شرح خواندنی مبارزات زنی انقلابی


«خانه‌دار مبارز» خاطرات شفاهی یکی از زنان مبارز مشهدی در دوران انقلاب اسلامی کشورمان است؛ کتابی که به همت مرضیه ذاکری و از سوی انتشارات «راه‌ یار» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. آغازگر کتاب مقدمه‌ای نیم‌صفحه‌ای و البته تصویری از دست‌نوشته راوی «خانه‌دار مبارز» است، سیده‌اقدس حسینیان در این نوشته توضیح داده که خاطرات مندرج در این اثر تنها درباره خودش نیست و می‌تواند یادآور ماجراهایی باشد که او و دیگر افرادی را که در مبارزه با رژیم پهلوی همراهش بوده‌اند، زنده کند. وی یادآوری کرده که بی‌تردید زنان در انقلاب اسلامی و پیروزی آن نقش مهمی ایفا کرده‌اند و در ابعاد مختلف، از جمله حوزه‌های سیاسی و انقلابی اقداماتی سرنوشت‌ساز انجام داده‌اند.
مبارزه، فعالیت‌های مخفیانه، تعقیب و گریز، زندان، شکنجه و... همیشه موضوعات جذاب و پرکششی در بیان تاریخ انقلاب اسلامی بوده و هستند. در این بین جذابیت این قبیل مطالب زمانی دو‌چندان می‌شود که بفهمیم قرار است یک زن راوی آنها باشد. این دقیقاً همان نکته‌ای است که مرضیه ذاکری را وسوسه کرد تا سراغ زنی همچون سیده‌اقدس حسینیان برود؛ زنی که با وجود دوران سختی که پشت‌سر گذاشته هنوز هم علاقه‌مند رصد خبرهای سیاسی و البته طرفدار جدی کتاب و کتابخوانی است.
تمام مطالب این کتاب مستند و حاصل ساعت‌ها مصاحبه و گفت‌وگو با راوی «خانه‌دار مبارز» است، آن هم بدون هیچ دخل و تصرف محتوایی. حسینیان در سال‌های دور جوانی و در آستانه انقلاب عضو تیم مهدی فرودی بوده، گروهی که با عنوان «ستاره اسلام» فعالیت می‌کرده‌اند. هرچند وی در همان نخستین جلسه دیدار با نویسنده کتاب تأکید می‌کند که تنها نگرانی‌اش، نقطه اتصال این گروه در مقطعی با سازمان مجاهدین خلق است. البته بعضی دوستان و نزدیکان شهید فرودی نمی‌خواستند هیچگونه ارتباطی با سازمان را به او نسبت دهند. خود حسینیان هم طی مصاحبه‌ها آن را انکار نکرده، هر چند که آن را هم به معنای تأیید کامل سازمان از سوی شهید فرودی نمی‌دانست؛ به‌خصوص پس از مسأله تغییر ایدئولوژیک سازمان.
شهید فرودی بنابر مندرجات این کتاب، شخصیت پیچیده‌ای داشته و در راه مبارزه با حکومت شاه، همزمان با گروه‌ها و افراد زیادی مرتبط بوده است. علاوه بر این، مخفی‌کاری که اصل مهمی در مبارزه به شمار می‌آید اجازه نمی‌داده افراد به‌راحتی از افکارش باخبر شوند. شهید فرودی در این کتاب فقط و فقط از زاویه نگاه اقدس حسینیان دیده شده؛ چراکه این کتاب روایت زندگی و فعالیت‌های این زن مبارز است و شهید فرودی هم بخشی مهم و تأثیرگذار از آن به شمار می‌آید. با آنکه «خانه‌دار مبارز» کتابی کاملاً مستند به شمار می‌آید اما نکته قابل توجه‌اش برای علاقه‌مندان تاریخ شفاهی کشورمان این است که کتاب مذکور به روایتی خواندنی و به شیوه‌ای شبیه به ساختار نوشتاری آثار داستانی نوشته شده؛ مسأله‌ای که در آنکه خواننده را تا انتها پای کار بکشاند بی‌شک مؤثر خواهد بود.
خانه‌دار مبارز/ مصاحبه و تحقیق: زهرا احسن‌مقدم، مرضیه ذاکری
نویسنده: مرضیه ذاکری / انتشارات راه‌یار

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8097/24/639417/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها