
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

احتمال توافق و عدم توافق برابر است
منبع آگاه: فرانسه میتواند عامل عدم توافق در وین باشد
دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریمهای امریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد. تاکنون مذاکرات به کمک انعطاف و دستورالعملهای سازنده ایران رو به جلو بوده است. با وجود این اما امریکاییها هنوز تصمیم سیاسی خود برای تغییر رفتار در چند موضوع اساسی موجود در مذاکرات را نگرفتهاند. به همین دلیل با وجود پیشرفت مذاکرات همچنان برخی مسائل مهم و حیاتی باقی مانده است و میتوان گفت احتمال حصول توافق به اندازه امکان عدم توافق است. «لغو مؤثر و کامل تحریمها»، «ارائه تضمین معتبر» و «بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی» از جمله موضوعاتی است که باید طرف مقابل درمورد آن تصمیم اساسی بگیرد.
از آنجا که ایالات متحده دولتی بدعهد و «بحرانزی» است، عدم حصول این موارد در مذاکرات وین میتواند راه را برای فریبکاری و ایجاد بحرانی جدید هموار کند تا طرف غربی اجرای توافق احتمالی را بار دیگر به گروگان بگیرد. به عنوان نمونه یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکرهکننده هستهای ایران در گفتوگو با فارس از نقش منفی فرانسه در حلوفصل موضوعات پادمانی باقیمانده بین ایران و آژانس خبر داد.
پاریس به دنبال ایفای نقش مخرب
به گفته وی، فرانسویها که بهصورت سنتی با توجه به ارتباطات قوی با آژانس بینالمللی انرژی اتمی و همچنین روابط حسنه با رژیم صهیونیستی از ادوار گذشته مذاکراتی، همواره تلاش کردهاند در حل موضوعات هستهای بین ایران و آژانس مانعتراشی کنند، اکنون نیز در وین به همین نقش اشتغال دارند. این منبع گفت: فرانسویها در حال مانعتراشی بر سر حلوفصل موضوعات باقیمانده پادمانی بین ایران و آژانس هستند و در این خصوص رویکردی کاملاً سیاسی را در پیش گرفتهاند.»
وی با بیان اینکه پاریس نقش مهمی در فاصله گرفتن آژانس از نقش حقوقی – فنی و عدول به موضوعات سیاسی دارد، افزود: حل مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس یکی از پیشنیازهای مهم شکلگیری توافق در وین است و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، بدون شک، فرانسه عامل عدم توافق در وین نام خواهد گرفت. بهنظر میرسد فرانسویها در مسیری متفاوت و کاملاً متضاد با تصمیمگیریهای لازم گام برمیدارند.
مختصات توافق احتمالی
هر چند موضوعات کلیدی باقی مانده در توافق و سناریوهای جدید پلیس بد مذاکرات آینده توافق را با ابهام مواجه کرده است اما به دلیل اینکه پیش نویس توافق احتمالی تا حدود زیادی به نگارش طرفین و توافق رسیده است میتوان در خصوص مختصات آن به ارائه نظر پرداخت. شنیدهها و خبرها حکایت از آن دارد که توافق احتمالی تحت عنوان «تصمیم کمیسیون مشترک برجام» شامل سه ضمیمه رفع تحریمها، ضمیمه اقدامات هستهای و ضمیمه برنامه بازاجرا خواهد بود. در توافق احتمالی اقدامات ایران از نظر ماهیتی مشروط به اقدامات امریکا خواهد بود تا علاوه بر مشروط کردن اقدامات ایران به پیش قدمی امریکا در اجرای تعهداتش به نوعی تضمین ذاتی تعهدات این کشور را هم در بر بگیرد و مبنای توان عملیاتی برای بازگشتپذیری و احیای سریع ظرفیت هستهای ایران را در صورت نقض عهد طرف مقابل فراهم کند.
سرنوشت راستیآزمایی و تضمین
راستیآزمایی و ارائه تضامین لازم جزو شروط ایران برای توافق بوده است. تا این لحظه از مذاکرات درخصوص این شروط پیشرفتهایی حاصل شده است.
اقدامات ایران در تمامی مراحل اجرایی این توافق بعد از اقدام امریکا صورت خواهد گرفت و در همه مراحل غربیها شروعکننده عمل به تعهداتشان خواهند بود. همچنین در حوزه تضامین، مذاکرهکنندگان به دنبال اخذ تضمینهای سیاسی و اقتصادی هستند. با وجود این و به دلیل بدعهدی این کشور و بیاعتنایی امریکا به حقوق بینالملل تضمین ذاتی به عنوان تضمینی قابل اعتبار پیگیری شده است. حفظ ظرفیت برگشتپذیری سریع ایران در حوزه هستهای احتمالاً ستون محکمی برای سازه توافق باشد.
نگرانیها در خصوص استفاده امریکا از مکانیزم پراشکال ماشه در برجام نیز باعث شده است تا در توافق احتمالی، تعهدی فردی و جمعی برای مقابله با سوءاستفاده از این ساز و کار ایجاد شود.
رفع مؤثر تحریم به جای رفع نمایشی
در حوزه رفع تحریم، علاوه بر رفع تمامی تحریمهایی که ذیل برجام رفع و در دوره ترامپ بازاعمال شده بودند و همچنین تمام تحریمهای ناسازگار با برجام که در دوره ترامپ وضع شدند، طرف مقابل پذیرفته در جهت تسهیل انتفاع ایران از رفع تحریمها و همچنین جلوگیری از تزاحم قوانین دیگر در فرایند رفع مؤثر و پایدار تحریم، تعهدات ضروری تازهای را بپذیرد که الزاماً در برجام قید نشدهاند.
توان هستهای ایران در توافق احتمالی
برگشتپذیری تعهدات ایران همواره یکی از مسائلی بوده که غرب سعی داشته تا حتی تعهدات فرابرجامی از آن برای خود حاصل کند و بازگشت ایران به ظرفیت هستهای تهران را با کندی روبه رو کند اما در توافق احتمالی ظرفیت بالقوه هستهای صلحآمیز ایران در قیاس با قبل از خروج امریکا به میزان چشمگیری افزایش یافته است.
خواب طولانی کردن محدودیتهای ایران تعبیر نشد
دولتهای مختلف امریکا از دونالد ترامپ تا بایدن تلاش داشتهاند تا محدودیتهای برجامی ایران را افزایش دهند. این زیادهخواهی هر بار با ادبیاتهای مختلف مانند مادامالعمر کردن محدودیتها یا طولانی کردن بند غروب برجام تکرار شده است. با وجود فشار طرفهای مقابل، موعدهای زمانی برجام در توافق احتمالی حفظ شده است و محدودیتهای موجود بر برنامه هستهای ایران از دو سال دیگر به مرور کاهش خواهد یافت.
سناریوهای جدید غرب در مقابل توافق
همزمان با جریان مذاکرات در کوبورگ، اما فشارهای رسانهای، بازی مقصرنمایی و حتی تعیین ضربالاجل توسط غرب در حال پیگیری است. درحالی که ایران از ابتدای مذاکرات مواضع واقعی و شروط اساسی خود را به عنوان خطوط قرمز اعلام و پیگیری کرده است، رسانههای غربی تلاش دارند تا وانمود کنند خواستههای تیم مذاکرهکننده کشورمان مباحث جدیدی را در بردارد.
یک منبع نزدیک به مذاکرات وین در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه ایران در واکنش به این فضاسازی رسانهای گفته است: «مواضع هیأت ایرانی از ابتدا بر اساس اصول و مبانی روشنی بوده و این اصول در طول گفتوگوها تغییری نکرده است.» این منبع نزدیک به مذاکرات با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز هیأت ایرانی بر مبنای همین اصول بر لزوم تصمیمگیری طرفهای غربی در مورد چند موضوع باقیمانده در مذاکرات، تأکید دارد؛ گفت: «در حال حاضر سرنوشت گفتوگوها بیش از هر زمان دیگر به تصمیمات طرفهای غربی بستگی دارد.»
ایالات متحده تلاش دارد تا در روزهای حساس مذاکرات که زمان تصمیمگیری این کشور درخصوص مسائل اصولی و اساسی است از تعهدات خود شانی خالی کند. به عنوان نمونه روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه امریکا تهدید کرد که ممکن است امریکا در صورت آنچه مقابله ایران با پیشرفت مذاکرات عنوان کرده از مذاکره کنار برود و جایگزینهای دیگر خود را دنبال کند. این تهدید در صورتی است که نه تنها دولت امریکا بارها اعتراف کرده سیاستهایش علیه ایران شکست مفتضحانه خورده است که هیچ گزینه اجرایی غیر از توافق در برابر این کشور وجود ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با کنایه به اظهارات غربیها مبنی بر داشتن نقشه دوم در صورت حاصل نشدن توافق در وین، گفت: «هر کسی نقشه دوم خود را دارد، اما ثابت شده نقشههای دوم امریکا توخالی است. لفاظیها و بلوفزنیها جواب نداده و نخواهد داد. تصمیمات جواب میدهند. اگر کاخ سفید تصمیم بگیرد توافق در دسترس است، ایران به توافق تمایل دارد اما برای همیشه صبر نخواهد کرد.» گفتنی است مذاکرهکننده ارشد کشورمان روز دوشنبه وارد وین شد و در اولین نشست خود با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سپس با مذاکرهکنندگان ارشد چین و روسیه دیدار کرد.
همچـــــــنین پس از آن نشـــــست غیررســــمی هــــــیأتهای جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ در خصوص ارزیابی آخرین وضعیت گفتوگوها تشکیل و تا پاسی از شب ادامه داشت.
بـــــــرش
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس:
نیازی به تصویب توافق احتمالی در مجلس نیست
سیدنظام الدین موسوی در حاشیه نشست علنی روز دوشنبه و در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه وزارت امور خارجه مطرح کرده که ۹۰ درصد متن توافق نهایی شده است، آیا پیشنویس متن نهایی تاکنون به مجلس ارائه شده است یا خیر؟ و اینکه آیا متن نهایی باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود یا خیر؟ بیان کرد: به لحاظ قانونی الزامی برای تصویب این موضوع در مجلس وجود ندارد، اما با توجه به اینکه وزارت امور خارجه و مذاکره کنندگان، ریلگذاری مذاکرات جدید را قانون مجلس میدانند، گزارشی درباره توافق احتمالی از آنها خواهیم خواست.
وی با بیان اینکه امروز {دوشنبه گذشته} وزیر امور خارجه گزارشی از روند مذاکرات در حال انجام و توافق احتماًلی، به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه خواهد کرد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا متن پیشنویس تاکنون به دست نمایندگان رسیده است یا خیر؟ توضیح داد: متن پیشنویس توزیع عمومی نشده، زیرا هنوز نهایی نشده است؛ اگر قرار بود در مجلس تصویب شود، این متن باید در اختیار نمایندگان قرار میگرفت. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این باره وزارت امور خارجه به صورت مداوم به مجلس گزارش میدهد.
از آنجا که ایالات متحده دولتی بدعهد و «بحرانزی» است، عدم حصول این موارد در مذاکرات وین میتواند راه را برای فریبکاری و ایجاد بحرانی جدید هموار کند تا طرف غربی اجرای توافق احتمالی را بار دیگر به گروگان بگیرد. به عنوان نمونه یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکرهکننده هستهای ایران در گفتوگو با فارس از نقش منفی فرانسه در حلوفصل موضوعات پادمانی باقیمانده بین ایران و آژانس خبر داد.
پاریس به دنبال ایفای نقش مخرب
به گفته وی، فرانسویها که بهصورت سنتی با توجه به ارتباطات قوی با آژانس بینالمللی انرژی اتمی و همچنین روابط حسنه با رژیم صهیونیستی از ادوار گذشته مذاکراتی، همواره تلاش کردهاند در حل موضوعات هستهای بین ایران و آژانس مانعتراشی کنند، اکنون نیز در وین به همین نقش اشتغال دارند. این منبع گفت: فرانسویها در حال مانعتراشی بر سر حلوفصل موضوعات باقیمانده پادمانی بین ایران و آژانس هستند و در این خصوص رویکردی کاملاً سیاسی را در پیش گرفتهاند.»
وی با بیان اینکه پاریس نقش مهمی در فاصله گرفتن آژانس از نقش حقوقی – فنی و عدول به موضوعات سیاسی دارد، افزود: حل مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس یکی از پیشنیازهای مهم شکلگیری توافق در وین است و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، بدون شک، فرانسه عامل عدم توافق در وین نام خواهد گرفت. بهنظر میرسد فرانسویها در مسیری متفاوت و کاملاً متضاد با تصمیمگیریهای لازم گام برمیدارند.
مختصات توافق احتمالی
هر چند موضوعات کلیدی باقی مانده در توافق و سناریوهای جدید پلیس بد مذاکرات آینده توافق را با ابهام مواجه کرده است اما به دلیل اینکه پیش نویس توافق احتمالی تا حدود زیادی به نگارش طرفین و توافق رسیده است میتوان در خصوص مختصات آن به ارائه نظر پرداخت. شنیدهها و خبرها حکایت از آن دارد که توافق احتمالی تحت عنوان «تصمیم کمیسیون مشترک برجام» شامل سه ضمیمه رفع تحریمها، ضمیمه اقدامات هستهای و ضمیمه برنامه بازاجرا خواهد بود. در توافق احتمالی اقدامات ایران از نظر ماهیتی مشروط به اقدامات امریکا خواهد بود تا علاوه بر مشروط کردن اقدامات ایران به پیش قدمی امریکا در اجرای تعهداتش به نوعی تضمین ذاتی تعهدات این کشور را هم در بر بگیرد و مبنای توان عملیاتی برای بازگشتپذیری و احیای سریع ظرفیت هستهای ایران را در صورت نقض عهد طرف مقابل فراهم کند.
سرنوشت راستیآزمایی و تضمین
راستیآزمایی و ارائه تضامین لازم جزو شروط ایران برای توافق بوده است. تا این لحظه از مذاکرات درخصوص این شروط پیشرفتهایی حاصل شده است.
اقدامات ایران در تمامی مراحل اجرایی این توافق بعد از اقدام امریکا صورت خواهد گرفت و در همه مراحل غربیها شروعکننده عمل به تعهداتشان خواهند بود. همچنین در حوزه تضامین، مذاکرهکنندگان به دنبال اخذ تضمینهای سیاسی و اقتصادی هستند. با وجود این و به دلیل بدعهدی این کشور و بیاعتنایی امریکا به حقوق بینالملل تضمین ذاتی به عنوان تضمینی قابل اعتبار پیگیری شده است. حفظ ظرفیت برگشتپذیری سریع ایران در حوزه هستهای احتمالاً ستون محکمی برای سازه توافق باشد.
نگرانیها در خصوص استفاده امریکا از مکانیزم پراشکال ماشه در برجام نیز باعث شده است تا در توافق احتمالی، تعهدی فردی و جمعی برای مقابله با سوءاستفاده از این ساز و کار ایجاد شود.
رفع مؤثر تحریم به جای رفع نمایشی
در حوزه رفع تحریم، علاوه بر رفع تمامی تحریمهایی که ذیل برجام رفع و در دوره ترامپ بازاعمال شده بودند و همچنین تمام تحریمهای ناسازگار با برجام که در دوره ترامپ وضع شدند، طرف مقابل پذیرفته در جهت تسهیل انتفاع ایران از رفع تحریمها و همچنین جلوگیری از تزاحم قوانین دیگر در فرایند رفع مؤثر و پایدار تحریم، تعهدات ضروری تازهای را بپذیرد که الزاماً در برجام قید نشدهاند.
توان هستهای ایران در توافق احتمالی
برگشتپذیری تعهدات ایران همواره یکی از مسائلی بوده که غرب سعی داشته تا حتی تعهدات فرابرجامی از آن برای خود حاصل کند و بازگشت ایران به ظرفیت هستهای تهران را با کندی روبه رو کند اما در توافق احتمالی ظرفیت بالقوه هستهای صلحآمیز ایران در قیاس با قبل از خروج امریکا به میزان چشمگیری افزایش یافته است.
خواب طولانی کردن محدودیتهای ایران تعبیر نشد
دولتهای مختلف امریکا از دونالد ترامپ تا بایدن تلاش داشتهاند تا محدودیتهای برجامی ایران را افزایش دهند. این زیادهخواهی هر بار با ادبیاتهای مختلف مانند مادامالعمر کردن محدودیتها یا طولانی کردن بند غروب برجام تکرار شده است. با وجود فشار طرفهای مقابل، موعدهای زمانی برجام در توافق احتمالی حفظ شده است و محدودیتهای موجود بر برنامه هستهای ایران از دو سال دیگر به مرور کاهش خواهد یافت.
سناریوهای جدید غرب در مقابل توافق
همزمان با جریان مذاکرات در کوبورگ، اما فشارهای رسانهای، بازی مقصرنمایی و حتی تعیین ضربالاجل توسط غرب در حال پیگیری است. درحالی که ایران از ابتدای مذاکرات مواضع واقعی و شروط اساسی خود را به عنوان خطوط قرمز اعلام و پیگیری کرده است، رسانههای غربی تلاش دارند تا وانمود کنند خواستههای تیم مذاکرهکننده کشورمان مباحث جدیدی را در بردارد.
یک منبع نزدیک به مذاکرات وین در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه ایران در واکنش به این فضاسازی رسانهای گفته است: «مواضع هیأت ایرانی از ابتدا بر اساس اصول و مبانی روشنی بوده و این اصول در طول گفتوگوها تغییری نکرده است.» این منبع نزدیک به مذاکرات با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز هیأت ایرانی بر مبنای همین اصول بر لزوم تصمیمگیری طرفهای غربی در مورد چند موضوع باقیمانده در مذاکرات، تأکید دارد؛ گفت: «در حال حاضر سرنوشت گفتوگوها بیش از هر زمان دیگر به تصمیمات طرفهای غربی بستگی دارد.»
ایالات متحده تلاش دارد تا در روزهای حساس مذاکرات که زمان تصمیمگیری این کشور درخصوص مسائل اصولی و اساسی است از تعهدات خود شانی خالی کند. به عنوان نمونه روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه امریکا تهدید کرد که ممکن است امریکا در صورت آنچه مقابله ایران با پیشرفت مذاکرات عنوان کرده از مذاکره کنار برود و جایگزینهای دیگر خود را دنبال کند. این تهدید در صورتی است که نه تنها دولت امریکا بارها اعتراف کرده سیاستهایش علیه ایران شکست مفتضحانه خورده است که هیچ گزینه اجرایی غیر از توافق در برابر این کشور وجود ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با کنایه به اظهارات غربیها مبنی بر داشتن نقشه دوم در صورت حاصل نشدن توافق در وین، گفت: «هر کسی نقشه دوم خود را دارد، اما ثابت شده نقشههای دوم امریکا توخالی است. لفاظیها و بلوفزنیها جواب نداده و نخواهد داد. تصمیمات جواب میدهند. اگر کاخ سفید تصمیم بگیرد توافق در دسترس است، ایران به توافق تمایل دارد اما برای همیشه صبر نخواهد کرد.» گفتنی است مذاکرهکننده ارشد کشورمان روز دوشنبه وارد وین شد و در اولین نشست خود با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سپس با مذاکرهکنندگان ارشد چین و روسیه دیدار کرد.
همچـــــــنین پس از آن نشـــــست غیررســــمی هــــــیأتهای جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ در خصوص ارزیابی آخرین وضعیت گفتوگوها تشکیل و تا پاسی از شب ادامه داشت.
بـــــــرش
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس:
نیازی به تصویب توافق احتمالی در مجلس نیست
سیدنظام الدین موسوی در حاشیه نشست علنی روز دوشنبه و در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه وزارت امور خارجه مطرح کرده که ۹۰ درصد متن توافق نهایی شده است، آیا پیشنویس متن نهایی تاکنون به مجلس ارائه شده است یا خیر؟ و اینکه آیا متن نهایی باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود یا خیر؟ بیان کرد: به لحاظ قانونی الزامی برای تصویب این موضوع در مجلس وجود ندارد، اما با توجه به اینکه وزارت امور خارجه و مذاکره کنندگان، ریلگذاری مذاکرات جدید را قانون مجلس میدانند، گزارشی درباره توافق احتمالی از آنها خواهیم خواست.
وی با بیان اینکه امروز {دوشنبه گذشته} وزیر امور خارجه گزارشی از روند مذاکرات در حال انجام و توافق احتماًلی، به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه خواهد کرد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا متن پیشنویس تاکنون به دست نمایندگان رسیده است یا خیر؟ توضیح داد: متن پیشنویس توزیع عمومی نشده، زیرا هنوز نهایی نشده است؛ اگر قرار بود در مجلس تصویب شود، این متن باید در اختیار نمایندگان قرار میگرفت. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این باره وزارت امور خارجه به صورت مداوم به مجلس گزارش میدهد.

شورای امنیتِ «چشمآبیها»
گروه سیاسی/ شورای امنیت سازمان ملل دو روز پیش با صدور قطعنامهای به پشتوانه ۱۱ رأی مثبت و رأی ممتنع 4 کشور ایرلند، مکزیک، برزیل و نروژ درصدد برآمد تا تحریمهای اعمال شده علیه شماری از رهبران جنبش انقلابی انصارالله یمن را گسترش دهد. در حالی که نماینده امارات مدعی شد «صدور این قطعنامه عامل مؤثری در مهار توانمندیهای نظامی حوثیها {انصارالله} و متوقف کردن اقدامات تنشآمیز آنها در منطقه خواهد بود»، محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، تصویب این قطعنامه را محکوم و تأکید کرد هر ممنوعیت تسلیحاتی که علیه ائتلاف سعودی اعمال نشود، فاقد ارزش است. گفتنی است، قطعنامه پیشنهادی امارات در حالی با رأی مثبت روسیه نیز همراه شد که چند روز پیش از آن، امارات به قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت در محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین رأی ممتنع داده بود.
ممنوعههای یکطرفه
تصویب قطعنامه پیشنهادی امارات در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار گسترش ممنوعیتهای تسلیحاتی اعمال شده علیه شماری از سران انصارالله به کل این گروه بود، بار دیگر از سیاست دوگانه جامعه جهانی پیرامون کشوری حکایت میکرد که مردم آن سالهاست زیر آتش جنگ خانمانسوز ائتلاف تحت حمایت غرب قرار گرفتهاند. این در حالی است که آتشافروزی بانیان جنگ علیه مردم بیدفاع یمن در سالهای اخیر که با بهرهمندی از سلاحهای ممنوعه، دهها هزار قربانی بیگناه در این کشور به جای گذاشتهاند، با سکوت کشورهای غربی روبهرو شده است. تلاش شورای امنیت برای خلعسلاح انصارالله که در جنگی تحمیلی و نابرابر با ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی قرار گرفتهاند، در حالی است که اعضای شورای امنیت این ائتلاف سعودی را از شمول ممنوعیتهای تسلیحاتی خارج کردهاند. این ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از7 سال پیش با هدف بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصورهادی»، رئیسجمهور مستعفی یمن، این کشور را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.
جنگ بد، جنگ خوب!
اینچنین بود که ایران قطعنامه شورای امنیت درباره بحران یمن را دارای تبعات منفی در مسیر صلح خواند و اعلام کرد که این قطعنامه مواضع طرفین درگیری را بیش از پیش از هم دور میکند. به گفته سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از ابتدای جنگ یمن نگاه جانبدارانه و خلاف واقعیتهای یمن با هدایت حامیان اصلی تجاوز به این کشور در شورای امنیت سازمان ملل، نهتنها تأثیری در کاهش بحران نداشته بلکه عاملی برای تداوم و طولانی شدن بدترین فاجعه انسانی قرن بوده است. او نتیجه نادیده گرفتن جنایتهای ائتلاف و دور شدن شورای امنیت از وظیفه ذاتی خود، در طول 7 سال جنگ ظالمانه یمن را نقض سیستماتیک و جدی حقوق بینالملل بشردوستانه، کشتار غیرنظامیان، تخریب گسترده زیرساختهای غیرنظامی و محاصره غیرقانونی بنادر و فرودگاهها دانسته که تداوم آن، دورنمای دستیابی به صلح پایدار و عادلانه را بیش از پیش دشوار و پیچیده میکند.
این درحالی است که شورای امنیت پس از رأی وتوی روسیه درباره تصمیمگیری پیرامون جنگ در اوکراین بسرعت برای پیگیری این بحران، تصمیمگیری درباره آن را به مجمع عمومی سازمان ملل هدایت کرد؛ سکوت مرگ شورای امنیت درقبال مسائل خاورمیانه چه در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران از سوی رژیم بعث و چه حالا علیه ملت یمن از سوی سعودی، نشان میدهد که این شورا فقط به امنیت بانیان خود و منافع آنها پایبند است. پیش از این رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در گفتوگوی تلفنی با «سرگئی لاوروف»، همتای روس، صدور پیشنویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست در تروریستی خواندن این جنبش را مخرب خوانده و بر لزوم توقف این قطعنامه تأکید کرده بود.
ممنوعههای یکطرفه
تصویب قطعنامه پیشنهادی امارات در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار گسترش ممنوعیتهای تسلیحاتی اعمال شده علیه شماری از سران انصارالله به کل این گروه بود، بار دیگر از سیاست دوگانه جامعه جهانی پیرامون کشوری حکایت میکرد که مردم آن سالهاست زیر آتش جنگ خانمانسوز ائتلاف تحت حمایت غرب قرار گرفتهاند. این در حالی است که آتشافروزی بانیان جنگ علیه مردم بیدفاع یمن در سالهای اخیر که با بهرهمندی از سلاحهای ممنوعه، دهها هزار قربانی بیگناه در این کشور به جای گذاشتهاند، با سکوت کشورهای غربی روبهرو شده است. تلاش شورای امنیت برای خلعسلاح انصارالله که در جنگی تحمیلی و نابرابر با ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی قرار گرفتهاند، در حالی است که اعضای شورای امنیت این ائتلاف سعودی را از شمول ممنوعیتهای تسلیحاتی خارج کردهاند. این ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از7 سال پیش با هدف بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصورهادی»، رئیسجمهور مستعفی یمن، این کشور را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.
جنگ بد، جنگ خوب!
اینچنین بود که ایران قطعنامه شورای امنیت درباره بحران یمن را دارای تبعات منفی در مسیر صلح خواند و اعلام کرد که این قطعنامه مواضع طرفین درگیری را بیش از پیش از هم دور میکند. به گفته سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از ابتدای جنگ یمن نگاه جانبدارانه و خلاف واقعیتهای یمن با هدایت حامیان اصلی تجاوز به این کشور در شورای امنیت سازمان ملل، نهتنها تأثیری در کاهش بحران نداشته بلکه عاملی برای تداوم و طولانی شدن بدترین فاجعه انسانی قرن بوده است. او نتیجه نادیده گرفتن جنایتهای ائتلاف و دور شدن شورای امنیت از وظیفه ذاتی خود، در طول 7 سال جنگ ظالمانه یمن را نقض سیستماتیک و جدی حقوق بینالملل بشردوستانه، کشتار غیرنظامیان، تخریب گسترده زیرساختهای غیرنظامی و محاصره غیرقانونی بنادر و فرودگاهها دانسته که تداوم آن، دورنمای دستیابی به صلح پایدار و عادلانه را بیش از پیش دشوار و پیچیده میکند.
این درحالی است که شورای امنیت پس از رأی وتوی روسیه درباره تصمیمگیری پیرامون جنگ در اوکراین بسرعت برای پیگیری این بحران، تصمیمگیری درباره آن را به مجمع عمومی سازمان ملل هدایت کرد؛ سکوت مرگ شورای امنیت درقبال مسائل خاورمیانه چه در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران از سوی رژیم بعث و چه حالا علیه ملت یمن از سوی سعودی، نشان میدهد که این شورا فقط به امنیت بانیان خود و منافع آنها پایبند است. پیش از این رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در گفتوگوی تلفنی با «سرگئی لاوروف»، همتای روس، صدور پیشنویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست در تروریستی خواندن این جنبش را مخرب خوانده و بر لزوم توقف این قطعنامه تأکید کرده بود.

بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین از مسیر لهستان و اسلواکی
گروه سیاسی/ پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین و ایجاد شرایط مناسب برای خروج آنان از کشوری که این روزها درگیر جنگ است در روزهای گذشته مأموریت مهمی بود که برعهده دستگاه دیپلماسی کشور قرار داشت.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در دومین نشست مجازی این وزارت پس از آغاز جنگ در اوکراین و در ارتباط با موضوعات مرتبط با ایرانیان و دانشجویان مقیم در این کشور، بر ضرورت تقویت پیگیریهای سفارتخانههای مرتبط کشورمان تا اطمینان از وضعیت امنیت و سلامتی ایرانیان مقیم اوکراین تأکید کرد. به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر ضرورت بهکارگیری همه گزینهها برای خروج ایمن ایرانیان مقیم اوکراین از مناطق درگیر، آمار ایرانیان حاضر در اوکراین به تفکیک شهرها و همچنین ایرانیان خارج شده را بررسی و دستوراتی را برای شناسایی مکانهای ایرانیان باقیمانده و تمهیدات خروج آنها صادر کرد و گفت: هیچ درخواستی از ایرانیان در هیچ شرایطی نباید بیپاسخ گذاشته شود.
در همین راستا روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات این وزارت برای انتقال دانشجویان و ایرانیان مقیم اوکراین به داخل کشور و دور کردن آنها از این منطقه بحرانی در صفحه توئیترش نوشت: «اولین پرواز اختصاصی جهت انتقال هموطنان از لهستان به ایران تا ساعاتی دیگر انجام میشود. تاکنون تنها در ورشو ۳۰۰نفر از دانشجویان اسکان داده شدهاند.»
بازگشت با پرواز اختصاصی
اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین از جمله درنظر گرفتن پرواز اختصاصی برای انتقال دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین به ایران، درحالی انجام شد که در جریان برخی فضاسازیها در شبکههای اجتماعی شایع شد که سفارت ایران در کییف تعطیل شده است.
روابط عمومی وزارت امور خارجه اما با انتشار اطلاعیهای با تأکید بر باز بودن سفارت جمهوری اسلامی ایران در کییف، این شایعات را تکذیب و تأکید کرد که این سفارتخانه کماکان به فعالیت خود در شرایط حاضر در کییف ادامه داده و وضعیت هممیهنان مقیم در این کشور را پیگیری میکند. بر این اساس ایجاد خط 24ساعته برای اطلاع خانواده اتباع ایرانی از وضعیت بستگانشان در اوکراین، رایزنی سفرای کشورمان با کشورهای رومانی، لهستان و مجارستان برای ورود اتباع ایرانی از اوکراین به این کشورها و تلاشها برای هماهنگی اختصاص قطار و سایر طرق برای خروج دانشجویان ایرانی از اوکراین، از جمله اقدامات انجام شده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در دومین نشست مجازی این وزارت پس از آغاز جنگ در اوکراین و در ارتباط با موضوعات مرتبط با ایرانیان و دانشجویان مقیم در این کشور، بر ضرورت تقویت پیگیریهای سفارتخانههای مرتبط کشورمان تا اطمینان از وضعیت امنیت و سلامتی ایرانیان مقیم اوکراین تأکید کرد. به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر ضرورت بهکارگیری همه گزینهها برای خروج ایمن ایرانیان مقیم اوکراین از مناطق درگیر، آمار ایرانیان حاضر در اوکراین به تفکیک شهرها و همچنین ایرانیان خارج شده را بررسی و دستوراتی را برای شناسایی مکانهای ایرانیان باقیمانده و تمهیدات خروج آنها صادر کرد و گفت: هیچ درخواستی از ایرانیان در هیچ شرایطی نباید بیپاسخ گذاشته شود.
در همین راستا روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات این وزارت برای انتقال دانشجویان و ایرانیان مقیم اوکراین به داخل کشور و دور کردن آنها از این منطقه بحرانی در صفحه توئیترش نوشت: «اولین پرواز اختصاصی جهت انتقال هموطنان از لهستان به ایران تا ساعاتی دیگر انجام میشود. تاکنون تنها در ورشو ۳۰۰نفر از دانشجویان اسکان داده شدهاند.»
بازگشت با پرواز اختصاصی
اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین از جمله درنظر گرفتن پرواز اختصاصی برای انتقال دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین به ایران، درحالی انجام شد که در جریان برخی فضاسازیها در شبکههای اجتماعی شایع شد که سفارت ایران در کییف تعطیل شده است.
روابط عمومی وزارت امور خارجه اما با انتشار اطلاعیهای با تأکید بر باز بودن سفارت جمهوری اسلامی ایران در کییف، این شایعات را تکذیب و تأکید کرد که این سفارتخانه کماکان به فعالیت خود در شرایط حاضر در کییف ادامه داده و وضعیت هممیهنان مقیم در این کشور را پیگیری میکند. بر این اساس ایجاد خط 24ساعته برای اطلاع خانواده اتباع ایرانی از وضعیت بستگانشان در اوکراین، رایزنی سفرای کشورمان با کشورهای رومانی، لهستان و مجارستان برای ورود اتباع ایرانی از اوکراین به این کشورها و تلاشها برای هماهنگی اختصاص قطار و سایر طرق برای خروج دانشجویان ایرانی از اوکراین، از جمله اقدامات انجام شده است.

دیگه چه خبر
خرید نفت ایران توسط چین بیشتر از دوران پیش از تحریمها
خبر اول اینکه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که میزان واردات نفت چین از ایران حتی از دوران پیش از اعمال تحریمها هم بیشتر شده است. بنا بر این گزارش، آمارهای به دست آمده از مؤسسات رهگیری خطوط نفتکش نشان میدهد طی ماههای گذشته واردات نفت ایران توسط چین رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و حتی از میزان پیش از اعمال تحریمها تا خروج امریکا از برجام بیشتر شده است.
به گزارش فارس، افزایش صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی میتواند کمبود عرضه کنونی در بازار جهانی را تا حدودی برطرف کرده و قیمت نفت را که به خاطر درگیری نظامی روسیه با اوکراین از 100 دلار عبور کرده است پایین بیاورد.
براساس ارزیابیهای سه مؤسسه رهگیری خطوط نفتکشها چین در ماه ژانویه روزانه 700 هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده و این در حالی است که واردات نفت پکن از تهران در سال 2017 و پیش از خروج امریکا از برجام در بالاترین رقم 623 هزار بشکه در روز بوده است.
یکی از این مؤسسهها میگوید، بین ماه نوامبر تا دسامبر سال 2021 چین بهطور متوسط 780 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده است.
بالا رفتن خرید نفت ایران توسط چین بدین معناست که مشتریان قبلی نفت ایران شامل هند و برخی کشورهای اروپایی فرصت کمتری برای خرید نفت از کشورمان خواهند داشت.
لفاظی فرانسوی - سعودی و استمرار ادعاها
خبر دیگر اینکه، وزیر خارجه عربستان سعودی با همتای فرانسوی خود دیدار و درباره پروندههای منطقهای و تحولات بینالمللی گفتوگو کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیهای اعلام کرد که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه در مقر وزارت خارجه فرانسه در پاریس با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود دیدار کرد.
براساس این بیانیه دو طرف درباره ایران بر این موضوع تأکید کردند که «حصول هرگونه توافقی به ممانعت ایران از توسعه یا دستیابی به سلاح هستهای کمک کند.» این ادعاها در حالی مطرح شد که ایران در مذاکرات احیای برجام تأکید کرده است که بسته شدن پروندههای ادعایی علیه فعالیتهای هستهای به عنوان یک خط قرمز است.
پولشویی گروه تروریستی الاحوازیه در کشورهای عضو FATF
دست آخر اینکه، درحالی که حامیان داخلی FATF یکی از اهداف این نهاد را جلوگیری از تأمین مالی و پولشویی گروههای تروریستی عنوان میکردند، در دادگاه سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه مشخص شد وی با هدف تأمین مالی اقدامات تروریستی خود، 9 شرکت در کشورهای اروپایی تأسیس کرده بود که از قضا همه این کشورهای اروپایی عضو FATF هستند! به گزارش فارس، در پنجمین جلسه محاکمه حبیبالله چعب، نماینده دادستان با اشاره به پولشوییهای متهم در کشورهای اروپایی بیان کرد: «متهم اقرار کرده که با استفاده از ۹ شرکت خود در دانمارک، کانادا، آلمان، بلژیک، هلند، استرالیا، تونس و سوئد پولشوییهایی را انجام
داده است.»
این اعتراف به انجام اقدامات پولشویی در این کشورها، درحالی است که همه آنها عضو FATF هستند و این عضویت به آن معناست که بنابر ادعای این کشورها یا حامیان داخلی آن، تراکنشهای مالی تروریستی باید تحت نظارت سیستم FATF قرار بگیرد، درحالی که گروهک الاحوازیه، بهرغم اثبات فعالیتهای تروریستی، با سهولت میتوانست در این کشورها، نسبت به تأمین مالی و پولشویی
اقدام کند.
خبر اول اینکه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که میزان واردات نفت چین از ایران حتی از دوران پیش از اعمال تحریمها هم بیشتر شده است. بنا بر این گزارش، آمارهای به دست آمده از مؤسسات رهگیری خطوط نفتکش نشان میدهد طی ماههای گذشته واردات نفت ایران توسط چین رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و حتی از میزان پیش از اعمال تحریمها تا خروج امریکا از برجام بیشتر شده است.
به گزارش فارس، افزایش صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی میتواند کمبود عرضه کنونی در بازار جهانی را تا حدودی برطرف کرده و قیمت نفت را که به خاطر درگیری نظامی روسیه با اوکراین از 100 دلار عبور کرده است پایین بیاورد.
براساس ارزیابیهای سه مؤسسه رهگیری خطوط نفتکشها چین در ماه ژانویه روزانه 700 هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده و این در حالی است که واردات نفت پکن از تهران در سال 2017 و پیش از خروج امریکا از برجام در بالاترین رقم 623 هزار بشکه در روز بوده است.
یکی از این مؤسسهها میگوید، بین ماه نوامبر تا دسامبر سال 2021 چین بهطور متوسط 780 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده است.
بالا رفتن خرید نفت ایران توسط چین بدین معناست که مشتریان قبلی نفت ایران شامل هند و برخی کشورهای اروپایی فرصت کمتری برای خرید نفت از کشورمان خواهند داشت.
لفاظی فرانسوی - سعودی و استمرار ادعاها
خبر دیگر اینکه، وزیر خارجه عربستان سعودی با همتای فرانسوی خود دیدار و درباره پروندههای منطقهای و تحولات بینالمللی گفتوگو کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیهای اعلام کرد که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه در مقر وزارت خارجه فرانسه در پاریس با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود دیدار کرد.
براساس این بیانیه دو طرف درباره ایران بر این موضوع تأکید کردند که «حصول هرگونه توافقی به ممانعت ایران از توسعه یا دستیابی به سلاح هستهای کمک کند.» این ادعاها در حالی مطرح شد که ایران در مذاکرات احیای برجام تأکید کرده است که بسته شدن پروندههای ادعایی علیه فعالیتهای هستهای به عنوان یک خط قرمز است.
پولشویی گروه تروریستی الاحوازیه در کشورهای عضو FATF
دست آخر اینکه، درحالی که حامیان داخلی FATF یکی از اهداف این نهاد را جلوگیری از تأمین مالی و پولشویی گروههای تروریستی عنوان میکردند، در دادگاه سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه مشخص شد وی با هدف تأمین مالی اقدامات تروریستی خود، 9 شرکت در کشورهای اروپایی تأسیس کرده بود که از قضا همه این کشورهای اروپایی عضو FATF هستند! به گزارش فارس، در پنجمین جلسه محاکمه حبیبالله چعب، نماینده دادستان با اشاره به پولشوییهای متهم در کشورهای اروپایی بیان کرد: «متهم اقرار کرده که با استفاده از ۹ شرکت خود در دانمارک، کانادا، آلمان، بلژیک، هلند، استرالیا، تونس و سوئد پولشوییهایی را انجام
داده است.»
این اعتراف به انجام اقدامات پولشویی در این کشورها، درحالی است که همه آنها عضو FATF هستند و این عضویت به آن معناست که بنابر ادعای این کشورها یا حامیان داخلی آن، تراکنشهای مالی تروریستی باید تحت نظارت سیستم FATF قرار بگیرد، درحالی که گروهک الاحوازیه، بهرغم اثبات فعالیتهای تروریستی، با سهولت میتوانست در این کشورها، نسبت به تأمین مالی و پولشویی
اقدام کند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
احتمال توافق و عدم توافق برابر است
-
شورای امنیتِ «چشمآبیها»
-
بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین از مسیر لهستان و اسلواکی
-
دیگه چه خبر

اخبارایران آنلاین