
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

شکست خط تحریم صنعت هوایی
ارتقای جایگاه ایران به CAA هزینه عبور از آسمان ایران را برای ایرلاینهای بینالمللی کاهش میدهد
گروه راه و شهرسازی / رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: افزایش سطح جایگاه بینالمللی سازمان هواپیمایی کشوری از cao به caa به کاهش محدودیتهای تحریمی صعنت هوایی منجر میشود.
با تلاش و پیگیریسازمان هواپیمایی کشور، اخیراً این سازمان از رتبه (CAO (civil aviation organization به CAA یعنی (civil aviation authority) ارتقا پیدا کرده است. این ارتقای جایگاه به این معنی است که رتبه حاکمیت در هوانوردی تغییر کرده و این سازمان بدون هیچ نوع منافعی در بخش ارائه خدمات، تنها وظیفه خاص حاکمیتی و مقرراتگذاری را انجام میدهد. تغییر ساختار و عنوان این سازمان در نهادهای خارجی تاکنون صورت نپذیرفته بود که اکنون با تغییر به CAA از یک سازمان عام به سازمانی سطح بالا و دارای قدرت و اختیار کامل برای نظارت کلان و اعمال حاکمیت در هوانوردی ایران تعریف و شناخته میشود و در مجامع بینالمللی در تراز بالاترین نوع ساختارهای اعمال قانون قرار گرفته است.
محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با «ایران» در این خصوص توضیح داد: از سال 1328 که ایران عضو ایکائو شد سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه هماهنگی بین قوا در داخل و خارج کشور را برعهده داشت، اما اکنون با ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری، نقش این سازمان از هماهنگکننده به سازمانی با اختیارات و قدرت بیشتر در مراحل مختلف طراحی تا تولید ناوگان تبدیل شده است.حتی افزایش ایمنی پروازها، تعمیرات و نگهداری، افزایش پروازهای عبوری... در ادامه این تغییر جایگاه اتفاق میافتد.
وی افزود: با اقداماتی که سازمان هواپیمایی کشوری در سالهای گذشته انجام داده سازمان را به پختگی و خبرگی رسانده که باعث شده سازمان هواپیمایی کشوری جهانی رتبه CAAرا به ایران اهدا کند.
محمدیبخش افزود: بعد از گذراندن مراحل مختلف، سازمان هواپیمایی اجازه راهاندازی دفتر طراحی و تولیدات پیدا کرده و سطح سازمان از هماهنگی کردن به سطح سازمانی دارای قدرت و اختیارات کامل رسیده است. اکنون سازمان هواپیمایی اختیار پیدا میکند اقدامات عمیقتری در حوزه هوانوردی انجام دهد و اختیارات لازم را در حوزه تعمیرات، آموزش، توسعه و انجام این اقدامات دارد. در حقیقت سازمان هواپیمایی به عنوان یک سازمان حکمران میتواند اختیارات بالاتری برای تعمیرات بیشتر، سرخط آمدن پرندهها و آموزشهای مختلف داشته باشد و دست سازمان برای انجام این امور باز خواهد ماند.
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: ارتقای سطح سازمان هواپیمایی به ارتقای دانش تخصصی در حوزه توسعهایمنی و پایداری پروازها کمک میکند.
محمدی بخش گفت: اکنون با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری که این مجوز را از سازمان جهانی هواپیمایی گرفته است، میتوانیم از دانش شرکتهای دانش بنیان استفاده کنیم و دفاتر طراحی، دفاتر ساخت و تولید را ایجاد کنیم و گسترش دهیم.
محمدی بخش با اشاره به سالها تحریم صنعت هوایی گفت: ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری موجب گذر از برخی تحریمها و شکسته شدن خط تحریمی صنعت میشود. این ارتقای جایگاه باعث میشود اختیاراتی را که سازمان هواپیمایی کشوری دارد برای تأمین قطعات، خدمات، عمق بخشی به استفاده از ظرفیتهای بومی، برای بالا بردن ظرفیتهای هوانوردی ایران استفاده کند. همچنین در حوزه توسعه هوانوردی عمومی، ساخت و تولید پهپادهای مختلف، ساخت هواپیماهای کوچک و بزرگ و حوزههای دیگر هم اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری را افزایش میدهد.
محمدیبخش با اشاره به اینکه جایگاه CAA ایمنی پرواز در کشور را افزایش خواهد داد، گفت: همچنین با افزایش اختیارات ما میتوانیم ایمنی پروازها را افزایش دهیم و در حوزه حکمرانی و ایمنی به افزایش ضریب عملیاتی پرندهها منجر میشود.
موضوع دیگری که به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی رخ خواهد داد جذب پروازها از آسمان کشور است. محمدیبخش گفت: افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور به چند عامل بستگی دارد که شامل ایمنی و زیرساختهای ناوبری است. ما در این زمینهها پیشرفتهای چشمگیری داریم در حوزههای ناوبری، رادار، روشنایی باند و در بسیاری حوزههای دیگر خودکفا هستیم و این خودکفایی با تأیید سازمان هواپیمایی کشوری برای تولید محصولات بومی اتفاق افتاده است. تولیدات بومی میتواند پروازهای عبوری از آسمان ایران را افزایش دهد. این تولیدات با ایمنی بیشتر و ظرفیتهای پروازی که فرودگاههای ما دارند، پروازهای عبوری از آسمان ایران را افزایش میدهد.
محمدی بخش با اشاره به اینکه، تغییر مسیرها و قیمت در انتخاب ایران به عنوان مسیر پروازی اهمیت دارد،گفت: ارتقای جایگاه ایران به CAA حتماً هزینه عبور از آسمان ایران را برای ایرلاینهای بینالمللی کاهش میدهد و این ارتقای جایگاه، در اقتصاد هوانوردی و در کاهش هزینهها مؤثر است.
محمدیبخش گفت: البته اثرات ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری در بازه زمانی بروز مییابد و در سال 1401 بخشی از این اثرات مورد توجه خواهد بود. ما افزایش پروازهای نوروزی را داریم و ضمن افزایش پروازهای بینالمللی آمادگی به چرخه برگشتن پرندههایی را که خوابیده بودند هم داریم. این موضوعات شاخصهایی برای اندازهگیری اثرات ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری است. البته ما هنوز در ابتدای راه هستیم و با این ابزاری که ابتدای کار است میتوانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم و به مردم خدمات بیشتری ارائه کنیم. با این خدمات تأخیرات پروازی کم میشود و پروازها افزایش مییابد همچنین فرودگاهها توانمند میشود و نقاط پروازی افزایش مییابد.
محمدیبخش افزود: با ارتقای جایگاه ایران، اقدامات مکملی انجام میشود و ورود هواپیما و صندلی و مسیرهای پروازی افزایش خواهد یافت. بسیاری از موضوعاتی که با ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی رخ میدهد مربوط به بخش فنی و تخصصی صنعت هوایی است که در بخشها و حوزههای تخصصی شرکتهای دانشبنیان و مراکز تعمیرات ایرلاینها این پیشرفتها ملموس است و پیشرفتها برای مردم وقتی ملموس خواهد بود که وارد چرخه خدمترسانی بیشتر شود و در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد. در واقع اکنون هم سطح بینالمللی سازمان هواپیمایی ارتقا یافته و هم زیر سایه این ارتقا، سطح سرویس به مشتری ارتقا مییابد.
نهاد جهانی سازمان هواپیمایی کشوری(ایکائو) برخی اختیارات را با کدها و عناوین خاصی اعلام میکند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز از تاریخ عضویت در سازمان هواپیمایی جهانی به عنوان (civil (aviation organization یعنی هماهنگکننده بین قوا در صنعت هوانوردی بوده است. این سازمان بهتدریج ویژگیهایی پیدا کرده که توانسته است فارغ از نقش هماهنگکنندگی، ارتقا یافته و صاحب نظارتهای عالیه، دفاتر طراحی و تولید شود.
مطابق ضروریات در سال ۱۳۲۸ اداره کل هواپیمایی کشوری مطابق قانون مجلس ایجاد شد که تمامی وظایف در حوزههای ارائه خدمات، مدیریت فرودگاهها، آموزش و سایر اقدامات هوایی را برای کشور انجام میداد و با همین نگاه، CAO نامیده شده بود.
در نیاز امروزه، جایگاه حاکمیت در هوانوردی تغییر کرده و این سازمان بدون هیچ نوع منافعی در بخش ارائه خدمات، تنها وظیفه خاص حاکمیتی و رگولاتوری را انجام میدهد.
با وجود این تغییر ساختار و عنوان این سازمان در نهادهای خارجی تاکنون صورت نپذیرفته بود که اکنون با تغییر به CAA از یک سازمان عام به سازمانی سطح بالا و دارای قدرت و اختیار کامل برای نظارت کلان و اعمال حاکمیت در هوانوردی ایران تعریف و شناخته میشود و در مجامع بینالمللی در تراز بالاترین نوع ساختارهای اعمال قانون قرار گرفته است.
با تلاش و پیگیریسازمان هواپیمایی کشور، اخیراً این سازمان از رتبه (CAO (civil aviation organization به CAA یعنی (civil aviation authority) ارتقا پیدا کرده است. این ارتقای جایگاه به این معنی است که رتبه حاکمیت در هوانوردی تغییر کرده و این سازمان بدون هیچ نوع منافعی در بخش ارائه خدمات، تنها وظیفه خاص حاکمیتی و مقرراتگذاری را انجام میدهد. تغییر ساختار و عنوان این سازمان در نهادهای خارجی تاکنون صورت نپذیرفته بود که اکنون با تغییر به CAA از یک سازمان عام به سازمانی سطح بالا و دارای قدرت و اختیار کامل برای نظارت کلان و اعمال حاکمیت در هوانوردی ایران تعریف و شناخته میشود و در مجامع بینالمللی در تراز بالاترین نوع ساختارهای اعمال قانون قرار گرفته است.
محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با «ایران» در این خصوص توضیح داد: از سال 1328 که ایران عضو ایکائو شد سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه هماهنگی بین قوا در داخل و خارج کشور را برعهده داشت، اما اکنون با ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری، نقش این سازمان از هماهنگکننده به سازمانی با اختیارات و قدرت بیشتر در مراحل مختلف طراحی تا تولید ناوگان تبدیل شده است.حتی افزایش ایمنی پروازها، تعمیرات و نگهداری، افزایش پروازهای عبوری... در ادامه این تغییر جایگاه اتفاق میافتد.
وی افزود: با اقداماتی که سازمان هواپیمایی کشوری در سالهای گذشته انجام داده سازمان را به پختگی و خبرگی رسانده که باعث شده سازمان هواپیمایی کشوری جهانی رتبه CAAرا به ایران اهدا کند.
محمدیبخش افزود: بعد از گذراندن مراحل مختلف، سازمان هواپیمایی اجازه راهاندازی دفتر طراحی و تولیدات پیدا کرده و سطح سازمان از هماهنگی کردن به سطح سازمانی دارای قدرت و اختیارات کامل رسیده است. اکنون سازمان هواپیمایی اختیار پیدا میکند اقدامات عمیقتری در حوزه هوانوردی انجام دهد و اختیارات لازم را در حوزه تعمیرات، آموزش، توسعه و انجام این اقدامات دارد. در حقیقت سازمان هواپیمایی به عنوان یک سازمان حکمران میتواند اختیارات بالاتری برای تعمیرات بیشتر، سرخط آمدن پرندهها و آموزشهای مختلف داشته باشد و دست سازمان برای انجام این امور باز خواهد ماند.
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: ارتقای سطح سازمان هواپیمایی به ارتقای دانش تخصصی در حوزه توسعهایمنی و پایداری پروازها کمک میکند.
محمدی بخش گفت: اکنون با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری که این مجوز را از سازمان جهانی هواپیمایی گرفته است، میتوانیم از دانش شرکتهای دانش بنیان استفاده کنیم و دفاتر طراحی، دفاتر ساخت و تولید را ایجاد کنیم و گسترش دهیم.
محمدی بخش با اشاره به سالها تحریم صنعت هوایی گفت: ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری موجب گذر از برخی تحریمها و شکسته شدن خط تحریمی صنعت میشود. این ارتقای جایگاه باعث میشود اختیاراتی را که سازمان هواپیمایی کشوری دارد برای تأمین قطعات، خدمات، عمق بخشی به استفاده از ظرفیتهای بومی، برای بالا بردن ظرفیتهای هوانوردی ایران استفاده کند. همچنین در حوزه توسعه هوانوردی عمومی، ساخت و تولید پهپادهای مختلف، ساخت هواپیماهای کوچک و بزرگ و حوزههای دیگر هم اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری را افزایش میدهد.
محمدیبخش با اشاره به اینکه جایگاه CAA ایمنی پرواز در کشور را افزایش خواهد داد، گفت: همچنین با افزایش اختیارات ما میتوانیم ایمنی پروازها را افزایش دهیم و در حوزه حکمرانی و ایمنی به افزایش ضریب عملیاتی پرندهها منجر میشود.
موضوع دیگری که به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی رخ خواهد داد جذب پروازها از آسمان کشور است. محمدیبخش گفت: افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور به چند عامل بستگی دارد که شامل ایمنی و زیرساختهای ناوبری است. ما در این زمینهها پیشرفتهای چشمگیری داریم در حوزههای ناوبری، رادار، روشنایی باند و در بسیاری حوزههای دیگر خودکفا هستیم و این خودکفایی با تأیید سازمان هواپیمایی کشوری برای تولید محصولات بومی اتفاق افتاده است. تولیدات بومی میتواند پروازهای عبوری از آسمان ایران را افزایش دهد. این تولیدات با ایمنی بیشتر و ظرفیتهای پروازی که فرودگاههای ما دارند، پروازهای عبوری از آسمان ایران را افزایش میدهد.
محمدی بخش با اشاره به اینکه، تغییر مسیرها و قیمت در انتخاب ایران به عنوان مسیر پروازی اهمیت دارد،گفت: ارتقای جایگاه ایران به CAA حتماً هزینه عبور از آسمان ایران را برای ایرلاینهای بینالمللی کاهش میدهد و این ارتقای جایگاه، در اقتصاد هوانوردی و در کاهش هزینهها مؤثر است.
محمدیبخش گفت: البته اثرات ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری در بازه زمانی بروز مییابد و در سال 1401 بخشی از این اثرات مورد توجه خواهد بود. ما افزایش پروازهای نوروزی را داریم و ضمن افزایش پروازهای بینالمللی آمادگی به چرخه برگشتن پرندههایی را که خوابیده بودند هم داریم. این موضوعات شاخصهایی برای اندازهگیری اثرات ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری است. البته ما هنوز در ابتدای راه هستیم و با این ابزاری که ابتدای کار است میتوانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم و به مردم خدمات بیشتری ارائه کنیم. با این خدمات تأخیرات پروازی کم میشود و پروازها افزایش مییابد همچنین فرودگاهها توانمند میشود و نقاط پروازی افزایش مییابد.
محمدیبخش افزود: با ارتقای جایگاه ایران، اقدامات مکملی انجام میشود و ورود هواپیما و صندلی و مسیرهای پروازی افزایش خواهد یافت. بسیاری از موضوعاتی که با ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی رخ میدهد مربوط به بخش فنی و تخصصی صنعت هوایی است که در بخشها و حوزههای تخصصی شرکتهای دانشبنیان و مراکز تعمیرات ایرلاینها این پیشرفتها ملموس است و پیشرفتها برای مردم وقتی ملموس خواهد بود که وارد چرخه خدمترسانی بیشتر شود و در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد. در واقع اکنون هم سطح بینالمللی سازمان هواپیمایی ارتقا یافته و هم زیر سایه این ارتقا، سطح سرویس به مشتری ارتقا مییابد.
نهاد جهانی سازمان هواپیمایی کشوری(ایکائو) برخی اختیارات را با کدها و عناوین خاصی اعلام میکند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز از تاریخ عضویت در سازمان هواپیمایی جهانی به عنوان (civil (aviation organization یعنی هماهنگکننده بین قوا در صنعت هوانوردی بوده است. این سازمان بهتدریج ویژگیهایی پیدا کرده که توانسته است فارغ از نقش هماهنگکنندگی، ارتقا یافته و صاحب نظارتهای عالیه، دفاتر طراحی و تولید شود.
مطابق ضروریات در سال ۱۳۲۸ اداره کل هواپیمایی کشوری مطابق قانون مجلس ایجاد شد که تمامی وظایف در حوزههای ارائه خدمات، مدیریت فرودگاهها، آموزش و سایر اقدامات هوایی را برای کشور انجام میداد و با همین نگاه، CAO نامیده شده بود.
در نیاز امروزه، جایگاه حاکمیت در هوانوردی تغییر کرده و این سازمان بدون هیچ نوع منافعی در بخش ارائه خدمات، تنها وظیفه خاص حاکمیتی و رگولاتوری را انجام میدهد.
با وجود این تغییر ساختار و عنوان این سازمان در نهادهای خارجی تاکنون صورت نپذیرفته بود که اکنون با تغییر به CAA از یک سازمان عام به سازمانی سطح بالا و دارای قدرت و اختیار کامل برای نظارت کلان و اعمال حاکمیت در هوانوردی ایران تعریف و شناخته میشود و در مجامع بینالمللی در تراز بالاترین نوع ساختارهای اعمال قانون قرار گرفته است.

منع تردد اتوبوسهای فرسوده در سفرهای نوروزی
امسال با کاهش شیوع کرونا و واکسیناسیون همگانی، پیشبینی میشود نسبت به نوروز 99 و 1400افزایش تردد داشته باشیم
بنا بر تصمیم ستاد سفرهای نوروزی اگر وسیله نقلیه تأییدیه معاینه فنی نداشته باشد اجازه تردد ندارد. این قانون برای تمام ناوگان جادهای لازمالاجرا است وهر وسیلهای که خارج از این چهارچوب در جاده تردد یا اقدام به مسافرگیری کند از تردد آن جلوگیری میشود.
با شیوع کرونا از اسفند سال 98، سفرهای نوروزی در نوروز 99 و 1400 کاهش محسوسی داشت اما با توجه به واکسیناسیون گسترده و کاهش پیک ششم موج اُمیکرون، محدودیتهای سفر کاهش یافته است و بر این اساس افزایش سفرها در نوروز امسال پیشبینی میشود. با اینکه در 2 نوروز گذشته کاهش سفر نوروزی را داشتیم اما آمار تصادفات جادهای و مرگ و میر آن به نسبت تعداد سفرها بالا بود به همین دلیل و با توجه به افزایش سفر در نوروز امسال، بخشهای مختلف حملونقل جادهای برای فراهم آوردن شرایط ایمنی سفر و کاهش تصادفات، تمهیداتی در نظر گرفتهاند. در این راستا ستاد سفرهای نوروزی در وزارت راه و شهرسازی مشغول به کار شده و ۲۴ هزار راهدار از ۲۵ اسفند تا 15 فروردین به مسافران نوروزی خدماترسانی میکند.
ممنوعیت تردد فرسودهها
براساس اعلام رئیس اورژانس کشور امسال حدود ۱۶ درصد افزایش تصادف نسبت به سال قبل داشتهایم و حدود ۶۰۰ هزار مصدوم به بیمارستانها منتقل شدهاند. از سوی دیگر امسال۱۷۱ اتوبوس تصادف کردند که افزایش ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته ثبت شده است. متولیان بخش حملونقل جادهای معتقدند اگر محدودیتها نبود، تعداد حوادث ترافیکی بیشتر هم میشد. به گفته رئیس اورژانس «آمار تصادفات ما در دیگر کشورها بحران بهحساب میآید.»
رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران» مهمترین برنامه ستاد سفرهای نوروزی را جلوگیری از تردد خودروهای عمومی فرسوده عنوان کرد و گفت: وسایل نقلیه عمومی فرسوده اجازه ندارند وارد ناوگان شوند و این قانون برای تمام ناوگان حاکم است.
نفیسی افزود: مردم 2سال به سفر نرفتند امسال با کاهش شیوع کرونا و واکسیناسیون همگانی، پیشبینی میشود نسبت به نوروز 99 و 1400افزایش تردد داشته باشیم؛ انتظار ما بازگشت آمار مسافرتها به قبل از کرونا است. با توجه به اینکه در چندماه اخیر تعداد تصادفات جادهای افزایش یافته، تلاش بخشهای مختلف حمل و نقلی این است که در نوروز ایمنی حمل و نقل، کنترل و نظارتها بیشتر باشد تا از افزایش تصادفات جلوگیری شود. به همین منظور هفته آینده کمیسیون ایمنی راهها با حضور وزیر راه و شهرسازی نشستی با موضوع سفرهای نوروزی خواهد داشت. در این نشست برنامه بخشهای مختلف حملونقل برای سفرهای نوروزی بررسی میشود.
به گفته نفیسی، ستاد سفرهای نوروزی تشکیل شده و در این ستاد از 25 اسفند تا 15 فروردین 1401 برنامه سفرهای نوروزی در زیربخشهای مختلف اعلام شده است. با پلیس، راهدارخانهها، اورژانس، هلالاحمر و صداوسیما هماهنگیهایی برای افزایش امنیت سفرهای نوروزی انجام شده است. بر این اساس، سازمان راهداری موظف به کنترل خطکشی، علائم و اصلاح نقاط حادثهخیز شده است. رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حملونقل افزود: دستورالعمل شناسایی نقاط پرحادثه مشخص شده است. پلیس و سازمان راهداری، مسئول شناسایی نقاط حادثهخیز هستند. برخی نقاط اصلاح شده است اما نقاط حادثهخیزی باقیمانده است. دلیل حادثهخیز بودن برخی نقاط حتماً مشکل هندسی نیست، حادثهخیزی برخی نقاط با کنترل و نظارت بیشتر و با هزینه اندک قابل رفع است. اینطور نیست که تمام تصادفات و مرگ و میر جادهها مربوط به نقاط حادثهخیز باشد. جاده، راننده، آموزش و کنترل بیشتر، در حادثهخیز بودن یک نقطه اثر دارد، همه این عوامل دخیل هستند و فقط یک عامل منجر به تصادفات نمیشود.
کنترل جادهها با دوربین، بخش مهمی از برنامه کاهش مخاطرات جادهای در پیک تردد است. نفیسی در این خصوص گفت: در حال حاضر بخشی از دوربینهایی که در جادهها نصب شده است فعال نیستند، بخشی هم که کار میکنند به چند علت دچار نقص شدهاند. متأسفانه برخی افراد به دوربینها آسیب میرسانند و نگهداری و حفاظت از دوربینها مهم است.
همکاری ایران و ترکیه در افزایش ایمنی جادهها
به منظور افزایش ایمنی ترددهای جادهای، ایران و ترکیه تفاهمنامههایی برای افزایش ایمنی حملونقل امضا کردهاند. رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حملونقل با اشاره به این همکاری گفت: چون بیشترین مبادلات ما از مرزها با ترکیه است، همکاری با این کشور در افزایش ایمنی حملونقل جادهای مؤثر است. ترکیه ایمنی حملونقل جادهای و امداد هوایی خوبی دارد، معاینه فنی در این کشور پیشرفته است. وضعیت ترکیه از نظر جمعیتی و تعداد وسایل نقلیه مانند ایران است اما توانستهاند تصادفات جادهای را کاهش دهند از اینرو همکاری ما با ترکیه در جهت استفاده از تجربیات مثبت این کشور در حملونقل جاده است.
تدوین شیوهنامههای طرح نوروزی جادهها
مجید صباغزاده، مدیرکل ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در گفتوگو با ایران از تدوین شیوهنامههای طرح نوروزی در این سازمان خبر داد. صباغزاده گفت: تمام دستگاههای طرح نوروزی فعال شدهاند تا بتوانیم تصادفات را با رعایت قوانین و احتیاط در رانندگی به حداقل برسانیم. وی افزود: اقداماتی از ابتدای اسفند شروع شده است. شیوهنامه اجرایی طرح نوروزی را به استانها ابلاغ کردهایم و در تمام استانها فعالیتهایی برای آمادگی سفرهای نوروزی در بخش حملونقل عمومی و زیرساختی در حال انجام است و هماهنگیهای ابتدایی طرح با سازمانهای راهداری، پلیس راهور، هلالاحمر و دیگر دستگاههای متولی صورت گرفته است. احیای خطکشیها، ایمنسازی نقاط پرخطر، اصلاح تابلوهای علائم، ایمنسازی محوطههای کارگاهی و لکهگیری شریانهای اصلی تا قبل از سفرهای نوروزی بخشی از اقدامات طرح نوروزی است تا با اجرای آن، بستر مناسبی برای هموطنان به منظور سفر در نوروز امسال مهیا شود.
وی افزود: نصب و کنترل دوربینها جزو برنامههای ادامهدار سازمان راهداری است؛ سعی میکنیم بیشترین بهرهوری را از دوربینهای موجود داشته باشیم و در حال رفع نقص دوربینها هستیم. دوربینها بخشی از سیستم هوشمند برای کنترل سرعت و کنترل وضعیت جادهها و مدیریت بهتر ترافیک است.
اصلاح 490 نقطه پرحادثه
مدیرکل ایمنی راه و حریم سازمان راهداری همچنین با اشاره به نقاط حادثهخیز در جادهها گفت: رفع نقاط حادثهخیز از پروژههایی است که چندین سال است مورد توجه قراردارد. برای سفرهای نوروزی در حال اصلاح و تعمیرات این نقاط هستیم. تا کنون 490 نقطه تعمیر شده و 50 نقطه که مستعد تصادف بوده اصلاح شده است. سایر نقاط را هم بهصورت کلی آشکارسازی کردیم اگر نقطهای پرتصادف است باید تابلو و علائم جادهای آن بهروزرسانی شود.
پیشبینی فروش 6میلیون بلیت اتوبوس
داریوش باقرجوان، مدیرکل حملونقل مسافری سازمان راهداری و حملونقل جادهای هم درخصوص تمهیدات این سازمان برای افزایش ایمنی مسافران در سفر با اتوبوس گفت: وسیله نقلیه حتماً باید معاینه فنی داشته باشد و در ابتدای هر سفر از سوی مسئولان شرکتها هم مورد معاینه بصری قرار میگیرد و اجازه تردد پیدا میکند. هر وسیلهای که خارج از این چهارچوب باشد اجازه ندارد وارد ناوگان شود و این قانون بر کل ناوگان عمومی جادهای حاکم است.
وی درخصوص قیمت بلیت اتوبوس نیز گفت: قیمت بلیت اتوبوس در سفرهای نوروزی امسال افزایشی ندارد براساس تأکید دولت هیچگونه افزایش قیمت نداریم.
باقرجوان گفت: برآورد جابهجایی 6 میلیون مسافر با اتوبوس را داریم و برای برای جابهجایی این تعداد مسافر، ظرفیت ایجاد شده است. طرح نوروزی ما با تأکید بر عدم سفر، ارائه خدمات برای ایمنی سفر و مقابله با کرونا است. تا کنون یک میلیون و 100 هزار بلیت پیشفروش شده است و براساس آخرین شیوهنامه بهداشتی، باید برای 80 درصد ظرفیت اتوبوس، بلیت فروخته شود مثلاً اگر تعداد صندلی برای 40 نفر است 30 نفر میتوانند بلیت بگیرند و شرط فروش بلیت نیز داشتن کارت واکسن است.
با شیوع کرونا از اسفند سال 98، سفرهای نوروزی در نوروز 99 و 1400 کاهش محسوسی داشت اما با توجه به واکسیناسیون گسترده و کاهش پیک ششم موج اُمیکرون، محدودیتهای سفر کاهش یافته است و بر این اساس افزایش سفرها در نوروز امسال پیشبینی میشود. با اینکه در 2 نوروز گذشته کاهش سفر نوروزی را داشتیم اما آمار تصادفات جادهای و مرگ و میر آن به نسبت تعداد سفرها بالا بود به همین دلیل و با توجه به افزایش سفر در نوروز امسال، بخشهای مختلف حملونقل جادهای برای فراهم آوردن شرایط ایمنی سفر و کاهش تصادفات، تمهیداتی در نظر گرفتهاند. در این راستا ستاد سفرهای نوروزی در وزارت راه و شهرسازی مشغول به کار شده و ۲۴ هزار راهدار از ۲۵ اسفند تا 15 فروردین به مسافران نوروزی خدماترسانی میکند.
ممنوعیت تردد فرسودهها
براساس اعلام رئیس اورژانس کشور امسال حدود ۱۶ درصد افزایش تصادف نسبت به سال قبل داشتهایم و حدود ۶۰۰ هزار مصدوم به بیمارستانها منتقل شدهاند. از سوی دیگر امسال۱۷۱ اتوبوس تصادف کردند که افزایش ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته ثبت شده است. متولیان بخش حملونقل جادهای معتقدند اگر محدودیتها نبود، تعداد حوادث ترافیکی بیشتر هم میشد. به گفته رئیس اورژانس «آمار تصادفات ما در دیگر کشورها بحران بهحساب میآید.»
رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران» مهمترین برنامه ستاد سفرهای نوروزی را جلوگیری از تردد خودروهای عمومی فرسوده عنوان کرد و گفت: وسایل نقلیه عمومی فرسوده اجازه ندارند وارد ناوگان شوند و این قانون برای تمام ناوگان حاکم است.
نفیسی افزود: مردم 2سال به سفر نرفتند امسال با کاهش شیوع کرونا و واکسیناسیون همگانی، پیشبینی میشود نسبت به نوروز 99 و 1400افزایش تردد داشته باشیم؛ انتظار ما بازگشت آمار مسافرتها به قبل از کرونا است. با توجه به اینکه در چندماه اخیر تعداد تصادفات جادهای افزایش یافته، تلاش بخشهای مختلف حمل و نقلی این است که در نوروز ایمنی حمل و نقل، کنترل و نظارتها بیشتر باشد تا از افزایش تصادفات جلوگیری شود. به همین منظور هفته آینده کمیسیون ایمنی راهها با حضور وزیر راه و شهرسازی نشستی با موضوع سفرهای نوروزی خواهد داشت. در این نشست برنامه بخشهای مختلف حملونقل برای سفرهای نوروزی بررسی میشود.
به گفته نفیسی، ستاد سفرهای نوروزی تشکیل شده و در این ستاد از 25 اسفند تا 15 فروردین 1401 برنامه سفرهای نوروزی در زیربخشهای مختلف اعلام شده است. با پلیس، راهدارخانهها، اورژانس، هلالاحمر و صداوسیما هماهنگیهایی برای افزایش امنیت سفرهای نوروزی انجام شده است. بر این اساس، سازمان راهداری موظف به کنترل خطکشی، علائم و اصلاح نقاط حادثهخیز شده است. رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حملونقل افزود: دستورالعمل شناسایی نقاط پرحادثه مشخص شده است. پلیس و سازمان راهداری، مسئول شناسایی نقاط حادثهخیز هستند. برخی نقاط اصلاح شده است اما نقاط حادثهخیزی باقیمانده است. دلیل حادثهخیز بودن برخی نقاط حتماً مشکل هندسی نیست، حادثهخیزی برخی نقاط با کنترل و نظارت بیشتر و با هزینه اندک قابل رفع است. اینطور نیست که تمام تصادفات و مرگ و میر جادهها مربوط به نقاط حادثهخیز باشد. جاده، راننده، آموزش و کنترل بیشتر، در حادثهخیز بودن یک نقطه اثر دارد، همه این عوامل دخیل هستند و فقط یک عامل منجر به تصادفات نمیشود.
کنترل جادهها با دوربین، بخش مهمی از برنامه کاهش مخاطرات جادهای در پیک تردد است. نفیسی در این خصوص گفت: در حال حاضر بخشی از دوربینهایی که در جادهها نصب شده است فعال نیستند، بخشی هم که کار میکنند به چند علت دچار نقص شدهاند. متأسفانه برخی افراد به دوربینها آسیب میرسانند و نگهداری و حفاظت از دوربینها مهم است.
همکاری ایران و ترکیه در افزایش ایمنی جادهها
به منظور افزایش ایمنی ترددهای جادهای، ایران و ترکیه تفاهمنامههایی برای افزایش ایمنی حملونقل امضا کردهاند. رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حملونقل با اشاره به این همکاری گفت: چون بیشترین مبادلات ما از مرزها با ترکیه است، همکاری با این کشور در افزایش ایمنی حملونقل جادهای مؤثر است. ترکیه ایمنی حملونقل جادهای و امداد هوایی خوبی دارد، معاینه فنی در این کشور پیشرفته است. وضعیت ترکیه از نظر جمعیتی و تعداد وسایل نقلیه مانند ایران است اما توانستهاند تصادفات جادهای را کاهش دهند از اینرو همکاری ما با ترکیه در جهت استفاده از تجربیات مثبت این کشور در حملونقل جاده است.
تدوین شیوهنامههای طرح نوروزی جادهها
مجید صباغزاده، مدیرکل ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در گفتوگو با ایران از تدوین شیوهنامههای طرح نوروزی در این سازمان خبر داد. صباغزاده گفت: تمام دستگاههای طرح نوروزی فعال شدهاند تا بتوانیم تصادفات را با رعایت قوانین و احتیاط در رانندگی به حداقل برسانیم. وی افزود: اقداماتی از ابتدای اسفند شروع شده است. شیوهنامه اجرایی طرح نوروزی را به استانها ابلاغ کردهایم و در تمام استانها فعالیتهایی برای آمادگی سفرهای نوروزی در بخش حملونقل عمومی و زیرساختی در حال انجام است و هماهنگیهای ابتدایی طرح با سازمانهای راهداری، پلیس راهور، هلالاحمر و دیگر دستگاههای متولی صورت گرفته است. احیای خطکشیها، ایمنسازی نقاط پرخطر، اصلاح تابلوهای علائم، ایمنسازی محوطههای کارگاهی و لکهگیری شریانهای اصلی تا قبل از سفرهای نوروزی بخشی از اقدامات طرح نوروزی است تا با اجرای آن، بستر مناسبی برای هموطنان به منظور سفر در نوروز امسال مهیا شود.
وی افزود: نصب و کنترل دوربینها جزو برنامههای ادامهدار سازمان راهداری است؛ سعی میکنیم بیشترین بهرهوری را از دوربینهای موجود داشته باشیم و در حال رفع نقص دوربینها هستیم. دوربینها بخشی از سیستم هوشمند برای کنترل سرعت و کنترل وضعیت جادهها و مدیریت بهتر ترافیک است.
اصلاح 490 نقطه پرحادثه
مدیرکل ایمنی راه و حریم سازمان راهداری همچنین با اشاره به نقاط حادثهخیز در جادهها گفت: رفع نقاط حادثهخیز از پروژههایی است که چندین سال است مورد توجه قراردارد. برای سفرهای نوروزی در حال اصلاح و تعمیرات این نقاط هستیم. تا کنون 490 نقطه تعمیر شده و 50 نقطه که مستعد تصادف بوده اصلاح شده است. سایر نقاط را هم بهصورت کلی آشکارسازی کردیم اگر نقطهای پرتصادف است باید تابلو و علائم جادهای آن بهروزرسانی شود.
پیشبینی فروش 6میلیون بلیت اتوبوس
داریوش باقرجوان، مدیرکل حملونقل مسافری سازمان راهداری و حملونقل جادهای هم درخصوص تمهیدات این سازمان برای افزایش ایمنی مسافران در سفر با اتوبوس گفت: وسیله نقلیه حتماً باید معاینه فنی داشته باشد و در ابتدای هر سفر از سوی مسئولان شرکتها هم مورد معاینه بصری قرار میگیرد و اجازه تردد پیدا میکند. هر وسیلهای که خارج از این چهارچوب باشد اجازه ندارد وارد ناوگان شود و این قانون بر کل ناوگان عمومی جادهای حاکم است.
وی درخصوص قیمت بلیت اتوبوس نیز گفت: قیمت بلیت اتوبوس در سفرهای نوروزی امسال افزایشی ندارد براساس تأکید دولت هیچگونه افزایش قیمت نداریم.
باقرجوان گفت: برآورد جابهجایی 6 میلیون مسافر با اتوبوس را داریم و برای برای جابهجایی این تعداد مسافر، ظرفیت ایجاد شده است. طرح نوروزی ما با تأکید بر عدم سفر، ارائه خدمات برای ایمنی سفر و مقابله با کرونا است. تا کنون یک میلیون و 100 هزار بلیت پیشفروش شده است و براساس آخرین شیوهنامه بهداشتی، باید برای 80 درصد ظرفیت اتوبوس، بلیت فروخته شود مثلاً اگر تعداد صندلی برای 40 نفر است 30 نفر میتوانند بلیت بگیرند و شرط فروش بلیت نیز داشتن کارت واکسن است.

اخبار مسکن
مشارکت انبوهسازان در طرح نهضت ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی بر اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن و بهرهمندی از توان انبوهسازان در تولید مسکن تأکید کرد. رستم قاسمی در نشست بررسی روند تأمین زمین و اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر حل و فصل مسائل زمین در استانهای سراسر کشور تا پایان امسال با مدیریت و نظارت استانداران تأکید کرد و گفت: طرح نهضت ملی مسکن، جهادی است که باید در موعد تعیینشده به انجام برسد. وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال دولت سیزدهم در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، ادامه داد: هر جا زمین تأمین و مشکلات و مسائل آن حل شود، مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آن اراضی آغاز خواهد شد. استانداران و مسئولان استانی درخصوص تأمین زمین و اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن مسئولیت دارند و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند. قاسمی تصریح کرد: سازمان ملی زمین و مسکن و معاونت مسکن و ساختمان درخصوص تعیین سهمیه استانها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر اساس تأمین زمین در هفتههای آتی، اعلام نظر کرده و نتیجه را گزارش بدهند. استانهایی که عملکرد مناسبی در تأمین زمین و حل مسائل مربوط به آن داشتهاند نیز سهمیهشان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن افزایش یابد. وی همچنین بر فعال کردن انبوهسازان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و بهرهمندی از توان بخش خصوصی در تولید مسکن در تمامی استانهای کشور تأکید کرد. قاسمی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید مسکن بر حل مسائل زمین در استانها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأکید کرد و گفت: در خصوص تأمین مسکن برای افرادی که نیازمند مسکن هستند دولت مسئولیت دارد و در اجرای این مسئولیت نیز قدم برمیدارد.
بانکها به نهضت ملی مسکن تسهیلات نمیدهند
معاون وزیر راه و شهرسازی در نامهای به بانک مرکزی اعلام کرد هیچ یک از شعب بانکهای عامل در سطح استانها، پروندههای تسهیلات پروژههای نهضت ملی مسکن را پذیرش نمیکنند. به گزارش فارس، وزارت راه و شهرسازی با ارسال نامهای به بانک مرکزی از عدم پذیرش پرونده متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن در بانکها خبر داد. براساس جزئیات این نامه، هیچ یک از شعب بانکهای عامل در سطح استانها، پروندههای تسهیلات پروژههای نهضت ملی مسکن را پذیرش نمیکنند و امکان تشکیل پرونده را منوط به دریافت ابلاغیه از سوی شعبه مرکزی بانک مربوطه به شعب استانی دانسته و بهصراحت اعلام میکنند که هیچ دستورالعملی به آنها ابلاغ نشده است. این در حالی است که بانک مرکزی پیشتر دستورالعملهای مربوط به پرداخت تسهیلات موضوع قانون جهش تولید و تأمین مسکن را به بانکهای کشور ابلاغ کرده است. در این نامه، وزارت راه و شهرسازی خواستار ابلاغ دستورالعمل به شعب بانکهای استانی از سوی بانک مرکزی شده تا زمینه تسریع در اجرای پروژههای نهضت ملی مسکن مهیا شود.
پلاسکوی جدید روز جمعه افتتاح میشود
ساختمان پلاسکوی ۱۴۰۰ طبق جدیدترین مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای حوزه ساختوساز در ۲۰ طبقه و با زیر بنای ۲۰ هزار متر ساخته شده است و با ۳۴۶ واحد کسبی، روز جمعه بهطور رسمی افتتاح و تحویل کسبه داده میشود. در نمای پلاسکوی جدید از بتون GFRC استفاده شده که دارای وزن سبک و مقاومت بالا در برابر آتشسوزی است. پلاسکوی ۱۴۰۰ طبق جدیدترین مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای حوزه ساخت و ساز و بخصوص آتشنشانی در ۲۰ طبقه و با زیر بنای ۲۰ هزارمتر ساخته شده است. ساختمان پلاسکوی جدید دارای ۱۵ طبقه روی زمین و ۵ طبقه از آن زیر زمین قرار دارد. شروع ساخت مجدد پلاسکو در سال ۹۷ توسط بنیاد مستضعفان بهعنوان متولی این پروژه با رویکرد اتمام آن تا سال ۱۴۰۰ با عملیات خاکبرداری و احداث سازه نگهبان کلید خورد. ساختمان جدید دارای ۳۴۶ واحد کسبی است و بیشتر کسبه در حال آمادهسازی نما و دکور داخلی واحد تجاری خود هستند. هر طبقه از ساختمان پلاسکو دارای هزار متر زیربنا است. پلاسکو جدید همچنین دارای ۱۶ دستگاه پلهبرقی و آسانسور است.
وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی بر اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن و بهرهمندی از توان انبوهسازان در تولید مسکن تأکید کرد. رستم قاسمی در نشست بررسی روند تأمین زمین و اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر حل و فصل مسائل زمین در استانهای سراسر کشور تا پایان امسال با مدیریت و نظارت استانداران تأکید کرد و گفت: طرح نهضت ملی مسکن، جهادی است که باید در موعد تعیینشده به انجام برسد. وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال دولت سیزدهم در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، ادامه داد: هر جا زمین تأمین و مشکلات و مسائل آن حل شود، مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آن اراضی آغاز خواهد شد. استانداران و مسئولان استانی درخصوص تأمین زمین و اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن مسئولیت دارند و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند. قاسمی تصریح کرد: سازمان ملی زمین و مسکن و معاونت مسکن و ساختمان درخصوص تعیین سهمیه استانها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر اساس تأمین زمین در هفتههای آتی، اعلام نظر کرده و نتیجه را گزارش بدهند. استانهایی که عملکرد مناسبی در تأمین زمین و حل مسائل مربوط به آن داشتهاند نیز سهمیهشان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن افزایش یابد. وی همچنین بر فعال کردن انبوهسازان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و بهرهمندی از توان بخش خصوصی در تولید مسکن در تمامی استانهای کشور تأکید کرد. قاسمی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید مسکن بر حل مسائل زمین در استانها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأکید کرد و گفت: در خصوص تأمین مسکن برای افرادی که نیازمند مسکن هستند دولت مسئولیت دارد و در اجرای این مسئولیت نیز قدم برمیدارد.
بانکها به نهضت ملی مسکن تسهیلات نمیدهند
معاون وزیر راه و شهرسازی در نامهای به بانک مرکزی اعلام کرد هیچ یک از شعب بانکهای عامل در سطح استانها، پروندههای تسهیلات پروژههای نهضت ملی مسکن را پذیرش نمیکنند. به گزارش فارس، وزارت راه و شهرسازی با ارسال نامهای به بانک مرکزی از عدم پذیرش پرونده متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن در بانکها خبر داد. براساس جزئیات این نامه، هیچ یک از شعب بانکهای عامل در سطح استانها، پروندههای تسهیلات پروژههای نهضت ملی مسکن را پذیرش نمیکنند و امکان تشکیل پرونده را منوط به دریافت ابلاغیه از سوی شعبه مرکزی بانک مربوطه به شعب استانی دانسته و بهصراحت اعلام میکنند که هیچ دستورالعملی به آنها ابلاغ نشده است. این در حالی است که بانک مرکزی پیشتر دستورالعملهای مربوط به پرداخت تسهیلات موضوع قانون جهش تولید و تأمین مسکن را به بانکهای کشور ابلاغ کرده است. در این نامه، وزارت راه و شهرسازی خواستار ابلاغ دستورالعمل به شعب بانکهای استانی از سوی بانک مرکزی شده تا زمینه تسریع در اجرای پروژههای نهضت ملی مسکن مهیا شود.
پلاسکوی جدید روز جمعه افتتاح میشود
ساختمان پلاسکوی ۱۴۰۰ طبق جدیدترین مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای حوزه ساختوساز در ۲۰ طبقه و با زیر بنای ۲۰ هزار متر ساخته شده است و با ۳۴۶ واحد کسبی، روز جمعه بهطور رسمی افتتاح و تحویل کسبه داده میشود. در نمای پلاسکوی جدید از بتون GFRC استفاده شده که دارای وزن سبک و مقاومت بالا در برابر آتشسوزی است. پلاسکوی ۱۴۰۰ طبق جدیدترین مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای حوزه ساخت و ساز و بخصوص آتشنشانی در ۲۰ طبقه و با زیر بنای ۲۰ هزارمتر ساخته شده است. ساختمان پلاسکوی جدید دارای ۱۵ طبقه روی زمین و ۵ طبقه از آن زیر زمین قرار دارد. شروع ساخت مجدد پلاسکو در سال ۹۷ توسط بنیاد مستضعفان بهعنوان متولی این پروژه با رویکرد اتمام آن تا سال ۱۴۰۰ با عملیات خاکبرداری و احداث سازه نگهبان کلید خورد. ساختمان جدید دارای ۳۴۶ واحد کسبی است و بیشتر کسبه در حال آمادهسازی نما و دکور داخلی واحد تجاری خود هستند. هر طبقه از ساختمان پلاسکو دارای هزار متر زیربنا است. پلاسکو جدید همچنین دارای ۱۶ دستگاه پلهبرقی و آسانسور است.

اخبار راه
۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لایروبی خلیج گرگان
مدیر بنادرودریانوردی استان گلستان اعتبار لازم برای لایروبی کانالهای ورودی آب برای احیای خلیج گرگان که از مصوبات سفر اخیر رئیسجمهور به این استان است را ۵۰۰میلیارد تومان برآورد کرد. اللهیار اسعدی با بیان اینکه ظرفیت کانال آشوراده ۷۵۰هزار مترمکعب و ظرفیت کانال چوپوقلی ۱۳۰۰مترمکعب است، اعتبار لازم برای لایروبی آنها را ۵۰۰میلیارد تومان اعلام کرد. وی با یادآوری اینکه سازمان بنادرودریانوردی از سال ۱۳۹۳ هشدار لازم را نسبت به خشک شدن خلیج گرگان داده بود، از اهمال سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه سخن گفت و درعین حال ابراز امیدواری کرد فرصت به وجود آمده ناشی از مصوبه اخیر برای احیای این خلیج، اینبار از دست نرود و به ثمر بنشیند. مدیر بنادرودریانوردی استان گلستان اعلام کرد: طبق مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری، محل تأمین این اعتبار سازمان برنامه و بودجه است که طی مکاتبهای از طرف آقای علیمحمد زنگانه استاندار گلستان به ریاست سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است و برای شروع عملیات لایروبی کانالها، منتظر پاسخ این سازمان و تأمین اعتبارات لازم هستیم.
تأسیس مرکز منطقهای سامانه مشاوره و ارزیابی اخطار طوفان شن
قصدنامه تأسیس مرکز منطقهای سامانه مشاوره و ارزیابی اخطار طوفان شن و گردوخاک سازمان جهانی هواشناسی در غرب آسیا توسط سازمان هواشناسی کشورهای ایران و ترکیه امضا شد. سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور درخصوص جزئیات این قصدنامه توضیح داد: سازمان هواشناسی جهانی(WMO) بعد از گردوغبارهایی که بویژه در شمال آفریقا و خاورمیانه رخ داد، راهاندازی مرکز پایش و پیشبینی گردوغبار را در دستور کار خود قرار داد. رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در همین راستا سازمان هواشناسی ایران از سال ۲۰۱۶ اقدامات اولیه تأسیس این نقطه اتصال را آغاز کرد و کشور ترکیه نیز در سال ۲۰۱۸ به آن ملحق شد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس تقسیمبندی سازمان جهانی هواشناسی، کشور ترکیه جزو منطقه ۶ و ایران جزو منطقه ٢ قرار گرفته اما از آنجایی که هر دو کشور در منطقه غرب آسیا واقع شدهاند، سازمان جهانی هواشناسی راهاندازی این مرکز بهصورت مشترک میان ایران و ترکیه را پیشنهاد کرد. رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه امضای قصدنامه گام اول این اقدامات خواهد بود، افزود: در گامهای بعدی در مورد برنامه اجرایی مبنی بر اینکه کدام کشورها باید تحت پوشش قرار گیرند و هر کشوری چه کاری انجام دهد، به جمعبندی خواهیم رسید. تاجبخش تأکید کرد: هدف اصلی سازمان هواشناسی حفاظت از جان و مال مردم در مقابله با گردوغبار و کاهش تلفات به پایینترین میزان در سطح ملی و بینالمللی است.
مدیر بنادرودریانوردی استان گلستان اعتبار لازم برای لایروبی کانالهای ورودی آب برای احیای خلیج گرگان که از مصوبات سفر اخیر رئیسجمهور به این استان است را ۵۰۰میلیارد تومان برآورد کرد. اللهیار اسعدی با بیان اینکه ظرفیت کانال آشوراده ۷۵۰هزار مترمکعب و ظرفیت کانال چوپوقلی ۱۳۰۰مترمکعب است، اعتبار لازم برای لایروبی آنها را ۵۰۰میلیارد تومان اعلام کرد. وی با یادآوری اینکه سازمان بنادرودریانوردی از سال ۱۳۹۳ هشدار لازم را نسبت به خشک شدن خلیج گرگان داده بود، از اهمال سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه سخن گفت و درعین حال ابراز امیدواری کرد فرصت به وجود آمده ناشی از مصوبه اخیر برای احیای این خلیج، اینبار از دست نرود و به ثمر بنشیند. مدیر بنادرودریانوردی استان گلستان اعلام کرد: طبق مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری، محل تأمین این اعتبار سازمان برنامه و بودجه است که طی مکاتبهای از طرف آقای علیمحمد زنگانه استاندار گلستان به ریاست سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است و برای شروع عملیات لایروبی کانالها، منتظر پاسخ این سازمان و تأمین اعتبارات لازم هستیم.
تأسیس مرکز منطقهای سامانه مشاوره و ارزیابی اخطار طوفان شن
قصدنامه تأسیس مرکز منطقهای سامانه مشاوره و ارزیابی اخطار طوفان شن و گردوخاک سازمان جهانی هواشناسی در غرب آسیا توسط سازمان هواشناسی کشورهای ایران و ترکیه امضا شد. سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور درخصوص جزئیات این قصدنامه توضیح داد: سازمان هواشناسی جهانی(WMO) بعد از گردوغبارهایی که بویژه در شمال آفریقا و خاورمیانه رخ داد، راهاندازی مرکز پایش و پیشبینی گردوغبار را در دستور کار خود قرار داد. رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در همین راستا سازمان هواشناسی ایران از سال ۲۰۱۶ اقدامات اولیه تأسیس این نقطه اتصال را آغاز کرد و کشور ترکیه نیز در سال ۲۰۱۸ به آن ملحق شد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس تقسیمبندی سازمان جهانی هواشناسی، کشور ترکیه جزو منطقه ۶ و ایران جزو منطقه ٢ قرار گرفته اما از آنجایی که هر دو کشور در منطقه غرب آسیا واقع شدهاند، سازمان جهانی هواشناسی راهاندازی این مرکز بهصورت مشترک میان ایران و ترکیه را پیشنهاد کرد. رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه امضای قصدنامه گام اول این اقدامات خواهد بود، افزود: در گامهای بعدی در مورد برنامه اجرایی مبنی بر اینکه کدام کشورها باید تحت پوشش قرار گیرند و هر کشوری چه کاری انجام دهد، به جمعبندی خواهیم رسید. تاجبخش تأکید کرد: هدف اصلی سازمان هواشناسی حفاظت از جان و مال مردم در مقابله با گردوغبار و کاهش تلفات به پایینترین میزان در سطح ملی و بینالمللی است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شکست خط تحریم صنعت هوایی
-
منع تردد اتوبوسهای فرسوده در سفرهای نوروزی
-
اخبار مسکن
-
اخبار راه

اخبارایران آنلاین