
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی:
هیچ مسألهای بر حفظ و پاسداشت از هویت ملی اولویت ندارد
گروه فرهنگی/ چهاردهمین نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی با موضوع طراحی «سامانه جامع شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و آخرین وضعیت زبان فارسی در فضای مجازی» دیروز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود شالویی دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و مسئولان نهادها و سازمانهای مختلف برگزار شد. اسماعیلی در این نشست با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم بر پاسداشت زبان فارسی اهتمام جدی دارد، گفت: دولت در شورای عالی همواره به مسأله زبان فارسی تأکید دارد.
انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری این مسأله را احیا کردند، اما در هر صورت، زبان فارسی جزو جداییناپذیر از هویت ملی ایران است.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید بر زبان فارسی به معنی نفی خرده فرهنگها نیست، چراکه فرهنگهای مختلف کنار هم رنگینکمانی را تشکیل میدهند که همه زیر چتر زبان فارسی گرد هم آمدند. او افزود: بخش مهمی از تعدی به زبان فارسی با لعاب و پوشش لزوم کار اقتصادی و فرهنگی اتفاق میافتد و همین نگاه منفعلانه باعث شده است خیلی از واژگان غیرفارسی وارد زبان شوند. اسماعیلی با تأکید بر اینکه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه پاسداشت از زبان فارسی را دارد، افزود: در معاونت مطبوعاتی و رسانهای هم این مسأله را دنبال میکنیم و برخی از اتفاقها مایه نگرانی است، حتماً تا جلسه آینده باید اقدامات خوبی برای حل برخی مشکلات انجام بدهیم. هیأت نظارت باید در بحث پاسداشت و نظارت بر زبان فارسی ورود کند. همچنین حوزه تبلیغات و رسانه باید این کار را انجام بدهد.
هیچ مسألهای بر حفظ و پاسداشت از هویت ملی اولویت ندارد، همه سازمانها و نهادها باید به این مسأله توجه کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از اداره کل تهران میخواهم که روی تبلیغات شهری و از سازمان نمایشی و... میخواهم به مسائل زبان فارسی توجه کنند. باید به شکل قانونی بر موارد نظارت کنیم، همچنین باید سازوکاری تهیه کنند تا گزارشهای نظارتی با دقت نوشته شود.
محمود شالویی دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی نیز در این نشست با اعلام اینکه برخی اعضای شورای پاسداشت زبان فارسی تغییر کردند، اظهار کرد: از آغاز به کار دولت جدید، با اینکه کمتر از یک سال میگذرد جلسات متعددی در حوزه زبان فارسی برگزار کردیم. برخی تولیدکنندگان و افرادی که کالای مهمی وارد میکنند، به جلسات دعوت شدند و خواستیم اهتمام لازم را در حوزه پاسداشت زبان فارسی داشته باشند.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درخصوص سامانه جامع پاسداشت فارسی توضیح داد: این سامانه بعد از تصویب قانون ممنوعیت استفاده از واژگان بیگانه، فعال شد. قرار بر این شد تا این سامانه، این قانون را به اندازه مکفی اجرا کند.

در وبینار انجمن کودک و رسانه مطرح شد
رسانه در جایگاه یک ماشین اعتیاد
مینا نبئی
روزنامهنگار
این روزها یکی از دغدغههای مهم خانوادهها استفاده بیرویه کودکان و نوجوانان از رسانهها و پیامدهای این اتفاق است؛ تیغ دو دم تکنولوژی پرکششی که هم خوشایند است و هم آسیبرسان و بزرگسالان هم چندان سیطرهای بر آن ندارند و میبایست چارهای چیره بر آن اندیشید تا نسل بی مهارت آینده آسیب کمتری از اعتیاد به این پدیده مدرن ببیند. این مهم انگیزهای برای برگزاری یک نشست تخصصی در انجمن کودک و رسانه شد. انجمن تخصصی کودک و رسانه سال ۱۳۹۸ ضمن تشکیل هیأت مؤسسان با انگیزه صیانت از حقوق کودکان در عرصه رسانهها تشکیل و سال ۱۴۰۱ در جایگاه یک تشکل مردم نهاد (NGO) در وزارت کشور ثبت شد.
رعایت رژیم مصرف رسانه
در این وبینار نخست سیدمحسن حسینی، تهیه کننده، پژوهشگر و کارشناس ارشد رسانه در پاسخ به پرسش امیرحسین صارمی، رئیس کمیسیون تولید محتوای انجمن تخصصی کودک و رسانه که «تعریف رژیم مصرف رسانهای چیست؟» گفت: تعریف ساده از این اصطلاح را با دوگانه این واژه یعنی«رژیم مصرف غذایی» آغاز میکنم. درواقع وقتی ما درباره رژیم مصرف غذایی صحبت میکنیم، منظورمان حجم، نوع و جنس مواد غذایی است که یک شخص مصرف میکند. درباره رژیم مصرف رسانهای هم دقیقاً موضوع همین است؛ یعنی حجم، نوع و محتوای رسانهای که یک شخص یا گروهی از افراد مصرف میکنند و همه انواع رسانه از تلویزیون گرفته تا رادیو و شبکههای اجتماعی و کتاب در این رژیم مصرف قرار میگیرند؛ ولی چیزی که بیشتر بر آن تأکید میشود، فضای رسانهای مجازی است؛ یعنی تلویزیون و آنچه که به موبایل و تبلت و اینترنت و کامپیوتر باز میگردد و کمتر کتاب، روزنامه، مجله و رادیو و رسانههای مکتوب را شامل میشود.
دوره حساس کودکی و نوجوانی
آرزو اسکندری، کارشناس و پژوهشگر حوزه روانشناسی کودک نیز در پاسخ به پرسش «کدام گروه سنی در جامعه بیش از سایرین به رژیم مصرف رسانه نیاز دارند؟» اظهار داشت: در واقع همه گروههای سنی نیازمند رعایت رژیم رسانهای هستند؛ اما گروه سنی کودک و نوجوان از این نظر که بسیار آسیبپذیر هستند و نیز کودکی و نوجوانی، دوره طلایی و بسیار حساسی برای شکلگیری شخصیت هر انسان است، بیشتر مورد تمرکز است.
اسکرین تایم گروههای سنی
حسینی افزود: مفهومی که پیش از رژیم مصرف رسانهای باید به آن پرداخت،«screen time»است. یعنی میزان زمانی که یک کودک در معرض استفاده انواع صفحههای نمایش قرار میگیرد. اسکرین تایمِ کودکان با توجه به گروه سنی آنها باید محدود به زمان مشخصی باشد. بر اساس آخرین تحقیقات در انجمن پزشکان اطفال امریکایی تأکید بر آن است که کودکان زیر 18 ماه نباید در معرض هیچ گونه رسانهای قرار بگیرند و تنها در صورت ضرورت، کودک میتواند بسیار محدود در معرض ارتباط تصویری (ویدئوچت) با یکی از والدین یا خانواده نزدیک مثل پدر بزرگ و مادر بزرگ قرار بگیرد. کودکان بین 18 تا 24 ماه نیز میتوانند کمتر از یک ساعت در روز از رسانه استفاده کنند. برای کودکان 2 تا 5 سال نیز استفاده از این محتوای کیفی، حداکثر یک ساعت است و نکته بسیار مهم این است که کودکان زیر 5 سال باید به همراه والدین از رسانه استفاده کنند.
پستونک دیجیتال و تنهایی کودکان
پرسش دیگر این بود که «چرا مصرف رسانه در جامعه و در میان کودکان بالا رفته است؟» حسینی گفت: چند عامل دست به دست هم داد تا این اتفاق رخ دهد؛ مهمترین آنها پاندمی کرونا بود؛ چرا که آموزشها به صورت آنلاین اتفاق افتاد .زمینههای نامساعد فرهنگی و اجتماعی مثل آشنا نبودن والدین با رسانه و وظایف فرزندپروریِ خود هم بر این رخداد دامن زد.
اسکندری معتقد است: کودکان ما سرگرمی دیگری ندارند و والدین این تکنولوژی را جایگزین خود و وقتی که باید برای کودک بگذارند، کردهاند. غافل از آنکه خطر الگوبرداری رفتاریکودکان و نوجوانان از شبکههای اجتماعی پیامد دیگر این فاصله است.حسینی در همین باره به اصطلاح «پستونک دیجیتال» که به موبایل اطلاق میشود، اشاره کرد. وی افزود: کودکانی که بیشتر در معرض رسانهاند و از تعامل دو سویه با والدین محروم میشوند و در حوزههای مختلف رشدی مثل حوزههای اجتماعی و احساسی، شناختی و حتی حوزههای زبانی-کلامی دچار تأخیر نسبت به سایر همسالان خود میگردند. میزبان وبینار پرسید: اگر رژیم مصرف رسانه رعایت نشود، از دیدگاه روانشناسی چه مشکلاتی برای کودک و نوجوان پیش خواهد آمد؟
رسانه در جایگاه یک ماشین اعتیاد
اسکندری گفت: در واقع هر چیزی که از حد اعتدال خود بگذرد، ایجاد آسیب میکند. رژیم مصرف رسانه هم اگر تبدیل به پرخوری رسانهای شود، ممکن است به اعتیاد رسانهای بدل شود؛ یعنی فضای مجازی میتواند یک ماشین اعتیاد برای نسل جدید ما باشد.وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات، استفاده از فضای مجازی بخش پاداش مغز را فعال میکند و سبب ترشح هورمون اعتیادآور و لذتبخش دوپامین میشود؛ هورمونی که هنگام غذا خوردن، خوابیدن، رابطه جنسی، قمار و استفاده از مواد مخدر، به میزان زیاد در مغز ترشح میشود و حال خوش موقتی ایجاد میکند. سازمان جهانی بهداشت سال 2018 اعتیاد به بازیهای رسانهای را در شمار مظاهر اعتیاد دانست؛ چرا که کودک معتاد به بازی، به شکل مداوم حتی در خواب هم فکرش مشغول بازی است و با حذف بازی، دچار نگرانی و اضطراب میشود و درست چون مفهوم تحمل روانی درباره مواد مخدر است که با یک بار مصرف به سرخوشی زیاد میرسد ولی پس از اعتیاد، باید مدام دوز مصرف افزایش پیدا کند تا به آن سرخوشی اولیه و خوشایند برسد. کودک هم چون قادر به مدیریت زمان نیست، دچار اعتیاد میشود و علاقه به سرگرمیهای دیگر چون گردش و تفریح و حضور در جمع همسالان و اجتماع را از دست میدهد؛ همچنین خشونت این بازیها جایگزین ارتباطات واقعی میشود. از طرفی کودکان و نوجوانان در این بازیها بتدریج ماهر و مکرراً برنده میشوند و از آنجا که در جامعه واقعی این طور نیست، با اولین شکستها دچار بحران، سرخوردگی و افسردگی میشوند و حتی دست به خودکشی هم میزنند.
رسالت رسانهها و راهکار
پرسش دیگر میزبان وبینار این بود که«رسالت رسانه صدا و سیما در این رژیم مصرف چیست؟» حسینی گفت: رسانهها در دو حوزه رسالت دارند: 1. تولید محتوای با کیفیت 2. آشنا کردن خانوادهها با دانش فرزندپروری که متأسفانه در کشور ما هر دو مغفول مانده است. در صدا و سیمای ما انبوهی از برنامههای شبیه به هم تولید میشود؛ اما در میان آنها فرزندپروری نیست. در صورتی که اگر والدین فرزندپروری بدانند، آگاهند که تلویزیون نباید مانند شومینه مدام روشن باشد. 30 تا 60 دقیقه پیش از خواب همه رسانهها باید قطع شوند. صرف وعده غذا همراه با مصرف رسانه، اشتباه است و اینکه کودک را به گونهای با بازی و آموزش و فعالیتهای فیزیکی باید سرگرم کرد که کمتر سراغ گوشی برود.
اما راهکار چیست؟ این آخرین پرسش صارمی میزبان وبینار بود. اسکندری گفت: نخستین راهکار این است که والدین، د، این رژیم را رعایت کنند تا کودکان هم الگو بردارند؛ یعنی مدیریت زمان کنیم. در واقع هر یک از ما به طور میانگین در این عصر دست کم 4، 5 ساعت در فضای مجازی هستیم که این زمان یک سوم زمان بیداری ما را شامل میشود. با نصب برخی اپلیکیشنها و غیرفعال شدن آن در زمان مورد نظر میشود تا اندازهای زمان را مدیریت کرد. سایتهایی با محتوای نامناسب را نیز برای کودک و نوجوان خود با همین اپلیکیشنها میتوانیم فیلتر کنیم.
دوم از تلویزیون گرفته تا گوشی و تبلت، هیچ رسانهای را نمیشود حذف کرد؛ اما میشود برای آن جایگزینهایی مثل بازی و کارهای گروهی در خانواده در نظر گرفت.
سوم اینکه از همه چیزدانی و سرچهای اینترنتی سطحی و بدون منبع علمی باید جدا شویم و به جای آن آموزشهای همهجانبه مهارتهای زندگی و فرزندپروری را در برنامههای خود قرار دهیم؛ همچنین میشود برای خانوادهها در ادارات و به اشکال دیگر آموزش اجباری فرزندپروری و سواد رسانه گذاشت.
بــــرش
برای فرزندانمان وقت بگذاریم. کودکان ما در بسیاری مواقع از احساس تنهایی است که به فضای مجازی روی میآورند؛ چون والدین گاهی حاضر نمیشوند در طول یک روز، یک ربع هم با فرزند خود همکلام شوند. اگر به حرف او گوش هم بدهند، میخواهند نصیحت و سرزنش کنند و این رفتارها ناخواسته کودک و نوجوان ما را بیشتر به سمت فضای مجازی و دوستان مجازی سوق میدهد و پنجم اینکه میتوانیم به کودک و نوجوان خود مسئولیتهایی بدهیم که با انجام آن بخشی از وقتش پر شود.
حسینی نیز در پاسخ به آخرین پرسش گفت: در استفاده از رسانه باید با کودک و نوجوان خود همراه باشیم،برای مثال والدینی که پس از تماشای فیلم با کودک خود گفتوگو میکنند، سبب ایجاد مهارت تفکر نقاد در وی میشوند و اثرات منفی رسانه را کاهش و به فرزند خود سواد رسانه را به شکل غیرمستقیم آموزش میدهند. این کارشناس رسانه افزود: یکی از راههای مدیریت محتوا، انتخاب محتوا از قبل است؛ یعنی با فرزند خود فیلم و کارتونی را ببینیم که از قبل درباره آموزنده بودنش تحقیق کردهایم. سایت کامان سنس (یا سایتهای تحلیل فیلم) سریالها و فیلمها را از این نظر که برای چه سنی مناسب هستند، دستهبندی میکند. دیگر اینکه ما نیاز داریم که برنامهای گسترده ایجاد کنیم و در آن لیستی از مهارتهایی که فرزندمان باید بیاموزد و محتواهایی که در سالهای آینده باید در اختیارش باشد، تهیه کنیم. در یکی از کشورها ویژگیهای شخصیتساز را در قالب 24 فضیلت اخلاقی لیست کردند و فضایلی چون شجاعت، پایداری، اخلاق مداربودن، خلاقیت، مهرورزی،کنجکاوی، هوش اجتماعی، همدلی، عشق به یادگیری و... را فهرست کرده و بر مبنای آن برای کودکان برنامهریزی و برنامهسازی انجام دادهاند. ما هم بد نیست به جای آنکه دچار شعارزدگی شویم، حرکت بنیادینی به منظور بلوغ فکری و رشدی کودک و نوجوانمان انجام دهیم.

شهاب حسینی در اختتامیه «جشن مستقل فیلم کوتاه» مطرح کرد
می خواهیم فیلمسازهای مستقل روی ما حساب کنند
گروه فرهنگی/ شهاب حسینی جمعی از همکاران خود را در مرکز همایش فرشته گردهم آورد تا برگزیدگان اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر را که به دبیری و ریاست خودش برگزار شده است، معرفی کند. این مراسم با اجرای لیلی رشیدی همراه بود و او اعلام کرد با توجه به استقبال پیش آمده، در دورههای بعد نیز دیگر انواع آثار سینمایی در این جشن شرکت داده خواهند شد. این مراسم که با حضور هنرمندان و چهرههایی همچون اکبر زنجانپور، امین حیایی، کیانوش عیاری، سعید راد، محمود کلاری، گوهر خیراندیش، سیاوش طهمورث، مهتاب کرامتی، شبنم مقدمی، هادی حجازیفر، ستاره اسکندری، محمد رحمانیان، مهرداد صدیقیان، نازنین فراهانی و نوید محمودی همراه بود ابتدا به اهدای جوایز برگزیدهها اختصاص داشت و بعد شهاب حسینی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
حسینی که در بخش اصلی مراسم گفته بود حمایت از فیلمسازان جوان و ایجاد محلی برای عرضه آثار مستقل دلیل برپایی این جشن بوده است، در پاسخ به اینکه آیا ورودش به حوزه فیلمهای مستقل و کوتاه به خاطر شرایط سینما است، گفت: مسأله امروز «اکران» است که دوران کرونا تأثیر زیادی بر اکران فیلمها گذاشت و همین فیلم «طلاخون» که در آن بازی کردم و روی پرده است، مربوط به چند سال قبل بوده و الان به اکران رسیده است. هدف من بیشتر کمک کردن به آثاری بود که بستر جامعه از آن بیخبر است. البته دوست دارم این کار را سالهای آینده هم با فیلمهای مستقل سینمایی ادامه دهم. او ادامه داد: با احترام به همه همکاران حرفهای خودم، ورودم به این مسیر به این دلیل بود که به یک فضا و انرژی تازه نیاز داشتم چون فضای آنجا برای من اقناعکننده نبود. هدف من از این مسیر چیزی جز ایجاد بستر برای مخاطب نبوده است.
با این حال فعلاً گام اول را آنلاین پیش بردیم ولی بعد از این احتمالاً بهدنبال مکانی ثابت برای نمایش فیلمها خواهیم بود. دبیر جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر همچنین درباره اینکه آیا با توجه به اسم و رسمش، این جشن در رقابت با رویدادهای مشابه خواهد بود، گفت: من دنبال هیچ نوع رقابتی نیستم و امیدوارم به فیلمهایی که از رویدادهای مشابه دیگر جا میمانند، در اینجا توجه کنیم.
حسینی اضافه کرد: ضربالمثلی هست که میگوید صاحبخانه بد، آدم را صاحبخانه میکند. من خودم در چند سال قبل برای تزریق نگاهی جدید، حدود هشت فیلم را تولید کردم ولی برای ارائه با مشکل مواجه شدم. برای همین، اینکه از سر لطف میگویید اسم من وزنی دارد، فقط در کلام است و در عمل نیست و همین انگیزه باعث شد که بگویم اینجا، آدرس ما است و اگر هیچ جایی فیلمی را نخواستند ما هستیم. او تأکید کرد: البته آرزوی من این است که این جشنواره بهصورت بینالمللی و نیز با استقرار در جزیره کیش، ادامه یابد تا محلی برای کشف استعدادهای سینما باشد. حسینی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا پس از چند سال پرحاشیه مسیر فعلیاش را با آرامش پیش میبرد، با تأیید حاشیهدار بودن چند سال اخیرش بیان کرد: حاشیهها میآیند و میروند ولی در نهایت خط سیر مشخص است. بازیگری وقت آدم را میگیرد و به دغدغههای دیگر کمتر پرداخته میشود.
من آثارم را ارائه میکنم و اگر مورد اقبال قرار بگیرد مسئولیت بیشتری برایم به دنبال دارد. مسأله این است که از یک جایی شما باید براساس سهم اجتماعی خود کاری کنید و آنچه انجام میدهم طبق نیازی است که به نظرم وجود دارد. من احساس نمیکنم که مسیرم را با بازیگری شروع کردم و چون به مدارجی هم رسیدم دیگر همین کافی است. در حیطه کاری خودم احساس میکنم دوست دارم اینها را کنار هم ادامه دهم و روزی که بانی تأسیس یک دانشگاه کاملاً تخصصی فقط در رشته سینما باشم آن روز بیش از کارهای بازیگریام به آن یک کار افتخار میکنم.
خالق مجسمههای غولپیکر درگذشت
«کلاس اولدنبرگ» هنرمند سبک پاپ آرت متولد سوئد که مجسمههای عظیمالجثهای با موضوع اشیای عادی خلق میکرد در سن ۹۳ سالگی درگذشت. طبق اعلام دختر «اولدنبرگ» این هنرمند روز دوشنبه در «منهتن»نیویورک درگذشته است. سلامت او از یک ماه پیش بهدنبال شکستگی استخوان لگن در وضعیت مناسبی قرار نداشت. این هنرمند تجسمی امریکایی ـ سوئدی اشیا و سوژههای روزمره همچون همبرگر، اره یا گیلاسی که روی قاشق قرار گرفته است را در قالب مجسمههای عظیمالجثه خلق میکرد و آنها را در فضاهای عمومی به نمایش میگذاشت. از جمله آثار مشهور او به یک مجسمه عظیم گیره لباس که سال ۱۹۷۶ در نزدیکی تالار شهر «فیلادلفیا» نصب شد و یک مجسمه ۳۰ متری چوب بیسبال میتوان اشاره کرد. «اولدنبرگ» سال ۱۹۲۹ در استکهلم متولد شد. او که فرزند یک دیپلمات بود، بیشتر دوران کودکیاش را در شیکاگو گذراند و در نهایت به شهروند ایالات متحده تبدیل شد. او در دوران جوانی در دانشگاه «ییل» و مؤسسه هنر شیکاگو تحصیل کرد. «اولدنبرگ» بسیاری از آثار جدیدش را با همکاری همسرش «ون بروگن»، یک هنرمند، تاریخدان و منتقد هنری متولد هلند خلق کرد. یکی دیگر از آثار مشترک او و همسرش که بسیار نیز مشهور است، «پل قاشق و گیلاس» است. از میان دیگر آثار مشترک این زوج هنرمند میتوان به «بطری یادداشتها»، «گیره لباس»، «پاک کن ماشین تایپ» و «چتر کروزوئه» اشاره کرد./ گاردین
مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها به اسکار اعلام شد
مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت
در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۳ پس از چند سال به شرایط قبل از همهگیری کرونا بازگشت و کمیته اسکار کشورهای مختلف در نهایت تا سوم اکتبر (۱۱ مهر ماه) فرصت دارند تا با بررسی گزینههای مختلف در نهایت نماینده رسمی سینمای خود را به آکادمی اعلام کنند.
طبق روال همیشه، جشنوارههای سینمایی نقش مهمی در رساندن فیلمها به شاخه بهترین فیلم بینالمللی (فیلم غیرانگلیسی زبان) دارند، همانطور که در سالهای گذشته فیلمهای راه یافته به جمع نامزدهای نهایی این شاخه در بیشتر موارد در جشنوارههای کن، ونیز، برلین و ساندنس رونمایی و معرفی شدند.
در پیشبینی اولیه نشریه ایندیوایر از شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۳ آمده است: جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۲ امسال جایزه بزرگ هیأت داوران بخش سینمای جهان خود را به فیلم «اوتاما»، ساخته فیلمساز بولیویایی «آلخاندرو لوایزا گریسی» اعطا کرد که روایتگر داستان گلهدارانی است که در تلاش برای جان سالم به در بردن از خشکسالی هستند.
فیلم فنلاندی «تصویر دختر» از «آلی هاپاسالو» که برنده بهترین فیلم از نگاه مخاطبان ساندنس شد نیز دیگر فیلمی است که شانس حضور در اسکار خارجی امسال را دارد./ ایسنا