5 کشور در جهان در شمار پرمبتلایان کرونا

روند صعودی کرونا در کشور طی هفته گذشته


گروه اجتماعی/ در حالی که کرونا در جهان بار دیگر در وضعیت نگران‌کننده‌ای از نظر مبتلایان و آمار مرگ و میر رسیده است، به نظر می‌رسد با وجود آنکه در کشورمان روند مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میرها تا حدی روی خطی ثابت حرکت می‌کند اما نسبت به هفته گذشته شاخص‌ها بالا رفته است که می‌تواند نشان دهنده احتمال تجربه پیک هشتم بزودی در کشور باشد.
در حال حاضر، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۶۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۸۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و از این نظر هیچ تفاوتی با هفته گذشته نداشته‌ایم، اما در حالی که در حال حاضر ۱۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند، شاخص‌های ابتلای به کرونا، مرگ و میرهای کرونایی نسبت به هفته گذشته روند صعودی داشته به طوری که اگر در هفته گذشته 643 بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و 22 نفر در اثر این بیماری جان باختند(از 24 ساعت منتهی به روز 10 دی تا 24 ساعت منتهی به 16 دی ماه) در بازه هفت روز گذشته آن 452 بیمار در کشور شناسایی و 12 نفر جان باختند. با اینکه همچنان در هفته گذشته نیز روز صفر کرونایی را برای 24 ساعت منتهی به روز 14 دی تجربه کردیم اما دو روز 16 و 11 دی ماه بنا به اعلام وزارت بهداشت با فوت هر روز 5 بیمار روزهای رکوردداری بودند. همچنین 13 دی با شناسایی 119 بیمار کرونایی و 14 دی با شناسایی 113 بیمار رکورددار بودند. 
اما از آن سو در حال حاضر در جدول جهانی کرونا، امریکا به همراه پنج کشور اروپایی شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و روسیه، شش جایگاه را در لیست ۱۰ کشور اول کرونایی در جهان اشغال کرده‌اند. بر اساس آمار رسمی ارائه شده در جدول جهانی «ورلداُمتر»، طی شبانه‌روز منتهی به روز گذشته کرونا در جهان جان ۱۶۰۳ نفر را گرفته است. همچنین در این بازه زمانی ۴۸۱ هزار و ۶۹۲ ابتلای جدید جهانی نیز به ثبت رسیده است. آمارها در عین حال نشان می‌دهد که ژاپن با ثبت ۳۳۴ فوتی طی شبانه‌روز گذشته، بیشترین شمار مرگ‌های کووید را در جهان داشته و پس از آن آلمان با ۲۶۲ فوتی بالاترین تلفات را ثبت کرده است. همچنین با افزایش تعداد مبتلایان در روزهای اخیر در ژاپن مجموع آمار بیماران کووید در این کشور از ۳۰ میلیون نفر گذشت. همچنین امریکا با بیش از ۱۰۳ میلیون مبتلا و عبور از ۱.۱ میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد. در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۳۹ میلیون مبتلا تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای قاره سبز است و روسیه با گذشتن از آمار ۳۹۳ هزار قربانی، همچنان بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در میان کشورهای اروپایی دارد.
مرور جدول جهانی ورلداُمتر شرایط بحرانی را بار دیگر در جهان نشان می‌دهد به طوری که اگر فوتی‌های کرونا در جهان طی 24 ساعت منتهی به روز گذشته 1603 نفر بوده در 24 ساعت منتهی به 12 و 11 دی به ترتیب 569 نفر و 781 نفر بوده و به نظر می‌رسد روند رشدی را این جدول هر روز دارد طی می‌کند. در شناسایی آمار مبتلایان کرونا در جهان نیز این روند رو به رشد را شاهد هستیم.
پیشتر دکتر شهنام عرشید رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آغاز موج هشتم کرونا در کشور، گفته بود: احتمالاً با توجه به تشخیص سویه‌های جدیدی که قدرت سرایت بالایی دارند، در یک ماه آینده افزایش موارد مبتلایان را به صورتی مشخص خواهیم داشت. ۹۹.۷ درصد سویه‌هایی که اکنون در دنیا وجود دارد انواع مختلف اُمیکرون است. BA۵ تا پیش از این معمولاً سویه غالب بود که اکنون در حال جایگزینی با BQ۱ است. حدود سه یا چهار سویه اولیه کرونا نیز اکنون در حد بسیار پایین و حتی صفر است و بسیار بعید است که مثلاً سویه ووهان، دلتا، آلفا و... را مجدداً مشاهده کنیم؛ خاصیت ویروس این است که وقتی سویه جدید بروز می‌کند، جایگزین سویه‌های قبلی می‌شود. درحال حاضر سویه‌های در گردش کرونا در ایران نیز شامل BA۵، BA۲.۷۵ و BQ۱ و XBB است. با اینکه تازه گردش دو سویه BQ۱ و XBB را اعلام کرده‌ایم اما معنایش این نیست که این دو سویه به تازگی وارد کشور شدند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا، گفت: تمامی مراکز بهداشتی وزارت بهداشت واکسن تزریق می‌کنند و آخرین توصیه ما این است که افراد بالای ۱۸ سال باید سه دوز واکسن تزریق کنند و اگر افرادی هستند که هنوز دوز یادآور واکسن را تزریق نکرده‌اند باید اقدام کنند. از طرفی افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای (در گروه سنی بالای ۱۸ سال) که از تزریق آخرین دوز واکسن‌شان ۶ ماه گذشته است باید یک دوز یادآور واکسن تزریق کنند. همه واکسن‌های داخلی به اندازه کافی در دسترس است و هر زمانی که نیاز به واردات واکسن باشد طبیعتاً اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8097/22/639448/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها