پنج رویـــداد جهان




تلاش معترضان برای تصرف فرودگاه

معترضان به روی کار آمدن دولت جدید در پرو، تلاش کردند فرودگاهی را نزدیک مرز بولیوی تصرف کنند. تصاویر منتشرشده از این اعتراضات نشان می‌دهد که تظاهرات‌کنندگان، یک خودرو زرهی پلیس را در خارج از فرودگاه «اینکا مانکو کاپاک» در شهر جولیاکا به آتش کشیدند. گفته می‌شود در تلاش معترضان برای تصرف فرودگاه مذکور که با دخالت نیروهای امنیتی و توسل به گاز اشک‌آور، به خشونت کشیده شد، حداقل ۱۵ نفر از جمله ۲ پلیس زخمی شدند. مسئولان فرودگاه جولیاکا اعلام کردند که تمام خدمات‌شان از جمله پروازهای ورودی و خروجی به‌دلیل حضور معترضان و درگیری نیروهای امنیتی با آنها، متوقف شده است. شماری از مردم پرو از ماه دسامبر (آذرماه) و در پی برکناری و دستگیری «پدرو کاستیلو» رئیس‌‌جمهور سابق پرو و روی کار آمدن «دینا بولوارته» با حمایت امریکا در خیابان‌ها دست به اعتراض زدند و حال این اعتراضات پس از دو هفته وقفه از سر گرفته شد. پیش از این، رئیس‌جمهور موقت پرو با رد درخواست معترضان برای استعفا، از کنگره خواسته بود که لایحه برگزاری انتخابات زودهنگام را تصویب کند.

معمای کلیسای ارتدوکس و اوکراین

مراسم کریسمس ارتدوکس‌ها امسال در اوکراین در کلیسای جامع «پچرسک لاورا کی‌یف» به زبان اوکراینی برگزار شد. کلیسای ارتدوکس اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور استقلال خود را از اسقف‌نشین مسکو اعلام کرد و به وفاداری کلیسای اوکراین از اسقف مسکو که به قرن هفدهم برمی‌گردد، پایان داد. با این حال آژانس‌های امنیتی اوکراین مدعی شده‌اند که برخی از اعضای کلیسای اوکراین روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده‌اند. گفتنی است ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تابعیت۱۳ کشیش کلیسای ارتدوکس اوکراین را سلب کرد. گفته می‌شود فرمان وی درباره روحانیون مسیحی اواخر دسامبر (دی ماه) امضا شده، اما به طور رسمی منتشر نشده است؛ زیرا حاوی اطلاعات شخصی کشیشانی است که تابعیت آنها لغو شده است. در ماه‌های گذشته سایت‌های کلیسا بارها توسط نیروهای امنیتی اوکراین به دلیل روابط ادعایی با روسیه مورد حمله قرار گرفته‌اند.
در واکنش به اقدام زلنسکی، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصمیم رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر سلب تابعیت ۱۳ کشیش کلیسای ارتدوکس اوکراین (UOC) را «شیطانی» توصیف کرد.

تداوم کمک‌های نقدی به افغانستان


بانک مرکزی افغانستان گزارش‌ها در مورد توقف ارسال پول نقد کمک‌های بشردوستانه به کابل را رد کرد. هر هفته، بسته‌ ۴۰ میلیون دلاری کمک‌های نقدی بشردوستانه جامعه جهانی به کابل می‌رسد و از طریق بانک مرکزی در اختیار بانک‌های خصوصی برای مصارف بشردوستانه قرار می‌گیرد. بانک مرکزی با اعلام مزایده این پول را تبدیل به افغانی، واحد پول ملی این کشور می‌کند. به گزارش خبرگزاری دولتی باختر، تاکنون حدود ۲ میلیارد دلار پول نقد از این طریق وارد افغانستان شده است. «مارتین گریفیتس» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل چندی پیش اعلام کرد که اگر طالبان ممنوعیت کار زنان برای آژانس‌های کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را لغو نکند، کمک‌های سازمان ملل به این کشور قطع می‌شود.

تعویق تحویل پسر «سلطان مواد مخدر»

مکزیک تحویل «اویدیو» پسر «سلطان مواد مخدر» این کشور به امریکا را موقتاً متوقف کرده است. در عملیات خونین دستگیری این متهم دست‌کم ۲۹ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. او متهم است که پس از به زندان افتادن پدرش، رهبری بخشی از کارتل تولید و تجارت مواد مخدر را برعهده گرفته است. وزارت دفاع مکزیک روز جمعه از احتمال تحویل اویدیو به امریکا خبر داده بود اما بنا بر گزارش‌ها، این کار فعلاً با حکم دادگاه متوقف شده است. «ال چاپو» سال ۲۰۱۶ بازداشت و سال بعد به امریکا تحویل داده شد. او پس از محاکمه به حبس ابد محکوم شده است. ال چاپو دو بار در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۱۵ موفق به فرار از دو زندان فوق امنیتی مکزیک شده بود. پسر او نیز سال ۲۰۱۹ بازداشت شد اما پلیس مجبور شد بعد از دخالت افراد مسلح باند قاچاق مواد مخدر او را آزاد کند.

بازشدن دروازه‌های چین بعد از سه سال

چین، پس از سه سال مقررات قرنطینه و انجام آزمایش فوری PCR در بدو ورود برای مسافران به این کشور را که شامل چینی‌ها هم می‌شود، لغو کرد. بدین ترتیب، دروازهای این کشور یک میلیارد و 400 میلیون نفری پس از سه سال به سوی دنیای خارج گشوده شد. دولت چین همچنین از روز ۱۸ دی مقررات قرنطینه در برخی از محله‌های شهرها را که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن زیاد بود، به‌طور کامل لغو کرد و سیاست خود را از «کووید صفر» و جلوگیری از ابتلا به کرونا از راه‌های بسیار سختگیرانه، به واکسیناسیون و درمان تغییر داد. هزاران نفر از مردم چینی ساکن هنگ‌کنگ که سه سال از دیدار با والدین و بستگان خود محروم بودند، روز یکشنبه در نخستین ساعات اجرای سیاست جدید، در ترمینال‌های هوایی و زمینی و دریایی صف کشیده بودند تا به شهرهای گوناگون چین بروند. همزمان با این تحولات، آسوشیتدپرس گزارش داد چین حساب کاربری بیش از یک هزار منتقد سیاست‌های تازه این کشور در قبال کووید را بسته یا به حالت تعلیق درآورده است. پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۱۰ میلیون چینی تا پایان سال میلادی راهی سفر شوند. هنگ‌کنگ، سنگاپور، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، نیوزیلند، استرالیا و کشورهای اروپایی در صدر نقاط محبوب برای گردشگران چینی هستند. وزارت حمل و نقل چین اخیراً اعلام کرده که انتظار دارد بیش از ۲ میلیارد مسافر در ۴۰ روز آینده به مقصد یا از مبدا چین سفر کنند.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8098/5/639612/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها