«ایران» در گفت‌و‌گو با رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، گزینه‌های مشمول تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا را بررسی می‌کند

کاهش سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا


فریبا خان‌احمدی
خبرنگار

در روزهای اخیر بالا رفتن آمار ابتلا به کرونا در برخی کشورهای جهان با گسترش زیر سویه‌های جدید اُمیکرون و شیوع مجدد زیر سویه‌های قبلی این ویروس، نگرانی‌ها از شیب صعودی شاخص‌های کرونا را در ایران تشدید کرده است، بخصوص که در روزهای گذشته، نمودار وضعیت شهرها، کاهش شهرهای آبی و اضافه شدن شهرهای با وضعیت زرد کرونایی را در کشور نشان می‌دهد. گرچه گزارش‌های نقشه کرونایی کشور نشان دهنده واقعیت وضعیت بیماری در کشور نیست و طبق گفته اپیدمیولوژیست‌ها کم گزارش‌دهی معنی دار گاهاً در اعلام وضعیت اپیدمی در شهرستان‌ها مشهود است. معنای این گزاره آن است که اولاً توزیع انجام تست در کشور یکسان نیست و هر استانی بر اساس سیاست‌های داخلی خود میزان تست‌ها را تعیین می‌کند از طرفی انجام تست در کمترین میزان ممکن انجام می‌گیرد و بیشتر در بیمارستان‌ها است، این در حالی است که بسیاری از مراکز انجام تست در مراکز 16 ساعته نیز جمع شده‌اند. از سوی دیگر واقعیت آن است که نقشه کرونایی کشور باید میزان سطح خطر موجود را نشان دهد که البته شاخص آن، وضعیت گزارش تست‌های موجود نیست بنابراین با استناد به آمارهای رسمی ابتلا به کرونا در کشور که روزانه از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود هنوز نمی‌توان اظهارنظر دقیقی درباره وضعیت اپیدمی در کشور داشت، در همین حال متخصصان اپیدمیولوژی معتقدند افزایش موارد مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها به دلیل کووید19 نیز نمی‌تواند فاکتور دقیقی برای افزایش شاخص‌ها باشد چرا که در نظر گرفتن بیمارستان‌ها به عنوان مرز مراجعه و درمان بیماران سرپایی که -اتفاقاً منجربه درگیر شدن بیمارستان‌ها هم می‌شود- نمی‌تواند شاخص دقیقی برای مقایسه وضعیت اپیدمی بعد از شناسایی زیرسویه‌های جدید اُمیکرون نسبت به هفته‌های اخیر باشد. در کشورما به دلیل نبود نظام ارجاع هر بیماری در هر سطحی به بیمارستان مراجعه می‌کند، بویژه آنکه حساسیت مراجعه به مراکز درمانی بعد از اعلام آغاز موج جدید بیماری و شناسایی زیر سویه‌ها افزایش می‌یابد. با وجود این، خبرهای رسیده از کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، هنگ‌کنگ، فیلیپین، امریکا، مکزیک، برزیل، آلمان، فرانسه و روسیه، حاکی از آمارهای بالایی از مرگ‌ومیر و ابتلای روزانه کووید19 است. از همین رو مسئولان وزارت بهداشت ایران بر لزوم واکسیناسیون بویژه برای گروه‌های پرخطر تأکید دارند و معتقدند باید مانند روزهای اوج شیوع کرونا در ایران، نسبت به دریافت دوزهای تکمیل کننده برای افراد بالای 18 سال «های ریسک» اقدام شود و همچنین افرادی که دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، اما دوز‌های یادآور را تزریق نکرده‌اند هم حتماً یک دوز واکسن دیگر تزریق کنند. دکتر محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت به «ایران» می‌گوید: «حدود 10 تا 15 درصد جمعیت هیچ‌گونه واکسنی دریافت نکرده‌اند، توصیه ما به این افراد این است که حتماً واکسن کرونا را تزریق کنند. همچنین افراد بالای 18 سال که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و نیز کسانی که 6 ماه از دریافت آخرین دوز یادآورشان گذشته است، توصیه می‌کنیم نسبت به دریافت دوزهای یادآور واکسن به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.»

کاهش آمار تزریق واکسن به 10 هزار دوز در روز
براساس آمار موجود، بیش از 65 میلیون نفر از جمعیت ایران دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند اما فقط حدود 58 میلیون نفر آنان دوز دوم را دریافت کرده‌اند این به معنای آن است که حدود 7 میلیون نفر از جمعیت هدف ایران از تزریق دوز دوم واکسن خودداری کرده‌اند. آمار افرادی که دوز سوم را تزریق کرده‌اند از 32 میلیون نفر هم کمتر است؛ یعنی حدود 34 میلیون نفر از افرادی که دوز اول را زده بودند، دوز سوم را نزده‌اند و 31 میلیون نفر تمایلی برای تزریق دوز سوم ندارند. در واقع آمار افرادی که واجد شرایط دریافت دوز سوم هستند اما هنوز این دوز را دریافت نکرده‌اند به بیش از 30 میلیون نفر می‌رسد، این در حالی است که حدود هفت میلیون نفر از جمعیت هدف هنوز دوز دوم را هم تزریق نکرده‌اند. در حال حاضر طبق آمارهای روزانه وزارت بهداشت؛ تعداد تزریق واکسن‌های روزانه به حدود 10 هزار دوز در روز کاهش یافته است. فروکش شدن موج هفتم بیماری و ابتلای خفیف تا متوسط ایرانیان به زیر سویه اُمیکرون، تمایل مردم به تزریق دوز سوم و چهارم (برای افراد مسن، کادر درمان و گروه‌های پرخطر دارای ضعف سیستم ایمنی) را کاهش داد بطوری که رصد آمار مربوط به تزریق روزانه واکسن‌های کووید نشان می‌دهد عدد تزریق روزانه واکسن از 10 مهر ماه که حدود 9 هزار دوز در روز بود به حول و حوش 3 هزار دوز در اوایل آذرماه کاهش یافت این در حالی است که در نیمه دوم شهریور ماه همزمان با اعلام بازگشایی مدارس و حضوری شدن دانشگاه‌ها میزان تزریق روزانه واکسن به نزدیک 50 هزار دوز در روز نیز رسیده بود اما کاهش آمارهای روزانه تزریق واکسن مربوط به اواخر خرداد ماه است، یعنی همزمان با فروکش کردن موج هفتم بیماری تعداد تزریق دوزهای روزانه واکسن به نصف مدت مشابه ماه قبل آن یعنی اردیبهشت ماه کاهش یافت. عدد تزریق واکسن کرونا در 30 خرداد ماه 19 هزار دوز بود و اواخر اردیبهشت 33 هزار برآورد شد. از طرفی اختلاف معناداری بین تزریق دوزهای روزانه واکسن در نیمه اول و دوم فروردین 1401 وجود دارد. در 26 فروردین ۲۹ هزار و ۲۳۸ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. این عدد در 15 فروردین ماه ۸۶ هزار و ۳۱۹ دوز واکسن بوده است. تزریق روزانه واکسن کرونا در اسفند سال قبل یعنی پیش از آغاز تعطیلات نوروزی و پیشگیری از افزایش بیماران بستری و شدید کرونایی به نزدیک 180 هزار دوز در روز نیز افزایش یافت.
حالا و در شرایطی که ما در حال تجربه موج هشتم بیماری هستیم این سؤال پیش می‌آید که آیا سطح ایمنی ایرانیان هم روبه کاهش است؟ و چرا با وجود تزریق مجدد واکسن‌های تکمیلی همچنان درصد ابتلا به زیرسویه‌های جدید اُمیکرون بالا است؟ و بطور کلی چند دوز واکسن تکمیلی باید تزریق کنیم تا از زیرسویه‌های جدید بیماری ایمن باشیم، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤالات به جزئیات تزریق مجدد واکسن از سوی کمیته ملی واکسیناسیون کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «آنچه توصیه وزارت بهداشت است تزریق دوزهای تکمیلی واکسن برای افراد بالای 18 سال دارای بیماری‌های زمینه‌ای است، همچنین کسانی که 6 ماه از دریافت آخرین دوز واکسن شان گذشته است برای دریافت واکسن باید به مراکز بهداشت مراجعه کنند.»
دکتر زهرایی با بیان اینکه واکسن‌های کرونا به قدر کافی در سطح دانشگاه علوم پزشکی توزیع شده‌اند، می‌افزاید: توصیه ما به کسانی که دوز دوم‌شان را کامل نکرده‌اند یا تاکنون هیچ دوز یادآوری تزریق نکرده‌اند این است که دوز‌های یادآور را تزریق کنند.
او در پاسخ به اینکه آیا در آینده با شناسایی هر نوع زیر سویه جدیدی از اُمیکرون یا ویروس سارس کووید دو باید دوز یادآور تزریق کنیم، عنوان می‌کند: این موضوع بستگی به شرایط بیماری و رصد اطلاعات دارد، ممکن است اطلاعات ما هفته به هفته یا ماه به ماه از شرایط بیماری تغییر نکند. با توجه به اینکه بیماری نوظهور است ممکن است اطلاعات کامل‌تری از تغییرات بیماری در دنیا حاصل شود، اما اینکه بگوییم آیا در سال آینده تزریق واکسن‌های کووید باید یک بار در سال انجام شود یا خیر، باز هم بستگی به گذشت زمان دارد.
زهرایی درباره اینکه آیا واکسن‌های موجود با پلتفرم‌های مختلف نسبت به زیرسویه‌های جدید اُمیکرون تأثیر دارند یا خیر، می‌گوید: بررسی‌های ما نشان داده که تاکنون واکسن‌ها با هر نوع پلتفرمی علیه بیماری مؤثر بوده‌اند و تا حدود زیادی از موارد بستری و فوت جلوگیری می‌کنند. براساس آخرین گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی واکسن‌های کووید19 از مرگ و میر 2.5 میلیون نفر در دنیا جلوگیری کرده‌اند و حتی تزریق واکسن می‌توانست از 600 هزار مرگ دیگر هم جلوگیری کند به این دلیل که در کشورهای در حال توسعه 40 درصد از افراد واجد شرایط تزریق واکسن به دلیل ضعف پوشش واکسیناسیون و توزیع ناعادلانه واکسن‌ها به پوشش حداقلی 40 درصد هم نرسیدند که اگر این پوشش اتفاق می‌افتاد جلوی 600 هزار مرگ و میر گرفته می‌شد.
او در ادامه می‌افزاید: مقالات منتشر شده نشان می‌دهد واکسن‌های داخلی و وارداتی اثربخشی مناسبی در برابر سویه‌های ویروس کرونا داشته‌اند. با توجه به اینکه با گذشت زمان سطح آنتی بادی‌های مونوکلونال در خون پایین می‌آید، چنانچه افراد 6 ماه از نوبت قبلی واکسن‌شان گذشته باشد و جزو گروه پرخطر باشند برای افزایش سطح ایمنی بدن باید دوز یادآور بزنند، البته دریافت واکسن مثل ابتلا به عفونت طبیعی به معنای ایمنی و محافظت افراد از ابتلای مجدد به بیماری نیست، یعنی ممکن است فردی 8 ماه بعد از تزریق دوز‌های تکمیلی مجدداً به بیماری مبتلا شود. نکته اینجاست که واکسن یکی از ابزارهای محافظت در برابر کووید19 است و همه ابزارها نیست. ابزار دیگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، پرهیز از اجتماعات و شست و شوی دست‌ها است که ترکیب اینها در کنار تزریق واکسن ایمنی ایجاد می‌کند.
دکتر زهرایی در پاسخ به اینکه با توجه به عدم استقبال کودکان زیر 12 سال برای تزریق واکسن آیا در شرایط فعلی به دلیل حضوری بودن مدارس و آغاز موج هشتم بیماری نسبت به تزریق واکسن برای این گروه سنی توصیه می‌شود، می‌گوید: «در همه پیک‌های قبلی بیماری شاهد بودیم بیماری در کودکان نسبت به بزرگسالان خفیف‌تر بوده و در مجموع نگرانی ما در این گروه سنی نسبت به بزرگسالان کمتر است اما توصیه ما برای کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی دارند یا داروهای سرکوب کننده‌ ایمنی بدن مصرف می‌کنند و مبتلا به دیابت و بیماری‌های عروقی و کلیوی هستند تزریق واکسن کرونا است.»
لازم به یادآوری است؛ در ایران واکسن‌های«برکت پلاس» و «پاستوکووک پلاس» به عنوان دوز یادآور تمامی واکسن‌ها مجوز گرفته‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8103/15/640900/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها