«ایران» از تداوم روند صعودی شاخص‌ها در بازار سهام گزارش می‌دهد

شاخص کل به محدود 6/1 میلیون واحد بازگشت


شروع معاملات در هفته سوم دی ماه با افزایش تقاضای حقیقی و سبزپوشی اکثر نمادهای بازار همراه شد.
در جریان معاملات دیروز، شاخص کل بورس توانست یک گام دیگر به محدوده 1.6 میلیون واحد نزدیک شود و با افزایش ارتفاع 18 هزار و 941 واحدی، در عدد یک میلیون و 598 هزار واحد به کار خود پایان دهد.
همچنین رشد قیمت 336 نماد از مجموع 406 نماد بورسی باعث شد تا شاخص کل با معیار هم وزن نیز 8 هزار و 924 واحد قد بکشد و باردیگر محدوده 482 هزار واحد را بازپس گیرد.
در فرابورس نیز سبزپوشی 248 نماد از 317 نماد معامله شده باعث شد تا شاخص کل این بازار نیز با رشد 51 واحدی، در ارتفاع 20 هزار و 267 واحد معاملات شنبه را به پایان رساند.
همچنین معاملات روز شنبه، با استقبال فزاینده حقیقی‌ها از معاملات سهام همراه بود و این طیف از فعالین بازار در مجموع بیش از 700 میلیارد تومان پول جدید به بازار وارد کردند که گروه‌های بانک، خودرو، فلزات اساسی و قند و شکر بیشترین سهم را از پول‌های وارد شده به‌خود اختصاص دادند.
همچنین گروه‌های محصولات شیمیایی، چندرشته‌ای صنعتی، زغال‌سنگ و اطلاعات و ارتباطات بیشترین خروج پول حقیقی را برای روز شنبه به ثبت رساندند.
در پایان معاملات دیروز، تعداد صف‌های خرید نیز نسبت به روز معاملاتی قبل افزایش یافت و در مقابل 12 نمادی که در صف فروش قرار گرفتند 173 نماد در بالاترین قیمت مجاز روزانه به صف نشستند.
این آمار در کنار رشد فزاینده ارزش سفارشات خرید روی تابلو نشان می‌دهد، همچنان جریان تقاضا در بازار وجود دارد و این جریان تقاضا می‌تواند رشد بیشتر بازار را در معاملات روزهای آینده به ارمغان آورد.
با این حال آمار معاملات واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نشان می‌دهد، حقیقی‌ها همچنان از این صندوق‌ها رویگردانند و این بازار با خروج پول حقیقی مواجه است.
از نظر کارشناسان، عواملی چون انتشار اوراق سپرده با سود 23 درصد، افزایش بازدهی در بازارهای ارز و سکه و همچنین بهبود انتظارات در خصوص بازدهی بیشتر سهام در کوتاه‌مدت باعث شده تا سهامداران خرد اقدام به خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت کرده و نسبت به سرمایه‌گذاری در سایر بازارها اقدام کنند.
باید توجه داشت به‌طور سنتی خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت به‌عنوان نشانه‌ای از تداوم استقبال از معاملات سهام شناخته می‌شود و کارشناسان با استناد به خروج پول از درآمد ثابت‌ها پیش‌بینی می‌کنند در آینده مقصد بخشی از این پول‌ها معاملات سهام باشد.
روز شنبه بیش از 700 میلیارد تومان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج شد تا مجموع پول‌های خارج شده از درآمد ثابت‌ها طی روزهای طی شده از دی‌ماه به بیش از 3 هزار و 300 میلیارد تومان برسد.
ارزش و حجم معاملات افزایش یافت
با شروع معاملات در هفته جاری، شاهد داغ‌تر شدن تنور مبارزات در رینگ‌های معاملاتی بازار سهام بودیم و این موضوع باعث شد تا ارزش و حجم معاملات بار دیگر افزایشی شود.
بر این اساس، در پایان معاملات دیروز ارزش معاملات خرد با رشد 28 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، از حدود 8 هزار و 600 میلیارد تومان عبور کرد تا همچنان در بالای میانگین 3، 6 و 9 ماهه گذشته خود قرار گیرد.
از نظر کارشناسان، افزایش حجم و ارزش معاملات بازار سهام می‌تواند ضمن کاهش ریسک نقدشوندگی، بازگشت رونق به بازار را نشان دهد. همچنین رشد ارزش معاملات به‌عنوان نشانه‌ای برای روند روبه‌رشد قیمت‌ها نیز شناخته می‌شود.
کارشناسان با استناد به این آمار و همچنین با توجه به ارزنده بودن شاخص‌های بنیادی بازار، امیدوارند روند صعودی شاخص‌های بازار تا پایان سال ادامه یابد.
در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد کل بازار سهام در محدوده عدد 6 قرار گرفته است که یک محدوده ارزنده و جذاب به‌شمار می‌آید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8098/7/639486/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها