5 رویـــداد جهان


پایان عملیات ضد داعش نیروهای «قسد»
نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای داعش و افراد مظنون به همکاری با این گروه تروریستی را در جریان عملیاتی در شمال شرقی سوریه و مرز عراق و سوریه بازداشت کردند. «قسد» در بیانیه‌ای اعلام کرد، در جریان عملیات پاکسازی و یورش به مخفیگاه‌های تروریست‌ها، ۱۵۴ چهره تحت تعقیب دستگاه قضایی بازداشت شدند.  در این عملیات ضد داعش که جمعه به پایان رسید، ۱۰۲ تن از اعضای گروه تروریستی داعش و ۲۷ مظنون به حمایت لجستیکی و تبلیغاتی برای داعش طی عملیاتی هشت روزه علیه اعضای گروه تروریستی داعش بازداشت شدند.


اصلاحات عربستان درباره حج
وزارت حج عربستان، ثبت‌نام حج برای شهروندان ساکنِ این کشور را آغاز و شرایط جدیدتری برای این مناسک مذهبی اعلام کرد. حداقل سن اعلام شده برای حجاج داخلی عربستان ۱۲ سال اعلام شده است. همچنین زنان عربستانی می‌توانند بدون محرم یا خویشاوند مرد نزدیک در مناسک حج شرکت‌ کنند. عربستان تا کنون مقررات سختگیرانه‌ای در این باره داشته و در گذشته حتی محدودیت سنی برای زنان خارجی که قصد شرکت در حج را داشتند، تعیین کرده بود که بر آن اساس، زنانی که کمتر از ۴۵ سال داشتند بدون محارم نمی‌توانستند در حج تمتع شرکت کنند. وزارت حج عربستان همچنین اولویت حج را به متقاضیانی داده است که هرگز حج را انجام نداده‌اند. همچنین تأکید شده همه زائران باید واکسن کووید ۱۹ و واکسن مننژیت چهارگانه ACYW را دست‌کم ۱۰ روز قبل از مراسم حج تزریق کرده باشند. با آنکه عربستان هنوز شرایط حضور در حج ۲۰۲۳ را برای اتباع خارجی اعلام نکرده، اما به تجربه پیش‌بینی‌ می‌شود این شرایط به تمام زائران حج تعمیم داده شود.

فرود اضطراری از ترس بمبگذاری
رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند یک هواپیمای مسافربری این کشور به علت تهدید به بمب‌گذاری مجبور به فرود اضطراری شده است. این هواپیما از فرودگاه بین‌المللی «ناریتا» در نزدیکی توکیو به مقصد شهر فوکوئوکا واقع در جزیره کیوشو در حال حرکت بوده است. پلیس ژاپن می‌گوید این هواپیما به علت تهدید به بمب‌گذاری مجبور به فرود اضطراری شده است. ۱۳۶ مسافر و ۶ خدمه در این هواپیما حضور داشتند؛ یکی از مسافران هنگام تخلیه از هواپیما مجروح شده است.


توقف فعالیت سفارت مخالفان مادورو
نمایندگان اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کردند فعالیت سفارت تحت کنترل آنان در واشنگتن متوقف شده است. مخالفان دولت مادورو در می ۲۰۱۹ ( اردیبهشت ۱۳۹۸) کنترل سفارت کاراکاس در ایالات متحده را به دست گرفته بودند.  دولت ونزوئلا در ژانویه ۲۰۱۹ و به دنبال حمایت امریکا از خوان گوایدو پس از پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری، روابط با واشنگتن را قطع کرد.  


درگیری خونین برای بازداشت پسر «ال چاپو»
​​​​​​​بازداشت پسر «ال چاپو»، قاچاقچی معروف مکزیک، به درگیری و کشته شدن 30 نفر منجر شد. وزیر دفاع مکزیک روز گذشته خبر داد که در جریان درگیری‌های مسلحانه مرتبط با دستگیری «اویدیو»، رهبر یکی از کارتل‌های بزرگ مواد مخدر، دست‌کم ۱۹ نفر از افراد مظنون به عضویت در این کارتل و ۱۰ پرسنل نظامی کشته و ۲۱ نفر نیز بازداشت شدند. گزارش‌ها حاکی است که اویدیو پسر «ال چاپو» رهبر پیشین باند قاچاق مواد مخدر سینالوئا، صبح روز پنجشنبه دستگیر و با بالگرد به مکزیکو سیتی و از آنجا به یک زندان امنیتی ویژه منتقل شده است. در پی دستگیری او، درگیری بین اعضای کارتل سینالوئا که قلمرو اصلی آن ایالتی به همین نام در شمال غربی مکزیک است با نیروهای ارتش و پلیس آغاز شد و ساعت‌ها ادامه یافت. رئیس جمهوری مکزیک اعلام کرده که هنوز در مورد استرداد اویدیو به امریکا تصمیم‌گیری نشده است. خواکین، پدر اویدیو و رهبر سابق کارتل سینالوئا که به «ال چاپو» مشهور است، پس از بازداشت در مکزیک در سال ۲۰۱۷ به امریکا تحویل داده شد و پس از محاکمه در یک زندان امنیتی ویژه دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. اویدیو که پس از دستگیری پدرش به یکی از چهره‌های مهم کارتل مواد مخدر سینالوا تبدیل شده، پیش از این نیز در سال ۲۰۱۹ به دست پلیس مکزیک افتاده بود، اما پس از آنکه اعضای گروه سینالوا آشوب گسترده‌ای در این کشور به پا کردند، پلیس ناچار شد او را آزاد کند. این در حالی است که بایدن، رئیس‌جمهور امریکا ۹ و ۱۰ ژانویه (دوشنبه و سه‌شنبه) برای شرکت در نشست رهبران امریکای شمالی که در مکزیکوسیتی برگزار می‌شود، به این کشور سفر می‌کند. امریکا پیش از این برای دستیابی به اطلاعاتی که به بازداشت یا محاکمه اویدیو منجر شود، پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8097/4/639511/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها