سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود تأکید کرد

اظهار نظرهای غیرمستند خط قرمز است


گروه سیاسی/ مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که اقدامات دستگاه قضایی برای کمبود برخی داروها در بازار چه بوده است، گفت: برخی شرکت‌های دارویی با وجود اینکه مواد اولیه برخی داروها را در اختیار داشتند از تولید صرف نظر کرده یا دست به احتکار زدند. اکنون برای چهار شرکت دارویی به اتهام اخلال در نظام دارویی و گرانفروشی پرونده تشکیل و تحقیقات جامع انجام شده است و در شرف ارسال به مرجع قضایی است. یکی از این پرونده‌ها روز سه‌شنبه به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شده است و مقرر شده که این پرونده‌ها به صورت ویژه بررسی شوند.

احضار مسئولان سابق و فعلی درباره آلودگی هوا
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات دستگاه قضایی در اجرای قانون هوای پاک اظهار داشت: دفتر بازرسی ویژه سازمان بازرسی کل کشور به اخذ توضیح از دو وزیر دولت قبل، یکی از رؤسای سازمان‌های دولت قبل، رئیس سازمان استاندارد و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دولت قبل و وزیر نیرو در دولت قبل اقدام کرده است. همچنین مسئولان فعلی نیز با توجه به تأکیدهای مؤکد رئیس‌جمهور مبنی بر اقدام لازم برای اجرای قانون هوای پاک به تکالیف خود در این راستا عمل کنند تا از تشکیل پرونده‌های کیفری نیز جلوگیری شود. سخنگوی قوه قضائیه همچنین از احضار مقامات و برخی مسئولان فعلی به دادسرا در زمینه آلودگی هوا خبر داد و گفت: معاون یکی از وزارتخانه‌ها احضار و تفهیم اتهام شده است. همچنین مدیرعامل یک شرکت، مدیر یکی از سازمان‌های نظارتی، معاون محیط‌زیست به دادسرا احضار شده‌اند و باید پاسخگو باشند.

قوه قضائیه با افراد شاخص مدارای زیادی کرد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات برخی افراد در تشویش اذهان عمومی در زمینه اجرای احکام صورت گرفته و اظهارنظرهای غیرکارشناسی آنان، گفت: کسی که در مورد احکام قطعی و لازم الاجرای دادگاه‌های صالح قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران بحثی دارد باید بداند این احکام بر اساس موازین شرعی و قانونی صادر می‌شود. ما بارها گفته‌ایم که نقد منصفانه را گوش می‌دهیم و اگر مشکلی هم باشد آنها را مورد توجه قرار می‌دهیم اما واقعاً اگر نگاه‌ها معطوف به بحث تشویش اذهان عمومی باشد آن هم به صورت غیر مستند و مستدل، این مسأله ظلم به دستگاه قضایی و ظلم به قانون است و قطعاً نمی‌پذیریم که هر کسی بیاید و یک موضوعی را بدون استدلال منطق و پشتوانه علمی و فنی مطرح کند و همه را تحت سؤال قرار داده و در نهایت تشویش افکار عمومی در جامعه ایجاد کند. سخنگوی دستگاه قضایی با بیان اینکه قوه قضائیه با افراد شاخصی که در این زمینه تشویش ایجاد کردند، مدارای زیادی کرد، ادامه داد: قوه قضائیه خویشتنداری زیادی از خود به خرج داد اما این افراد روان مردم را به هم ریختند. به واقع این افراد نظم جامعه را مختل کردند؛ بنابراین این موارد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. ستایشی یادآور شد: بارها اعلام کردیم که انحراف و تشویش اذهان عمومی و اظهار نظرهای غیر مستند و بدون مدرک اگر از سوی هر فرد شاخص یا غیر شاخص مطرح شود؛ خط قرمز قطعی و غیرقابل گذشت است و دستگاه قضایی موظف است برای صیانت از امنیت روانی جامعه و احقاق حقوق عامه نسبت به آن حساسیت به خرج داده و از آن گذشت نکند و کوتاه نیاید.

بدون مماشات با تشویش‌کنندگان
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال که بعد از اجرای حکم اعدام ۲ تن از مجرمان بازداشت شده در اغتشاشات اخیر واکنش‌هایی از سوی برخی چهره‌های فرهنگی و هنری و حقوقی صورت گرفت؛ آیا قوه قضائیه نسبت به این اظهارات اقدامی خواهد کرد، گفت: مقابله هدفمند با انگیزه افراد در تشویش اذهان عمومی و انحرافش آن هم بدون سند، مدرک و ادله اثباتی اینها بدون دلیل قانونی داریم و دیگر در این رابطه تحملی نداریم؛ تأمل و توجه و رعایت اندازه و قاعده‌ای دارد. ستایشی افزود: با دستور رئیس قوه قضائیه حرکتی صورت گرفته است و هرکسی در این رابطه دنبال تشویش و انحراف و برهم زدن افکار مردم باشد، اقداماتش بدون ملاحظه و مسامحه و بدون مماشات و تنها با ملاحظه قانون پیگیری می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/5/637656/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها