از بازی قوی کیت بلنشت تا کارگردانی مدبرانه تادفیلر

شگفتی‌های « تار » در دنیای سینما


وصال روحانی/ فیلم « تار» بی گمان یکی از بهترین آثار امسال سینمای جهان است، فیلمی  ساخته تاد فیلد امریکایی.این فیلم توانسته در فستیوال‌های بین‌المللی، تا به امروز برنده جوایز متعددی شود و در گزینش‌های پایان سال، تقریباً در تمامی انجمن‌های مهم سینمایی دنیا جای ثابتی دارد و دائماً نامش جزء برندگان برده می‌شود. همچنین در گزینش‌های بزرگ‌تر و معروف‌تر اسکار، گلدن گلوب ، بافتا و سزار هم که جملگی در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو انجام می شوند ، سهمی قطعی و وسیع خواهد یافت و کلکسیونی از این جوایز کلاسیک، انتظار « تار » را می‌کشد . « تار» با بازی عالی کیت بلنشت استرالیایی در نقش اصلی، داستان زندگی و دستاوردهای هنری لیدیا تار، موسیقی ساز کلاسیک و رهبرارکستر آلمانی است؛ هم دوران اوج او را به تصویرمی کشد و هم ترسیم کننده سقوط او از برج عاج و روند ناکامی او پس از رسیدن روزهایی سخت و تلخ است.
از ونیز تا لس آنجلس
براساس کاراکتر‌سازی‌ها و رخدادهایی از این دست و البته با بهره گیری از بازی‌های قوی کیت بلنشت ، نینا هاس و نوئمی مرلنت ، تاد فیلد توانسته است یکی از خاص‌ترین فیلم‌های امسال را بسازد و اگر از « تار» به عنوان یکی از جریان‌سازان بزرگ سینمای جهان در سال جاری یاد می شود و در گزینش‌های اسکار از او تجلیل به عمل می آید، به همین سبب است .اولین اکران جهانی « تار » شهریورماه امسال و در هفتاد و نهمین دوره فستیوال بین‌المللی ونیز ایتالیا بود که توانست جایزه بهترین بازیگر زن را توسط کیت بلنشت به دست آورد و خود فیلم نیز برای جایزه شیر طلایی ونیز که جایزه اصلی این فستیوال است و به بهترین فیلم قسمت مسابقه اهدا می شود، مد نظر قرار داشت. با این که « تار » به این جایزه نرسید و تاد فیلد هم از کسب شیرهای نقره‌ای برترین کارگردانی و بهترین سناریو بازماند، اما دربرخی از همین شاخه‌ها و درانتخابات امسال انجمن منتقدان لس آنجلس که از معتبرترین نهادهای ارزشگذاری در سینما است و نتایج نظرسنجی آن، 13 آذرماه اعلام شد، به پیروزی رسید و این انجمن هم جایزه بهترین فیلم را به « تار» داد و هم کیت بلنشت را برترین بازیگرزن سال نامید.
نمادی از فرهنگ ناپایداری غرب
نظر رسانه‌ها و مطبوعات مشهور امریکا و اروپا، نسبت به این فیلم بسیار مثبت بوده و اغلب آنها « تار» را که از 15 آبان در امریکای شمالی و مرکزی اکران شده و در اروپای غربی هم از 12 دی ماه در چرخه پخش قرار گرفته ، یکی از شگفتی‌های بزرگ سینمای دنیا در سال تازه پایان‌یافته 2022 توصیف کرده‌اند.ای . او . اسکات، منتقد پرسابقه روزنامه نیویورک تایمز آورده است: «  تار  بنا ندارد هر چیزی را با قدرت کوبندگی خود خرد کند، بلکه هنرمندانه و با ظرافت می کوشد تابوهای اجتماعی نامساعد غرب را به چالش بکشد و در همین راستا هنرمندان غیرمتعارفی همچون لیدیا تار را غریبه‌هایی روبه فنا درجوامع مصلحت طلب اروپا توصیف می کند.» اوون گلیبرمن، یکی از نویسندگان ارشد واریه تی هم متذکر شده است : «داستان و متن اتفاقات «تار» مهم است اما پراهمیت تر از آن خصلت‌هایی است که آدم‌های این قصه را به یکدیگر پیوند می‌زند و چون هیچ یک از آنها قوام و ماندگاری چندانی ندارند، این آدم ها در نهایت به ناکجا آباد حواله می شوند.»ریچاردبرادی منتقد پرسابقه هفته‌نامه قدیمی نیویورک هم نوشته است : « تار از نمونه‌های ارشد فیلم‌هایی است که می‌گویند فرهنگ حاکم برغرب ناپایدار ومبتنی بر فرصت‌طلبی است و نه آدم‌های هنرمند آن هویت مشخصی دارند و نه سیاستمداران آن یک خط صادقانه و ماندگار. فرجام کار، لیدیا تار مانند بسیاری از هنرمندان دیگر اروپایی به سبب آرمان نداشتن، فرو رفتن در یک سراشیبی عمیق فرهنگی است . چیزی که ترسیم موفقیت‌آمیز و مدبرانه آن توسط تادفیلد نقطه قوت اصلی این فیلم است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8097/23/639407/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها