«ایران» با استناد به آمارهای مرکز آمار گزارش می‌دهد

افزایش 32 درصدی تولید گوشت طیور در آذرماه


گروه اقتصادی / نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه آذر سال جاری  منتشر شد و براساس گزارش مرکز آمار وزن گوشت قرمز عرضه‌ شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذرماه سال جاری  جمعاً ۴۹٬۸۸۷ تن گزارش شده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.
براساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با 23 هزار و 622 تن، ۴۷٫۴ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با 21 هزار و 789 تن، بز و بزغاله با 3 هزار و 502 تن و سایر انواع دام با ۹۷۴ تن، به‌ترتیب ۴۳٫۷ درصد، ۷ درصد و  ۱٫۹ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده کاهش ۹ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در آذر ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ برای گوسفند و بره بدون تغییر، برای بز و بزغاله ۴ درصد افزایش، برای گاو و گوساله ۱۸ درصد، گاومیش و بچه ‌گاومیش ۶ درصد و شتر و بچه ‌شتر ۴ درصد کاهش داشته است.
همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (آبان) در حدود ۷ درصد کاهش داشته است.
قیمت گوشت قرمز در دو ماه گذشته روند افزایشی داشته است و دولت تمهیداتی از جمله عرضه 25 هزار تن گوشت قرمز منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام در دستور کار قرار داده است. علاوه بر این براساس اظهارنظر شهیاد آبنار مدیرکل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی، برای تأمین نیاز بازار داخلی و براساس تفاهمنامه‌ای که با بخش خصوصی منعقد شده قرار است گوشت گرم گوسفندی وارد کشور شده و با قیمت هر کیلو ۲۰۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها عرضه شود. آبنار اظهار داشته است: ثبت سفارش گوشت گرم گوسفندی انجام شده و انتظار می‌رود از اواسط هفته آینده واردات گوشت گرم گوسفندی را به کشور داشته باشیم.
تولید گوشت مرغ بیش از نیاز بازار
نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه آذر سال جاری نیز منتشر شده است و بر این اساس وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۱، 199 هزار و 218 تن گزارش شده که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است.
براساس نتایج این آمارگیری، گوشت ماکیان (مرغ و خروس) با 196 هزار و 218 تن، 98٫5 درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با هزار و 302 تن، شترمرغ 131 تن و سایر انواع طیور با هزار و 567 تن، به‌ترتیب 0.6 درصد، 0٫1 درصد و 0.8  درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه آذر ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزایش 6 درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در آذر ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای بوقلمون 51 درصد، بلدرچین 68 درصد و سایر انواع طیور 38 درصد کاهش، برای ماکیان (مرغ و خروس) 8 درصد و برای شترمرغ 7 درصد افزایش داشته است.
همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه آذر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (آبان) در حدود 32 درصد افزایش داشته است.
افزایش جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر منجر به ایجاد مرغ مازاد در بازار شده است که برای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان صنعت دام و طیور، جمع آوری مرغ‌های مازاد ضروری است. در همین راستا «مسعود امراللهی» مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز جمع‌آوری مرغ مازاد با استفاده از تسهیلات تشکل‌ها و اتحادیه‌ها خبر داده است.
شرکت پشتیبانی امور دام کشور پیش از این با توجه به حجم جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری و کاهش تقاضا که منجر به افزایش حجم عرضه مرغ گرم در بازار شده بود، اقدام به خرید حمایتی و جمع‌آوری مرغ‌های مازاد از بازار می کرد تا این اقدام منتج به کاهش قیمت کمتر از نرخ مصوب شود، اما حالا اتحادیه‌ها و به طور کلی بخش خصوصی به این موضوع ورود کرده‌اند.  

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8103/9/640884/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها