اخبار


هزار واحد تولیدی احیا شدند

احیای هر واحد راکد تولیدی و صنعتی، به‌طور متوسط اشتغالزایی و بازگشت به کار ۱۸ نفر را به‌دنبال دارد. علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب در گفت‌وگو با ایرنا از احیای یک‌هزار واحد تولیدی و صنعتی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: در صورتی که اعتبارات تبصره ۱۸ ابلاغ شود، رویه احیای واحدهای راکد تقویت خواهد شد و رشد خوبی در این زمینه به ثبت خواهد رسید. رئیس هیأت عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به بازپس‌گیری ۵۵۰ هکتار از اراضی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به سبب عدم فعالیت در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: جمع اراضی بازپس گرفته شده در دولت سیزدهم بیش از یک‌هزار هکتار بر آورد می‌شود. همچنین اراضی راکد برای بازفعال‌سازی به افراد دارای اهلیت و صلاحیت لازم از طریق مزایده عمومی واگذار می‌شود. 

 
صرفه‌جویی بیش از یک میلیارد دلاری فولاد

زنجیره فولاد یک زنجیره پیشران و ارتقای بومی‌سازی و استفاده از دانش روز در آن یک نیاز اساسی است.
وجیه‌الله جعفری، رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: با برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در سه سال گذشته، افزون بر یک میلیارد دلار از نیازهای این صنعت بومی‌سازی و در نتیجه از خروج ارز از کشور جلوگیری شد. همچنین با برگزاری این جشنواره‌ها شاهد به‌هم‌رسانی شرکت‌های سازنده، شرکت‌های فولادی و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌ایم و این مهم از طریق سامانه «کار لینک» نیز در حال انجام است و با تداوم این روند شاهد افزایش بومی‌سازی و کاهش ارزبری در این صنعت خواهیم بود.

 
شکست رکورد تولید و تداوم ریزش قیمت خودرو

از ابتدای امسال تا اواخر هفته گذشته ۹۶۵ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که معادل مجموع تولیدات سال ۱۴۰۰ بود.
عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کل تولید در سال ۱۴۰۰ به میزان ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه بود. همچنین با عنایت به این نکته که آمار سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار خودروی ناقص را شامل می‌شد، یعنی خودروهایی که به‌صورت ناقص در پارکینگ خودروسازان بودند و امکان تحویل را نداشتند، اما در آمار تولیدات امسال فقط خودروهای کامل لحاظ شده است و اگر تکمیل کاری خودروهای ناقص سال گذشته را هم به این میزان بیفزاییم شاهد بیش از ۳۰ درصد رشد در آمار تحویل تاکنون نسبت به‌مدت مشابه سال قبل هستیم. توکلی افزود: پس می‌توان گفت که در عمل از مهم‌ترین عارضه‌ای که طی پنج سال گذشته گریبان صنعت خودروی کشور را گرفته بود، یعنی از شکنندگی جریان تولید گذر کرده‌ایم و در همین آذر ماه با تولید 127 هزار خودرو، رکورد تولید ماهانه در پنج سال گذشته شکسته شد. مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت بیان داشت: با توجه به افزایش تولید و روند منظم عرضه خودرو به بازار و همچنین عرضه خودروهای وارداتی، پیش‌بینی می‌شود که با ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو تا پایان سال مواجه شویم. بر این اساس خودرو نمی‌تواند کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب شود.

 
شناسایی هزار کیلومترمربع ذخایر معدنی جدید

تا پایان آبان سال‌جاری افزون بر ۶۰۰ پروانه اکتشاف معدن صادر شد که با این اقدام بیش از هفت هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع از مساحت کشور زیر عملیات اکتشافی قرار گرفت. ابراهیم‌علی مولابیگی مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با صدور ۳۷۴ فقره گواهی‌ کشف، بیش از هزار کیلومترمربع از ذخایر معدنی جدید در کشور شناسایی شد. همچنین میزان ذخیره قطعی برآورد شده ۳۷۴ فقره گواهی کشف صادر شده در سطح کشور بیش از ۵۰۷ میلیون تن است. مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: افزون بر این حدود ۷۶ هزار فقره درخواست اکتشاف هم در این مدت به ثبت رسیده که این میزان نسبت به‌مدت مشابه آن در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد رشد داشت. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8103/12/640893/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها