ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کارشناسان در گفتوگو با «ایران» تأثیرات مذاکرات وین بر بازار سرمایه را واکاوی کردند
سناریوهای برجامی بازار سرمایه
سپیده پیری
خبرنگار
بازار سهامی که از تابستان 99 در حالت نزولی قرار گرفته بود به اخبار و حواشی مذاکرات وین نیز واکنش خاصی نشان نداد و آنچه از آغاز دور جدید مذاکرات تا کنون بر بازار سرمایه گذشته همان رویه سابق است. روند منفی شاخص و افزایش صفهای فروش در حالی که کارشناسان سناریوهای مختلفی از تأثیرات نشست برجام بر بازار سرمایه را برمیشمردند. شاید انتظار و پیشبینی بورس ایران از مذاکرات برجامی این بود که درصورت توافق در بلندمدت قیمت دلار کاهش پیدا کند اما کارشناسان عقیده دارند با توجه به تورم انتظاری و حجم نقدینگی، ریزش قیمت دلار پایینتر از ۲۰ هزار تومان احتمال کمی وجود دارد. با این حال پرسشهایی پیرامون این موضوع مطرح میشود: بازگشت امریکا به برجام و برداشته شدن تحریمها چه تأثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟ آیا بازگشت شرایط بهحالت قبل از خروج امریکا از برجام، رشد بازار را تضمین میکند؟ دلیل بیواکنشی بازار به مذاکرات وین چیست؟ پاسخ به این پرسشها و مواردی از این دست را که به روند بازار سرمایه در طول مذاکرات برجامی مرتبط است در گفتوگوی «ایران» با کارشناسان بررسی کردیم که در ادامه میخوانید.
یادداشت
بازار، روند مذاکرات را پیش خور کرده
علی اسلامی بیدگلی
دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری ایران
شاید امیدواری با احتمال بالا از نتایج مذاکرات وجود نداشته باشد اما مردم در انتظار سیگنالهای مثبت تری از وین هستند. اصولاً بخشی از آثار این گونه اتفاقات پیش از رخداد در بازارها هضم میشود در رابطه با این مذاکرات هم چنین اتفاقی افتاده است، زمانی که خود خبر رخ میدهد ممکن است بازتاب ناگهانی مجددی وجود نداشته باشد چراکه بخشی از اخبار پیش از این توسط بازار هضم شده است. اساساً اقتصاد اینگونه نیست که بتوان خیلی سریع آثار اتفاقات را بر متغیرها سنجید؛ معمولاً نتایج آسان زودتر در بازار خود را نشان میدهند. بهعنوان مثال کاهش نرخ ارز بهعنوان نتیجه آسان مذاکرات از همان تابستان اثر خود را بر بازار نشان داد.
با این حال اگر مذاکرات با روند مثبت پیش برود و برای ایران همراه با دستاورد باشد باید در انتظار دو اتفاق باشیم؛ رخداد کوتاه مدت، آن است که به احتمال زیاد قیمت ارز تحت تأثیر قرار میگیرد که البته بخشی از این موضوع پیش از این در بازار اثر خود را نشان داده است.بخش دوم مربوط به گشایش در امور برخی شرکت هاست. ممکن است منجر به افزایش درآمدها در سال 1400 و بهبود چشمانداز انتظاری برخی صنایع شود؛ البته همزمان نباید فراموش کرد که بخش بزرگی ازآسیبهایی که بازار سرمایه متحمل شده ناشی از حوزه سیاستگذاری داخلی است، یعنی تصمیماتی که برای بهبود وضعیت صنایع موجود در بورس در داخل وضع نمیشود. ما همچنان با مسأله قیمت گذاری، حقوق مالکیت در بخشهایی از صنایع مواجه هستیم، یا مثلاً شبکه بانکی با گرفتاریهایی مانند تبدیل نرخ ارز مواجه است. با حل اینهاست که سیگنالهای مثبت به بازار داده میشود، بویژه الان که بازار سرمایه جمعیت کثیری سرمایهگذار دارد و معیشت طیف گستردهای از افراد طبقه متوسط به این بازار گره خورده است.
بر بحث مذاکرات وین مسأله بازار سرمایه در اولویت نخست قرار ندارد بلکه در صورت توافق گشایشهای اقتصادی در کشور حاصل میشود که با رشد اقتصادی آثار آن بر بازار سرمایه هم نمایان میشود.
مفروضات وین و اثر آن بر بورس ایران
فردین آقابزرگی
کارشناس ارشد بازار سرمایه
اقتصاد در هر کشور به رخدادهای سیاسی مرتبط است و نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که این تأثیر خنثی باشد. اگرچه شدت و ضعف تأثیرپذیری اقتصاد از مسائل سیاسی میتواند در یک کشور نسبت به کشور دیگر کمتر یا بیشتر باشد.
اقتصاد ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بخصوص بازار سرمایه که به مرور زمان و با توسعه ضریب نفوذ سهامداری بسیاری از فعالان بازار مرتباً رخدادهای سیاسی اثرگذار مانند زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تصمیمات و نتایج مذاکرات برجام را پیگیری میکند و بهدلیل سرعت واکنشها در بورس و قابلیت نقد شوندگی فزاینده در بورس، معمولاً نتایج و پیامدهای اینگونه مسائل در بورس بیشتر قابل مشاهده است.موضوع برجام و تأثیرات آن بر بورس در حالتها و مفروضات زیر قابل بررسی و تحلیل است:
اول – حصول توافق بین طرفین مذاکرات برجام و پیشرفت محسوس در حل و فصل منازعات و در نتیجه گشایشهای اقتصادی در مراودات بینالملل احتمال کاهش نرخ ارز متأثر از بهبود روابط خارجی و گشایش اقتصادی بهدلیل تلطیف روابط سیاسی با کشورهای غربی و تراز تجاری ارزی مثبت.
ورود بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در خارج از کشور و افزایش عرضه ارز در بازار بهمنظور کنترل بیشتر تورم و جلوگیری از افزایش قیمت کالا و خدمات در جهت حمایت از مصرف کنندگان و اقشار ضعیف جامعه و در نتیجه کاهش قیمت ارز ممکن است در عملکرد سود و زیان برخی شرکتها و صنایع ارزآور و کامادیتی محور تأثیر منفی داشته باشد (که البته در میان مدت بواسطه رفع موانع تأمین مواد اولیه و قطعات ماشینآلات تولیدی این اثر منفی تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.) کاهش نرخ ارز در این سناریو تغییری در ارزیابی آن دسته از سهامی که قبلاً مبتنی بر ارزش جایگزینی یا ارز روز دارایی براساس دلار محاسبه میشود تأثیر منفی خواهد گذاشت و در نتیجه بخشی از صنایع و شرکتهای بورسی با تعدیل منفی قیمت سهام مواجه خواهند شد.
دوم – عدم حصول توافق یا تأخیر در تصمیمات برجام و احتمال افزایش نرخ ارز متأثر از تداوم جریان روابط سیاسی با کشورهای غربی و تراز تجاری ارزی منفی.
در این سناریو کماکان بهدلیل محرومیت از مراودات بینالمللی و منابع ارزی کشور، در عرضه ارز محدودیت وجود خواهد داشت و کماکان انتظارات تورمی، تقاضای ارز را افزایش خواهد داد و در نتیجه در مناسب ترین شکل ممکن نرخ ارزها در سطح فعلی پایدار خواهد بود (هرچند در میان مدت یکساله حداقل به میزان نرخ تورم مورد انتظار برای سال 1400 به میزان 40 تا 50 درصد نرخ ارز هم تقریباً به همین میزان رشد میکند.) در این سناریو تأثیر آن بر بازار سرمایه کماکان اجرای طرحهای توسعه و تأمین قطعات یدکی ماشینآلات با مشکل پیشین مواجه خواهد بود و در نتیجه فرایند تولید در کشور با اصطکاک بیشتری به جریان ادامه خواهد داد و آثار آن بر مقادیر تولید و فروش شرکتها و صنایع مشاهده خواهد شد.
بههر روی احتمالات بالا در کنار سایر رخدادهایی از جمله قرارداد چین میتواند بازار سرمایه را تحت تأثیر مثبت و منفی قراردهند لیکن بهدلیل در دسترس نبودن اطلاعات کافی و قابل تحلیل، میزان این اثرات در پیشبینیها بسیار مؤثر است.
با این وجود درحال حاضر بازار سرمایه و بورس در کشور ما تحت تأثیر عوامل زیر است:
1-رشد قابل توجه در سال 99
2- افزایش عرضه اوراق بدهی در بورس
3- ادامه ساختار معاملاتی محدود کننده (دامنه نوسان نامتقارن)
4- تداوم انتشار اطلاعات متناقض در حوزه اقتصاد کشور
5- تکیه بیش از اندازه وقایع اقتصادی و بورس به مذاکرات برجامی
6-نداشتن نقشه دوم برای مقابله با به نتیجه نرسیدن تفاهمات برجامی
7- سایه سنگین بازار پول بر بازار سرمایه و عدم توجه به خواستههای فعالان بازار سرمایه
8- تأثیر پاندمی کرونا بر کسب و کار و مشاغل
9- بررسی سوابق رفتاری شاخص های بورس پس از طی یک دوره رونق
سخن پایانی آنکه انتظار تداوم رشد سطح عمومی قیمت ها و شاخص در بورس آن هم لزوماً به میزان بازدهی سال 99 متصور نیست.
خبرنگار
بازار سهامی که از تابستان 99 در حالت نزولی قرار گرفته بود به اخبار و حواشی مذاکرات وین نیز واکنش خاصی نشان نداد و آنچه از آغاز دور جدید مذاکرات تا کنون بر بازار سرمایه گذشته همان رویه سابق است. روند منفی شاخص و افزایش صفهای فروش در حالی که کارشناسان سناریوهای مختلفی از تأثیرات نشست برجام بر بازار سرمایه را برمیشمردند. شاید انتظار و پیشبینی بورس ایران از مذاکرات برجامی این بود که درصورت توافق در بلندمدت قیمت دلار کاهش پیدا کند اما کارشناسان عقیده دارند با توجه به تورم انتظاری و حجم نقدینگی، ریزش قیمت دلار پایینتر از ۲۰ هزار تومان احتمال کمی وجود دارد. با این حال پرسشهایی پیرامون این موضوع مطرح میشود: بازگشت امریکا به برجام و برداشته شدن تحریمها چه تأثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟ آیا بازگشت شرایط بهحالت قبل از خروج امریکا از برجام، رشد بازار را تضمین میکند؟ دلیل بیواکنشی بازار به مذاکرات وین چیست؟ پاسخ به این پرسشها و مواردی از این دست را که به روند بازار سرمایه در طول مذاکرات برجامی مرتبط است در گفتوگوی «ایران» با کارشناسان بررسی کردیم که در ادامه میخوانید.
یادداشت
بازار، روند مذاکرات را پیش خور کرده
علی اسلامی بیدگلی
دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری ایران
شاید امیدواری با احتمال بالا از نتایج مذاکرات وجود نداشته باشد اما مردم در انتظار سیگنالهای مثبت تری از وین هستند. اصولاً بخشی از آثار این گونه اتفاقات پیش از رخداد در بازارها هضم میشود در رابطه با این مذاکرات هم چنین اتفاقی افتاده است، زمانی که خود خبر رخ میدهد ممکن است بازتاب ناگهانی مجددی وجود نداشته باشد چراکه بخشی از اخبار پیش از این توسط بازار هضم شده است. اساساً اقتصاد اینگونه نیست که بتوان خیلی سریع آثار اتفاقات را بر متغیرها سنجید؛ معمولاً نتایج آسان زودتر در بازار خود را نشان میدهند. بهعنوان مثال کاهش نرخ ارز بهعنوان نتیجه آسان مذاکرات از همان تابستان اثر خود را بر بازار نشان داد.
با این حال اگر مذاکرات با روند مثبت پیش برود و برای ایران همراه با دستاورد باشد باید در انتظار دو اتفاق باشیم؛ رخداد کوتاه مدت، آن است که به احتمال زیاد قیمت ارز تحت تأثیر قرار میگیرد که البته بخشی از این موضوع پیش از این در بازار اثر خود را نشان داده است.بخش دوم مربوط به گشایش در امور برخی شرکت هاست. ممکن است منجر به افزایش درآمدها در سال 1400 و بهبود چشمانداز انتظاری برخی صنایع شود؛ البته همزمان نباید فراموش کرد که بخش بزرگی ازآسیبهایی که بازار سرمایه متحمل شده ناشی از حوزه سیاستگذاری داخلی است، یعنی تصمیماتی که برای بهبود وضعیت صنایع موجود در بورس در داخل وضع نمیشود. ما همچنان با مسأله قیمت گذاری، حقوق مالکیت در بخشهایی از صنایع مواجه هستیم، یا مثلاً شبکه بانکی با گرفتاریهایی مانند تبدیل نرخ ارز مواجه است. با حل اینهاست که سیگنالهای مثبت به بازار داده میشود، بویژه الان که بازار سرمایه جمعیت کثیری سرمایهگذار دارد و معیشت طیف گستردهای از افراد طبقه متوسط به این بازار گره خورده است.
بر بحث مذاکرات وین مسأله بازار سرمایه در اولویت نخست قرار ندارد بلکه در صورت توافق گشایشهای اقتصادی در کشور حاصل میشود که با رشد اقتصادی آثار آن بر بازار سرمایه هم نمایان میشود.
مفروضات وین و اثر آن بر بورس ایران
فردین آقابزرگی
کارشناس ارشد بازار سرمایه
اقتصاد در هر کشور به رخدادهای سیاسی مرتبط است و نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که این تأثیر خنثی باشد. اگرچه شدت و ضعف تأثیرپذیری اقتصاد از مسائل سیاسی میتواند در یک کشور نسبت به کشور دیگر کمتر یا بیشتر باشد.
اقتصاد ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بخصوص بازار سرمایه که به مرور زمان و با توسعه ضریب نفوذ سهامداری بسیاری از فعالان بازار مرتباً رخدادهای سیاسی اثرگذار مانند زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تصمیمات و نتایج مذاکرات برجام را پیگیری میکند و بهدلیل سرعت واکنشها در بورس و قابلیت نقد شوندگی فزاینده در بورس، معمولاً نتایج و پیامدهای اینگونه مسائل در بورس بیشتر قابل مشاهده است.موضوع برجام و تأثیرات آن بر بورس در حالتها و مفروضات زیر قابل بررسی و تحلیل است:
اول – حصول توافق بین طرفین مذاکرات برجام و پیشرفت محسوس در حل و فصل منازعات و در نتیجه گشایشهای اقتصادی در مراودات بینالملل احتمال کاهش نرخ ارز متأثر از بهبود روابط خارجی و گشایش اقتصادی بهدلیل تلطیف روابط سیاسی با کشورهای غربی و تراز تجاری ارزی مثبت.
ورود بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در خارج از کشور و افزایش عرضه ارز در بازار بهمنظور کنترل بیشتر تورم و جلوگیری از افزایش قیمت کالا و خدمات در جهت حمایت از مصرف کنندگان و اقشار ضعیف جامعه و در نتیجه کاهش قیمت ارز ممکن است در عملکرد سود و زیان برخی شرکتها و صنایع ارزآور و کامادیتی محور تأثیر منفی داشته باشد (که البته در میان مدت بواسطه رفع موانع تأمین مواد اولیه و قطعات ماشینآلات تولیدی این اثر منفی تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.) کاهش نرخ ارز در این سناریو تغییری در ارزیابی آن دسته از سهامی که قبلاً مبتنی بر ارزش جایگزینی یا ارز روز دارایی براساس دلار محاسبه میشود تأثیر منفی خواهد گذاشت و در نتیجه بخشی از صنایع و شرکتهای بورسی با تعدیل منفی قیمت سهام مواجه خواهند شد.
دوم – عدم حصول توافق یا تأخیر در تصمیمات برجام و احتمال افزایش نرخ ارز متأثر از تداوم جریان روابط سیاسی با کشورهای غربی و تراز تجاری ارزی منفی.
در این سناریو کماکان بهدلیل محرومیت از مراودات بینالمللی و منابع ارزی کشور، در عرضه ارز محدودیت وجود خواهد داشت و کماکان انتظارات تورمی، تقاضای ارز را افزایش خواهد داد و در نتیجه در مناسب ترین شکل ممکن نرخ ارزها در سطح فعلی پایدار خواهد بود (هرچند در میان مدت یکساله حداقل به میزان نرخ تورم مورد انتظار برای سال 1400 به میزان 40 تا 50 درصد نرخ ارز هم تقریباً به همین میزان رشد میکند.) در این سناریو تأثیر آن بر بازار سرمایه کماکان اجرای طرحهای توسعه و تأمین قطعات یدکی ماشینآلات با مشکل پیشین مواجه خواهد بود و در نتیجه فرایند تولید در کشور با اصطکاک بیشتری به جریان ادامه خواهد داد و آثار آن بر مقادیر تولید و فروش شرکتها و صنایع مشاهده خواهد شد.
بههر روی احتمالات بالا در کنار سایر رخدادهایی از جمله قرارداد چین میتواند بازار سرمایه را تحت تأثیر مثبت و منفی قراردهند لیکن بهدلیل در دسترس نبودن اطلاعات کافی و قابل تحلیل، میزان این اثرات در پیشبینیها بسیار مؤثر است.
با این وجود درحال حاضر بازار سرمایه و بورس در کشور ما تحت تأثیر عوامل زیر است:
1-رشد قابل توجه در سال 99
2- افزایش عرضه اوراق بدهی در بورس
3- ادامه ساختار معاملاتی محدود کننده (دامنه نوسان نامتقارن)
4- تداوم انتشار اطلاعات متناقض در حوزه اقتصاد کشور
5- تکیه بیش از اندازه وقایع اقتصادی و بورس به مذاکرات برجامی
6-نداشتن نقشه دوم برای مقابله با به نتیجه نرسیدن تفاهمات برجامی
7- سایه سنگین بازار پول بر بازار سرمایه و عدم توجه به خواستههای فعالان بازار سرمایه
8- تأثیر پاندمی کرونا بر کسب و کار و مشاغل
9- بررسی سوابق رفتاری شاخص های بورس پس از طی یک دوره رونق
سخن پایانی آنکه انتظار تداوم رشد سطح عمومی قیمت ها و شاخص در بورس آن هم لزوماً به میزان بازدهی سال 99 متصور نیست.
انتقاد شدید معاون اول رئیس جمهوری از عدم پاسخگویی ها
عدم پاسخگویی افراد و دستگاه ها برای کشور فاجعه بار است
گروه اقتصادی/ روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری در آیین رونمایی از شبکه ملی بهرهوری ایران به چند نکته کلیدی و مهم اشاره کرد؛ اسحاق جهانگیری با بیان اینکه یکی از اصلیترین مسائل کشور این است که دستگاهی حاضر به پاسخگو بودن در یک مرجع دیگر نیست، تأکید کرد: گاهی هزینههای حیثیتی، اقتصادی و امنیتی عدم پاسخگویی افراد و دستگاهها برای کشور فاجعه بار است؛ از اینرو باید بررسی شود دستگاهی که مسئول بوده جلوی اقدامات دشمن را بگیرد و در این زمینه توفیقی بهدست نیاورده است بازخواست شود و مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی میشود.
معاون اول رئیسجمهوری با تأکید بر اینکه ارتقای بهرهوری از بزرگترین، ملیترین و اثرگذارترین موضوعات کشور است، تصریح کرد: باید در شرایط فعلی ارتقای بهرهوری در کشور بهعنوان یک امر واجب و مهم تلقی شود.به گزارش پایگاه خبری معاون اول رئیس جمهوری، او با بیان اینکه در کشورهایی با اقتصاد متکی به منابع طبیعی موضوع بهرهوری جایگاه مهمی نداشته است، ادامه داد: دولتهایی با چنین اقتصادی بدون هیچگونه زحمت میلیاردها دلار از درآمد نفت بهدست میآورند و در کشور خود هزینه میکنند و به اینکه این منابع نفتی در چه بخشی از کشور صرف شود تا بازدهی بیشتری داشته باشد و در حل مشکلات مردم تأثیرگذار باشد، توجهی نمیشود.
کشورهای منطقه برای بهرهوری اقدامات بسیار مهمی انجام داده اند
معاون اول رئیسجمهوری با تأکید بر اینکه پایین بودن میزان بهرهوری از عوامل تولید از مهمترین مشکلات کشور است و کشورهای منطقه و جهان در زمینه بهرهوری اقدامات بسیار مهمی انجام دادهاند، به اهمیت موضوع بهرهوری در کشور پس از ارائه گزارشی که رشد اقتصادی برخی کشورهای شرق آسیا تا 70 درصد از بهرهوری عوامل تولید بهدست آمده بود، اشاره کرد و افزود: این رقم بسیار بزرگی بود که بدون سرمایهگذاری و منابع جدید، چنین رشد اقتصادی ایجاد شود و از منابع موجود در یک کشور چنین رشدی بهوجود آید.
او با تأکید بر اینکه از برنامه سوم توسعه کشور رشد اقتصادی 8 درصدی و 33 درصدی از بهرهوری عوامل تولید بهعنوان یک هدفگذاری در کشور مد نظر قرار گرفت، تأکید کرد: باید با آسیب شناسی بهدنبال این موضوع باشیم که چرا تاکنون به این رشد اقتصادی 8 درصدی و 33 درصدی از بهرهوری عوامل تولید نرسیدهایم که در این صورت باید هدفگذاریها تغییر یابد یا الزامات انجام نشده برای رسیدن به این هدف بررسی مجدد شود.
نمیخواهیم برای رسیدن به هدف به الزامات آن تن دهیم
معاون اول رئیسجمهوری با بیان اینکه در برنامههای بعدی توسعه اقتصادی کشور نیز این اهداف و الزامات محقق نشد، ادامه داد: در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص عدم تحقق این رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور صحبت مفصلی کردم و مطرح شد که مردم حق دارند بدانند چرا پس از گذشت چندین برنامه توسعهای این رشد 8 درصدی محقق نشده است که یا نمیتوانیم به این رشد در کشور دست یابیم یا عوامل و الزاماتی نیاز دارد که نمیخواهیم برای رسیدن به این هدف به آنها تن دهیم.
وی با تأکید بر اینکه موضوع بهرهوری در سند چشمانداز سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامههای توسعهای کشور بهعنوان هدفی مهم و در عین حال «کمی» آمده است، تصریح کرد: باید در صورت عدم انجام مسئولیتها و تحقق اهداف، فرد مسئول و مربوطه بازخواست شود که تا الان یک نفر هم در کشور بازخواست نشده است.
بهرهوری مختص دولت نیست
وی با اشاره به تحریمهای ظالمانه امریکا علیه کشورمان، خاطرنشان کرد: اگر به رشد اقتصادی 8 درصدی و بهرهوری 33 درصدی عوامل تولید میرسیدیم حتماً در دوران تحریمهای امریکا علیه کشور که درآمد نفتی کم شد به رشد اقتصادی خوبی دست مییافتیم و کاهش درآمد نفت با ارتقای بهرهوری جبران میشد.جهانگیری تأکید کرد: موضوع بهرهوری تنها مختص دولت نبوده بلکه آحاد ملت ایران را در بر میگیرد.
بخش خصوصی که یک مقاله نخوانده است
معاون اول رئیسجمهوری در ادامه با اشاره به اینکه افرادی که در بنگاههای کشور و بخش خصوصی فعال هستند در طول بیست سال فعالیت خود یک مقاله مطالعه نکرده و از دورهها و کلاسهای آموزشی بهرهای نداشتهاند تا بر دانش آنها افزوده شود، افزود: حتی شاهد هستیم در صنعت نساجی دستگاههایی در خط تولید هستند که عمر آنها به دهه 50 میلادی باز میگردد.
او با تأکید بر اینکه شبکه ملی بهرهوری ایران بهعنوان یک اقدام ارزشمند میتواند همه ذینفعان را برای حل مشکلات و تبادل اطلاعات گردهم آورد، تصریح کرد: در یک کلینیک بهرهوری، بنگاههای اقتصادی و بخش اداری میتوانند با طرح مشکلات خود و کسب راهنماییها به ارتقای بهرهوری خود کمک کنند.
کلینیکهای بهرهوری مشورت بدهند
جهانگیری ادامه داد: کلینیکهای بهرهوری میتوانند به صاحبان بنگاههای اقتصادی و دستگاههای اداری مشورت دهند تا در صورت نیاز این بخشها به شرکتهای مشاورهای مراجعه و با بستن قراردادهایی طی یک فرایند بلند مدت به ارتقای بهرهوری در سازمان مربوطه و حل مشکلات اقدام کنند.
او با بیان اینکه در جلسه هیأت دولت نیز اعلام کردم که باید بررسی شود آیا با واگذار شدن بنگاهها به بخش خصوصی بازدهی عوامل تولید بالاتر رفته است یا خیر، تأکید کرد: معمولاً تغییر زیادی در بازدهی عوامل تولید این بنگاههای واگذار شده بهوجود نیامده است در صورتی که انتظار میرفت پس از واگذاری تغییراتی انجام شود چرا که معمولاً بهرهوری در بخش دولتی بهدلیل دسترسی به منابع پولی پایین است اما بخش خصوصی میتواند با اتکا به منابع مالی، بازدهی و بهرهوری عوامل تولید را افزایش دهد.
۳۰ درصد از رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهرهوری
معاون اول رئیس جمهوری از سازمان ملی بهرهوری ایران خواست تا با اتخاذ اقدامات لازم روی الزامات و ملزومات افزایش و ارتقای بهرهوری در کشور فعالیت کند و تا زمانی که گفته میشود باید ۳۰ درصد از رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهرهوری در کشور حاصل شود، چه الزامات و مسائل فرهنگی نیاز است.
جهانگیری ادامه داد: موضوع بهرهوری نه تنها یک موضوع اقتصادی بلکه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و همه جانبه است.
اوبا بیان اینکه باید بنگاههای اقتصادی یک برنامه افزایش و ارتقای بهرهوری 3 تا 5 ساله داشته باشد، ادامه داد: این برنامه باید در یک ارگان تأیید شود و در صورت عدم دسترسی به این هدفگذاری حتی آن بنگاه اقتصادی و بخش خصوصی که ثروت ملی در اختیار دارد، بازخواست شود.
جهانگیری خاطرنشان کرد: باید برنامههای ارتقای بهرهوری از سوی سازمان ملی بهرهوری ایران در چارچوب سیاستهایی تعیین و به بخشهای مختلف کشور داده شود تا بخشهایی که از این شاخصها بخوبی استفاده کرده اند و توانسته اند میزان بهرهوری خود را ارتقا دهند، قدردانی شود.
سازمان ملی بهرهوری جایگاه خود را
پیدا کند
معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به اینکه اگر تولید ناخالص کشور در حدود 200 میلیارد دلار باشد و هدفگذاری سالی 8 درصد رشد با اتکا به 30 درصد بهرهوری عوامل تولید به این رقم اضافه شود به عدد و بودجه بسیار بزرگی در کشور خواهیم رسید، تصریح کرد: باید سازمان ملی بهرهوری جایگاه خود را در بین تمام ارکان کشور پیدا کند تا همه دستگاهها و نظام اداری بتوانند از اظهار نظر این دستگاه استفاده کنند.
او تأکید کرد: باید دستگاههای مختلف در کشور در برابر اختیارات و منابع، مکلف و مسئول باشند و از موازی کاری و چند کاری که موجب سلب مسئولیت میشود، پرهیز کنند.
در بهرهوری به توفیقات خوبی دست نیافتهایم
جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تأکید براینکه هدفگذاری بهرهوری در توسعه اقتصادی کشور در دستور کار بوده اما نتوانسته ایم توفیقات خوبی در این زمینه به دست آوریم، نظام برنامهریزی منابع محور را از جمله دلایل این عدم توفیقات برشمرد و تأکید کرد: اسناد بخشی بهرهوری به منظور ارتقای بهرهوری در بخش خصوصی و نظام اداری کشور تعبیه شده است.
شبکه ملی بهرهوری در راستای شبکهسازی رویکردی
گفتنی است شبکه ملی بهرهوری ایران در راستای شبکهسازی رویکردی برای پیشبرد حرکت ملی بهرهوری و مشخص کردن نحوه ارتباطات و تعاملات ذینفعان بهرهوری با تلاشهای سازمان ملی بهرهوری ایران بهعنوان سیاستگذار و هماهنگکننده اجزای این شبکه سراسری کشور در کشور طراحی و اجرایی شده است.
مشارکت ذینفعان بهرهوری در تصمیمسازیها و برنامهریزیهای کلان بهرهوری، بهرهگیری از توان اجرایی اعضای شبکه ملی بهرهوری ایران در پیشبرد برنامههای ملی و منطقهای بهرهوری و مدیریت دانش بهرهوری در سطح کشور و ترویج و آموزش بهرهوری به منظور تربیت نیروی کار متخصص و متعهد از اهداف مهم این شبکه ملی است.
معاون اول رئیسجمهوری با تأکید بر اینکه ارتقای بهرهوری از بزرگترین، ملیترین و اثرگذارترین موضوعات کشور است، تصریح کرد: باید در شرایط فعلی ارتقای بهرهوری در کشور بهعنوان یک امر واجب و مهم تلقی شود.به گزارش پایگاه خبری معاون اول رئیس جمهوری، او با بیان اینکه در کشورهایی با اقتصاد متکی به منابع طبیعی موضوع بهرهوری جایگاه مهمی نداشته است، ادامه داد: دولتهایی با چنین اقتصادی بدون هیچگونه زحمت میلیاردها دلار از درآمد نفت بهدست میآورند و در کشور خود هزینه میکنند و به اینکه این منابع نفتی در چه بخشی از کشور صرف شود تا بازدهی بیشتری داشته باشد و در حل مشکلات مردم تأثیرگذار باشد، توجهی نمیشود.
کشورهای منطقه برای بهرهوری اقدامات بسیار مهمی انجام داده اند
معاون اول رئیسجمهوری با تأکید بر اینکه پایین بودن میزان بهرهوری از عوامل تولید از مهمترین مشکلات کشور است و کشورهای منطقه و جهان در زمینه بهرهوری اقدامات بسیار مهمی انجام دادهاند، به اهمیت موضوع بهرهوری در کشور پس از ارائه گزارشی که رشد اقتصادی برخی کشورهای شرق آسیا تا 70 درصد از بهرهوری عوامل تولید بهدست آمده بود، اشاره کرد و افزود: این رقم بسیار بزرگی بود که بدون سرمایهگذاری و منابع جدید، چنین رشد اقتصادی ایجاد شود و از منابع موجود در یک کشور چنین رشدی بهوجود آید.
او با تأکید بر اینکه از برنامه سوم توسعه کشور رشد اقتصادی 8 درصدی و 33 درصدی از بهرهوری عوامل تولید بهعنوان یک هدفگذاری در کشور مد نظر قرار گرفت، تأکید کرد: باید با آسیب شناسی بهدنبال این موضوع باشیم که چرا تاکنون به این رشد اقتصادی 8 درصدی و 33 درصدی از بهرهوری عوامل تولید نرسیدهایم که در این صورت باید هدفگذاریها تغییر یابد یا الزامات انجام نشده برای رسیدن به این هدف بررسی مجدد شود.
نمیخواهیم برای رسیدن به هدف به الزامات آن تن دهیم
معاون اول رئیسجمهوری با بیان اینکه در برنامههای بعدی توسعه اقتصادی کشور نیز این اهداف و الزامات محقق نشد، ادامه داد: در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص عدم تحقق این رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور صحبت مفصلی کردم و مطرح شد که مردم حق دارند بدانند چرا پس از گذشت چندین برنامه توسعهای این رشد 8 درصدی محقق نشده است که یا نمیتوانیم به این رشد در کشور دست یابیم یا عوامل و الزاماتی نیاز دارد که نمیخواهیم برای رسیدن به این هدف به آنها تن دهیم.
وی با تأکید بر اینکه موضوع بهرهوری در سند چشمانداز سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامههای توسعهای کشور بهعنوان هدفی مهم و در عین حال «کمی» آمده است، تصریح کرد: باید در صورت عدم انجام مسئولیتها و تحقق اهداف، فرد مسئول و مربوطه بازخواست شود که تا الان یک نفر هم در کشور بازخواست نشده است.
بهرهوری مختص دولت نیست
وی با اشاره به تحریمهای ظالمانه امریکا علیه کشورمان، خاطرنشان کرد: اگر به رشد اقتصادی 8 درصدی و بهرهوری 33 درصدی عوامل تولید میرسیدیم حتماً در دوران تحریمهای امریکا علیه کشور که درآمد نفتی کم شد به رشد اقتصادی خوبی دست مییافتیم و کاهش درآمد نفت با ارتقای بهرهوری جبران میشد.جهانگیری تأکید کرد: موضوع بهرهوری تنها مختص دولت نبوده بلکه آحاد ملت ایران را در بر میگیرد.
بخش خصوصی که یک مقاله نخوانده است
معاون اول رئیسجمهوری در ادامه با اشاره به اینکه افرادی که در بنگاههای کشور و بخش خصوصی فعال هستند در طول بیست سال فعالیت خود یک مقاله مطالعه نکرده و از دورهها و کلاسهای آموزشی بهرهای نداشتهاند تا بر دانش آنها افزوده شود، افزود: حتی شاهد هستیم در صنعت نساجی دستگاههایی در خط تولید هستند که عمر آنها به دهه 50 میلادی باز میگردد.
او با تأکید بر اینکه شبکه ملی بهرهوری ایران بهعنوان یک اقدام ارزشمند میتواند همه ذینفعان را برای حل مشکلات و تبادل اطلاعات گردهم آورد، تصریح کرد: در یک کلینیک بهرهوری، بنگاههای اقتصادی و بخش اداری میتوانند با طرح مشکلات خود و کسب راهنماییها به ارتقای بهرهوری خود کمک کنند.
کلینیکهای بهرهوری مشورت بدهند
جهانگیری ادامه داد: کلینیکهای بهرهوری میتوانند به صاحبان بنگاههای اقتصادی و دستگاههای اداری مشورت دهند تا در صورت نیاز این بخشها به شرکتهای مشاورهای مراجعه و با بستن قراردادهایی طی یک فرایند بلند مدت به ارتقای بهرهوری در سازمان مربوطه و حل مشکلات اقدام کنند.
او با بیان اینکه در جلسه هیأت دولت نیز اعلام کردم که باید بررسی شود آیا با واگذار شدن بنگاهها به بخش خصوصی بازدهی عوامل تولید بالاتر رفته است یا خیر، تأکید کرد: معمولاً تغییر زیادی در بازدهی عوامل تولید این بنگاههای واگذار شده بهوجود نیامده است در صورتی که انتظار میرفت پس از واگذاری تغییراتی انجام شود چرا که معمولاً بهرهوری در بخش دولتی بهدلیل دسترسی به منابع پولی پایین است اما بخش خصوصی میتواند با اتکا به منابع مالی، بازدهی و بهرهوری عوامل تولید را افزایش دهد.
۳۰ درصد از رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهرهوری
معاون اول رئیس جمهوری از سازمان ملی بهرهوری ایران خواست تا با اتخاذ اقدامات لازم روی الزامات و ملزومات افزایش و ارتقای بهرهوری در کشور فعالیت کند و تا زمانی که گفته میشود باید ۳۰ درصد از رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهرهوری در کشور حاصل شود، چه الزامات و مسائل فرهنگی نیاز است.
جهانگیری ادامه داد: موضوع بهرهوری نه تنها یک موضوع اقتصادی بلکه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و همه جانبه است.
اوبا بیان اینکه باید بنگاههای اقتصادی یک برنامه افزایش و ارتقای بهرهوری 3 تا 5 ساله داشته باشد، ادامه داد: این برنامه باید در یک ارگان تأیید شود و در صورت عدم دسترسی به این هدفگذاری حتی آن بنگاه اقتصادی و بخش خصوصی که ثروت ملی در اختیار دارد، بازخواست شود.
جهانگیری خاطرنشان کرد: باید برنامههای ارتقای بهرهوری از سوی سازمان ملی بهرهوری ایران در چارچوب سیاستهایی تعیین و به بخشهای مختلف کشور داده شود تا بخشهایی که از این شاخصها بخوبی استفاده کرده اند و توانسته اند میزان بهرهوری خود را ارتقا دهند، قدردانی شود.
سازمان ملی بهرهوری جایگاه خود را
پیدا کند
معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به اینکه اگر تولید ناخالص کشور در حدود 200 میلیارد دلار باشد و هدفگذاری سالی 8 درصد رشد با اتکا به 30 درصد بهرهوری عوامل تولید به این رقم اضافه شود به عدد و بودجه بسیار بزرگی در کشور خواهیم رسید، تصریح کرد: باید سازمان ملی بهرهوری جایگاه خود را در بین تمام ارکان کشور پیدا کند تا همه دستگاهها و نظام اداری بتوانند از اظهار نظر این دستگاه استفاده کنند.
او تأکید کرد: باید دستگاههای مختلف در کشور در برابر اختیارات و منابع، مکلف و مسئول باشند و از موازی کاری و چند کاری که موجب سلب مسئولیت میشود، پرهیز کنند.
