شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ به هتک حرمت مسجدالاقصی نشست ویژه برگزار کرد

نگرانی جهانی از تشدید تنش‌ها در قدس


حسین فاطمی/ چند روز بعد از یورش وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست پنجشنبه شب خود که در میان خشم و ناراحتی نماینده رژیم صهیونیستی در این نهاد بین‌المللی برگزار شد، بر لزوم حفظ وضعیت کنونی مسجدالاقصی تأکید کردند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خالد خیاری، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوس آرام در سازمان ملل در این جلسه با تأکید بر اینکه «یورش ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل به مسجدالاقصی با حمایت پلیس، یک اقدام تحریک‌آمیز است»، تأکید کرد: «یورش بن گویر یک اقدام تحریک‌آمیز است که احتمالاً به ریخته شدن خون تعداد زیاد دیگری منجر می شود.» وی سپس تأکید کرد: «دبیرکل سازمان ملل خواهان خودداری از اتخاذ هرگونه اقدامی است که منجر به تشدید تنش در اماکن مقدس و اطراف آن شود.»
نماینده فلسطین چه گفت؟
در نشست شورای امنیت که تبدیل به نشستی پر چالش با خشم و ناراحتی‌های نماینده رژیم صهیونیستی شد، ریاض منصور، نماینده فلسطین در احقاق حقوق فلسطینیان گفت: «تل‌آویو باید از چه خطوط قرمزی عبور کند تا شورای امنیت با آن برخورد کند؟ اسرائیل به طور کامل حرمت زندگی فلسطینی‌ها و قوانین بین‌المللی و حرمت مسجدالاقصی را نادیده گرفته و ملت فلسطین، جهان و جامعه بین‌المللی را به سخره می‌گیرد اما با این حال شورای امنیت هیچ کاری نمی‌کند.»
منصور تأکید کرد: «بن گویر که به حمایت از گروه‌های تروریستی محکوم شده و به رویکردهای افراطی معروف است صرفاً برای بازدید به مسجدالاقصی نیامده بلکه دستورکارهای افراطی دارد که هدف آن تغییر وضعیت تاریخی کنونی مسجدالاقصی است. وی با این دستور کارها وارد دولت شده است اما دولت تل‌آویو به جای برخورد با وی، از آن حمایت کرد.»
سایر اعضا چه گفتند
نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره تحولات کنونی قدس و مسجدالاقصی به درخواست فلسطین و اردن و حمایت امارات و چین برگزار شد. در این جلسه نماینده روسیه نیز بیان کرد: «یورش بن گویر به مسجدالاقصی یک اقدام تحریک‌آمیز و شبیه حوادثی است که در سال ۲۰۰۰ رخ داد؛ زمانی که شارون با صدها نفر از نیروهای پلیس به مسجدالاقصی رفت و همین مسأله موجب وقوع انتفاضه دوم فلسطین شد که به کشته شدن هزاران نفر انجامید. ما با نقض وضعیت کنونی قدس مخالفیم. هرگونه تنشی در قدس موجب بی‌ثباتی نه فقط در اراضی فلسطینی بلکه در کل منطقه می‌شود برای همین از دو طرف می‌خواهیم خویشتنداری خود را حفظ کرده و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز یکجانبه خودداری کنند.»
نماینده چین نیز تأکید داشت: «چیزی که الان شاهد آن هستیم بهترین راه برای آغاز سال جدید نیست. من به مسئولان دولتی اسرائیل که وارد مسجدالاقصی شده‌اند می‌گویم ما نگران هرگونه برخورد یا اقدامات یکجانبه هستیم که به افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها منجر می‌شود. ما هر گونه تدابیری را درباره تغییر وضعیت کنونی قدس محکوم  و از تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ حمایت می‌کنیم.»
نماینده امریکا نیز با تأکید بر پایبندی این کشور به راهکار تشکیل دو کشور، عنوان داشت: «ما نگران این هستیم که هرگونه اقدامات یکجانبه راهکار تشکیل دو کشور را از بین ببرد. همان‌طور که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه گفتند ما از وضعیت تاریخی کنونی مسجدالاقصی حمایت و از نقش ویژه درباره قیمومیت بر اماکن مقدس قدردانی می‌کنیم.» نماینده فرانسه از نگرانی عمیق این کشور درباره یورش به مسجدالاقصی خبر داد و گفت: «باید برای ممانعت از تشدید اوضاع تلاش کرد. به همین منظور باید سیاست شهرک‌سازی متوقف شود.»
وتوی امریکا، سلاح استراتژیکی به نفع صهیونیست‌ها
در این میان اما سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تأکید کرد که وتوی امریکا در شورای امنیت یک سلاح استراتژیک به نفع این رژیم است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گلعاد آردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت: «ما قبل از نشست شورای امنیت برای ممانعت از صدور یک بیانیه مشترک یا قطعنامه‌ای علیه اسرائیل و استفاده از حق وتو در صورت صدور یک قطعنامه با امریکا به توافق رسیدیم. وتوی امریکا یک سلاح استراتژیک به نفع ما است. اسرائیل و دولت کنونی هرگز از حقوق یهود برای ورود به مسجدالاقصی کوتاه نمی‌آیند.»
وی تأکید کرد: «من هیچ تماسی با ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل ندارم. او نماینده یک قدرت دشمن است که از تروریست‌ها حمایت مالی می‌کند.» ریاض منصور در جلسه شورای امنیت خطاب به نماینده رژیم صهیونیستی گفته بود: «شما باید بدانید که اگر شورای امنیت شما را متوقف نکند و قوانین بین‌المللی را درباره شما اجرایی نکند ملت فلسطین این کار را خواهد کرد. آردان اظهارات منصور را تحریک به خشونت و تروریسم دانست.»
دیروز همچنین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در همین ارتباط با حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد.
به گزارش تسنیم، وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن تقدیر از مواضع دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در محکومیت فوری اقدام اخیر صهیونیست‌ها در تعرض و هتک حرمت به مسجدالاقصی، تأکید کرد: «تبعات این اقدام برای رژیم جعلی اسرائیل سنگین خواهد بود.» حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز ضمن محکوم کردن اقدام اخیر صهیونیست‌ها در هتک حرمت مسجدالاقصی، ورود وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را بسیار نگران کننده دانست و تأکید کرد که این اقدام موجب جریحه دار شدن احساسات امت اسلامی شده است. دبیرکل سازمان همکاری اسلامی اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها را برهم زننده صلح و ثبات در منطقه خواند.


بـــرش
​​​​​​​آزادی قدیمی‌ترین اسیر فلسطینی
اشغالگران صهیونیست «کریم یونس» اسیر فلسطینی را بامداد پنجشنبه پس از ۴۰ سال اسارت آزاد کردند.
به گزارش ایسنا، وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین اعلام کرد، یک خودروی دولتی رژیم صهیونیستی کریم یونس، اسیر فلسطینی را در یکی از خیابان‌های منطقه رعنانا پیاده و وی را تنها رها کرد. در این بیانیه تأکید شده استفاده از این روش برای آزادی کریم یونس مانع از شادی فلسطینیان نسبت به این اتفاق که پس از ۴ دهه رخ داده نمی‌شود.
بنا بر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، کریم یوسف فضل یونس اول ژانویه ۱۹۸۳ بازداشت و به حبس ابد محکوم شد که بعدها مدت آن ۴۰ سال تعیین شد. این اسیر فلسطینی طی این سال‌ها به زندان‌های مختلف رژیم صهیونیستی منتقل شد. به نقل از المیادین، وی قدیمی‌ترین اسیر فلسطینی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی و همچنین قدیمی‌ترین اسیر در جهان است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8097/4/639427/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها