پیشنهاد پوتین برای صلح موقت در کریسمس ارتدوکس‌ها با واکنش تند اوکراین و هم‌پیمانانش روبه‌رو و رد شد

امتناع دوباره کی‌یف از آتش‌بس با روسیه


زهره صفاری/ ولادیمیر پوتین در پی درخواست اسقف ارتدوکس روسیه، آتش‌بسی 36 ساعته را در مناطق جنگی اوکراین اعلام کرد اما این توافق یکسویه بود و مقامات اوکراین حاضر به پذیرش شرایط نشده و آن را ترفند مسکو برای تجدید قوا خواندند.
به گزارش تاس، بنا بر اعلام پوتین، این آتش‌بس از ظهر دیروز آغاز و تا ساعت 24 امشب ادامه دارد و دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در بیانیه‌ای به نقل از پوتین اعلام کرد: «با توجه به درخواست اسقف کریل، من به وزیر دفاع فدراسیون روسیه دستور دادم تا در تمامی بخش‌های جنگی اعلام آتش‌بس کند، چراکه بسیاری از ساکنان این مناطق مسیحی ارتدوکس هستند. ما از طرف اوکراینی نیز می‌خواهیم تا با اعلام فوری این آتش‌بس به آنها اجازه دهد مراسم عید کریسمس را برگزار کنند.» به نوشته نیویورک تایمز، ولودیمیر زلنسکی پس از انتشار بیانیه کرملین در پیامی ویدیویی در حالی که لبخند پرمعنایی بر لب داشت به‌صورت تلویحی این توافق را رد کرد و گفت: «آنها می‌خواهند از کریسمس به‌عنوان پوششی برای پنهان کردن پیشرفت‌های نیروهای اوکراینی استفاده کنند و با تجدید قوا، خود را به پایگاه‌های ما نزدیک‌تر کنند. همه جهان می‌دانند که کرملین از فرصت‌های آتش‌بس برای تقویت نیروهایش برای ادامه جنگ بهره می‌گیرد.» اما طرف اوکراینی برای رد درخواست آتش‌بس یکسویه پوتین به همین اظهارات بسنده نکرد و بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، در زمان اعلام شده، کی‌یف مناطق مسکونی دونباس را زیر آتش گرفت. در حالی که مسیحیان ارتدوکس برخلاف کاتولیک‌ها، عید کریسمس را 7 ژانویه جشن می‌گیرند، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه با ابراز تأسف از تصمیم سران کی‌یف گفت: «متأسفانه مردم فرصت رفتن به کلیسا را از دست دادند. چراکه سران کی‌یف حاضر به پذیرش آتش‌بس نشدند.»
بدبینی امریکا و متحدان کی‌یف
اما این درخواست آتش‌بس از سوی متحدان اوکراین نیز با واکنش‌های تند روبه‌رو شد. در حالی که امریکا و آلمان یک روز پس از فرانسه، برای نخستین بار اعلام کردند که خودروهای جنگی به اوکراین می‌فرستند، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به آتش‌بس اعلام شده همتای روس خود گفت: «به نظر می‌رسد آقای پوتین با اعلام آتش‌بس می‌خواهد نفس بکشد. علاقه‌ای به پاسخ به حرف‌های پوتین ندارم.»
اصرار روسیه، انکار اوکراین
رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، اعلام کرده است در صورتی‌ که کی‌یف مناطق الحاق شده به روسیه را مشروعیت دهد آماده هر گونه مذاکره برای صلح و پایان عملیات نظامی در شرق اروپا است. به نوشته مسکو تایمز، در بیانیه کرملین پس از این تماس آمده است: «پوتین بار دیگر آمادگی روسیه برای گفت‌و‌گو با اوکراین در صورت پذیرش واقعیت‌های سرزمینی جدید را اعلام کرده است.» دفتر اردوغان نیز با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور ترکیه در این‌باره با هر دو رئیس‌جمهور تماس‌های تلفنی داشته است نوشت: «رئیس‌جمهور اردوغان اعلام کرده است که درخواست صلح و مذاکره باید با پذیرش آتش‌بس یکسویه و چشم‌انداز یافتن راهکار عادلانه حمایت شود.» به گزارش یورو نیوز، با وجود این مذاکرات و طرح شرایط، میخائیلو پودولیاک، معاون رئیس‌جمهور اوکراین در توئیتی نوشت: «نیروهای روسیه باید سرزمین‌های اشغالی را ترک کنند. تنها در این صورت است که آتش‌بس موقت خواهیم داشت.» ترکیه پیش‌تر نیز به همراه سازمان ملل به‌عنوان میانجی وارد عمل شده بود و با بازشدن کریدور غلات، مبادله اسرا و تلاش‌ها برای ایجاد منطقه امن در اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا، توانست موفقیت خود را در این مسیر نشان دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8097/4/639428/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها