فضای مجازی

یادی از محمدرضا لطفی موسیقیدان شناخته شده ایران، معرفی فیلم‌های تازه شبکه نمایش خانگی و انتشار کتاب جنجالی خاطرات شاهزاده هری از اخبار مجازی اهالی فرهنگ و هنر است که طی ساعت‌های گذشته منتشر شده است.

یاد
امروز شنبه 17 دی ماه مصادف است با سالروز تولد محمدرضا لطفی، ردیفدان، موسیقیدان، آهنگساز، نوازنده برجسته تار و سه‌تار و کمانچه و همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی. او از چهره‌های تأثیرگذار موسیقی ایرانی بود و با خلق آثاری چون «ایران ای سرای امید»، «کاروان شهید»، «برادر بی‌قراره» و «عشق داند» به میان توده مردم راه یافت. لطفی بنیانگذار کانون فرهنگی و هنری چاووش، گروه شیدا و مکتبخانه میرزا عبدالله بود. او هنرمندان بسیاری از جمله مجید درخشانی، صدیق تعریف، حمید متبسم و حسین بهروزی‌نیا را تربیت کرد. لطفی تجربه همکاری با خوانندگانی چون تاج اصفهانی، غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان و شهرام ناظری را داشت و همچنین خوانندگانی چون هنگامه اخوان، صدیق تعریف، محمد گلریز و محمد معتمدی، علیرضا شاه‌محمدی و امیر اثنی‌عشری را نخستین بار او به جامعه موسیقی معرفی کرد.
نما و رسانه
علاقه‌مندان شبکه نمایش خانگی می‌توانند فیلم‌های سینمایی «روزصفر» ساخته سعید ملکان، «پولاریس» به کارگردانی سودابه مرادیان و مستند «جزیره ماهی» ساخته رضا اعظمیان را در بخش اکران آنلاین پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا و هاشور تماشا کنند.
فیلم سینمایی «روز صفر»، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ملکان برخلاف انتظارات نتوانست در گیشه نوروزی به موفقیت چشمگیری برسد و با گیشه ۹ میلیاردی از اکران خداحافظی کرد. روز صفر از تاریخ سوم تیرماه سال ۱۴۰۱ در نماوا اکران آنلاین شد. این پلتفرم با بیش از شش ماه اکران این فیلم سینمایی رکورد طولانی‌ترین زمان برای نمایش فیلم را در تاریخ اکران آنلاین از آن خود کرده است.
پولاریس به کارگردانی سودابه مرادیان و تهیه‌کنندگی کریستینا جولی و مهدی داوری و بهرام رادان از روز ۲۵ آذرماه در فیلیمو اکران آنلاین شده است. پولاریس یا ستاره شمال محصول مشترک ایران و امریکا و در شهرهای لس آنجلس، سیاتل و تهران فیلمبرداری شده است. جزیره ماهی همزمان با سالگرد عملیات کربلای ۴ (سوم دی ماه) در سایت هاشور اکران آنلاین شده و نمایش آن با توجه به استقبال قابل توجه، همچنان ادامه خواهد داشت. مستند «جزیره ماهی» به کارگردانی رضا اعظمیان تلاش دارد ماجرای کربلای ۴ و آنچه در آن رخ داده بدون کم و کاست به تصویر بکشد و به ابهام‌ها و پرسش‌هایی که درباره آن وجود دارد، پاسخ بدهد.
تئاتر و صحنه
در بخش اخبار تئاتر، قرار است نمایش «اهمیت ارنست بودن» کاری از مهسا چیذری از ۱۹ دی در تماشاخانه ارغوان روی صحنه برود. «اهمیت ارنست بودن» نوشته اسکار وایلد به ترجمه ایوب آقاخانی روایتگر زندگی دو دوست صمیمی در انگلستان است که هر دو برای خوشگذرانی خود دروغ‌هایی به خانواده می‌گویند اما در این بین ماجراهای عاشقانه‌ای برایشان پیش می‌آید که همه چیز را تغییر می‌دهد. این نمایش تا ۵ بهمن به مدت ۷۵ دقیقه در تماشاخانه ارغوان روی صحنه است.
کتاب و ادبیات
روزنامه گاردین در آستانه انتشار کتاب جنجالی خاطرات شاهزاده هری با عنوان «ذخیره» (Spare) ، حالا کاریکاتوری در این ارتباط را هم منتشر کرده است. طبق بیانیه ناشر کتاب، شاهزاده هری کتاب خاطراتش با عنوان «ذخیره» را رسماً در دهم ژانویه سال ۲۰۲۳ ـ یعنی چهار روز دیگر ـ منتشر خواهد کرد. با این همه بنا بر اعلام رویترز، نسخه‌هایی از این کتاب در اسپانیا، پنج روز قبل از تاریخ عرضه رسمی آن، به فروش رسیده است و مردم و مطبوعات در حال ربودن نسخه‌هایی از آن هستند. روزنامه گاردین هم در خبری اعلام کرد که نسخه‌ای از کتاب خاطرات شاهزاده هری را دیده است و در لابه‌لای این خاطرات او ادعا کرده که برادرش پرنس ویلیام در حمله‌ای فیزیکی، یقه‌اش را گرفته، گردنبندش را پاره کرده و او را به زمین انداخته است.
این کتاب در ابتدا قرار بود اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر شود که به تأخیر افتاد.«هری» و همسرش «مگان» که با عنوان رسمی «دوک و دوشس ساسکس» شناخته می‌شوند، در اوایل سال ۲۰۲۰ از وظایف سلطنتی کناره‌گیری و به ایالات متحده امریکا مهاجرت کردند. کاریکاتور گاردین که توسط بن جنینگز کشیده شده است، واکنش پادشاه انگلیس به کتاب جنجالی خاطرات هری را نشان می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8097/24/639412/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها