راهپیمایی اعتراضی پس از نماز جمعه‌های سراسر کشور در واکنش به اهانت نشریه فرانسوی برگزار شد

محکومیت توهین به مرجعیت سیاسی و دینی ایران


گروه سیاسی/ مــردم انقــلابی ایران روز گذشته با شرکت در راهپیمایی بعد از نماز جمعه‌های سراسر کشور، دخالت دولت‌های غربی و بویژه فرانسه، آلمان و انگلیس در امور داخلی ایران را محکوم کردند و بار دیگر موضع صریح خود در قبال هتاکی نشریه مورد حمایت پاریس را نشان دادند. خروش یکپارچه مردم ایران در حالی رقم خورد که در روزهای گذشته نشریه فرانسوی شارلی ابدو با انتشار کاریکاتوری موهن، با توهین به رهبرمعظم انقلاب و مرجعیت دینی و سیاسی مسلمانان یک‌بار دیگر نشان داد کشورها و رسانه‌های غربی با زبان توهین و نه منطق به برخورد با اعتقادات مردم مشغول هستند.
مردم ایران، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، جمعی از طلاب‌ و دانشجویان و همچنین شخصیت‌های مطرح سیاسی و دینی ایران و کشورهای اسلامی به‌صورت‌های جداگانه به این اقدام کشورهای غربی واکنش نشان دادند. اهانت نشریه فرانسوی باعث شد حوزه‌های علمیه قم با برگزاری تجمع باشکوه اعتراضی، وزارت امور خارجه با احضار سفیر و همچنین تعطیل کردن انجمن ایران شناسی فرانسه و گروه‌های مختلف مردمی و دانشجویی با تجمعات مختلف یکصدایی خود در برابر اهانت به مقدسات را نشان دهند.
آیت‌الله خاتمی خطیب نماز جمعه روز گذشته تهران در بیان علل و چرایی توهین شارلی ابدو به مقدسات گفت: ریشه این اقدامات هتاکانه آن است که آنها می‌خواهند اسلام را بزنند. ما فدای اسلام هستیم. ما برای اسلام جان می‌دهیم. آنها می‌خواهند چراغ اسلام را خاموش کنند که به فضل اسلام این چراغ خاموش‌شدنی نیست. ریشه عناد آنها با اسلام است. وی ادامه داد: مطلب دوم آنکه چرا امام و مقام معظم رهبری را مورد هجمه قرارمی دهند؟ چون این بزرگواران از اسلام می‌گویند. اینها کینه دارند. مقام معظم رهبری پرچمی را که امام برافراشت نگذاشتند زمین بماند. تا نظام اسلامی پابرجاست عناد آنها ادامه دارد و راه مقابله با آنان استقامت است.
باد کاشتن و طوفان درو کردن
نام نشریه شارلی ابدوی فرانسه با «توهین»، «تمسخر» و «افترا» به باورهای دینی مسلمانان گره خورده است. این نشریه هر بار با انتشار تصاویری که باورهای اعتقادی صدها میلیون مسلمان را مورد اهانت قرار می‌دهد حاشیه‌ساز شده است. جالب آنکه موضع دولت فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی تمسک به ادعای دروغین آزادی بیان است. ادعایی که واقعیات نشان می‌دهد تا چه میزان با آزادی اهانت و سلب آزادی دیگران همراه بوده است. دولت فرانسه در واکنش به این مسأله با تقلیل دادن این موضوع به آزادی مطبوعات مدعی می‌شود که برخورد با این رسانه به معنای محدود کردن رسانه‌های این کشور است. یک خبرنگار نیز از سخنگوی وزارت خارجه امریکا در خصوص موضع این کشور در ارتباط با غائله اخیر و واکنش منفی ایرانیان سؤال کرد. ند پرایس در این خصوص مدعی شد: «برای ما آزادی بیان یک ارزش است. ما فقط آزادی بیان را در نظر می‌گیریم. این یک حق جهانی است که باید از آن محافظت کنیم و این کار را هم انجام می‌دهیم. ما این حمایت خود را در سراسر جهان انجام می‌دهیم، چه در فرانسه باشد و چه در ایران.» این مقام امریکایی در حالی در حمایت از آزادی اهانت شارلی ابدو سخن گفته است که چند روز قبل دولت کانادا با تحریم روزنامه ایران نشان داد تا چه حد مسأله استاندارد دوگانه غربی‌ها واضح و روشن است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8103/2/640860/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها