کلاف سردرگم جمهوری‌خواهان در کنگره


شقایق بردبار/ پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان امریکا، تصور می‌شد انتخاب رئیس این مجلس، یک رویداد عادی همچون همیشه باشد که هر دو سال یک بار توسط حزبی که اکثریت را در دست دارد، روی می‌دهد اما از عصر سه‌شنبه تا دیروز 11 بار برای تعیین رئیس مجلس نمایندگان امریکا رأی‌گیری شد و توافقی به دست نیامد. تا همه چشم‌ها به نشست جمعه شب (دیشب) دوخته شود تا شاید گره از کار فرو بسته جمهوری‌خواهان کنگره‌نشین گشوده شود.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، کوین مک کارتی که امید بسیاری به کرسی ریاست مجلس نمایندگان امریکا بسته، در دور اول رأی‌گیری روز پنجشنبه 201 رأی به دست آورد اما در سه دور بعدی همین روز آرای وی کاهش یافت و به 200 رأی رسید. او برای اینکه روی کرسی دلخواهش بنشیند، نیاز به 218 رأی دارد. اما هیچ کدام از مخالفانش حاضر نیستند از رأی خود به بایرون دونالدز که تنها 19 رأی در سبد خود دارد، بگذرند و بنابراین مجلس نمایندگان امریکا وارد وضعیت بغرنجی شده که در تاریخ 100 سال گذشته آن بی‌سابقه است.
این در حالی است که دموکرات‌ها روز پنجشنبه بدون هیچ مشکلی توانستند رهبر اقلیت مجلس نمایندگان را تعیین کنند و همگی با هم یعنی با 212 رأی به حکیم جفریس رأی دادند. موضع واحد دموکرات‌ها که در تعارض کامل با جمهوری‌خواهان آشفته حال است، کاترین کلارک، نماینده ارشد حزب دموکرات را واداشت تا با انتقاد از جمهوری‌خواهان بگوید: «ناکارآمدی تاریخی که شاهد آن هستیم، یک جنگ درون حزبی است که امنیت ملی امریکا را به خطر انداخته است.» 
اشاره او به تعداد اندک جمهوری‌خواهانی بود که در تقابل با اکثریت آنان مجلس نمایندگان امریکا را به چالش کشیده‌اند. طبق قوانین نیز هیچ چاره‌ای برای حل چنین معضلی نیست. تنها راهکار این است که کوین مک کارتی بتواند 20 نماینده‌ای را که حاضر نیستند به نفع او رأی دهند، مجاب کند که دست از لجاجت بردارد. در غیر این صورت او مجبور خواهد بود، از نامزدی خود کناره‌گیری کرده و اجازه دهد فرد دیگری که تصور می‌شود 218 نماینده حزب اکثریت روی او توافق دارند، کاندیدای ریاست مجلس نمایندگان شود. اما مشکل بزرگ جمهوری‌خواهان این است که به نظر نمی‌رسد، جایگزینی برای مک کارتی داشته باشند. 
اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تنها راه چاره می‌تواند انتخاب فردی خارج از کنگره باشد. این چیزی است که جاستین آماش، نماینده سابق میشیگان مطرح کرده و گفته است می‌تواند چنین مسئولیتی را بپذیرد. اما به اعتقاد ناظران این پیشنهاد نیز مورد قبول واقع نخواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8097/4/639431/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها