
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

ظرفیت جذب بار کشور 2 برابر میشود
کریدور گرجستان-ارمنستان- ایران، بار ترانزیتی روسیه و کشورهای حاشیه خزر را بهصورت مستقیم به بنادر جنوبی ایران منتقل میکند
گروه اقتصادی/ در حال حاضر راه ارتباطی حمل کالا و مسافر میان ایران و ارمنستان از مرز نوردوز و از مسیر سنتی است اما با توجه به ظرفیت منطقه برای جذب بار به مقاصد جنوب و بالعکس از کشورهای جنوبی به سمت اروپا، ایران و ارمنستان در حال ساخت کریدور جدید ترانزیتی هستند. این کریدور از گرجستان تا ایروان و سپس به مرز نوردوز در ایران متصل میشود.در سمت ایران نیز مسیر جدید نوردوز-جلفا-تبریز در حال تکمیل است تا با اتصال به آزادراه تهران-تبریز و مرکز کشور، انتقال بار از ارمنستان به ایران دو برابر شود.
روز گذشته در دیدار رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با گنل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای ارمنستان، دو طرف بر توسعه کریدور ترانزیتی تأکید کردند. قاسمی گفت: با اقداماتی که ارمنستان در خاک خود انجام میدهد و کارهایی که توسط شرکتهای ساخت و ساز ایرانی در تبریز و ورزقان در بخشی از کریدور شمال-جنوب در خاک ایران انجام میشود، عملاً کریدور جدید از شمال – جنوب توسعه مییابد و به کریدور شمال - جنوب ایران افزوده میشود که این توسعه بسیار برای دو کشور ایران و ارمنستان حائز اهمیت است.
وی توضیح داد: بنابر توافق دو کشور مقرر شد تا کریدور شمال-جنوب از مرز نوردوز به ورزقان و تبریز تکمیل شود و توسعه پیدا کند. هماکنون حجم مبادلات ایران با ارمنستان حجم زیادی نیست اما مقرر شده تا با صادرات خدمات مهندسی حجم مبادلات دو کشور ارتقا یابد. در منطقه شمال ایران بیش از ۲۰۰ میلیون تن بار جابه جا میشود که همین جابهجایی میتواند فرصت مناسبی برای توسعه تبادلات دو کشور محسوب شود.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران» در خصوص کریدور جدید ترانزیتی میان ارمنستان و ایران گفت: این کریدور ارمنستان را از طریق خاک ایران به کشورهای جنوبی متصل میکند. کریدور ترانزیتی ایران-ارمنستان موازی کریدورهای ترانزیتی در کشورهای همجوار است اما این مسیر ترانزیتی ظرفیت افزایش بار در منطقه را افزایش می دهد.
به گفته خادمی، مسیر ترانزیتی از گرجستان تا ایروان در ارمنستان تکمیل شده و کشور ارمنستان در حال ساخت آن به سمت مرز نوردوز در ایران است. مزیت این مسیر استاندارد بالا، ظرفیت بیشتر و کوتاهی زمان حمل بار نسبت به مسیرهای دیگر منطقه است. خادمی افزود: در داخل خاک ایران نیز مسیر نوردوز-جلفا-تبریز در حال ساخت است. این مسیر نسبت به مسیر فعلی، کوتاهتر است و ظرفیت بیشتر در حملونقل دارد. مسیر جدید از تبریز تا ورزقان تکمیل شده و از تبریز تا نوردوز در حال ساخت است. کل مسیر 150 کیلومتر است که نصف آن تکمیل شده و نصف دیگر در حال تکمیل است. خادمی گفت: با بهرهبرداری از مسیر ترانزیتی تبریز-نوردوز و اتصال آن به مسیر ترانزیتی گرجستان- ارمنستان، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب در شمال شرق کشور ایجاد میشود و شمال شرق کشور به بنادر جنوبی متصل خواهد شد. خادمی گفت: پیشبینی میشود با بهرهبرداری از کریدور جدید ترانزیتی ایران- ارمنستان بخشی از ترانزیت کشورهای همسایه ارمنستان جذب کریدور جدید شود. در حال حاضر بیشترین ترانزیت در منطقه از کشورهای آذربایجان و ترکیه صورت می گیرد که با تکمیل این کریدور بخشی از بار به مسیر جدید منتقل و به بندرعباس و بندر امام انتقال داده میشود و مسیر ایران-ارمنستان-گرجستان -اروپا جایگزین بخشی از مسیر آذربایجان- گرجستان در انتقال بار می شود. محمد بایبوردی، مدیر پایانه مرزی نوردوز نیز در گفتوگو با «ایران»، بیان کرد: مسیر جدید ترانزیتی تبریز- نوردوز زمان انتقال بار را از سه ساعت مسیر قبلی به دو ساعت کاهش میدهد. به گفته مدیر پایانه مرزی نوردوز در حال حاضر بهطور متوسط روزانه 370 کامیون و 650 مسافر از مرز نوردوز عبور میکنند که با ساخت مسیر ترانزیتی جدید میان ایران و ارمنستان ظرفیت در انتقال بار و مسافر دو برابر میشود.
وی گفت: علاوهبر توسعه مسیر ترانزیتی، توسعه پایانه مرزی نوردوز نیز در دستور کار قرار دارد. با توسعه پایانه مرزی و افزایش ظرفیت کریدور ترانزیتی ایران- ارمنستان بخشی از انتقال کالاهای روسیه که در حال حاضر از کشور آذربایجان عبور میکند به این کریدور منتقل میشود.
حضور پیمانکاران ایرانی در پروژههای زیر ساختی ارمنستان
موضوع مهم دیگر در افزایش مناسبات ایران و ارمنستان، حضور شرکتهای ایرانی برای ساخت و ساز در زمینه عمرانی ساخت تونل، راه و همچنین ساخت و ساز ساختمانی در ارمنستان است. در این خصوص وزیر راه و شهرسازی گفت: دو کشور توافق کردند تا احداث تونل ۷.۲ کیلومتری کاجاران در بهار ۲۰۲۳ توسط شرکتهای ایرانی در خاک ارمنستان آغاز شود. وی توضیح داد: در دیدار با وزیر ارمنستان پروژههای ساخت و ساز در ارمنستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. با توجه به اینکه در کشور ارمنستان پروژههای متعددی وجود دارد که شامل راه، تونل و ساخت وساز در حوزه مسکن است، مقرر شد تا تیمی از سازندگان حرفهای ایران بعد از سفر وزیر ارمنستان به ایران به آن کشور سفر کنند و در این خصوص تبادل نظر انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی از دیگر موضوعات مورد بحث با وزیر ارمنستان را ساختوساز در حوزه ساختمان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ایران تجربه مناسبی را در حوزه ساخت و ساز مسکن تحت عنوان نهضت ملی مسکن دارد مقرر شد تا شرکتهای ایرانی ساخت و ساز ساختمانی در کشور ارمنستان فعال شود.
قاسمی از آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای معرفی شرکتهای ایرانی در زمینه ساخت و ساز به ارمنستان خبر داد و گفت: با ایجاد کریدور جدید شمال-جنوب از مسیر ایران و ارمنستان از مرز نوردوز به ورزقان و تبریز ظرفیت جابهجایی کالا و ترانزیت ارتقا مییابد. این مسیر میتواند حجم قابل توجهی از ترانزیت کریدور شمال-جنوب را برعهده بگیرد. از ویژگیهای این مسیر کاهش طول و زمان سفر است که میتواند قابل توجه باشد.
وی از صدور خدمات فنی مهندسی از ایران به ارمنستان خبر داد و گفت: ایران چهارمین تولید کننده سیمان در دنیاست و در زمینه تولید فولاد نیز مؤثر عمل کرده است، شرکتهای ایرانی توانمند در زمینه تولید سیمان، فولاد و مصالح ساختمانی به کشور ارمنستان معرفی میشود و این آمادگی وجود دارد تا در این زمینه نیز با کشور ارمنستان فعالیت جدی داشته باشیم. وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای ارمنستان نیز اعلام کرد: یکی از موضوعات مورد علاقه کشور ارمنستان اتمام پروژههای ساخت وساز در بخش جادهای و زیرساختهای عمرانی در همکاری با شرکتهای ایرانی است. وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژههای ساخت و ساز فراوانی در کشور ارمنستان وجود دارد که شرکتهای داخلی ارمنستان توانایی تکمیل آنها را ندارند از شرکتهای ایرانی دعوت کرد تا در اتمام پروژههای عمرانی و زیرساختی ارمنستان همکاری داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه از سوی نخستوزیر کشورش مأموریت دارد تا اعلام کند ارمنستان آمادگی دارد تا بدون برگزاری هیچ مناقصهای تکمیل تونل ماجاران را به ایران واگذار کند، توضیح داد: در تلاش هستیم تا در توافق با ایران احداث تونل ماجاران در بهار ۲۰۲۳ آغاز شود. وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان از دیگر اهداف سفر خود به ایران را دعوت از شرکتهای ساختمانی ایرانی برای حضور در پروژههای ساخت و ساز برشمرد.
روز گذشته در دیدار رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با گنل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای ارمنستان، دو طرف بر توسعه کریدور ترانزیتی تأکید کردند. قاسمی گفت: با اقداماتی که ارمنستان در خاک خود انجام میدهد و کارهایی که توسط شرکتهای ساخت و ساز ایرانی در تبریز و ورزقان در بخشی از کریدور شمال-جنوب در خاک ایران انجام میشود، عملاً کریدور جدید از شمال – جنوب توسعه مییابد و به کریدور شمال - جنوب ایران افزوده میشود که این توسعه بسیار برای دو کشور ایران و ارمنستان حائز اهمیت است.
وی توضیح داد: بنابر توافق دو کشور مقرر شد تا کریدور شمال-جنوب از مرز نوردوز به ورزقان و تبریز تکمیل شود و توسعه پیدا کند. هماکنون حجم مبادلات ایران با ارمنستان حجم زیادی نیست اما مقرر شده تا با صادرات خدمات مهندسی حجم مبادلات دو کشور ارتقا یابد. در منطقه شمال ایران بیش از ۲۰۰ میلیون تن بار جابه جا میشود که همین جابهجایی میتواند فرصت مناسبی برای توسعه تبادلات دو کشور محسوب شود.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران» در خصوص کریدور جدید ترانزیتی میان ارمنستان و ایران گفت: این کریدور ارمنستان را از طریق خاک ایران به کشورهای جنوبی متصل میکند. کریدور ترانزیتی ایران-ارمنستان موازی کریدورهای ترانزیتی در کشورهای همجوار است اما این مسیر ترانزیتی ظرفیت افزایش بار در منطقه را افزایش می دهد.
به گفته خادمی، مسیر ترانزیتی از گرجستان تا ایروان در ارمنستان تکمیل شده و کشور ارمنستان در حال ساخت آن به سمت مرز نوردوز در ایران است. مزیت این مسیر استاندارد بالا، ظرفیت بیشتر و کوتاهی زمان حمل بار نسبت به مسیرهای دیگر منطقه است. خادمی افزود: در داخل خاک ایران نیز مسیر نوردوز-جلفا-تبریز در حال ساخت است. این مسیر نسبت به مسیر فعلی، کوتاهتر است و ظرفیت بیشتر در حملونقل دارد. مسیر جدید از تبریز تا ورزقان تکمیل شده و از تبریز تا نوردوز در حال ساخت است. کل مسیر 150 کیلومتر است که نصف آن تکمیل شده و نصف دیگر در حال تکمیل است. خادمی گفت: با بهرهبرداری از مسیر ترانزیتی تبریز-نوردوز و اتصال آن به مسیر ترانزیتی گرجستان- ارمنستان، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب در شمال شرق کشور ایجاد میشود و شمال شرق کشور به بنادر جنوبی متصل خواهد شد. خادمی گفت: پیشبینی میشود با بهرهبرداری از کریدور جدید ترانزیتی ایران- ارمنستان بخشی از ترانزیت کشورهای همسایه ارمنستان جذب کریدور جدید شود. در حال حاضر بیشترین ترانزیت در منطقه از کشورهای آذربایجان و ترکیه صورت می گیرد که با تکمیل این کریدور بخشی از بار به مسیر جدید منتقل و به بندرعباس و بندر امام انتقال داده میشود و مسیر ایران-ارمنستان-گرجستان -اروپا جایگزین بخشی از مسیر آذربایجان- گرجستان در انتقال بار می شود. محمد بایبوردی، مدیر پایانه مرزی نوردوز نیز در گفتوگو با «ایران»، بیان کرد: مسیر جدید ترانزیتی تبریز- نوردوز زمان انتقال بار را از سه ساعت مسیر قبلی به دو ساعت کاهش میدهد. به گفته مدیر پایانه مرزی نوردوز در حال حاضر بهطور متوسط روزانه 370 کامیون و 650 مسافر از مرز نوردوز عبور میکنند که با ساخت مسیر ترانزیتی جدید میان ایران و ارمنستان ظرفیت در انتقال بار و مسافر دو برابر میشود.
وی گفت: علاوهبر توسعه مسیر ترانزیتی، توسعه پایانه مرزی نوردوز نیز در دستور کار قرار دارد. با توسعه پایانه مرزی و افزایش ظرفیت کریدور ترانزیتی ایران- ارمنستان بخشی از انتقال کالاهای روسیه که در حال حاضر از کشور آذربایجان عبور میکند به این کریدور منتقل میشود.
حضور پیمانکاران ایرانی در پروژههای زیر ساختی ارمنستان
موضوع مهم دیگر در افزایش مناسبات ایران و ارمنستان، حضور شرکتهای ایرانی برای ساخت و ساز در زمینه عمرانی ساخت تونل، راه و همچنین ساخت و ساز ساختمانی در ارمنستان است. در این خصوص وزیر راه و شهرسازی گفت: دو کشور توافق کردند تا احداث تونل ۷.۲ کیلومتری کاجاران در بهار ۲۰۲۳ توسط شرکتهای ایرانی در خاک ارمنستان آغاز شود. وی توضیح داد: در دیدار با وزیر ارمنستان پروژههای ساخت و ساز در ارمنستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. با توجه به اینکه در کشور ارمنستان پروژههای متعددی وجود دارد که شامل راه، تونل و ساخت وساز در حوزه مسکن است، مقرر شد تا تیمی از سازندگان حرفهای ایران بعد از سفر وزیر ارمنستان به ایران به آن کشور سفر کنند و در این خصوص تبادل نظر انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی از دیگر موضوعات مورد بحث با وزیر ارمنستان را ساختوساز در حوزه ساختمان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ایران تجربه مناسبی را در حوزه ساخت و ساز مسکن تحت عنوان نهضت ملی مسکن دارد مقرر شد تا شرکتهای ایرانی ساخت و ساز ساختمانی در کشور ارمنستان فعال شود.
قاسمی از آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای معرفی شرکتهای ایرانی در زمینه ساخت و ساز به ارمنستان خبر داد و گفت: با ایجاد کریدور جدید شمال-جنوب از مسیر ایران و ارمنستان از مرز نوردوز به ورزقان و تبریز ظرفیت جابهجایی کالا و ترانزیت ارتقا مییابد. این مسیر میتواند حجم قابل توجهی از ترانزیت کریدور شمال-جنوب را برعهده بگیرد. از ویژگیهای این مسیر کاهش طول و زمان سفر است که میتواند قابل توجه باشد.
وی از صدور خدمات فنی مهندسی از ایران به ارمنستان خبر داد و گفت: ایران چهارمین تولید کننده سیمان در دنیاست و در زمینه تولید فولاد نیز مؤثر عمل کرده است، شرکتهای ایرانی توانمند در زمینه تولید سیمان، فولاد و مصالح ساختمانی به کشور ارمنستان معرفی میشود و این آمادگی وجود دارد تا در این زمینه نیز با کشور ارمنستان فعالیت جدی داشته باشیم. وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای ارمنستان نیز اعلام کرد: یکی از موضوعات مورد علاقه کشور ارمنستان اتمام پروژههای ساخت وساز در بخش جادهای و زیرساختهای عمرانی در همکاری با شرکتهای ایرانی است. وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژههای ساخت و ساز فراوانی در کشور ارمنستان وجود دارد که شرکتهای داخلی ارمنستان توانایی تکمیل آنها را ندارند از شرکتهای ایرانی دعوت کرد تا در اتمام پروژههای عمرانی و زیرساختی ارمنستان همکاری داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه از سوی نخستوزیر کشورش مأموریت دارد تا اعلام کند ارمنستان آمادگی دارد تا بدون برگزاری هیچ مناقصهای تکمیل تونل ماجاران را به ایران واگذار کند، توضیح داد: در تلاش هستیم تا در توافق با ایران احداث تونل ماجاران در بهار ۲۰۲۳ آغاز شود. وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان از دیگر اهداف سفر خود به ایران را دعوت از شرکتهای ساختمانی ایرانی برای حضور در پروژههای ساخت و ساز برشمرد.

برنامه افزایش کیفیت قیر اجرا میشود
افزایش کیفیت قیر در راستای برنامه افزایش کیفیت شبکه حملونقل کشور، نگهداری و تعمیرات راهها است
گروه اقتصادی/ سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در چهاردهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشینآلات، با اعلام حمایت از قیرهای اصلاح شده از ارائه گواهینامه فنی مرکز به ۲۵۰ کارخانه استاندارد تولید آسفالت در کشور خبر داد.
محمدمهدی حیدری بر اتفاقنظر مسئولان و فعالان بخش خصوصی بر کیفیت دادن به شبکه حملونقل کشور، نگهداری و تعمیرات تأکید کرد. به گفته وی، ارائه گواهینامه فنی و اجباری شدن گواهینامه فنی برای خرید آسفالت از کارخانجات تولید آسفالتی که گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات را دریافت کردهاند اتفاق مثبتی بود که رخ داد. حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر یکهزار و ۱۰۰ کارخانه تولید آسفالت در کشور وجود دارد از ارائه گواهینامه فنی برای ۲۵۰ کارخانه تولید آسفالت توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد. حیدری با اشاره به اینکه سالانه در کشور حدود یک تن تراشه آسفالت تولید میشود که میتوان آن را به چرخه تولید برگرداند، گفت: تدوین دستورالعمل تراشه آسفالت در همکاری با سازمان راهداری و حملونقل جادهای در حال اتمام است. وی از دیگر برنامههای در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را تدوین رویههای مرکب، توجه و حمایت از قیرهای اصلاح شده، ترویج رویههای آسفالت نازک و آموزش و ارائه گواهینامه صلاحیت حرفهای به اپراتورها عنوان کرد.
ضرورت جایگزینی روسازی بتونی با روسازی آسفالتی
مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز چهاردهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشینآلات توسعه زیرساختها و نگهداری از زیرساختهای هر کشور را حائز اهمیت دانست و گفت: راه و شریانها جزو سرمایههای کشور محسوب میشوند و در کشور ما نیز حدود ۲۹۴ هزار کیلومتر شریانهای اصلی و معابر بینشهری وجود دارد.
وی با اشاره به محدودیت منابع و محدودیت اعتباراتی که در بودجههای سنواتی وجود دارد، عنوان کرد: باید با برنامهریزی مناسب مدت عمر مفید پروژهها را افزایش دهیم و در کنار آن هزینههای نگهداری و مرمت را به حداقل برسانیم و مهندسی ارزش را روی راهها و نحوه نگهداری آنها پیاده کنیم.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، با تأکید براینکه در سال برای نگهداری راهها به اعتباری بالغ بر صدهزار میلیارد تومان نیاز است، اظهار کرد: اما در خوشبینانهترین حالت کل اعتبار در بخش راهها برای نگهداری و بخشهای جانبی همچون رفع نقاط پرحادثه و... قریب به ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته میشود؛ لذا باید بتوانیم از منابع استفاده بهینه داشته باشیم. کیانپور بر جایگزین شدن بهرهگیری از تکنولوژی با روشهای سنتی در راستای نگهداری از راهها تأکید کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی روز، روشهای غیرمخرب و آزمایشهایی که به صورت برداشتهای کاملاً فنی و مکانیزه از سطح شریانهای اصلی کشور اتفاق میافتد، جایگزین روش سنتی است و باید در این مسیر از شرکتهای دانشبنیان و شرکتهایی که از توان فنی برخوردار هستند نیز استفاده شود. وی افزود: خوشبختانه در بحث استفاده از تکنولوژی روز چه در بحث استفاده از اسکنرهای لیزری که در سطح جادهها استفاده میشود و دستگاه RFP و دیگر دستگاهها که به کمک تکنولوژی روز و آزمایشهای غیرمخرب میآید، مجهز هستیم و به وسیله تحلیلهایی که مهندسان مشاور در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دارند، نحوه نگهداری راهها نیز مشخص میشود و میتوانیم در راستای نگهداری جادهها با توجه به نوع خرابی و نوع مشکلات شریانها بین شش تا ۱۰ برابر صرفهجویی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه هرچقدر نگهداری جادهها با استفاده از تکنولوژی روز انجام شود، قطعاً استفاده بهتری از منابع خواهیم داشت، اظهار کرد: باید در بحث روکشهای تقویتی و حفاظتی نیز به سمت روشهای روز دنیا برویم و بالا بردن عمر مفید روکشهای آسفالتی را مدنظر قرار دهیم. کیانپور خاطرنشان کرد: در حوزه دانش غنی هستیم اما باید فاصله حوزه دانش و اجرا را کاهش دهیم و به حداقل برسانیم. همچنین باید سعی کنیم اپراتورهایی که طی کل فرایند اجرا به کار میگیریم، از زمان تولید تا زمان اجرای نهایی کار توسط نیروی مهارت دیده انجام دهیم. وی با اشاره به اینکه حدود ده سال است در وزارت راه و شهرسازی بحث نوسازی بتونی به مرحله اجرا رسیده است، گفت: این امر کافی نیست. ظرفیت تولید سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن است و الان حدود ۶۰ الی ۶۵ میلیون تن تولید میشود، لذا باید با توجه به قیمت فرآوردههای قیری از روسازی بتونی استفاده کنیم و روکش نهایی یک روکش آسفالتی باشد.
کیانپور تصریح کرد: آسفالت بازیافتی و جوانسازی آسفالت را خیلی جدی دنبال نکردهایم که این امر نیز باید فراگیر شود و باید به سمتی حرکت کنیم که روی جوانسازی آسفالت تلاش بیشتری صورت گیرد و به عنوان یک روش مهم و اولویتدار جزو اقدامات قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه قریب به شش میلیون تن قیر در کشور تولید میشود، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس حدود چهار میلیون از آن به دستگاههای اجرایی اختصاص مییابد؛ در این میان قیرهای وارداتی نیز وجود دارد که وارد پروژهها میشود و برای پایین آوردن قیمت نهایی کیفیت آن ممکن است دستخوش تغییر شود، از این رو وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است روی آزمایشهای تأیید قیر حساسیت بیشتری وجود داشته باشد تا نام محصول تولیدکنندگان تحت الشعاع قرار نگیرد و قیر نامرغوب وارد پروژهها نشود.
رونمایی از سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نگهداری رویه راههای کشور
رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری حملونقل جادهای هم در این همایش با اعلام اینکه سامانههای در دست مطالعه سازمان راهداری بزودی رونمایی میشود از رونمایی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نگهداری رویههای راههای کشور در همکاری سازمان راهداری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خبر داد. وی ادامه داد: یکی از سامانههای مهم تحت وب، سامانه نگهداری از پلهای کشور است. هماکنون ۳۵۰ دستگاه پل بزرگ و کوچک در کشور وجود دارد که اطلاعات ۲۵۰ دستگاه پل در سامانه نگهداری پلهای کشور ثبت شده است که میتواند در آینده نزدیک در اختیار همگان قرار بگیرد.
محمدمهدی حیدری بر اتفاقنظر مسئولان و فعالان بخش خصوصی بر کیفیت دادن به شبکه حملونقل کشور، نگهداری و تعمیرات تأکید کرد. به گفته وی، ارائه گواهینامه فنی و اجباری شدن گواهینامه فنی برای خرید آسفالت از کارخانجات تولید آسفالتی که گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات را دریافت کردهاند اتفاق مثبتی بود که رخ داد. حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر یکهزار و ۱۰۰ کارخانه تولید آسفالت در کشور وجود دارد از ارائه گواهینامه فنی برای ۲۵۰ کارخانه تولید آسفالت توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد. حیدری با اشاره به اینکه سالانه در کشور حدود یک تن تراشه آسفالت تولید میشود که میتوان آن را به چرخه تولید برگرداند، گفت: تدوین دستورالعمل تراشه آسفالت در همکاری با سازمان راهداری و حملونقل جادهای در حال اتمام است. وی از دیگر برنامههای در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را تدوین رویههای مرکب، توجه و حمایت از قیرهای اصلاح شده، ترویج رویههای آسفالت نازک و آموزش و ارائه گواهینامه صلاحیت حرفهای به اپراتورها عنوان کرد.
ضرورت جایگزینی روسازی بتونی با روسازی آسفالتی
مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز چهاردهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشینآلات توسعه زیرساختها و نگهداری از زیرساختهای هر کشور را حائز اهمیت دانست و گفت: راه و شریانها جزو سرمایههای کشور محسوب میشوند و در کشور ما نیز حدود ۲۹۴ هزار کیلومتر شریانهای اصلی و معابر بینشهری وجود دارد.
وی با اشاره به محدودیت منابع و محدودیت اعتباراتی که در بودجههای سنواتی وجود دارد، عنوان کرد: باید با برنامهریزی مناسب مدت عمر مفید پروژهها را افزایش دهیم و در کنار آن هزینههای نگهداری و مرمت را به حداقل برسانیم و مهندسی ارزش را روی راهها و نحوه نگهداری آنها پیاده کنیم.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، با تأکید براینکه در سال برای نگهداری راهها به اعتباری بالغ بر صدهزار میلیارد تومان نیاز است، اظهار کرد: اما در خوشبینانهترین حالت کل اعتبار در بخش راهها برای نگهداری و بخشهای جانبی همچون رفع نقاط پرحادثه و... قریب به ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته میشود؛ لذا باید بتوانیم از منابع استفاده بهینه داشته باشیم. کیانپور بر جایگزین شدن بهرهگیری از تکنولوژی با روشهای سنتی در راستای نگهداری از راهها تأکید کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی روز، روشهای غیرمخرب و آزمایشهایی که به صورت برداشتهای کاملاً فنی و مکانیزه از سطح شریانهای اصلی کشور اتفاق میافتد، جایگزین روش سنتی است و باید در این مسیر از شرکتهای دانشبنیان و شرکتهایی که از توان فنی برخوردار هستند نیز استفاده شود. وی افزود: خوشبختانه در بحث استفاده از تکنولوژی روز چه در بحث استفاده از اسکنرهای لیزری که در سطح جادهها استفاده میشود و دستگاه RFP و دیگر دستگاهها که به کمک تکنولوژی روز و آزمایشهای غیرمخرب میآید، مجهز هستیم و به وسیله تحلیلهایی که مهندسان مشاور در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دارند، نحوه نگهداری راهها نیز مشخص میشود و میتوانیم در راستای نگهداری جادهها با توجه به نوع خرابی و نوع مشکلات شریانها بین شش تا ۱۰ برابر صرفهجویی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه هرچقدر نگهداری جادهها با استفاده از تکنولوژی روز انجام شود، قطعاً استفاده بهتری از منابع خواهیم داشت، اظهار کرد: باید در بحث روکشهای تقویتی و حفاظتی نیز به سمت روشهای روز دنیا برویم و بالا بردن عمر مفید روکشهای آسفالتی را مدنظر قرار دهیم. کیانپور خاطرنشان کرد: در حوزه دانش غنی هستیم اما باید فاصله حوزه دانش و اجرا را کاهش دهیم و به حداقل برسانیم. همچنین باید سعی کنیم اپراتورهایی که طی کل فرایند اجرا به کار میگیریم، از زمان تولید تا زمان اجرای نهایی کار توسط نیروی مهارت دیده انجام دهیم. وی با اشاره به اینکه حدود ده سال است در وزارت راه و شهرسازی بحث نوسازی بتونی به مرحله اجرا رسیده است، گفت: این امر کافی نیست. ظرفیت تولید سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن است و الان حدود ۶۰ الی ۶۵ میلیون تن تولید میشود، لذا باید با توجه به قیمت فرآوردههای قیری از روسازی بتونی استفاده کنیم و روکش نهایی یک روکش آسفالتی باشد.
کیانپور تصریح کرد: آسفالت بازیافتی و جوانسازی آسفالت را خیلی جدی دنبال نکردهایم که این امر نیز باید فراگیر شود و باید به سمتی حرکت کنیم که روی جوانسازی آسفالت تلاش بیشتری صورت گیرد و به عنوان یک روش مهم و اولویتدار جزو اقدامات قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه قریب به شش میلیون تن قیر در کشور تولید میشود، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس حدود چهار میلیون از آن به دستگاههای اجرایی اختصاص مییابد؛ در این میان قیرهای وارداتی نیز وجود دارد که وارد پروژهها میشود و برای پایین آوردن قیمت نهایی کیفیت آن ممکن است دستخوش تغییر شود، از این رو وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است روی آزمایشهای تأیید قیر حساسیت بیشتری وجود داشته باشد تا نام محصول تولیدکنندگان تحت الشعاع قرار نگیرد و قیر نامرغوب وارد پروژهها نشود.
رونمایی از سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نگهداری رویه راههای کشور
رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری حملونقل جادهای هم در این همایش با اعلام اینکه سامانههای در دست مطالعه سازمان راهداری بزودی رونمایی میشود از رونمایی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نگهداری رویههای راههای کشور در همکاری سازمان راهداری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خبر داد. وی ادامه داد: یکی از سامانههای مهم تحت وب، سامانه نگهداری از پلهای کشور است. هماکنون ۳۵۰ دستگاه پل بزرگ و کوچک در کشور وجود دارد که اطلاعات ۲۵۰ دستگاه پل در سامانه نگهداری پلهای کشور ثبت شده است که میتواند در آینده نزدیک در اختیار همگان قرار بگیرد.

اخبار
تهران و لامرد، مبدأهای جدید پروازی جامجهانی
سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بلیتهای ایرانایر بهصورت چارتری در اختیار تورها قرار گرفته، گفت: شیراز و لار مبدأهای همیشگی ایرانایر به قطر بوده و مسیرهای جدید از تهران و لامرد به دوحه است. حسام قربانعلی در گفتوگو با ایسنا، درباره بلیتهای ایرانایر به جام جهانی اظهار کرد: شیراز و لار مبدأهای همیشگی ایرانایر به قطر بوده و مسیرهای جدیدمان از تهران و لامرد به دوحه است که از ۱۹ نوامبر تا ۱۹ دسامبر هواپیماهای ایرباس ۳۲۱ با ظرفیت ۱۹۰ نفر و ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ با ظرفیت ۲۵۰ نفر به این پروازها اختصاص یافته است. وی ادامه داد: در حال حاضر بلیت از شهرهای شیراز، لار و لامرد به مقصد دوحه در وبسایت ایرانایر و عمدتاً برای کسانی که مقیم قطر هستند موجود است، اما بلیتهای با مبدأ تهران را باید از تورها خریداری کرد. با توجه به اینکه تنها با داشتن بلیت هواپیما نمیتوان وارد قطر شد و داشتن هایا کارت و بلیت بازی الزامی است، ما بلیتها را بهصورت چارتری به مراکزی سپردیم که وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده که تورهای جام جهانی را هدایت میکنند. سخنگوی شرکت هواپیمایی ایرانایر خاطرنشان کرد: داشتن هایا کارت به انضمام بلیت بازی، مجوز ورود به قطر است؛ به همین دلیل فرایند فروش ما هم باید بر مبنای قوانین قطر باشد، بنابراین اگر چه ما مسافر را تکلیف نمیکنیم که به تورهای جام جهانی مراجعه کند، اما با توجه به الزام کشور قطر و اینکه مسافر بدون هایا کارت دیپورت میشود، در سایت ایرانایر امکان خرید نیست و راهحل این است که افراد به تور مراجعه کنند؛ البته در حال رایزنی برای فروش مستقیم هستیم.
بهرهمندی روستاییان از تسهیلات وام مسکن
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت:عقد قرارداد وام دویست میلیونی با ضمانت زنجیرهای و کارمزد ۵ درصد است و بازپرداخت و دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی هم جمعاً ۲۰ سال خواهد بود. مجید جودی گفت: کار معرفی به بانک را از هفته پیش شروع کردیم که تاکنون بیش از دو هزار واحد به بانکها معرفی شده و تعدادی هم قرارداد بستند، ولی بحثی که بود در آن هیأت محترم وزیران یکسری سختگیریهایی پیشبینی کرده بود از جمله اینکه حتماً سابقه ۵ سال سکونت در روستاها باشد که این با مهاجرت معکوس در تناقض بود، با پیگیریهایی که شد اصلاحیهای را هفته پیش مجدداً دولت تصویب کردند که بر اجرای ضمانت زنجیرهای تأکید کردند، چون روستاییان ما ضامن معتبر ندارند، ضامن کارمند ندارند اینها میتوانند بهصورت زنجیرهای ضامن هم بشوند و در مصوبه قبلی این پیشبینی نشده بود ، ما به اندازه دویست هزار واحدی که امسال پیشبینی شده الان تشکیل پرونده داریم. وی افزود: مردم آمدند ثبتنام کردند پروندهشان آماده است و به مرور به بانکها مراجعه میکنند و ما از طریق بنیاد مسکن به بانکها معرفی میکنیم که ان شاء الله بتوانند این وامها را با سهلترین روش بگیرند و این مسکنسازی و مقاومسازی مسکن روستایی در روستاها ادامه پیدا کند.
صدور ۹۵ هزار سند برای خانههای روستایی استان تهران
طبق اعلام مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران در سالجاری ۱۳۰۰ واحد و از ابتدای اجرای طرح سنددار کردن تاکنون ۹۵ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک و روستاهای استان تهران سند دریافت کردهاند. غلامرضا صالحی اعلام کرد: بنیاد مسکن امسال ۴۰ میلیارد تومان قیر رایگان در روستاهای استان تهران برای بهسازی محیط هزینه کرده است. همچنین امسال برای محرومیت زدایی ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و اعتبارات استانی نیز ۴۵ میلیاردتومان است. وی اعتبارات مصوب استان تهران را برای بهسازی و مقاومسازی محیط روستایی در مجموع حدود ۲۰۰ میلیاردتومان عنوان کرد. وی همچنین درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای تحتمسئولیت بنیاد در استان با اعلام اینکه هماکنون ۱۶۲۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در حال اجرایی و عملیاتی شدن است ، گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان برعهده بنیاد است که عمده واحدهای در حال اجرا در دماوند است.
سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بلیتهای ایرانایر بهصورت چارتری در اختیار تورها قرار گرفته، گفت: شیراز و لار مبدأهای همیشگی ایرانایر به قطر بوده و مسیرهای جدید از تهران و لامرد به دوحه است. حسام قربانعلی در گفتوگو با ایسنا، درباره بلیتهای ایرانایر به جام جهانی اظهار کرد: شیراز و لار مبدأهای همیشگی ایرانایر به قطر بوده و مسیرهای جدیدمان از تهران و لامرد به دوحه است که از ۱۹ نوامبر تا ۱۹ دسامبر هواپیماهای ایرباس ۳۲۱ با ظرفیت ۱۹۰ نفر و ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ با ظرفیت ۲۵۰ نفر به این پروازها اختصاص یافته است. وی ادامه داد: در حال حاضر بلیت از شهرهای شیراز، لار و لامرد به مقصد دوحه در وبسایت ایرانایر و عمدتاً برای کسانی که مقیم قطر هستند موجود است، اما بلیتهای با مبدأ تهران را باید از تورها خریداری کرد. با توجه به اینکه تنها با داشتن بلیت هواپیما نمیتوان وارد قطر شد و داشتن هایا کارت و بلیت بازی الزامی است، ما بلیتها را بهصورت چارتری به مراکزی سپردیم که وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده که تورهای جام جهانی را هدایت میکنند. سخنگوی شرکت هواپیمایی ایرانایر خاطرنشان کرد: داشتن هایا کارت به انضمام بلیت بازی، مجوز ورود به قطر است؛ به همین دلیل فرایند فروش ما هم باید بر مبنای قوانین قطر باشد، بنابراین اگر چه ما مسافر را تکلیف نمیکنیم که به تورهای جام جهانی مراجعه کند، اما با توجه به الزام کشور قطر و اینکه مسافر بدون هایا کارت دیپورت میشود، در سایت ایرانایر امکان خرید نیست و راهحل این است که افراد به تور مراجعه کنند؛ البته در حال رایزنی برای فروش مستقیم هستیم.
بهرهمندی روستاییان از تسهیلات وام مسکن
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت:عقد قرارداد وام دویست میلیونی با ضمانت زنجیرهای و کارمزد ۵ درصد است و بازپرداخت و دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی هم جمعاً ۲۰ سال خواهد بود. مجید جودی گفت: کار معرفی به بانک را از هفته پیش شروع کردیم که تاکنون بیش از دو هزار واحد به بانکها معرفی شده و تعدادی هم قرارداد بستند، ولی بحثی که بود در آن هیأت محترم وزیران یکسری سختگیریهایی پیشبینی کرده بود از جمله اینکه حتماً سابقه ۵ سال سکونت در روستاها باشد که این با مهاجرت معکوس در تناقض بود، با پیگیریهایی که شد اصلاحیهای را هفته پیش مجدداً دولت تصویب کردند که بر اجرای ضمانت زنجیرهای تأکید کردند، چون روستاییان ما ضامن معتبر ندارند، ضامن کارمند ندارند اینها میتوانند بهصورت زنجیرهای ضامن هم بشوند و در مصوبه قبلی این پیشبینی نشده بود ، ما به اندازه دویست هزار واحدی که امسال پیشبینی شده الان تشکیل پرونده داریم. وی افزود: مردم آمدند ثبتنام کردند پروندهشان آماده است و به مرور به بانکها مراجعه میکنند و ما از طریق بنیاد مسکن به بانکها معرفی میکنیم که ان شاء الله بتوانند این وامها را با سهلترین روش بگیرند و این مسکنسازی و مقاومسازی مسکن روستایی در روستاها ادامه پیدا کند.
صدور ۹۵ هزار سند برای خانههای روستایی استان تهران
طبق اعلام مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران در سالجاری ۱۳۰۰ واحد و از ابتدای اجرای طرح سنددار کردن تاکنون ۹۵ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک و روستاهای استان تهران سند دریافت کردهاند. غلامرضا صالحی اعلام کرد: بنیاد مسکن امسال ۴۰ میلیارد تومان قیر رایگان در روستاهای استان تهران برای بهسازی محیط هزینه کرده است. همچنین امسال برای محرومیت زدایی ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و اعتبارات استانی نیز ۴۵ میلیاردتومان است. وی اعتبارات مصوب استان تهران را برای بهسازی و مقاومسازی محیط روستایی در مجموع حدود ۲۰۰ میلیاردتومان عنوان کرد. وی همچنین درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای تحتمسئولیت بنیاد در استان با اعلام اینکه هماکنون ۱۶۲۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در حال اجرایی و عملیاتی شدن است ، گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان برعهده بنیاد است که عمده واحدهای در حال اجرا در دماوند است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ظرفیت جذب بار کشور 2 برابر میشود
-
برنامه افزایش کیفیت قیر اجرا میشود
-
اخبار

اخبارایران آنلاین