سیزدهمین جشنواره عمار به ایستگاه پایانی رسید

دغدغه‌های مردمی برگزیدگان جشنواره عمار


فرهنگی/ سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار پس از یک هفته برگزاری به ایستگاه پایانی رسید. آیین اختتامیه این رویداد شامگاه پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه با حضور جمعی از هنرمندان و اجرای فضه سادات حسینی در سینما فلسطین تهران برگزار شد. برخلاف اغلب جشنواره‌های سینمایی که برگزیدگان از موانع فیلمسازی گلایه دارند، منتخبان این جشنواره از دغدغه‌های مردمی و رفع موانع و مشکلات سوژه‌هایشان سخن گفتند.
 فضا را عقلانی کنیم
اهدای جوایز با بخش «آرمان روح‌الله» آغاز شد که با حضور خانواده شهیدان صیاد خدایاری و علی‌اصغر بی گلو همراه بود. محسن سلیمی برنده فانوس این بخش برای «نقابدارها» از نیاز به ایجاد فضای گفت‌وگو سخن گفت: «بیگانگان کوچک‌ترین فضایی را برای گفت‌وگو برنمی‌تابند، از مردم می‌خواهم این فضا را بشکنند و وارد گفت‌وگو شوند، تا می‌توانیم باید فضا را عقلانی کنیم، ما فقط بلدیم شعار دهیم وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، حالا که رهبر حکم جهاد داده است، پس به سمت جهاد تبیین برویم که ایشان روی آن تأکید دارند.» و محمود شهبازی کارگردان «برای بیرق» و برنده لوح تقدیر از سیاست این جشنواره علیه سلبریتی‌پروری صحبت کرد: «جشنواره «عمار» به جای معرفی سلبریتی سرباز برای وطن اهدا می‌کند و افتخار می‌کنم سربازی برای کشورم هستم.»
 مدیران هنوز در خواب هستند!
در ادامه و پس از معرفی برگزیدگان بخش حافظه ملی، نوبت به آیین پاسداشت جمال شورجه کارگردان و تهیه‌کننده سینما رسید. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تجربه دستیاری او، شورجه را الگویی برای فیلمسازان نسل جوان در مسیر سینمای انقلاب عنوان کرد و در ادامه درباره جشنواره عمار گفت:«عمار در این سال‌ها هم کادرساز و هم جریان‌ساز بوده است.» جمال شورجه از مرحوم نادر طالب زاده، دبیر فقید جشنواره یاد کرد، عمار را شجره طیبه سینمای انقلاب خواند و از آرزویش برای این جشنواره گفت: «امیدوارم جهانی شدن عمار را تا وقتی زنده هستم ببینم. لازم است یاد مرحوم طالب‌زاده را هم گرامی بداریم که متولی این جریان بود. اصالت این جشنواره به مردمی بودنش است و این جشنواره را بچه‌ها به اینجا رساندند چون همه فیلم‌ها را در نقاط محروم به همه نشان می‌دهند.»
در ادامه مراسم اختتامیه و برای اهدای جوایز بخش نهضت جهانی مستضعفین، خانواده شهیدان عظیمی و عمار بهمنی برای تقدیم جایزه روی صحنه آمدند. محسن اسلام‌زاده که لوح تقدیر این بخش را برای «پاییز 50 سالگی» دریافت کرد در سخنانی برای ساخت فیلم شهید فخری‌زاده اظهار علاقه‌مندی و ابراز امیدواری کرد که با همراهی خانواده شهید فخری‌زاده این امر میسر شود. در بخش جوایز ملت ایمان ایزی برنده لوح تقدیر این بخش از مشکلات ساخت فیلم در خارج از تهران و ظرفیت محیط زیست برای پرداختن به سوژه‌های مرتبط با جشنواره عمار سخن گفت.
صحبت‌های یوسف حسن‌زاده برنده لوح تقدیر بخش جنگ اقتصادی برای «سورجان» نیز حول محور محرومیت‌های سیستان و موانع حضور نیروهای جهادی بود: «این مستند درباره محرومیت‌های منطقه سیستان بود. من مستندهای زیادی درباره حاشیه شهرها ساخته‌ام، مخاطبان اصلی من مدیران هستند، گویا مدیران هنوز در خواب هستند! مثلاً جازموریان منطقه‌ای است که همه درباره آن صحبت می‌کنند اما اتفاقی در آن رخ نمی‌دهد. این منطقه حتی کد روستایی ندارد. درد اینجاست که به یکی از وزارتخانه‌ها رفتیم و هیچ چیزی برای آنها اهمیت ندارد. وضعیت منطقه‌ای به گونه‌ای است که مسئولان حتی یک شب هم نمی‌توانند در آنجا بمانند. گروه‌های جهادی می‌توانند در این مکان‌ها بسیار مؤثر باشند، چرا موانع حضور این جهادی‌ها را مرتفع نمی‌کنید؟»
حاج نادر قدرت جذب داشت
بخش بعدی آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم عمار، نکوداشت زنده‌یاد نادر طالب‌زاده بود. سهیل اسعد دبیر این دوره از جشنواره رفتار حاج نادر را تبلور گفتمان انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: «حاج نادر تنها کسی در زندگی بنده بود که رفتارش از گفتارش بلیغ‌تر بود. ما آنقدر ضعف ایمانی داریم که مجبوریم با شعار فضا را مدیریت کنیم. حاج نادر کسی بود که با رفتار و اخلاصش می‌توانست شما را قانع کند. حرکت حاج نادر همراه با بصیرت بود. او صاحب نگاه عمیق بود و اول با نگاهش حقایق را درک می‌کرد و بعد تصمیم به حرکت می‌گرفت. حاج نادر قدرت جذب داشت. حاج نادر هنر انتخاب فصل مشترک میان آدم‌ها را داشت. افرادی که گاهی تناقض‌های ایدئولوژیک بودند را هم می‌توانست به هم جذب کند. حاج نادر عمق عرفانی هم داشت و ارتباط با خدا مهم‌ترین نکته زندگی‌اش بود.»
ظرفیت‌ها و استعدادهای سیستان و بلوچستان را هم رسانه‌ای کنید
از ابتکارهای متولیان برگزاری جشنواره در مراسم  اختتامیه اهدای نشان ملی استقلال برای زنان قهرمان ایرانی بود که از طرف خانواده شهدای دانشمند به کسانی که برای استقلال کشور در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنند اهدا شد. معصومه صابکی یکی از برندگان این نشان، با بیان اینکه انعکاس محرومیت‌ها در استان سیستان همراه با القای ناامنی است از اهالی رسانه درخواست کرد ظرفیت‌ها و استعداد‌های استان سیستان و بلوچستان را هم رسانه‌ای کنند.
سعید ساروقی از برگزیدگان بخش نقد درون گفتمانی و برنده لوح افتخار این بخش برای اثر «هپکوتیزم» گفت که تلاش کرده صدای کارگران مظلوم هپکو باشد: «این کارخانه امروز زنده است اما واردات کمر این کارخانه را شکسته است، به عنوان یک مستندساز تقاضا دارم به این موضوع رسیدگی و مشکلات این کارخانه حل شود.»
 در بخش مستند «حافظه ملی» لوح تقدیر به «کابوس نیمه‌شب» به کارگردانی علی عارضی اهدا شد. جایزه ویژه «موزاییک مرگ بر امریکا» به «سفارت سیاه» به کارگردانی رضوانه فتحی تعلق گرفت. لوح تقدیر نهضت جهانی مستضعفین به فیلم‌های «پاییز حرم» به کارگردانی علی خسروی، «برای بیرق» به کارگردانی محمود شهبازی و «خوبان عالم» به کارگردانی امید مدهج و حمیدرضا بهوندی اهدا شد. همچنین فانوس این بخش به «نقابدارها» به کارگردانی محسن سلیمی تقدیم شد. در بخش مستند «حافظه ملی» لوح تقدیر به «کابوس نیمه‌شب» به کارگردانی علی عارضی اهدا شد. در ادامه جایزه ویژه «موزاییک مرگ بر امریکا» به «سفارت سیاه» به کارگردانی رضوانه فتحی تعلق گرفت. در بخشی از این مراسم، آیین پاسداشت جمال شورجه کارگردان و تهیه‌کننده سینما برگزار شد. همچنین جایزه ویژه چفیه شهیدان خالقی‌پور به جمال شورجه اهدا شد. در بخش مستند «نهضت جهانی مستضعفین» لوح تقدیر به «پاییز 50 سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده تقدیم شد. همچنین در بخش جوایز «ملت قهرمان» لوح تقدیر به «دل‌نگران آهوها» به کارگردانی ایمان ایزی و ابراهیم ضرغامی رسید. همچنین در بخش «جنگ اقتصادی» لوح تقدیر به «سورجان» به کارگردانی یوسف حسن‌زاده تعلق گرفت. لوح تقدیر بخش «رؤیای ایرانی»، به «مردی با آرزوهای بزرگ» به کارگردانی عباس وهاج رسید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8103/23/640942/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها