خودکفایی 25 درصدی در تأمین نهاده‌های دامی


مجید جعفری، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان در گفت‌وگویی اختصاصی با «ایران» درخصوص میزان مصرف نهاده‌های دامی در کشور اظهار کرد: تا قبل از اصلاح ارز ترجیحی در کشورمان مصرف نهاده‌های دامی 24 میلیون تن بود. وی با بیان اینکه میزان خودکفایی کشورمان در تولید نهاده‌های دامی 25 درصد است، افزود: از این میزان تنها 6 میلیون تن آن شامل جو، ذرت و سویا در کشورمان تولید می‌‌شد که بیشترین میزان تولید نیز با بیش از سه میلیون تن به جو اختصاص داشت با وجود این 18 میلیون تن دیگر نیز از طریق واردات تأمین می‌‌شد. 
مصرف نهاده‌های دامی به 17 میلیون تن رسیده است
جعفری اظهار نمود: با وجود آنکه واحدهای مرغداری و دامداری نیاز شدیدی به کنجاله سویا در کشورمان دارند ولی این محصول در ایران تولید نمی‌شود و به جای آن واحدهای تولیدی از کنجاله کلزا استفاده می‌‌کنند. مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خاطرنشان کرد: پس از اصلاح ارز ترجیحی با توجه به منطقی شدن مصرف و افزایش نرخ نهاده‌های دامی میزان مصرف این محصولات به 17 میلیون تن رسیده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات ۵ میلیون تن صادرات خوراک دام و طیور در کشورهای همسایه عنوان کرد: سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۵ کشور همسایه ایران حدود ۵ میلیون تن خوراک دام و طیور وارد کردند که در این حجم سهم ایران صفر بوده در حالی که تولید خوراک دام در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای رقیب است. جعفری ادامه داد: اگر تولیدکننده خوراک دام در زنجیره تولید پروتئین بتواند غذای سالم و باکیفیت تأمین کند این کیفیت سر سفره مردم نمود پیدا خواهد کرد. هدف فعالان این حوزه بهبود فعالیت و افزایش بهره‌وری در کارخانجات تولیدی است.
وی اظهار امیدواری کرد برای بهبود شرایط کارخانجات باید به سوی برندسازی حرکت کنند و در این باره تأکید کرد: اگر صادرات خوراک دام آزاد شود تمام ظرفیت غیرفعال کارخانجات به چرخه تولید برمی‌گردند و بهای تمام شده با افزایش حاشیه سود کاهش پیدا می‌کند. 
صادرات 21 میلیون دلاری خوراک آبزیان
ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون گفت: صنعت خوراک دام یکی از صنایع مهم در تولید پروتئین کشور است. در این باره اگر قرار است افزایش بهره‌وری اتفاق افتد باید توجه ویژه به امر صادرات داشت. وی افزود: در حال حاضر فقط حدود ۴۰ درصد ظرفیت کارخانجات فعال هستند و این امر حاشیه سود آنها را کاهش داده و قیمت تمام شده را در بازار افزایش داده است.
قاسمی یادآور شد: ایران در منطقه خاورمیانه جزو کشورهای پیشرو در فناوری خوراک دام، طیور و آبزیان بوده و بر اساس آمار منتشر شده گمرک سال گذشته نزدیک به ۲۸ هزار تن به ارزش ۱۱ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم. این عدد در ۱۰ ماهه امسال به ۲۹ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیون دلار رسیده است. قاسمی با بیان اینکه هدفگذاری ما برای صادرات 100 میلیون دلار است،‌ گفت: دولت باید حمایت‌های لازم را برای صادرکنندگان انجام دهد، همان کاری که کشورهای دیگر مانند ترکیه در این زمینه انجام می‌دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8098/9/639496/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها