ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» از مشارکت فعال خیرین و سازمانهای مردمنهاد در اهدای تبلت به دانشآموزان نیازمند
مدرسه آنلاین بسازیم
هدی هاشمی
خبرنگار
امسال سال سخت و متفاوتی برای دانشآموزان است. سال آموزشی پیچیده و متفاوتی هم برای دانشآموزان و هم برای والدینشان. با اینکه درهای مدارس به روی دانشآموزان باز شده، اما بسیاری از خانوادهها ترجیح دادهاند که فرزندانشان در خانه بمانند و با آموزش مجازی این سال را به پایان برسانند. البته در آموزش مجازی فقط خیال آن خانوادههایی که تبلت و گوشی هوشمند دارند راحت است و در مقابل این آموزش برای آن دسته از خانوادههایی که امکانات و ابزار هوشمند را ندارند به کابوسی بزرگ تبدیل شده است. این یعنی اینکه درس خواندن مجازی برای خیلی از دانشآموزان به این راحتیها هم نیست. در حقیقت آموزش مجازی برای دو دوسته از دانشآموزان با مشقتهای بسیاری همراه است. عدهای از دانشآموزان در مناطقی زندگی میکنند که اینترنت ندارند و برخی هم دسترسی به گوشی هوشمند و یا تبلت ندارند. بر اساس اعلام مسئول شبکه شاد، یک میلیون و 500 هزار دانشآموز به لحاظ اقتصادی در محرومیتند و خانوادههایشان نمیتوانند برای دانشآموزانشان گوشی تهیه کنند. همین موضوع یکی از اصلیترین نگرانیهای مسئولان آموزش و پرورش بود. آنها نگران ترک تحصیل بخشی از دانشآموزان به خاطر نداشتن تبلت و گوشی هوشمند هستند برای همین از خیرین و سازمانهای مردم نهاد در خواست کردند تا به دانشآموزان نیازمند در خرید تبلت و گوشی هوشمند کمک کنند.
راهاندازی پویشهایی در شبکههای اجتماعی
البته پیش از این مسئولان وزارت آموزش و پرورش از خیرین مدرسهساز درخواست کرده بودند که به جای ساخت مدرسه به فکر تهیه تبلت باشند. کمپینهایی (پویش) هم با نام هایی چون «گوشیتو نیمکت کن»، «مدرسه آنلاین بسازیم»، «هر مدرسه یک تبلت» و «ایران همدل» برای کمک به دانشآموزان به راه افتاد در این میان مردم در شبکههای اجتماعی فراخوانهای متعددی برای اهدای تبلت و گوشی های دست دوم منتشر کردند تا هیچ دانشآموزی به خاطر نداشتن گوشی و تبلت از مدرسه جا نماند. با این همه آنطور که خیرین و مسئولان آموزشی کشور میگویند مردم توجه و حمایت بسیار خوبی از این کمپینها داشتند. موضوعی که زهرا گیتینژاد، مؤسس خیریه مهر گیتی به آن اشاره میکند و میگوید: مردم روی درس خواندن دانشآموزان در همه نقاط کشور حساس هستند. یک کمپین به نام «مدرسه آنلاین بسازیم» به راه انداختیم. از مردم خواستیم تا گوشیهای دست دوم و تبلتهای خود را به ما بدهند همچنین شماره حسابی هم اعلام کردیم. خوشبختانه برای خرید تبلت دانشآموزان پول خوبی جمع کردیم. به همین خاطر در حال رایزنی با شرکتهایی هستیم تا بتوانیم تبلت وارد کشور کنیم. هم زمان با بازگشایی مدرسه حدود 300 تبلت خریداری کردیم و بین دانشآموزان سال دوازدهم سیستان و بلوچستان پخش کردیم.
او با اشاره به اینکه تبلتهای اهدایی در بین دانشآموزان سال دوازدهم توزیع میشود، میافزاید: هماکنون در حال رایزنی با چند شرکت خارجی هستیم تا بتوانیم 5 هزار دستگاه تبلت را با قیمت زیر 30 دلار وارد کشور کنیم. اگر این تعداد دستگاه وارد کشور شود در بین دانشآموزان سال دوازدهمی که کنکور دارند توزیع میشود. ما با مدیران مدارس کشور و استانهای مناطق محروم آموزشی در ارتباط هستیم و از آنها خواستیم تا لیست دانشآموزان را در اختیار ما قرار دهند که چندین استان اسامی را ارسال کردهاند.
او با تأکید بر اینکه قیمت تبلت بسیار بالاست میگوید: بسیاری از خانوادهها توان خرید ابزار هوشمند را ندارند و به خاطر شرایط شیوع کرونا دانشآموزان ترجیح میدهند در خانه آموزشهای لازم را بگیرند ما در همین شهر تهران روزانه 30 تماس از والدین و معلمان برای گرفتن تبلت داریم. همینطور در برخی از استانها دانشآموزان باهوش و با استعداد به خاطر نداشتن گوشی و تبلت به مدرسه نمیروند.
خیرین به جای مدرسهسازی، تبلت به دانشآموزان هدیه دهند
بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش، هماکنون 10 میلیون و 500 هزار دانشآموز در شبکه شاد عضو هستند و از این آمار حدود
8 میلیون نفر به صورت تراکنشهای متقابل و به شکل تعاملی فعالیت میکنند. طبق گفته مسئولان آموزش پرورش سه میلیون و 500 هزار نفر از دانشآموزان دسترسی به شبکه شاد ندارند که از این تعداد حدود یک میلیون و 500 هزار دانشآموزانی هستند که به لحاظ اقتصادی محرومند و نمیتوانند برای خود گوشی تهیه کنند. رضوانه حکیمزاده معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره شناسایی دانشآموزان محروم در مناطق مختلف کشور، میگوید: وزارت آموزش و پرورش مسئولیتی در قبال تأمین تبلت ندارد. اما ما یک دغدغه جدی داشتیم و آن هم این است که امسال دانشآموزان به خاطر نداشتن تبلت و یا گوشی هوشمند ترک تحصیل کنند. برای همین دانشآموزان محروم و نیازمند را شناسایی و یک جلسه برای دانشآموزان مناطق محروم در کمیته امداد برگزارکردیم. این جلسه البته با پیگیریهای معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری بود. در آن جلسه اعلام کردیم که ممکن است به خاطر نداشتن تبلت برخی از دانشآموزان مناطق محروم ترک تحصیل کنند و آمار ترک تحصیل هم افزایش پیدا کند، چرا که امسال بهخاطر آموزشهای مجازی تنها فرصت تحصیلی دانشآموزان داشتن تبلت است. بر همین اساس شعار هر تبلت یک مدرسه را مطرح کردیم و از خیرین خواستیم که در این حوزه ورود کنند. با خیرین مدرسهساز هم جلساتی داشتیم و از آنها خواستیم به جای مدرسهسازی به دانشآموزان تبلت دهند.
او تأکید میکند: در ارتباط با بحث آموزش مجازی دو بحث مطرح است. برخی از دانشآموزان در مناطقی زندگی میکنند که اینترنت ندارند و عدهای هم گوشی ندارند. بر اساس این بعضی از استانها و مناطق اسامی دانشآموزانی را که در شبکه شاد نبودند به ما دادند. ما هم اسامی دانشآموزان محروم را در استانهای کردستان، گلستان و شهرستانهای اطراف تهران را به جامعه خیرین دادیم و از آنها خواستیم برای دانشآموزان این استانها تبلت ارسال کنند. بعد از جلسات مختلف از مدیران مناطق خواستیم که دانشآموزان محروم را شناسایی کنند. با این همه در جلساتی که داشتیم تصمیم بر این شد که کمیته امداد امام خمینی(ره) 14 هزار تبلت، بنیاد برکت 15 هزار تبلت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم 5 هزار تبلت به دانشآموزان استانها بدهند. همچنین یک شرکت پتروشیمی هم بر اساس مسئولیت اجتماعی که دارد تصمیم گرفته به دانشآموزان مناطق ماهشهر، عسلویه، خارک و بندر امام تبلت دانشآموزی دهد.
به گفته او سیاستهای آموزش و پرورش هم بر مبنای آموزش مجازی نیست و در مناطق محروم آموزشها حضوری است و درهای مدارس به روی دانشآموزانی که مشکل تبلت دارند باز است و تمام معلمان موظف هستند آموزشهای حضوری را به دانشآموزان ارائه دهند.
375 هزار دانشآموز نیازمند را شناسایی کردیم
حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد نیز درباره توزیع تبلت در بین دانشآموزان نیازمند، میگوید: در مرحله اول 50 هزار دانشآموز نیازمند شناسایی شد برای این تعداد دانشآموز از محل کمکهای بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و ستاد فرمان امام توانستیم 50 هزار تبلت تهیه کنیم. در چند روز آینده این میزان تبلت در بین دانشآموزان توزیع میشود و ما دانشآموزان محروم و با استعداد را در رأس لیست قرار دادهایم.
او با تأکید بر اینکه تا آخر سال تعداد دیگری تبلت در اختیار دانشآموزان قرار میدهیم اظهار میکند: حدود 375 هزار دانشآموز نیازمند را شناسایی کردیم و بیش از ۸۰ هزار دانشجوی نیازمند تحت پوشش ما هستند. سعی خواهیم کرد تا پایان سال به این تعداد دانشآموز هم تبلت ارائه دهیم. البته ما کمپین ایران همدل را هم راه انداختیم و مردم توجه خاصی به این کمپین داشتند.
دوچرخه سواری سفرای مقیم تهران به همراه شهردار
سفرای کشورهای فرانسه، دانمارک، هلند و آلمان به مناسبت روز جهانی صلح همراه با «پیروز حناچی» شهردار تهران در خیابانهای پایتخت رکاب زدند. اول مهر مصادف با ۲۲ سپتامبر همچنین بهعنوان «روز جهانی بدون خودرو» نامگذاری شده و هدف از این نامگذاری آن است که خودروسواران تشویق شوند در سال، یک روز از اتومبیل استفاده نکنند و این مناسبت طبعا فرصتی مغتنم برای ترویج دوچرخه سواری و پیادهروی است. بهگزارش ایرنا، پیروز حناچی به همراه سفرای مقیم تهران مسیر پارک لاله تا پارک شهر را رکاب زده و سپس از موزه صلح بازدید کردند. این رویداد سازماندهی شده در جهان، در برخی از شهرها و کشورهای دیگر هم در همین روز اجرا میشود. پیروز حناچی از زمان تصدی خود بهعنوان شهردار پایتخت، هر از چند گاهی در سهشنبههای بدون خودرو، مسیر خود را با دوچرخه سپری یا حتی از حملونقل عمومی مانند مترو استفاده میکند. شهردار تهران در حاشیه این مراسم همچنین از تلاش مجموعه شهرداری برای افزایش سهم دوچرخه سواری در حملونقل به یک درصد تا پایان سالجاری خبر داد. وی تأکید کرد: یکی از عارضههای کلانشهرها کم تحرکی و بیماریهای ناشی از آن است. لذا دوچرخه سواری علاوه بر اینکه یکی از مدهای حمل و نقلی است به دید سلامت نیز به آن مینگریم. در حال حاضر حدود 170 کیلومتر مسیر دوچرخه در تهران وجود دارد که 40 کیلومتر آن جدیداً احداث شده، کاری که در همه مناطق شهرداری تهران در حال توسعه است و مقرر شده سهم دوچرخه که از ابتدای این دوره نیم درصد بوده در دورهای پنج ساله به چهار درصد افزایش پیدا کند. امیدواریم تا آخر امسال این رقم به یک درصد برسد. او با اشاره به اینکه از گوشههایی از پروژههای در دست احداث تهران در مسیر رکاب زنی با سفرای کشورهای خارجی عبور کردیم، افزود: برنامه ما در تهران کاهش آلایندگی، کنترل ذرات معلق و گازهای آلاینده و کاهش جدی آنها و معاینه فنی خودروها است. همچنین توسعه شبکه حملونقل ریلی در دستور کار قرار دارد.
توضیحات هاشمی در خصوص نامه محرمانهاش در مورد خیابان شجریان:
موضوع قدیمی است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره حواشی ایجاد شده پیرامون انتشار نامه محرمانهاش به حناچی در خصوص صبر کردن در نامگذاری یک معبر بهنام شجریان که در رسانههای بیگانه منتشر شد، گفت: این موضوع بسیار قدیمی و برای یک و نیم سال قبل است و از آن جایی که هدف این کار روشنگری نبود و افراد سعی در تخریب داشتند تصمیم گرفته شد سخنگوی شورا در این خصوص توضیحاتی ارائه کنند اما من نمیگویم که موضوع منتفی است بلکه از شهردار میخواهیم که در راستای اجرای هرچه بهتر این مصوبه مدتی صبر کند و جای نگرانی هم نیست. به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در جمع خبرنگاران درباره ابهام در تحقق وعدههای خرید اتوبوس و مترو بهدلیل نوسانات ارز گفت: ما مصوبات لازم از دولت برای تأمین اعتبار را گرفتهایم و باید تمام تلاشمان را به کار ببندیم که این مصوبات اجرا شود و هر جا که مانعی وجود داشت موضوع را با مردم و مسئولان در میان بگذاریم تا مسأله حل شود. هاشمی با اشاره به این که پایان شب سیه سفید است، گفت: نباید بهدنبال بهانه باشیم و نبود بودجه، تحریم و غیره باعث شود که کار پیش نرود چرا که مصوبات لازم را داریم. وی در مورد آمار فوتی کرونا در تهران گفت: تنها توصیه مسئولان کشور در مورد کرونا رعایت دستورالعملهای بهداشتی است و شهرداری نیز در این زمینه فعال است. آمار فوتیهای تهران تا صد واندی نفر رفته بود اما در یک برهه زمانی به حدود ۴۹ نفر رسید و در حال حاضر تا مرز ۷۰ نفر نیز رسیده است.
وزیر بهداشت: با خودم عهد بستهام که کمتر گله کنم و بیشتر کار و صبوری کنم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه معتقدم بسیج یک سازمان نیست بلکه یک رویکرد و روش برای اداره کشورها در شرایط بسیار سخت و بحرانی است، گفت: بسیجی یک نفر زیر بیرق یک دستگاه نیست بلکه فردی است که خود را برای فدا کردن، فنا شدن و برون رفت کشور و مردم از روزهای سخت، آماده کرده است. سعید نمکی در نشست هیأت اندیشهورز سازمان بسیج جامعه پزشکی در مجتمع فرهنگی ولیعصر(عج) تهران افزود: معتقدم که امروز در کشور، روز دعوا و گسست نیست و اعتقاد دارم که دشمن بر باطل خودش متفق است و ما بر حق خودمان متفرق هستیم و این شیوه خطرناکی است. او با بیان اینکه دولت، ویترینی از نظام جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: اینکه فکر کنیم در هشت سال گذشته، اقدامی از سوی دولت انجام نشده، دشمن شاد میشویم و تقاضای من از بسیجیها این است که آنجایی که به کلیت نظام مربوط است در اظهارنظرها خیلی حواسمان جمع باشد، دیگران میخواهند بگویند که در طول هشت سال هیچ اتفاق مثبتی نیفتاد و فقط بیتالمال به هدر رفت، نباید به گونهای رفتار کنیم که این مطالب نادرست، تیتر اخبار دشمنان نظام و انقلاب شود. وزیر بهداشت یادآور شد: در کشور کسی را مقیدتر از رهبر معظم انقلاب ندیدم و رفتار این بزرگمرد نسبت به اجرای پروتکلها و حمایت از پروتکلها را هر روز در روزنگار کرونا مینویسم. ایشان در حسینیه خالی، روضه برپا کردند و خواهش کرده بودند که چند نفر در این حسینیه حضور داشته باشند که فرموده بودند چون متخصصان اظهار کردهاند در جای مسقف نباید اتفاق بیفتد، اجازه نمیدهم.
وزیر بهداشت اظهار داشت: یک ضلع مثلث از کار ما لنگ است. مقداری هم به کمکهای ارزی و ریالی برمیگردد البته به دلیل تجربهای که در سالهای گذشته داشتهام، میدانم که کشور در شرایط بسیار سختی است اما برخی از کم لطفیهای داخلی را موجب مظلومیت و محرومیت تیم فعال وزارت بهداشت میدانیم و همه مشکلات، مربوط به خارج از کشور نیست بلکه در درون کشور هم در مواردی، تنها ماندیم و حمایت خوبی نشدیم. وی افزود: با خودم عهد بستهام که در این ایام، کمتر گله کنم و بیشتر کار و صبوری کنم تا مبادا باعث رنجش خاطر مردم و رهبر معظم انقلاب شوم.
آمار مبتلایان به کرونا رکورد زد
آمار مبتلایان با عدد 3 هزار و 712 نفر در یک روز رکورد جدیدی را به ثبت رساند. این آمار از ابتدای آمدن کرونا به کشورمان تاکنون بیسابقه بوده است. مسئولان وزارت بهداشت هشدار میدهند که در صورت ادامه روند فعلی و بیتوجهی برخی شهروندان به رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک، این آمار روند صعودی را بهدنبال خواهد داشت. سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام شناسایی ۳۷۱۲ مورد جدید کروناویروس در کشور گفت: از ظهرروز دوشنبه تا ظهر دیروز اول مهر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۷۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۱۷ نفر از آنها بستری شدند. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر رسید، افزود: متأسفانه در این مدت، ۱۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر رسید.
سال تحصیلی جدید و سخنی با مردم
محسن حاجی میرزایی
وزیر آموزش و پرورش
قریب ۹ ماه است که با حضور ناخوانده و البته گزنده ویروس کووید۱۹ یا همان کرونا، جهان و جهانیان به رنج افتادهاند و به تبع آن، هممیهنان عزیز نیز در آزار و اذیت حاصل از شیوع این بیماری مهلک، روزگار میگذرانند. هر از گاهی که بشر با پدیده شومی مانند بیماریهای فراگیر و مهلکی همچون کرونا مواجه میشود، تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعیاش به دلیل معایب، مضایق و مضارّ حاصل از آن، با چالشهای عدیده دست به گریبان میشود و امروز ما در اوج این چالش هستیم. همان چالشی که تنها چاره آن توکل و توسل، سعی و صبر، درک و درایت و همدلی و همسویی ملّی است.
وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت رسمی فرزندان ایران اسلامی، در راستای رسالت ذاتی خویش، یعنی ارائه خدمات آموزش و پرورشی به دانشآموزان، از همان روزهای نخستین شیوع این ویروس آسیبزا، با درک کامل شریط آن روز و نیز کنشگرانه در پی تحلیلی آینده پژوهانه درپیشبینی شرایط فردای پیشرو، به طراحی، تدوین و اجرای سه شیوه آموزش حضوری، ترکیبی و غیرحضوری اقدام کرد.
در این مسیر، برای تحقق هدف عالی خود، یعنی «عدالت آموزشی» و گسترش کمی و کیفی آن، برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران، نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) انحصاری «شبکه آموزشی دانشآموز» با نام اختصاری «شاد» را آماده بهرهبرداری کرد و نیز در فصل نوینی از همکاری هدفمند و بهنگام با رسانه ملی، برنامه جامع آموزشی «مدرسه تلویزیونی ایران» را تهیه، تولید و در اختیار جامعه ذینفعان، یعنی دانشآموزان عزیز قرار داد.
با نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، دستگاه عظیم تعلیم و تربیت با اتکال به خداوند متعال و با ابتنا بر تجربه ماههای آخر سال تحصیلی گذشته از سویی و با امتثال مصوبات لازم الاجرای ستاد ملی مبارزه با کرونا، مصمم به بازگشایی مدارس، با رعایت مدققانه پروتکلهای جامع و پیشگیرانه شد. تصمیمی که منبعث از نظرات صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت از سویی و بهرهمندی از یافتههای علوم روانشناسی، جامعهشناسی و ارتباطات از سوی دیگر میباشد.
اکنون آموزش و پرورش بر آن است تا در سال تحصیلی جدید، سیاستها و برنامههای زیر را که محصول خرد جمعی، تضارب اندیشه و معاضدت فکری میباشد مجدانه اجرا کند.
۱- در طول سال تحصیلی، در مدارس کشور به روی تمامی دانشآموزان عزیز گشوده است تا آنان بتوانند از آموزش حضوری و اثرات زنده و ثمرات ارزنده آن که از جمله میتوان به کارکردهای مثبت مدرسه در ایجاد امنیت روانی و شکلگیری هنجارهای اجتماعی اشاره کرد، بهرههای کافی و وافی ببرند.
۲- باز بودن مدارس و ارائه آموزش حضوری که به یقین برترین نوع آموزش است، قائم به رعایت تام و تمام دستورالعملهای بهداشتی و پروتکلهای پیشگیرانه میباشد که پیشتر الزامات و ملزومات آن فراهم شده است و بیگمان برای تحقق بهینه این مهم، به موازات آموزشهای لازم، نظارتهای مستقیم و مستمر از سوی انجمن اولیا و مربیان مدارس و اجرای آن توسط کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت خواهد گرفت.
۳- در روند تهیه و تدوین دستورالعملهای بهداشتی و پروتکلهای پیشگیرانه، توجه جامعی به دو مقوله بسیار مهم حفظ بهداشت و سلامت جسمی و نیز ایجاد و تعمیق امنیت روانی دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی شده است. در مسیر تکاملی این جامع اندیشی، تمامی مدارس کشور مکلف به اجرای دقیق و مسئولانه دستورالعملها و پروتکلهای مورد اشاره هستند.
۴- خانوادههای معزز در انتخاب شیوه آموزش فرزندان خویش که شامل حضوری، ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) و غیرحضوری (تلویزیون و شبکه شاد) میباشد، مخیر بوده و حضور دانشآموزان در مدرسه نیز کاملاً اختیاری و به دور از هرگونه اجبار و اکراه است.
۵- برای اطمینان خاطر و ایجاد آرامش به دانشآموزان و رفع هرگونه استرس احتمالی در آنان و خانوادههای گرامیشان، آموزشهای لازم را از طریق شبکه شاد و صدا و سیما با پوشش ۹۷ درصدی در اختیار تمامی فرزندان عزیزمان در اقصی نقاط کشور قرار دادهایم.
۶- با هدف ارتقای کمیت و اعتلای کیفیت فرآیند آموزش در شبکه شاد، پس از رصدهای لازم و دریافت نقطه نظرات اصلاحی و اکمالی کاربران آن، نسخه جدید، به روزشده و ارتقا یافته این نرمافزار کاربردی، هم اینک در اختیار همگان قرار دارد.
۷- در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران نیز پس از نظرسنجی و نیازسنجیهای تخصصی، بازنگریهای تکامل بخشی صورت گرفته که به مراتب بر غنای این برنامه آموزشی فراگیر افزوده است.
در پایان از خلاقیتها و نوآوریها و سعه صدر معلمان فرهیخته در فرآیند تداوم آموزش، تلاش دانشآموزان عزیز که یادگیری را تعطیل نکردند و با جدیت آن را پیگیری کردند و همچنین همراهی و همدلی والدین گرامی در به ثمر نشستن سیاستها و تصمیمات اتخاذ شده در هر سه رویکردآموزش حضوری، غیرحضوری و تلویزیونی سپاسگزاری میکنم و امیدوارم سال تحصیلی جدید با حمایت معلمان عزیز، همراهی خانوادههای گرامی و مشارکت هر سه مؤلفه اصلی نظام تعلیم وتربیت به سرمنزل مقصود برسد.
وزیر آموزش و پرورش
قریب ۹ ماه است که با حضور ناخوانده و البته گزنده ویروس کووید۱۹ یا همان کرونا، جهان و جهانیان به رنج افتادهاند و به تبع آن، هممیهنان عزیز نیز در آزار و اذیت حاصل از شیوع این بیماری مهلک، روزگار میگذرانند. هر از گاهی که بشر با پدیده شومی مانند بیماریهای فراگیر و مهلکی همچون کرونا مواجه میشود، تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعیاش به دلیل معایب، مضایق و مضارّ حاصل از آن، با چالشهای عدیده دست به گریبان میشود و امروز ما در اوج این چالش هستیم. همان چالشی که تنها چاره آن توکل و توسل، سعی و صبر، درک و درایت و همدلی و همسویی ملّی است.
وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت رسمی فرزندان ایران اسلامی، در راستای رسالت ذاتی خویش، یعنی ارائه خدمات آموزش و پرورشی به دانشآموزان، از همان روزهای نخستین شیوع این ویروس آسیبزا، با درک کامل شریط آن روز و نیز کنشگرانه در پی تحلیلی آینده پژوهانه درپیشبینی شرایط فردای پیشرو، به طراحی، تدوین و اجرای سه شیوه آموزش حضوری، ترکیبی و غیرحضوری اقدام کرد.
در این مسیر، برای تحقق هدف عالی خود، یعنی «عدالت آموزشی» و گسترش کمی و کیفی آن، برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران، نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) انحصاری «شبکه آموزشی دانشآموز» با نام اختصاری «شاد» را آماده بهرهبرداری کرد و نیز در فصل نوینی از همکاری هدفمند و بهنگام با رسانه ملی، برنامه جامع آموزشی «مدرسه تلویزیونی ایران» را تهیه، تولید و در اختیار جامعه ذینفعان، یعنی دانشآموزان عزیز قرار داد.
با نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، دستگاه عظیم تعلیم و تربیت با اتکال به خداوند متعال و با ابتنا بر تجربه ماههای آخر سال تحصیلی گذشته از سویی و با امتثال مصوبات لازم الاجرای ستاد ملی مبارزه با کرونا، مصمم به بازگشایی مدارس، با رعایت مدققانه پروتکلهای جامع و پیشگیرانه شد. تصمیمی که منبعث از نظرات صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت از سویی و بهرهمندی از یافتههای علوم روانشناسی، جامعهشناسی و ارتباطات از سوی دیگر میباشد.
اکنون آموزش و پرورش بر آن است تا در سال تحصیلی جدید، سیاستها و برنامههای زیر را که محصول خرد جمعی، تضارب اندیشه و معاضدت فکری میباشد مجدانه اجرا کند.
۱- در طول سال تحصیلی، در مدارس کشور به روی تمامی دانشآموزان عزیز گشوده است تا آنان بتوانند از آموزش حضوری و اثرات زنده و ثمرات ارزنده آن که از جمله میتوان به کارکردهای مثبت مدرسه در ایجاد امنیت روانی و شکلگیری هنجارهای اجتماعی اشاره کرد، بهرههای کافی و وافی ببرند.
۲- باز بودن مدارس و ارائه آموزش حضوری که به یقین برترین نوع آموزش است، قائم به رعایت تام و تمام دستورالعملهای بهداشتی و پروتکلهای پیشگیرانه میباشد که پیشتر الزامات و ملزومات آن فراهم شده است و بیگمان برای تحقق بهینه این مهم، به موازات آموزشهای لازم، نظارتهای مستقیم و مستمر از سوی انجمن اولیا و مربیان مدارس و اجرای آن توسط کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت خواهد گرفت.
۳- در روند تهیه و تدوین دستورالعملهای بهداشتی و پروتکلهای پیشگیرانه، توجه جامعی به دو مقوله بسیار مهم حفظ بهداشت و سلامت جسمی و نیز ایجاد و تعمیق امنیت روانی دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی شده است. در مسیر تکاملی این جامع اندیشی، تمامی مدارس کشور مکلف به اجرای دقیق و مسئولانه دستورالعملها و پروتکلهای مورد اشاره هستند.
۴- خانوادههای معزز در انتخاب شیوه آموزش فرزندان خویش که شامل حضوری، ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) و غیرحضوری (تلویزیون و شبکه شاد) میباشد، مخیر بوده و حضور دانشآموزان در مدرسه نیز کاملاً اختیاری و به دور از هرگونه اجبار و اکراه است.
۵- برای اطمینان خاطر و ایجاد آرامش به دانشآموزان و رفع هرگونه استرس احتمالی در آنان و خانوادههای گرامیشان، آموزشهای لازم را از طریق شبکه شاد و صدا و سیما با پوشش ۹۷ درصدی در اختیار تمامی فرزندان عزیزمان در اقصی نقاط کشور قرار دادهایم.
۶- با هدف ارتقای کمیت و اعتلای کیفیت فرآیند آموزش در شبکه شاد، پس از رصدهای لازم و دریافت نقطه نظرات اصلاحی و اکمالی کاربران آن، نسخه جدید، به روزشده و ارتقا یافته این نرمافزار کاربردی، هم اینک در اختیار همگان قرار دارد.
۷- در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران نیز پس از نظرسنجی و نیازسنجیهای تخصصی، بازنگریهای تکامل بخشی صورت گرفته که به مراتب بر غنای این برنامه آموزشی فراگیر افزوده است.
در پایان از خلاقیتها و نوآوریها و سعه صدر معلمان فرهیخته در فرآیند تداوم آموزش، تلاش دانشآموزان عزیز که یادگیری را تعطیل نکردند و با جدیت آن را پیگیری کردند و همچنین همراهی و همدلی والدین گرامی در به ثمر نشستن سیاستها و تصمیمات اتخاذ شده در هر سه رویکردآموزش حضوری، غیرحضوری و تلویزیونی سپاسگزاری میکنم و امیدوارم سال تحصیلی جدید با حمایت معلمان عزیز، همراهی خانوادههای گرامی و مشارکت هر سه مؤلفه اصلی نظام تعلیم وتربیت به سرمنزل مقصود برسد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
مدرسه آنلاین بسازیم
-
دوچرخه سواری سفرای مقیم تهران به همراه شهردار
-
موضوع قدیمی است
-
وزیر بهداشت: با خودم عهد بستهام که کمتر گله کنم و بیشتر کار و صبوری کنم
-
آمار مبتلایان به کرونا رکورد زد
-
سال تحصیلی جدید و سخنی با مردم
اخبارایران آنلاین