۷۸ درصد دستگاهها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند
شمار دستگاههای متصل به پنجره ملی خدمات هوشمند از ۱۰۰ گذشت
با اتصال سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز ملی آمار ایران تعداد دستگاههای متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مرز ۱۰۰ دستگاه عبور کرد.
به گزارش ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته میشود که بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.
بر این اساس، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم ارائهدهنده خدمات دولتی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که اکنون در مسیر آمادهسازی و بهرهبرداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویتها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد. همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولویت اتصال و راهاندازی این پنجره را با دستگاههای دولتی دانسته و گفته بود وزارتخانههای مختلف و سازمانهای ذیل این دستگاهها باید در گام نخست، پنجره واحد خود را راهاندازی کنند.
بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مسأله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شدهاند تا پایان شهریورماه سالجاری به راهاندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام کنند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خود را بهصورت کاملاً غیرحضوری و برخط به مردم ارائه دهند.
در همین رابطه، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران اخیراً اعلام کرد که ۷۸ درصد دستگاهها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و شش درصد نیز در حال اتصال هستند و مابقی نیز با ارائه زمانبندی قرار است تا پایان آذر ماه متصل شوند.
تعداد دستگاههای متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از ۱۰۰ عبور کرد
به دنبال اتصال دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی به تازگی اعلام کرده با اتصال سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز ملی آمار ایران تعداد دستگاههای متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مرز ۱۰۰ دستگاه عبور کرده است. مجید فولادیان مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی با اعلام این خبر اظهار کرد: مرحله نخست اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در حال تکمیل است و ما در گام بعدی بهدنبال افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در این درگاه هستیم. فولادیان درباره وضعیت کیفی خدمات دستگاهها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: در حال حاضر سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی و چندین دستگاه اجرایی دیگر در ارائه کامل خدمات خود از طریق این درگاه پیشرو هستند و بقیه دستگاهها نیز در حال تکمیل خدمات خود هستند.
وی عدم همکاری برخی از دستگاههای پرمخاطب در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به دلیل نداشتن پنجره واحد خدمات، نبود سامانه متمرکز با امکان احراز هویت الکترونیکی، عدم تحویل برخی سرویسها از سوی دستگاهها و نقص داده در برخی پایگاه دادههای پایه ملی را مهمترین مشکلات در این زمینه عنوان و اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر این مشکلات برطرف شوند.
تاکنون چه سازمانهایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدهاند؟
سازمان تأمین اجتماعی یکی از دستگاههایی بود که خیلی زودتر از مهلت قانونی، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد. این سازمان با اتصال و اشتراک بانکهای اطلاعاتی خود در پنجره ملی، تا الان موفق به ارائه ۴۲ خدمت برخط به میلیونها بیمهگذار شده که در گذشته مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابل توجهی خود را برای دریافت خدمات مورد نیاز به مراکز تأمین اجتماعی برسانند.
سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تأمین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلیترین دستگاه ارائهدهنده خدمات به نیازمندان در سراسر ایران است. بسیاری از گیرندگان خدمات بهزیستی به طور خاص نیازمند دریافت خدمات به صورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند. پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی با ۱۰ خدمت در حال حاضر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.my.gov.ir قرار دارد که متقاضیان به صورت یکپارچه و با یک بار احراز هویت میتوانند از آن بهرهمند شوند.
طبق این گزارش، هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در حوزه آموزش به فعالیت میپردازند، مانند سامانههای تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالتسنجی مدارک تحصیلی فارغالتحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شدهاند و پنج مجموعه دیگر این وزارتخانه هنوز متصل نشدهاند. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارتخانه به پنجره متصل شده است و این در حالی است که باید حداقل ۳۰ درصد خدمات خود را به این پنجره متصل میکردند.
در حال حاضر ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که صرفاً دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعههای وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمینشناسی هنوز متصل نشدهاند اما بخشی از مجوزهای این وزارتخانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارائه میشود، در حال حاضر به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.
گمرک در میان دستگاههای اجرایی به عنوان یکی از سازمانهای مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت است و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد. بنابراین هماکنون حدود ۵۰ خدمت شناسهدار این سازمان در بخشهای واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محمولههای پستی ورودی و خروجی و همچنین مسافری با تنها یک بار احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس است.
لازم به ذکر است سازمانهای جغرافیایی نیروهای مسلح، اسناد و کتابخانه ملی ایران، انرژی اتمی ایران، حفاظت محیط زیست و غذا و دارو هم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و متقاضیان از این پس با یک بار احراز هویت و به صورت یکپارچه میتوانند از خدمات این دستگاهها بهرهمند شوند.
اتاق تهران اعلام کرد
قیمت 5/3 برابری کالاهای وارداتی نسبت به صادراتی
قیاس وضعیت واردات با صادرات در ۷ ماه امسال، حاکی از ۳.۵ برابر بودن میانگین قیمت کالاهای وارداتی در مقایسه با کالاهای صادراتی است.
بررسی وضعیت تجارت خارجی کشور در7 ماه امسال نشان میدهد که ۲۸.۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتهایم که از این میزان ۸.۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات اقلام نفتی میشود که سهمی ۳۰ درصدی از کل صادرات را به خود اختصاص دادهاند.همچنین ۱۹.۹ میلیارد دلار نیز مربوط به صادرات سایر کالاهاست که سهمی ۷۰ درصدی از کل صادرات را شامل میشود.
تراز تجاری نیز در ۷ ماه امسال منفی ۳.۳ درصد بود، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته منفی ۰.۸ بوده است. در این بین بررسیهای اتاق بازرگانی تهران نشان میدهد، در این مدت شاهد بهبود ۵.۶ درصدی ارزش صادرات (نسبت به مدت مشابه پارسال) بودهایم که این مسأله صرفاً بهدلیل رشد ۲۹ درصدی میانگین قیمت صادرات همراه با افزایش ۱۴.۴ درصدی ارزش واردات بهدلیل مشابه در مقابل افت توأم مقدار صادرات به میزان ۱۸.۳ درصد و واردات به میزان ۱۵.۸ درصد طی هفت ماهه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بوده است.
قیاس وضعیت واردات با صادرات نیز حاکی از ۳.۵ برابر بودن میانگین قیمت کالاهای وارداتی در مقایسه با کالاهای صادراتی است.
همچنین بررسی ارزش ۲۰ گروه کالایی صادراتی که ۲۱ میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دادهاند نشان میدهد، به جز ۳ گروه کالایی شامل ورق فولادی، مفتول مسی و هندوانه، بقیه مشمول فهرست مواد و محصولات خام و نیمه خام (طبق مصوبه هیأت وزیران)، با ارزش حدود ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار میشود.
بررسی جزئیات کشورهای هدف صادراتی نیز بیانگر آن است که در هفت ماه سالجاری از مجموع ۴۰ کشور هدف صادراتی ۲۰ کشور با خرید ۱۷.۷ میلیارد دلاری کالای ایرانی بیشترین مشارکت را در رشد صادرات ایران با سهم ۱۴.۷ درصدی داشتهاند که از جمله آنها باید به چین، امارات متحده عربی، عمان، موزامبیک و جمهوری آذربایجان اشاره کرد.
همچنین ۲۰ کشور دیگر نیز با خرید ۹.۷ میلیارد دلار کالای ایرانی کمترین مشارکت را در رشد صادرات ایران با سهم منفی ۱۰.۲ درصدی داشتهاند که از جمله آنها باید به عراق، ترکیه، افغانستان، غنا و تایلند اشاره کرد.