اخبار


استیلای روسیه بر شهر راهبردی سولدار اوکراین

وزارت دفاع روسیه یک روز پس از اینکه سرگیی شویگو، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش را به‌عنوان فرمانده مشترک نیروها در منطقه عملیات ویژه منصوب کرد، خبر داد که کنترل شهر سولدار واقع در دونتسک را به‌دست آورده است. با این پیشروی، ارسال تدارکات به نیروهای اوکراینی در باخموت، قطع خواهد شد.
به‌گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این وزارتخانه همچنین در بیانیه‌ خود در این خصوص تأکید کرده، این مسأله منجر به محاصره واحدهای نیروهای مسلح اوکراینی باقی مانده در باخموت می‌شود. بنا بر این بیانیه، آزادسازی شهر سولدار که برای ادامه عملیات موفق در منطقه دونتسک مهم است، در شامگاه ۱۲ ژانویه به پایان رسید. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز در سخنانی با اشاره به اینکه نیروی هوایی روسیه سه فروند هواپیمای جنگی و یک فروند هلیکوپتر را نیز در جریان عملیات  سولدار سرنگون کردند، افزود: سامانه‌های پدافند هوایی روسیه همچنین ۹ راکت شلیک شده از سوی اوکراین را منهدم کردند. شهر سولدار که در ماه‌های اخیر مرکز درگیری‌های اوکراین و ارتش روسیه در منطقه بود، به شهر بخموت در منطقه دونتسک در شرق اوکراین متصل است. این شهر در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بخموت، در تقاطع بزرگراه‌ها و راه‌آهن‌های منتهی به کراماتورسک، اسلاویانسک و سورسک قرار دارد. گفته می‌شود با تصرف آن، شهرهای باموت، کراماتورسک، اسلاویانسک و 
سوورسک نیز به تصرف نیروهای روسی در می‌آید.


بازگشت تنش به روابط ترکیه و سوئد

در پی خودداری سوئد از استرداد چند نفر از مخالفان کرد ترکیه به آنکارا و همچنین نمایش آدمکی عروسکی با تصویر رجب طیب اردوغان در استکهلم، روابط ترکیه و سوئد به سوی تنش رفت و ضمن لغو سفر رئیس مجلس سوئد به آنکارا، سفیر این کشور نیز به دفتر وزارت خارجه ترکیه فراخوانده شد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، مصطفی شنطوب رئیس مجلس ترکیه از لغو دیدار آندریاس نورلین، همتای سوئدی‌اش، به دنبال آنچه «تحریک هواداران گروه تروریستی پ. ک.ک» خوانده شده است، خبر داد. آنکارا همچنین سفیر سوئد را در اعتراض به آویختن آدمک عروسکی با تصویر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرد. مقامات ترکیه تأکید کرده‌اند، این اقدام مغایر با توافق آنکارا با سوئد و فنلاند و تعهد این کشور برای مقابله با شبه‌نظامیان کرد به عنوان شرط عضویت این دو کشور در ناتو است. این در حالی است که هفته پیش اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد اعلام کرده بود که کشورش نمی‌تواند تمام خواسته‌های ترکیه برای به عضویت درآمدن در ناتو را برآورده کند. پس از آن نیز دولت سوئد مخالفت خود را با استرداد چهار تبعه ترکیه که از سوی آنکارا متهم به دست داشتن در کودتای ۲۰۱۶ هستند، مخالفت کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8103/6/640873/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها