بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر روستایی، بیمه صندوق اجتماعی روستاییان هستند

389 هزار روستایی در دولت سیزدهم بیمه شدند


گروه اقتصادی/ 389 هزار نفر به تعداد بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان وعشایر در حدود 17 ماه فعالیت دولت سیزدهم افزوده شده؛ به عبارتی این میزان از افزایش 45 درصدی برخوردار بوده که رشد چشمگیری نسبت به دوره‌های گذشته داشته است.
بنا برداده‌های ارائه شده از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان وعشایر، در کشور ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال و غیرفعال وجود دارد که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال هستند.
توسعه نظام جامع بیمه‌ای یکی از اهداف دولت سیزدهم  بوده که در این مسیر نیز طبق هدفگذاری‌های خود عملکرد موفقیت‌آمیزی را بر جای گذاشته است. نشان به آن نشان که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در مدتی که دولت سیزدهم زمام اجرایی کشور را برعهده گرفته است، بیش از 45 درصد بیمه‌شدگان روستایی با افزایش مواجه شده‌اند که معادل 389 هزار نفر بوده است.
بنابر اظهارات مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان وعشایر، برنامه این صندوق تا پایان سال 1401 پوشش بیمه‌ای یک میلیون بیمه شده جدید روستایی است.
10 میلیون نفر واجد شرایط بیمه‌ای روستایی
داده‌های آماری از صندوق بیمه اجتماعی روستایی و کشاورزی نشان می‌دهد حدود 10 میلیون نفر واجد شرایط بیمه‌ای در روستاها و عشایر وجود دارند که باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند.
در این باره بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به اینکه تنها افراد بالای ۱۸ سال و زیر ۵۰ سال قادر به ثبت‌نام در این صندوق هستند، می‌گوید: جامعه هدف این صندوق روستاییان، عشایر و کشاورزان است و برای کشاورزان ساکن شهر هم برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه در این صندوق محدودیتی وجود ندارد. بنابراین برای کشاورزی که در مشهد زندگی می‌کند نیز محدودیتی وجود ندارد و تنها باید کشاورز بودن این افراد از طریق جهاد کشاورزی مشخص شده باشد. همچنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز جزو جامعه هدف صندوق هستند.
«برقراری» توضیح می‌دهد جامعه هدف کلان ناخالص صندوق در کشور حدود ۳۰ میلیون نفر است؛ چرا واژه ناخالص به کار می‌بریم؟ زیرا افراد زیر ۱۸و بالای ۵۰ سال تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار نخواهند گرفت و اگر افراد زیر ۱۸ و بالای ۵۰ سال را از مجموع ناخالص کم کنیم حدود ۱۰ میلیون است که این رقم را باید تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار بدهیم .
بنا بر اصل 29 قانون اساسی، همه آحاد جامعه باید از بیمه اجتماعی و پرداخت دو برابر حق بیمه افراد توسط دولت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برخوردار شوند. افراد دارای شرایط، حق بیمه خود را در ۸ سطح که کارگزار آن را تعیین کرده است پرداخت می‌کنند و دولت دو برابر حق بیمه را پرداخت می‌کند و در اصل اینجا کارفرما دولت است.
بر پایه همین اصل است که دولت سیزدهم تحول‌گرایی و برنامه‌محوری همراه با نگاه انقلابی و جهادی را محور برنامه‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار داده است.
به همین خاطر «برقراری» مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر می‌گوید: به منظور تحقق عدالت اجتماعی در جامعه هدف و در راستای عملیاتی کردن بیانیه مأموریت صندوق، برنامه عملیاتی و راهبردی پنج ساله با افق ۱۴۰۵ با هدف تبدیل صندوق به برترین صندوق بیمه اجتماعی در کشور تدوین و اجرایی شده است.
یادگیری مستمر و مسئولیت‌پذیری به‌عنوان ارزش‌های محوری صندوق، رشد متوازن ضریب پوشش بیمه اجتماعی، افزایش بیمه شده جدید، تنوع‌بخشی و بهبود سطح کیفی و کمی خدمات و دسترسی آسان به خدمات از دیگر برنامه‌های صندوق از سوی بیت‌الله برقراری عنوان شده است.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی همچنین از راه‌اندازی بیمه تکمیلی این صندوق در استان‌های همدان، اصفهان و آذربایجان‌شرقی برای اولین‌بار خبر داده است: «این بیمه تکمیلی به نفع جامعه هدف مستمری‌بگیران است و سبب رضایتمندی آنها می‌شود. همچنین نقاط مثبت تقویت و نقاط ضعف احتمالی برطرف شده تا کل افراد بیمه شده صندوق را بیمه تکمیلی کنیم. در گام نخست با یک شرکت طرف قرارداد صندوق بیمه جلساتی برگزار شد، البته در گذشته با ۱۰ شرکت دیگر گفت‌وگو شده بود تا در ارائه بیمه تکمیلی خدمات بسیار خوب و دقیق ارائه بدهند. از بین شرکت‌هایی که وعده ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات را داده بودند تنها با یک شرکت در حال فراهم آوردن مقدمات امضای این قرارداد هستیم. اکنون بررسی آمار مستمری‌بگیران سه استان پایلوت در جهت ارائه بیمه تکمیلی در حال انجام بوده و این بیمه تکمیلی نیازمند رضایتمندی مستمری‌بگیران است؛ چنانکه مقدمات ارائه بیمه تکمیلی به سه استان پایلوت شامل همدان، اصفهان و آذربایجان‌شرقی در کشور فراهم شده است.»
هدف از تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بیمه کردن زندگی سالمندی و حفظ عزت و کرامت کهنسالان روستایی و عشایری، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها، بالا بردن سطح زندگی روستاییان و عشایر، کاهش اختلاف طبقاتی، جلوگیری از فقر و کاهش دغدغه معیشتی در دوران سالمندی، تأمین امنیت اجتماعی و اقتصادی روستاییان و باز‌توزیع عادلانه درآمد در جامعه است.


بــــرش
​​​​​​​بیمه تکمیلی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برای اولین‌بار در استان‌های همدان، اصفهان و آذربایجان‌شرقی به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است
حدود 10 میلیون نفر واجد شرایط بیمه‌ای در روستاها و عشایر وجود دارند که باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند
بنا بر اظهارات مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان وعشایر، برنامه این صندوق تا پایان سال 1401 پوشش بیمه‌ای یک میلیون بیمه شده جدید روستایی است
هدف از تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بیمه کردن زندگی سالمندی، تأمین امنیت اجتماعی و اقتصادی روستاییان و بازتوزیع عادلانه درآمد در جامعه است


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8098/13/639513/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها