انتخاب مک کارتی بعد از 15 بار رأی‌گیری


زهره صفاری/ شگفتانه‌های سیاسی امریکا بویژه از سوی جمهوری‌خواهان در روزهای اخیر تمامی ندارد. پس از آنکه کوین مک‌کارتی پس از 15 بار رأی‌گیری سرانجام با کسب آرای اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس و نه حدنصاب 218 رأی به کرسی ریاست مجلس سلفی کنگره رسید، جان بولتون، مشاور امنیت سابق امریکا نیز اعلام کرد قصد دارد در انتخابات درون‌حزبی 2024 ریاست‌جمهوری، نامزد شود تا دونالد ترامپ را از دور رقابت خارج کند.
به گزارش ایندیپندنت، این سیاستمدار جنگ‌طلب 74 ساله امریکا که سال‌ها به‌عنوان وزیر خارجه نیز فعالیت داشته است در گفت‌و‌گو با شبکه «گود مورنینگ بریتانیا» از تصمیم‌اش پرده برداشت و مدعی شد در دو سال پیش رو می‌تواند با برنامه‌هایی مانند اتخاذ سیاست‌هایی سخت به طور مثال علیه چین و روسیه آرای امریکایی‌ها را به خود جلب کند. بولتون که یکی از حامیان سرسخت تهاجم امریکا به عراق بود و در طول سال‌های جنگ در این کشور به عنوان سفیر دولت جورج دبلیو بوش، در خاورمیانه به سر می‌برد مدعی شد: «اگر من مطمئن به پیروزی‌ام نبودم هرگز برای این رقابت اقدامی نمی‌کردم.»اما بازتاب این تصمیم در امریکا چندان مثبت نبوده است به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان اظهارات بولتون برای نامزدی حزب و پیروزی در انتخابات را مضحک‌ترین اتفاق عنوان کرده‌اند.
سرشاخ با ترامپ
آن‌طور که از حرف‌های جان بولتون در این مصاحبه برمی‌آید انگیزه اصلی او برای تصمیم به نامزدی در انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری بی‌ارتباط با کینه او از دونالد ترامپ نیست؛ رئیس‌جمهوری که مشاور امنیت ملی‌اش را با یک پیام توئیتری از کار برکنار کرد و در سال 2020، بولتون را یکی از احمق‌ترین افراد در واشنگتن خطاب کرد.
حالا بولتون درباره او معتقد است: «به نظر من حمایت از ترامپ در حزب به آخر خط رسیده است.» اما به باور ناظران امریکایی آنچه وزیر خارجه سابق امریکا در نظر نگرفته، آن است که اگر حامیان حزبی ترامپ تنزل کرده‌اند او حتی یک حامی نیز در میان جمهوری‌خواهان ندارد. بی‌شک شماری از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه از ترامپ متنفر شده‌اند اما مسلم است که درصد کمی از آنها تمایل به مداخلات نظامی امریکا در جهان دارند. کارشناسان اینتلیجنسر با توجه به عقبه جان بولتون و محبوبیت او در امریکا با تعبیری عجیب بخت پایین او را تفسیر کرده و معتقدند شانس پیروزی او در انتخابات درون حزبی ریاست‌جمهوری 2024 حتی از اینکه او روزی تصمیم به بازی در نمایشنامه‌های کمدی بگیرد نیز بعیدتر است.
تلاش سخت مک کارتی
کوین مک کارتی پس از 5 روز تلاش بی‌وقفه و در پانزدهمین رأی‌گیری توانست با کسب 216 رأی که اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس بودند، بر کرسی ریاست بنشیند اما همچنان با وجود رایزنی‌های دونالد ترامپ با نمایندگان مخالف، در کسب حدنصاب 218 رأی ناکام ماند. به نوشته نیویورک تایمز، این سیر کشدار انتخاب رئیس مجلس نمایندگان که در 100 سال گذشته در مجلس نمایندگان امریکا بی‌سابقه بود در حالی رخ داد که جمهوری‌خواهان در انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر اکثریت کرسی‌های مجلس را از آن خود کرده بودند و هرگز تصور نمی‌کردند در گام نخست با همراهی نکردن محافظه‌کاران افراطی به دردسری بیفتند که آنها را ابزار تمسخر دموکرات‌ها و طنز کاربران شبکه‌های مجازی در امریکا کند.
از سوی دیگر کارشناسان سیاسی معتقدند این شرایط نشان داد که در دو سال پیش رو جمهوریخواهان و بویژه مک کارتی راه دشواری را پیش رو خواهند داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8097/2/639504/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها