یاد گرفتم
امیر جدیدی: «در سینمای ما کم پیش میآید که چنین نقشی نوشته شود و بیشک بسیاری از بازیگران دوست دارند این نقش را بازی کنند و من خوشحالم این نقش را پذیرفتم. تجربه بازی در چنین کاراکتری را نداشتم و باید چیزهای بسیاری یاد میگرفتم و امیدوارم بهخوبی نقش را بازی کرده باشم.»
بازیگر نقش مأمور امنیتی در فیلم «روز صفر» درباره نقشش توضیح داد.
از دستفروش تا تروریست
ســــــاعد سهیلــــــــــــی: «خوشحالم که بعد از ۲ سال دوری از سینما با این فیلم بازگشتم. در واقع یکی از دلایلی که این نقش را بازی کردم تفاوت آن بود؛ نقشی که برای آن کنجکاو بودم و به نوعی خود را وکیل این کاراکتر میدانم. در واقع برای من مهم بود که بدانم چه اتفاقی برای یک آدم ساده و دستفروش رخ میدهد که به چنین شخصیتی میرسد.»
سهیلی که در «روز صفر» نقش عبدالمالک ریگی را بازی کرده از دلایل پذیرفتن این نقش گفت.
موج رادیو در موسیقی
بهزاد عبدی: «آبادان ۳۴۵ روز در حصر بود و سرنوشت جنگ را تغییرداد. موسیقی فیلم در همه جای فیلم وجود داشت من یک ساعت موسیقی برای فیلم ساختم. من خودم موسیقی را در سالن بخوبی میشنیدم. در این فیلم اگر دقت میکردید صدای موج رادیو میآمد من آن موج را در تیتراژ به ریتم و موسیقی تبدیل کردم.»
آهنگساز فیلم «آبادان یازده 60» درباره استفاده از موج رادیو در موسیقی این فیلم گفت.
می خواستیم از کلیشه خارج شویم
سعید ملکان: «این فیلم اول نه شاید فیلم آخر من باشد. این سوژه برای من بسیار جالب بود و خوشحالم که این فیلم را جلوی دوربین بردم.»
«علاقه ما این بود که برای شخصیت مأمور از قالب کلیشه سینمای ایران خارج شویم، البته هیچ اغراقی برای این نقش وجود ندارد این درحالی است که در هالیوود اغراقهای بسیاری دارد اما همه آن را باور میکنند، اما چون تماشاچی عادت به چنین شخصیتی در سینمای ایران ندارد آن را اغراق شده میداند.»
«بهترین انتخاب من برای نقش ریگی، ساعد سهیلی بود و او توانست نقش خود را بهخوبی ایفا کند. قطعاً ساعد توانایی خوبی در بازیگری دارد و تجربه همکاری که با او داشتم این را ثابت کرده است.»
«هر کدام جای من بودید برای این نقش گزینه دیگری بجز جدیدی نداشتید وباید بگویم که اگر او قبول نمیکرد من این فیلم را نمیساختم.»
کارگردان «روز صفر» در نشست خبری فیلمش درباره سوژه فیلم و بازیگرانش توضیح داد.
مخاطبان خاموش
مجید برزگر: «از ۴ فیلمی که من ساختهام نسبتم با اکران معلوم و مشخص است. این سالها سینمای ایران کم مخاطب است که البته نسبت مخاطبان با سینما کمرنگ شده است نه با فیلمها. اگر شرایط اکران عادلانه باشد میتوان انتظار داشت مخاطبانی که خاموش هستند به دیدن سینمایی خلاف جهت و جریان اصلی سینما بنشینند.»
«تأثیر گرفتن از فیلمسازان بزرگی مثل تارکوفسکی انکارناپذیر است و من نیز طبیعتاً از آنها تأثیر گرفتهام. در این فیلم نیز ادای دینی به سینمای تارکوفسکی و در صحنه لیوان مشخصاً به فیلم «استاکر» ادای دین شده است. البته بدون اینکه بخواهم کپی کنم از این نوع سینما تأثیر گرفتهام.»
کارگردان فیلم «ابر بارانش گرفته» در نشست خبری از این فیلم و تأثیری که از تارکوفسکی گرفته گفت.
چرا ویگن میخواند؟
مهرداد خوشبخت: «آبادان یازده 60 محصول اوج است اما همه تعجب میکنند چون ویگن در آن میخواند... این فیلم واقعیت اول جنگ را نشان میدهد. از این فیلم حمایت کنید چون دوران تیر و ترقه گذشته است و ما توانستیم اوج را راضی کنیم و بگوییم دوران تیر و ترقه گذشته است و دیگر باید به موضوع مقاومت مردم پرداخت چون مردم جنگ را پیش بردند بسیاری و از آنها با چاقو به مقاومت پرداختند.»
کم دیالوگ نبود
نازنین احمدی: «به نظرم نقش کم دیالوگی در فیلم نداشتم. اما درباره چگونگی حضورم در فیلم باید بگویم ابتدا که فیلمنامه را خواندم شیفته آن شدم و آقای برزگر نیز لحظه به لحظه در کنار من بود و به نقشم کمک میکرد.»
بازیگر فیلم «ابر بارانش گرفته» درباره نقشش و کم دیالوگ بودن آن توضیح داد.