اخبار


بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط کاریابی‌ها جذب می‌شوند

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط کاریابی‌ها جذب می‌شوند. با توجه به سهم بسزایی که کاریابی‌ها در تأمین نیروی کار مورد نیاز کارفرمایان و معرفی فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند، شایسته است از ظرفیت این بنگاه‌ها در جهت تقویت کارآفرینی و توسعه بازار کار بیش از پیش استفاده شود.
بر اساس گزارش‌ها، در سال گذشته تعداد مراکز کاریابی دولتی و خصوصی در کشور افزایش داشته و استان‌های تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد مراکز خدمات اشتغال دولتی و دفاتر کاریابی خصوصی را به خود اختصاص دادند. به گزارش ایسنا، کاریابی‌ها و مراکز مشاوره شغلی بازوی توانمندی برای دولت در شناسایی فرصت‌های شغلی و تأمین نیروی کار به شمار می‌روند که سهم بالایی در ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار دارند. از این رو با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم اشتغالزایی برای جوانان و مقابله با بیکاری و اهمیت مراکز کاریابی در برنامه‌های توسعه، شایسته است در به‌کارگیری توانمندی و ظرفیت کاریابی‌ها و مؤسسات مشاوره شغلی به شکل مطلوب‌تر و معرفی بهتر این مراکز به جامعه هدف کارجویان و کارفرمایان و افزایش سهم آنها در اقتصاد ملی از طریق توسعه کمی و کیفی این بنگاه‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.
کاریابی فرایند ثبت نام و جست‌وجوی شغل برای جوینده کار و تأمین نیروی انسانی برای کارفرما است که می‌تواند به اشتغال منجر شود. مرکز خدمات اشتغال یا کاریابی دولتی، واحدی سازمانی تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی را برای جوینده کار و کارفرما به صورت رایگان ارائه می‌کند.
دفتر کاریابی یا کاریابی خصوصی، کارگزاری خصوصی است که با اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ازای دریافت حق‌الزحمه از جوینده کار، خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی را ارائه می‌دهد.
گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار از افزایش تعداد مراکز دولتی و دفاتر کاریابی خصوصی در سال گذشته حکایت دارد.
به موجب این گزارش، در حالی که در سال ۱۳۹۹ تعداد مراکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی خصوصی کل کشور هزار و 84 مورد بوده است، این تعداد در سال ۱۴۰۰ به هزار و 199 مرکز و دفتر کاریابی افزایش یافته است. از این میزان ۹۸ مورد مرکز خدمات اشتغال (دولتی) و ۱۱۰۱ مورد دفتر کاریابی خصوصی (کاریابی داخلی و خارجی) بوده است. همچنین در سال گذشته ۹۱۱ دفتر کاریابی داخلی و ۱۹۰ کاریابی خارجی در کشور فعالیت داشتند که نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است. استان تهران با ۲۳۶ و خراسان رضوی با ۱۰۱ مورد بیشترین تعداد مراکز خدمات اشتغال دولتی و دفاتر کاریابی خصوصی را به خود اختصاص داده‌اند. متقاضیان دریافت مجوز تأسیس کاریابی‌ در صورت تمایل برای ثبت درخواست خود می‌توانند به سامانه صدور مجوز کاریابی‌های غیردولتی داخلی و خارجی به نشانی  http://karyabi-mojavvez.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

اختصاص مبلغ 5 هزار میلیارد تومان برای تعاونی‌های دانش بنیان

معاون وزیر تعاون با اشاره به پیش‌بینی تسهیلات ارزان قیمت برای تعاونی‌ها، از اختصاص مبلغ 5 هزار میلیارد تومان برای تعاونی‌های دانش بنیان خبر داد.
به گزارش ایسنا، امروزه عمده نظام‌های اقتصادی دنیا بر مبنای فعالیت‌های دانش بنیان شکل گرفته  و شاخص اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک معیار جهانی در سنجش کشورهای مختلف جهان از حیث میزان اتکا به علوم مختلف و به کارگیری آنها در راستای توسعه اقتصادی مورد توجه قرار دارد. سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب با نام «تولید، ‌دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شد تا تولید و اشتغال پایدار در قالب فعالیت‌های دانش بنیان نمود و گسترش بیشتری یابد.
در بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه نیز بر شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان به عنوان راهبردی در جهت حرکت صحیح اقتصاد کشور تأکید شده است.
بر همین مبنا طی چند سال گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سمت تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان و ایجاد مراکز نوآوری در بخش تعاون حرکت کرده و خط اعتباری و تسهیلات ویژه‌ای را برای تأسیس و گسترش تعاونی‌های دانش بنیان اختصاص داده تا علاوه بر ترسیم الگوهای دانش محور در بخش تعاون، زمینه شکل‌گیری تیم‌های دانش بنیان در قالب شرکت‌های تعاونی‌ را فراهم کند. در همین راستا مهدی مسکنی- معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- از اختصاص 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌های دانش بنیان خبر داده و می‌گوید: در راستای حمایت مالی و اختصاص تسهیلات به تعاونی‌های دانش بنیان، منابع ارزان‌قیمت در قالب 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات و همچنین 3 هزار میلیارد تومان از منابع بانک توسعه تعاون اختصاص می‌یابد و در مجموع 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیان‌ها پرداخت خواهد شد. وی از ثبت ۱۰۱ شرکت تعاونی دانش‌بنیان در کشور خبر داده و می‌افزاید: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد این تعاونی‌ها تا آخر سال به ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان افزایش پیدا می‌کند. مسکنی همچنین ضمن اشاره به تبصره ۱۸ لایحه بودجه می‌گوید: با مصوبه شورای عالی اشتغال، ۲۵ درصد از تسهیلات تبصره ۱۸ برای بخش تعاون در نظر گرفته شده و اگر منابع این تبصره از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص یابد، تا پایان سال ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌ قیمت در اختیار تعاونی‌ها ‌قرار می‌گیرد. بی‌تردید ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد جامعه بویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جزو وظایف دولت‌ها است و بخش تعاون با توجه به مردمی بودن آن و داشتن کارکردهای اقتصادی و اجتماعی، بستر مناسبی برای خلق فرصت‌های شغلی به شمار می‌رود.
به گزارش ایسنا، ایجاد تعاونی‌های دانش بنیان با عضویت نخبگان و چهره‌های علمی، فضای جدیدی را در عرصه اقتصاد کشور فراهم می‌کند و در صورت کمک دولت و حمایت مالی از  این تعاونی‌ها تحول در فضای اقتصادی و کسب و کارهای دانش محور را شاهد خواهیم بود.

بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سال آینده 75 درصد افزایش یافت

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، ۲۴۲ هزار میلیارد تومان را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرده است که این اعتبار نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱، افزایش حدود ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد.
این بودجه شامل ۲۴۱ هزار و ۸۲۶ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان اعتبارات هزینه‌ای و ۴۳ هزار و ۷۲۴ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است. بر پایه این گزارش، بودجه دستگاه اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲ هزار و ۷۴۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین بودجه صندوق بازنشستگی کشوری ۲۰۷ هزار میلیارد تومان، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان، مؤسسه کار و تأمین اجتماعی ۵۰ میلیارد تومان، سازمان تأمین اجتماعی ۱۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.
در لایحه بودجه سال آینده برای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر چهارهزار میلیارد تومان، صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد ۹ هزار میلیارد تومان و دبیرخانه شورای‌عالی فنی و حرفه‌ای ۹۹۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8103/13/640894/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها