای اهمیت است و حوزه‌های مختلف و گوناگونی را در برمی‌گیرد. اعتقاد من این است که باید یک ادبیات جدید در حوزه صنایع‌دستی با توجه به این جشنواره ایجاد شود.

ایلنا- به اعتقاد علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، بهترین راه مقابله با ایران‌هراسی، حضور گردشگران است. او همچنین گفت: بیش از ۶۵ درصد تورهای ورودی کنسل شده‌اند و اعلام کرد که گردشگرانی که سهواً بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

ایلنا- یکی از فعالان فرهنگی منطقه بام و صفی آباد در اسفراین، از به ثمر رسیدن پیگیری‌های صورت گرفته و در نهایت ساخت سنگ مزار برای «حسن اوغلو» شاعر نامی ترک خبر داد.

مهر- مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، استان محور بودن «نمایشگاه گردشگری1401» را مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه امسال بیان کرد و امیدوار است شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

 ایسنا- کاوه خورابه، معاون علمی پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که «خانه نِی ایران» در خانه نایب اسدالله بنا شود، گفت: بانک سپه می‌تواند پیشقدم شود و موضع خود را در مورد خانه نایب اسدالله تغییر دهد و رویکردی را اتخاذ کند که به شکل‌گیری خانه نی ایران منجر شود و خود نیز یاریگر اصلی و هم‌نشین با اهالی هنر شود.

مهر- حین عملیات لایروبی خلیج گرگان در شمال آشوراده، بقایای یک موتور دیزل تاریخی متعلق به بیش از ۱۰۰ سال گذشته کشف و به بیرون از آب منتقل شد. بر پایه اظهارات برخی شاهدان، این کشف در مناطق باتلاقی شمال آشوراده انجام شد.
​​​​​​​
تسنیم- علی رفیعی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی تهران با اشاره به ظرفیت آثار ناملموس تاریخی در جهت توسعه صنعت گردشگری در کشور گفت: در حوزه بازاریابی گردشگری با اتکا به آثار فرهنگی ناملموس از جمله نوروز و بویژه شب یلدا بشدت با ضعف رو‌به‌رو هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/15/637624/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها