رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پیشنهاد داد

قطع اینترنت همراه در زمان کنکور به صورت نقطه‌ای 


اکرم رضایی ثانی
خبرنگار

بزودی و در تاریخ ۲۹و۳۰ دی‌ماه کنکور ۱۴۰۲ براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.این تاریخ جدیدی در برگزاری یک کنکور است اما  شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحولات در نحوه پذیرش داوطلبان کنکور مصوب کرد فعلاً در سال دو بار کنکور برگزار شود. از سوی دیگر براساس این مصوبه در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تأثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۳معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد. با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفاً ۴۰ درصد خواهد بود و بتدریج این میزان به ۶۰ درصد تأثیر قطعی خواهد رسید.
همچنین براساس مصوبه جدید، کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار است، به این معنا که اگر معدل سه سال آخر برای دانش آموزان مطلوب نبود، آن دانش آموز می‌تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند، بدین ترتیب کنکور سراسری فقط شامل دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تأثیرگذار خواهد بود. اکنون که فصل آزمون‌های ترمیمی برای ارتقای معدل است اخبار متعددی درباره تقلب در آزمون‌های نهایی و ترمیمی به گوش می‌رسد که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری روز گذشته خود به آن اشاره کرد. در همین راستا نشست خبری عبدالرسول‌ پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صبح روز گذشته با موضوع کنکور سال ۱۴۰۲ برگزار شد. پورعباس در این نشست همان ابتدا مهم‌ترین چالش پیش پای کنکوری‌ها را هدف قرار داد و گفت: «از آنجا که این آزمون در تیرماه هم مجدداً تکرار خواهد شد انتظارداریم استرس داوطلبان کمتر باشد و در این آزمون به نوعی خود را مورد ارزیابی قرار دهند.»
برگزاری آزمونی امن اولویت است
اما شاید مهم‌ترین بحثی که این روزها پیرامون کنکور به گوش می رسد بحث درباره ایجاد امنیت کنکور باشد تا جایی که پای قطع اینترنت در حوزه‌های انتخابی کنکور را به میان کشاند. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: ما در این مسیر تمام تلاش خود را می‌کنیم تا آزمون امنی برگزار کنیم.قدم اول این بود که رؤسای دانشگاه‌های معین هر استان به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر علوم در آزمون‌ها و ریاست حوزه‌ها منصوب شدند. قدم دوم مصوبه شورای امنیت کشور است. طبق جلسه ۷۶۵ شورای امنیت کشور برای تمامی دستگاه‌های کشور از جمله وزارت اطلاعات، بهداشت، سازمان‌های صدا و سیما، اورژانس، هلال احمر، هواپیمایی، راه آهن، پست و... تعیین تکلیف شد که آزمون سراسری را یک امر ملی تلقی کنند. پورعباس گفت: در قدم سوم باید بگوییم که سازمان سنجش آموزش کشور انرژی خوبی را برای ارتقا بخشی به مراکز آزمون‌ها صرف کرد. ما دو هزار و ۴۰۰ مرکز آزمون داریم که درجه امنیتی بالایی دارند. قدم بعدی تنوع بخشی در دفترچه‌های آزمون‌ها بوده است.
وی اشاره کرد: ما سال گذشته توانستیم با کمک شرکت‌های دانش بنیان تا ۹۵ درصد مسیر تقلب را ببندیم و در رشته‌هایی از جمله پزشکی و دندان پزشکی این آمار به صد درصد رسیده است. برخی شبکه‌ها و کانال‌های مجازی تلاش دارند دانش آموزان و داوطلبان را به دام خوشان بیندازند. در عین حال نه تنها یک مورد هم موفق نبوده بلکه خود آنها نیز به دام افتادند.
پورعباس توضیح داد: برای جلوگیری از تقلب مکانیزم‌هایی طراحی شده که جلوی ورود غیررسمی و غیر تخصصی افراد به حوزه‌ها را می‌گیرد و نمی‌گذارد فرد از مسیر تقلب وارد دانشگاه شود. امسال برای کشف تقلب دستگاه‌ها پیشرفته‌تر شده‌اند. ما این شبکه‌ها را رصد کردیم و خیلی از آنها به دام افتادند. همچنین از پدر و مادرها می‌خواهیم که فرزندان خود را از مسیر تقلب دور کنند. سال گذشته ۸۵۷ نفر را با تجهیزات گرفتیم و هزار نفر دیگر را با توجه به روش‌های متعدد سازمان شناسایی کردند. دسته‌ اول از متقلبان ۳ تا ۱۰ سال از ورود به آزمون منع می‌شوند، همچنین دسته دوم و سوم هم همان سال از آزمون منع خواهند شد.
وی افزود: آخرین حلقه حفاظت از آزمون بحث اینترنت است که طبق مصوبه «شاک» قطع اینترنت به صورت نقطه‌ای مطرح شده و درخواست ما باید به شورای امنیت کشور برود و نحوه اجرای آن به عهده وزارت ارتباطات است. ما لیست تمام نقاط یا همان حوزه‌های آزمون را به وزارت ارتباطات ارسال کردیم، چگونگی محدود کردن به نظر وزارت ارتباطات بستگی دارد. هدف ما این است که مسیر ارسال و دریافت عکس و فایل بسته شود. ما نمی‌خواهیم به طور مطلق اینترنت کشور قطع شود. این آزمون سه‌ساعته بوده و اینترنت در محل آزمون قطع می‌شود. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ما می‌دانیم که شبکه اینترنت در کشور حساس است و کسب و کار و جنبه‌های مختلف زندگی مردم با اینترنت گره خورده است اما جمعیت متأثر از کنکور متقاضی این امر هستند که امنیت فراهم شود. البته که منظور ما اینترنت همراه است نه اینترنت ثابت.
هر چقدر آزمون حساس تر، شبکه های تقلب فعال تر!
پورعباس در ادامه این نشست در پاسخ به روزنامه ایران درباره اینکه با توجه به تقلب‌های گسترده در امتحانات نهایی و آزمون‌های ترمیمی، سوابق تحصیلی دانش آموزان که در نتیجه قبولی آنها در دانشگاه‌ها مؤثر است چقدر قابل اتکا هستند گفت: به میزانی که آزمون حساس می‌شود طبیعتاً شبکه‌های تقلب هم برنامه‌ریزی و فعالیت بیشتری می‌کنند ضمن اینکه آزمون‌های آموزش و پرورش که به صورت تشریحی است، زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌د‌هند.
وی اضافه کرد: ما هم در این زمینه تجربه خودمان را به آموزش و پرورش منتقل کردیم. گرفتن عکس از جلسه آزمون و ارسال آن به بیرون، تبدیل به مقوله‌ای تقریباً عادی شده است. بر همین اساس برای اینکه پاسخ سؤالات به حوزه‌ها راه پیدا نکند به کمک آموزش و پرورش رفتیم و بیش از هزار دستگاه سیگنال‌یاب یا آشکارساز را طراحی کردیم و افراد متخصصی را که بر این دستگاه‌ها مسلط هستند در اختیار آموزش و پرورش گذاشتیم. در نهایت تا یک هفته گذشته تعداد زیادی تجهیزات تقلب کشف کردیم. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: در مجموع برگزاری آزمون‌های کاغذی خدشه‌هایی خواهد داشت. هر چقدر که طراحی‌ها پیچیده‌تر باشد، طرف مقابل هم تلاش می‌کند که تسلط پیدا کند. نهایتاً هم ما و هم آموزش و پرورش به سمت آزمون‌های تمام الکترونیک و تمام هوشمند بدون کاغذ می‌رویم. با این رویه بستر تقلب به شکل کامل از بین می‌ر‌‌ود.
پورعباس با اشاره به اجرای آزمون‌های الکترونیک توضیح داد: البته تا زمانی که زیرساخت‌های لازم ایجاد نشود مشکلات به قوت خود باقی‌اند. بنابراین مشکل قانون نیست، بلکه زیرساخت‌هایی است که زمینه اجرای قانون را فراهم کند. ما زیرساخت‌های لازم را در بعد نرم افزاری تهیه کردیم و تست‌های لازم را هم گرفتیم. بزودی آزمون‌های الکترونیک را به شکل آزمایشی در کشور اجرا خواهیم کرد. اگر آزمون‌های الکترونیک در مقطع آزمایشی با موفقیت روبه‌رو شدند در آزمون‌های سراسری هم به شکل رسمی اجرا خواهند شد.
وی بیان کرد: اکنون در مرحله‌ای هستیم که استانداردهای حوزه برگزاری آزمون را برای آزمون الکترونیک تقویت کنیم. ضمن اینکه گستره کشوری هم باید در آزمون الکترونیک در نظر گرفته شود یعنی این طور نیست که فقط در مراکز استان‌ها زیرساخت‌ها را فراهم کنیم بلکه باید زیرساخت‌ها در همه مناطق کشور فراهم باشد. با تعاملی که با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها داریم، امیدواریم که تا چند ماه آینده چند مورد از این مراکز را افتتاح کنیم.
وی در پاسخ به تعیین تکلیف داوطلبان  شبهه‌دار گفت: تمامی کسانی که به هر طریقی شبهه داشتند این شبهه در چهار جهت است و قانون گفته حداقل باید دو جهت آن را داشته باشند تا آنها داوطلب شبهه دار قلمداد شوند. مهم‌ترین بخش کار، کلید تقلبی است که ما ساختیم. این کلید تقلب با شیوه‌هایی خاص ساخته شده و بر مبنای تطبیق پاسخنامه داوطلب با کلیدهای تقلب، افرادی را که مشکوک بوده‌اند شناسایی می‌کنیم. معمولاً این افراد از سابقه تحصیلی خوبی برخوردار نبوده و از آزمون‌های قبلی سازمان سنجش نمرات خوبی کسب نکرده‌اند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان گفت: تا کنون سه آزمون از این افراد گرفته شده که روز جمعه ۱۶ آذر سومین آزمون از آن‌ها گرفته شد و بعد از این دیگر آزمونی نخواهیم گرفت. تا به امروز ۵۰ نفر در آزمون مهرماه تبرئه  شدند و حدود ۱۵ نفر هم در آزمون آذرماه تبرئه شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8098/22/639545/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها