امیرعبداللهیان در سفر به بیروت مطرح کرد

استقبال ایران از بازگشت روابط با عربستان


گـــــروه سیــــــاسی/ ســـــفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به بیروت فرصتی برای تأکید بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی مبنی بر حمایت از ثبات لبنان و گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه و از سوی دیگر اعلام حمایت مجدد از بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها شد. وزیر امور خارجه که پنجشنبه شب گذشته با هدف انجام گفت‌وگوهای دوجانبه راهی لبنان شده بود، در جریان این سفر با «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، «نجیب میقاتی» نخست وزیر، «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی، نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرد. این سومین سفر امیرعبداللهیان به بیروت پس از تصدی مسئولیت وزارت امور خارجه به شمار می آمد.
 حمایت با قدرت از مقاومت
وزیر امور خارجه پس از دیدار و گفت‌وگو با «عبدالله بوحبیب»، همتای لبنانی در یک نشست خبری مشترک در بیروت از همه جریان‌های سیاسی لبنان برای ادامه مسیر گفت‌وگو با هدف تعیین رئیس جمهور دعوت به عمل آورد و تأکید کرد که ایران همچنان با قدرت از مقاومت در لبنان و فلسطین در مقابل تهدیدات و گستاخی‌های رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.
امیرعبداللهیان همچنین در این نشست با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن امکانات و توان تکنولوژی برتر آماده ساخت نیروگاه‌های برق مورد نیاز لبنان در چهارچوب توافقی است که صورت خواهد گرفت، افزود: «امنیت و پیشرفت لبنان را امنیت و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و منطقه می‌دانیم.» او همچنین یادآور شد که برای تمرکز بر راه‌حل سیاسی قوی‌تر بین سوریه و ترکیه باید فرمت آستانه را با مشارکت دادن سوریه تقویت کرد.
 گفت‌وگوهای متعدد ایران و عربستان
وزیر خارجه همچنین با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان یادآور شد که دو کشور در ماه‌های گذشته گفت‌وگوهای متعددی در بغداد از سر گذرانده‌اند و در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن نیز فرصت گفت‌وگوی کوتاهی میان او و «فیصل بن فرحان» فراهم شد. امیرعبداللهیان با بیان اینکه دو طرف در این دیدار درخصوص تداوم گفت‌وگوها با هدف بازگشت روابط ایران و عربستان به حالت طبیعی اتفاق نظر داشتند، افزود: «هیچ گاه در قطع روابط با هیچ کشوری در جهان اسلام از جمله عربستان سعودی پیشقدم نبوده‌ایم و از بازگشت روابط دیپلماتیک دو کشور به حالت طبیعی و افتتاح سفارتخانه‌ها در چهارچوب گفت‌وگوهایی که خواهیم داشت، استقبال می‌کنیم.»
در برابر زور تسلیم نمی‌شویم
وزیر خارجه پیش از سفر به بیروت با حضور در نشست وبیناری وزرای خارجه «صدای جنوب» که وزرای خارجه کشورهای هند (میزبان)، ارمنستان، عمان، مالدیو، پاناما، جامائیکا، کنیا، السالوادور، گرجستان، اوگاندا و تونس، دومینیکن نیز در آن مشارکت داشتند، بر حق جمهوری اسلامی مبنی بر بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای و غنی‌سازی برای مقاصد صلح‌آمیز تأکید کرد. او با بیان اینکه ایران با حسن نیت و بر مبنای برابری به تحقق توافق هسته‌ای پایبند است، گفت که با این وجود، دولت کنونی امریکا به رغم درخواست جامعه بین‌الملل و جامعه جهانی، همچنان بر نقض تعهدات و سیاست تحریمی و بهانه‌جویی و وقت کشی پافشاری دارد و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد.
امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید و فشار خارجی و زور تسلیم نمی‌شود، تصریح کرد که دیپلماسی و مذاکره بهترین گزینه است.
وزیر خارجه در رویدادی دیگر در تماس تلفنی با امیرخان متقی، وزیر خارجه افغانستان حادثه تروریستی اخیر در این کشور را محکوم کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8103/2/640861/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها