وجیهه سامانی در گپ و گفتی با «ایران» خبر داد
رشد 74 درصدی آثار ارسالی به جایزه جلال
گروه فرهنگی/ چیزی نمانده که پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به ایستگاه پایانیاش برسد، آن هم در شرایطی که آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد ادبی حاکی از رشد 74 درصدی، در مقایسه با دوره گذشته است. جزئیاتی از چگونگی برپایی این دوره را در گفتوگوی «ایران» با وجیهه سامانی، دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه جلال میخوانید.
جایزه جلال امسال به پانزدهمین دوره برگزاریاش رسیده، دوره حاضر در مقایسه با سالهای گذشته چه تفاوتهایی دارد؟
جایزه جلال آل احمد معتبرترین و مهمترین جایزه ادبی جمهوری اسلامی ایران است که تا امروز چهارده ایستگاه را پشت سر گذاشته و چیزی نمانده که به ایستگاه پانزدهم برسد. جشنوارهای با این قدمت، باید در مسیر حرکت خود هر سال مسیر رشد و تکامل را طی کند. انتظار و توقع این است که هر دوره نسبت به سالهای قبل، دقیقتر، موفقتر و اثرگذارتر برپا شود و روند داوریها و انتخابها و چگونگی برگزاری جشنواره نسبت به دورههای گذشته، منحنی رو به رشدی را نشان بدهد. تا پایان دوره چهاردهم ۱۰۰ جایزه در این رویداد ادبی کشور به آثار و افراد اعطا شده است. در مجموع ۲۶۷۶ اثر در چهار گروه رمان و داستان بلند ۱۵۰۸ عنوان، مجموعه داستان کوتاه ۴۰۱ عنوان، مستندنگاری ۶۹۰عنوان و نقد ادبی ۷۷ عنوان، به دبیرخانه رسیده است. آثار ارسالی به دبیرخانه این دوره از جایزه جلال نسبت به دوره قبل رشد ۷۴ درصدی را نشان میدهد.
برای بخشهای جنبی جایزه امسال چه برنامههایی در نظر گرفته شده؟
از آنجایی که بخشهای جنبی این رویداد ادبی هر سال، با توجه به شرایط و موضوعات روز انتخاب میشوند، در دوره پانزدهم سه بخش جنبی با عنوانهای جایزه ویرایش کتاب، بهترین اثر مستندنگاری با موضوع حاج قاسم سلیمانی و مدافعان سلامت و کرونا در نظر گرفته شده است.
امسال انتخاب داوران به چه نحو بوده؟ یکی از گلایههایی که درباره اغلب جوایز ادبی، فارغ از دولتی یا خصوصی بودنشان مطرح میشود بحث یکصدایی بودنشان است، اینکه داوران اغلب به یک طیف فکری تعلق دارند و سایر اهالی ادبیات جایی در بین آنها ندارند!
تلاش همه دست اندرکاران جایزه جلال بر این است که جایزه در فرایند داوری و انتخاب برگزیدگان، عملکرد خوب و قابل دفاعی داشته باشد و خروجی این جشنواره درشأن معتبرترین جایزه ادبی کشور و مورد تأیید جامعه ادبی باشد. ما سرمایههای زیادی در حوزه ادبیات داریم و افراد زیادی میتوانند در گروه داوران جایزه جلال قرار بگیرند. در سالهای گذشته از مشارکت برخی از دوستان استفاده شده و در سالهای آینده نیز از تعداد دیگری استفاده خواهد شد. البته فرایند انتخاب داوران فقط در حوزه اختیارات دبیرعلمی جشنواره نیست و با تشریک مساعی و همفکری و گزینش اعضای هیأت علمی این فرایند صورت میگیرد. این دوره ما در خدمت نوزده داور محترم، در چهار شاخه اصلی جایزه و دو رشته جنبی هستیم. تلاشمان بر این بوده از تجربه و تخصص دوستان جدیدی که در دورههای قبل حضور نداشتند هم استفاده شود. همچنین در خدمت داورانی خارج از پایتخت بودیم تا تنوع و تکثر در دایره هیأت داوران گستردهتر شود.
استقبال اهالی نشر و کتاب برای شرکت در پانزدهمین دوره این جایزه به چه شکل بوده؟
دبیرخانه این دوره جایزه جلال از اول خردادماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد و فراخوان جایزه اول شهریورماه منتشر شد که تا پایان مهرماه ادامه داشت. همانطور که اشاره شد میزان آثار رسیده به دبیرخانه نسبت به دوره قبل ۷۴ درصد رشد داشته است. در بخش مستندنگاری ۶۹۰ اثر به دبیرخانه جایزه رسید که نسبت به دوره گذشته با ۳۶۱ اثر رسیده، رشد 91/0درصدی را نشان میدهد. در بخش نقد ادبی ۷۷ اثر به دبیرخانه جایزه رسیده که آثار دریافتی در این بخش نسبت به سال قبل با ۲۸ اثر رسیده، از رشد75/1 درصدی برخوردار است. در بخش داستان کوتاه ۴۰۱ اثر دریافت شده که نسبت به سال قبل با ۲۳۷ اثر، رشد 69/0درصدی داشته است. در بخش رمان و داستان بلند نیز ۱۵۰۸ اثر به دبیرخانه جایزه رسیده که نسبت به سال قبل با ۹۱۰ اثر، رشد 66/0 درصدی تجربه کرده است.
این استقبال تنها به جوانان محدود میشود یا پیشکسوتتان هم حضور پررنگی دارند؟
در این دوره از هر دو گروه دوستان جوان و استادان پیشکسوت آثار خوبی به دبیرخانه رسیده و تنوع و تکثر ناشران و نویسندگان در این دوره دیده میشود. آثار ارسالی بعضاً یا از طریق ناشران به دبیرخانه ارسال شده یا خود نویسنده اقدام به ارسال کرده است.
کدامیک از بخشهای «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» با بیشترین استقبال روبهرو شده و فکر میکنید دلیل آن را برخاسته از چه مسائلی میدانید؟
بیشترین میزان افزایش مربوط به گروه مستندنگاری با ۹۱ درصد است. دوره چهاردهم ۳۶۱ اثر در این بخش به دبیرخانه جایزه رسیده بود که امسال به ۶۹۰ اثر افزایش پیدا کرده است. در کل اقبال عمومی در یک دهه اخیر به آثار مستندنگاری(ناداستانها) خیلی بیشتر شده است و طبعاً فعالیت نویسندگان هم در این شاخه از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. چنان که بیشترین آثار مورد توجه عموم جامعه که به تیراژهای بالا هم رسیده، مربوط به بخش مستندنگاری و زیرشاخههای آن است.
دو بخش این جایزه به «داستان بلند و رمان» و همچنین «داستان کوتاه» اختصاص دارد، از آنجایی که توجه به مسائل اجتماعی یکی از محورهای خلق آثار ادبی به شمار میآید شاهد راهیابی وقایع دو سال اخیر (شیوع پاندمی کرونا) هم در آثار ارسالی بودهاید؟
بله. شاهد ارسال داستانهایی با محوریت این موضوع بودیم. اما در بخش مستندنگاری آثار بیشتر و قابل توجه تری با موضوع مدافعان سلامت، اقدامات جهادی و کرونا به رشته تحریر درآمده است. لذا تصمیم دبیرخانه بر این شد که یکی از جوایز بخش جنبی جشنواره به این موضوع اختصاص پیدا کند.
چند سالی است که داوری بخش داستان کوتاه و رمان جایزه کتاب سال به جایزه جلال سپرده شده، چه نگاهی به این اتفاق دارید؟
کتابهای داستان کوتاه، داستان بلند، رمان بزرگسال، پژوهش و نقد ادبی(تألیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و شعر کودک و نوجوان بهدلیل همپوشانی با «جایزه جلال آلاحمد» و «جشنواره شعر فجر» در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران داوری و بررسی نمیشوند. این تصمیمی هوشمندانه و اقدامی حرفهای است که انتخاب و گزینش آثار مذکور را به جشنواره جلال آل احمد سپردهاند.
خانم سامانی بهعنوان سؤال آخر و با تکیه بر تجربهتان از دبیری جایزه جلال چه پیشنهادی برای جلب توجه مردم به آثار برگزیده جوایز ادبی، گذشته از بحث دولتی و خصوصی بودنشان دارید، اتفاقی که هنوزآنچنان شاهدش نیستیم؟
ضعف عمده همه جشنوارهها، اعم از دولتی و خصوصی این است که پیوست رسانهای ندارند یا بسیار ضعیف عمل میکنند. فعالیت تمامی جشنوارهها تا مرحله اختتامیه و معرفی برگزیدگان و دادن جوایز است و بعد از آن تقریباً اکثر آثار برگزیده از یاد میروند و دبیرخانه جایزه، کار را تا نزدیک به جایزه سال یا دوره بعد تعطیل میکند. آثار باید به نحو مطلوبی در رسانهها برای مردم تبیین شوند و برنامههای مختلفی در جهت معرفی و تبلیغشان برگزار شود، مثل جلسات نقد و بررسی، تبلیغات رسانهای شهری، استفاده از ظرفیت رسانه ملی، پخش مناسب و گسترده آثار در تمام مناطق کشور و اختصاص باکس مربوط به این دسته کتابها در کتابفروشیها همراه با پوستر معرفی کتاب یا راهنمایی کارشناس فروش کتاب و... .
دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر:
بخش «مرور» به بخشی رقابتی انتقال یافت
کوروش زارعی، دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از انتقال آثار بخش مرور به بخش رقابتی خبر داد.
به گزارش «ایران»، زارعی در گفتوگو با «ایران تئاتر»، با بیان اینکه یکی از دلایل نبود شور و هیجان جشنوارهای در ادوار گذشته تئاتر فجر، به نوع اجرایی بخش مرور آن مربوط میشد، گفت: «اجرای نمایشهایی که در یک سال گذشته جشنواره روی صحنه رفته است و بسیاری از علاقهمندان تئاتر آنها را دیده بودند، یکی از عوامل بازدارنده شور و هیجان تئاتر فجر بود، چراکه دیگر تازگی نداشت و با نیمنگاهی به جشنواره فیلم فجر میبینیم که مردم برای تماشای فیلمهایی پا به جشنواره میگذارند که تاکنون رونمایی نشده و برای اولین بار به نمایش گذاشته میشوند. حال چرا جشنواره تئاتر فجر از این موقعیت و ویژگی بینصیب بماند و فضاهای ممکن خود را با برپایی بخش مجزایی برای اجرای آثار دیده شده اشغال کند؟»
دبیر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در ادامه گفت: «جشنواره تئاتر فجر هم باید برای هرچه جذابتر شدن این رویداد اقدامی مشابه کند تا از زیر سایه شیوه مرسوم بخش مرور جشنواره که سالها پیش از سوی مدیران آن وقت راهاندازی شد خارج شود و به این سنت غلط پایان دهد و کمکی به نشاط بیشتر جشنواره کمک کند.»
او در تکمیل موارد ذکر شده خود ادامه داد: «شوق تماشای آثار تازه تئاتر ایران آن هم در جشنواره تئاتر فجر باید میان مردم علاقهمند به این هنر ایجاد شود. به این ترتیب تصمیم گرفتیم آثاری در بخش اصلی جشنواره اجرا شود که تا کنون دیده نشده است و عموم علاقهمندان و هنرمندان تئاتر چشم انتظار تماشای آنها برای نخستین بار باشند.
به این ترتیب شیوه اجرایی پیشین بخش مرور تئاتر را حذف کردیم اما ایده جایگزین آن را به منظور بهبود وضعیت جشنواره به کار گرفتیم تا در بودجهبندی زمانی خودش از آن رونمایی کنیم.»
این هنرمند افزود: «در حقیقت بخش مرور جشنواره تئاتر فجر نه تنها حذف نشده است بلکه نسبت به ادوار گذشته ارتقا یافته و آثار آن در یک بخش رقابتی شرکت داده میشوند.»
زارعی در مورد ایده جایگزین بخش مرور تئاتر ایران در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت: «با توجه به اینکه بخش بینالملل جشنواره در قالب مسابقه، چند سالی حذف شده بود و بار دیگر در این دوره زنده میشود، تصمیم گرفتیم، آثاری که معمولاً بخش مرور جشنواره میزبان آنها بوده امکان حضور داشته باشد. به این ترتیب آثاری که در یک سال پیش از جشنواره اجرای عمومی داشتهاند در کنار آثار تولیدی تازه نیز میتوانند برای رقابت با آثار خارجی بخش مسابقه بینالملل حضور یابند و رقابت کنند.»
گفتنی است در فراخوان بخش بینالملل جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر که آبانماه منتشر شد، ذکر شده بود «دبیرخانه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در راستای ارج نهادن به گروههای نمایشی که از ابتدای اسفند ماه سال گذشته لغایت آبان ماه سال جاری اجرای عمومی داشتهاند، شرایطی فراهم کرده است که گروههای متقاضی شرکت در این بخش آثار خود را طبق گاهشمار به دبیرخانه ارسال کنند.»
گفتنیاست چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه 1401 برگزار خواهد شد.
همزمان با ایام فاطمیه سه نمایش به روی صحنه میروند
تالارهای نمایشی میزبان «یاس کبود»، «نوری که هست» و «لارو»
گروه فرهنگی؛ همزمان با ایام فاطمیه و با آغاز فصل جدید اجراهای نمایشی سه اثر «یاس کبود»، و «نوری که هست» و «لارو» به ترتیب در فرهنگسرای سلامت؛ تماشاخانه اهورا و عمارت نوفللوشاتو به صحنه میروند.
نمایش «یاس کبود» در قالب ویژه برنامه «مادر بینشان» همزمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه(س) در فرهنگسرای سلامت روی صحنه میرود. این برنامه با همکاری پایگاه بسیج مسجد ابوذر برگزار میشود و طی آن نمایش «یاس کبود» که برگرفته از خلقت حضرت فاطمه(س) تا زمان شهادت و همچنین تشیع پیکیر ایشان به صحنه میرود. علاقهمندان برای شرکت در این برنامه میتوانند ۵ دی ماه از ساعت ۱۵ به سالن فرهنگسرای سلامت مراجعه کنند.
میزبانی تماشاخانه اهورا از «نوری که هست»
نمایش «نوری که هست» نوشته آرام محضری و طراحی و کارگردانی علی روحی، از ۱۱ دی ماه سالجاری در تماشاخانه اهورا به صحنه خواهد رفت. صابر کریمی، فرناز رحمانی، ارغوان طاهری فرد، مهدی کازرانی بازیگران «نوری که هست» را تشکیل میدهند.
در خلاصه داستان اثر چنین آمده است: مجسمهسازی که سفارش ساخت یک مجسمه را گرفته اما سفارش را آن طور که خودش خواسته ساخته است و درحالی که سه روز مانده به تحویل سفارش، سفارش دهنده برای دیدن مجسمهاش به کارگاه او میآید.«نوری که هست» تا ۲۷ دی ماه، هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه اهورا به صحنه میرود.
تمدید اجرای «لارو» در عمارت نوفللوشاتو
نمایش «لارو» به نویسندگی و کارگردانی سینا صفویفر که از ۱۸ آذر با استقبال تماشاگران و دانشجویان در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه رفته، است تا ۹ دی ماه تمدید شد.
پانیذ اسماعیلی، مصطفی ایزدی، طاها علیقارداشی، مصی فخرذاکری، امیرحسین میرفندرسکی، سامان مستعان و امیرمهدی کوشکی بازیگران نمایش «لارو» هستند.
در خلاصه این نمایش آمده است: حال که دلهای مردم شهرم شدند افسرده. میگویی لارو چیست؟ سؤال امروز است؛ لارو یک چرخه دگرگونی است و هرکدام ما جزو یک سیستمایم که ناچاراً باید زیست کنیم و کسی صدای اعتراض سر نمیدهد، بلکه ممکن است فکر فرار به سرش بزند. لارو، در شرکتی اتفاق میافتد که با استفاده از فناوری نو میتواند بخشی از ذهن افرادی را که تمایل دارند خاطرات تلخ و ناکامیهای خود را پاک کنند، از بین ببرد. حال، تو جایگاهت و پیدا کن و بنشین به دیدنِ لارو؛ یاد چیزی نمیافتی؟ شاید چند وقت دیگر نوبت تو باشد.«لارو» تا جمعه ۹ دی ساعت ۱۹:۴۵ روی صحنه خواهد بود.
روز گذشته در حوزه هنری
مجسمه «غواص» نماد مظلومیت شهدای غواص عملیات کربلای ۴ رونمایی شد
دو مجسمه «غواص» اثر حسین عصمتی و «دیدهبان» اثر مینا صدری با عنوان سروهای ایرانی، روز گذشته ۴ دیماه در گالری عالی حوزه هنری رونمایی شدند.
مراسم رونمایی از مجسمه «غواص» اثر هنرمند نگارگر و مجسمهساز حسین عصمتی و «دیدهبان» اثر هنرمند مجسمهساز مینا صدری با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح و جمعی از هنرمندان در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.
مینا صدری خالق مجسمه «دیدهبان» در حاشیه این مراسم، درباره اثرش گفت: در گزارشی، به نقل از شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی شنیدم که در یکی از عملیاتها، شهید باکری به عنوان فرمانده عملیات از پشت بیسیم به شهید کاظمی و دیگر رزمندگان زمانی که میخواهد اوضاع منطقه جنگی را توضیح دهد، در حالی که زیر آماج سنگین آتش گلولههای دشمن بعثی بود، میگوید: «ای کاش احمد جان (شهید کاظمی) اینجا بودی و از دیدن این همه زیبایی که من میبینم لذت میبردی. این پیامرسانی و گفته شهید باکری لحظاتی پیش از شهادت به صورت یک نماد در ذهن من شکل گرفت و باعث خلق مجسمه «دیدهبان» شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، حسین عصمتی که مجسمه «غواص» را خلق کرده نیز در معرفی اثر خود گفت: این مجسمه نمادی از مظلومیت شهدای غواص در عملیات کربلای ۴ است. در این مجسمه سعی کردم با طراحیها و گلهای مرداب فضای روحانی شهید غواص را به نمایش بگذارم. همچنین در این اثر هنری دوست داشتم مظلومیت و تنهایی شهید را نشان دهم. حالت دستهای مجسمه حالت دعا است؛ بهطوری که گویا در لحظاتی برای آزادی خودشان دعا کردهاند.
عبدالرضا سهرابی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به ایثار شهدای غواص خطاب به عصمتی گفت: این شهدا 30 سال بعد از شهادت، دستبسته به میهن بازگشتند و شما با خلق این مجسمه، خاطرات 30 سال ایثارگری آنها را زنده کردید.
وی همچنین با بیان اینکه بازگشت پیکر شهدا اتفاقات خوبی را رقم زد، اظهار کرد: هر زمان که به شهدا برای حل مشکلاتمان متوسل شدیم، از حمایتگری کوتاهی نکردند و اگر این موضوع را به کل دنیا اشاعه کنیم، اثرگذاری بسیار بیشتری خواهد داشت. در ادامه این مراسم رونمایی، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی با قرائت فاتحهای گرامی داشته شد.
از جمله هنرمندانی که در آیین رونمایی دو مجسمه «دیدهبان» و «غواص» حضور داشتند میتوان به امیرحسین آقامیری، محمد اسدی جوزانی، سیدعبدالله حاجی سید حسن، حسین غلامی، احمد صدری و منصور فارسی اشاره کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
خوانندگان زیادی آماده برگزاری کنسرت هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگویی تأکید کرد که بسیاری از خوانندگان آماده از سرگیری فعالیتشان هستند، آنها گمان میکردند که منعی برای برگزاری کنسرتها وجود دارد. محمدمهدی اسماعیلی در توضیح اوضاع جشنواره موسیقی فجر در سالجاری به تسنیم گفت: «جشنواره موسیقی فجر هم مثل سایر جشنوارهها با قدرت برگزار میشود. دیروز جلسه ارائه را داشتیم؛ هم شورای سیاستگذاری و هم دبیر آن تعیین شده است. پیشبینی ما این است که جشنواره موسیقی فجر، امسال در برخی بخشها، بسیار پررونقتر از سالهای گذشته باشد.» او درباره اقداماتی که برای ازسرگیری رویدادهای موسیقی انجام شده، تأکید کرد:« دفتر موسیقی به مطالبات و اعلام فراخوانها پاسخ میدهد. دوستان من در این هفته با تهیهکنندگان حوزه موسیقی جلسه داشتهاند و مشغول برنامهریزی برای آغاز کنسرتها هستند.» اسماعیلی گفت:« پس از صحبتهایی که ما در هفته گذشته داشتیم، خیلی از خوانندگان اعلام آمادگی کردند که اجراهایشان را از سر بگیرند. آنها احساس میکردند که شاید منعی در برگزاری کنسرتها وجود داشته باشد. ما هیچ منعی برای برگزاری کنسرتها نداریم. الحمدلله فضای فرهنگی هنری کشور بسیار مهیا است و انشاءالله این کار اتفاق خواهد افتاد.»
انتقال اسناد مهم وزارت نیرو
به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
اداره کل فراهمآوری و ارزشیابی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در اجرای قانون و مقررات اسناد ملی و اجرای برنامهها و سیاستهای سازمان در حوزه اسناد ملی ایران در همکاری با وزارت نیرو، تعدادی از اسناد مهم و ارزشمند آرشیوی مربوط به دوره زمانی ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۶ را به مخازن اسناد آرشیوی معاونت اسناد ملی ایران منتقل کرد. با توجه به اجرای قانون اسناد ملی ایران، وزارت نیرو اسناد مهم و ارزشمندی با موضوعات مختلف، به این سازمان منتقل کرده است. این اسناد در حوزههای مختلف و تعیین سرحدات ارضی و رودخانههای مرزی است که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند./ مهر
برگزاری ۸ مجلس تعزیه در «سنگلج»
احمد عزیزی تعزیهخوان باسابقه اجرای ۸ مجلس تعزیه در ایام فاطمیه را در تماشاخانه سنگلج، تجربهای متفاوت از اجرای تعزیه در فضای باز دانست. در مجالس تعزیه ایام فاطمیه، احمد عزیزی شبیه حضرت علی(ع)، حسین عقیقی شبیه حضرت زهرا(س)، حبیب ماهری شبیه فضه، مسعود عزیزی شبیه حضرت جبرائیل، حسین بایگی شبیه بلال، امیرعلی رضایی شبیه امام حسن(ع)، ماهان برزگر شبیه امام حسین(ع)، عرشیا حسینی شبیه حضرت زینب(س)، حسین حیدری شبیه حضرت عزرائیل، سیدمحمد میرنقی و مهدی سعیدی شبیه مردم مدینه، عباس حیدری نوازنده ترومپت، ابراهیم خدابنده نوازنده طبل ریز، میلاد عزیزی نوازنده طبل بزرگ و مصطفی رجبی مسئول لباس هستند.
رونمایی از پوستر
«تا صد سالگی باستانی پاریزی»
در تداوم سلسله برنامههای آینهدار دوران (نکوداشت استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی) از پوستر «تا صد سالگی باستانی پاریزی» با حضور فرزند او در باغ موزه نگارستان رونمایی شد. آینه دار دوران در سالهای گذشته دو دوره برگزار شد و امسال همزمان با زادروز استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی فقط به رونمایی از پوستر برنامههای «تا صد سالگی باستانی پاریزی» و اعلام برنامههای خود تا یکصد سالگی این استاد شناخته شده زبان و ادبیات فارسی پرداخت. در این جلسه حمید باستانی پاریزی، فرزند استاد باستانی پاریزی بر توجه به جایگاه و شخصیت دانشگاهی استاد باستانی پاریزی در کنار شخصیت فرهنگی او در برنامههای ویژه نکوداشت وی و ویژهبرنامه یکصد سالگی استاد تأکید کرد. در این جلسه اعلام شد با همراهی باغموزه نگارستان دانشگاه تهران، نمایشگاهی دائم از آثار اهدایی آینه دار دوران با موضوع استاد باستانی پاریزی در محل باغ نگارستان راهاندازی شود. همچنین نماهنگ «بیانتهاتر از عشق» به یاد استاد باستانی پاریزی با ترانهسرایی مرحوم دکتر افشین یداللهی و خوانندگی استاد شهرام ناظری به خانواده دکتر باستانیپاریزی اهدا شد./ روابط عمومی
درگذشت تهیهکننده
نامزد دریافت جایزه امی
داکس تیجرا تهیهکننده اجرایی برنامه This Week شبکه ABC News در سن ۳۷ سالگی درگذشت. تیجرا برای برنامه این هفته روزهای یکشنبه به رهبری جورج استفانوپولوس و مارتا راداتز نامزد دریافت جایزه امی شد و در سال ۲۰۱۳ برای تهیهکنندگی اجرایی برنامه اکنون با الکس واگنر شبکه MSNBC جایزه دریافت کرد./ ایرنا