در بهرهوری به توفیقات خوبی دست نیافتهایم
جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تأکید براینکه هدفگذاری بهرهوری در توسعه اقتصادی کشور در دستور کار بوده اما نتوانسته ایم توفیقات خوبی در این زمینه به دست آوریم، نظام برنامهریزی منابع محور را از جمله دلایل این عدم توفیقات برشمرد و تأکید کرد: اسناد بخشی بهرهوری به منظور ارتقای بهرهوری در بخش خصوصی و نظام اداری کشور تعبیه شده است.
شبکه ملی بهرهوری در راستای شبکهسازی رویکردی
گفتنی است شبکه ملی بهرهوری ایران در راستای شبکهسازی رویکردی برای پیشبرد حرکت ملی بهرهوری و مشخص کردن نحوه ارتباطات و تعاملات ذینفعان بهرهوری با تلاشهای سازمان ملی بهرهوری ایران بهعنوان سیاستگذار و هماهنگکننده اجزای این شبکه سراسری کشور در کشور طراحی و اجرایی شده است.
مشارکت ذینفعان بهرهوری در تصمیمسازیها و برنامهریزیهای کلان بهرهوری، بهرهگیری از توان اجرایی اعضای شبکه ملی بهرهوری ایران در پیشبرد برنامههای ملی و منطقهای بهرهوری و مدیریت دانش بهرهوری در سطح کشور و ترویج و آموزش بهرهوری به منظور تربیت نیروی کار متخصص و متعهد از اهداف مهم این شبکه ملی است.
هیچ مشکلی در ترخیص خوراک مرغ نیست
معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که هیچ مشکلی در ترخیص کالاهای اساسی از جمله نهادههای تولید دام و طیور از گمرک وجود ندارد و کالاهای مربوطه در صورت وجود در صف تخصیص ارز تا ۹۰ درصد و داشتن اعلامیه ارز به طور کامل و فوری ترخیص میشود. مهرداد جمال ارونقی توضیح داد: در سال گذشته تمهیدات خاصی برای ترخیص کالاهای اساسی اندیشیده شد و در مقطعی با هماهنگی بانک مرکزی، برای پنج قلم کالای اساسی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا، دانههای روغنی و روغن خام، صاحبان کالا میتوانستند بدون صدور کد رهگیری نسبت به ترخیص اقدام کنند که البته چندان از آن استقبال نکردند. معاون فنی گمرک ایران در مورد موجودی کالاها در گمرک یادآور شد: اینکه تمامی رقم اعلام شده در مورد یک کالا بهعنوان دپو در گمرک و عدم ترخیص تلقی شود درست نیست، چرا که ممکن است بخش زیادی از آن ترخیص شده اما صاحب کالا ترجیح میدهد فعلاً در انبار بنادر و مناطق آزاد آن را نگهداری کند. بنابراین دولت باید روی آن حجمی که هنوز ترخیص نشده برنامهریزی داشته باشد./ایسنا
بنگاه
پس از رونمایی توسط رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب و تنی چند از مقامات اقتصادی
طرح «محیا»ی بانک صادرات ایران به حمایت از تولید آمد
طرح «محیا» (مانعزدایی و حمایت یکپارچه از تولید) بانک صادرات ایران، دیروز دوشنبه ۲۳ فروردین با حضور علیآقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، عزتالله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران و شماری دیگر از مسئولان اقتصادی و صنعتی کشور رونمایی شد تا در سال «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها»، چرخ واحدهای تولیدی که حرکت آنها دچار وقفه شده یا ظرفیت تولیدشان کاهش یافته است، دیگر بار به حرکت درآید.به گزارش روابطعمومی بانک صادرات ایران، با اجرای طرح «محیا»ی این بانک همه واحدهای تولیدی فعال یا دارای ظرفیت فعالیت مجدد که بدهی غیرجاری به بانک دارند، میتوانند ضمن تسویه با شرایط ویژه، برای افزایش ظرفیت و تداوم تولید خود با وثیقهها و تضامین پیشین، تسهیلات و تعهدات جدید دریافت کنند.
این تسهیلات شامل تسهیلات خرید دین بابت چکهای حاصل از فروش، تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی مدتدار صادره به سود واحد تولیدی، تسهیلات اجاره به شرط تملیک و صدور اعتبارات اسنادی ریالی مدتدار خواهد بود.در این روش، بدهی غیرجاری واحدهای تولیدی بدون ایجاد مشکل در نقدینگی واحد، تسویه یا تعیین تکلیف میشود.از دیگر امکانات پیشبینی شده در طرح «محیا»، اعطای سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی با گشایش اعتبارات اسنادی ریالی برای خرید مواد اولیه و معادل ۱۲۰ درصد بدهی غیرجاری تسویه شده قبلی واحدهای تولیدی است.با «محیا» بسیاری از واحدهای تولیدی از فهرست مشتریان بدحساب شبکه بانکی خارج شده و میتوانند مجدداً از تسهیلات و خدمات نظام بانکی برخوردار شوند.با اجرای طرح «محیا»، از یک سو پرداخت بدهی تولیدکنندگان به بانک آسان و از سوی دیگر نیازهای مالی واحدهای تولیدی، تامین میشود. همچنین حجم تولید واحدهایی که با ظرفیت پایین در حال کارند، افزایش و در نتیجه درآمد و اشتغالزایی آنها بهبود مییابد.
در اسفند 99 تحقق یافت؛
تولید بیش از 900 میلیون کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه شهید رجایی
بیش از 900 میلیون کیلووات ساعت انرژی خالص در اسفند سال گذشته از سوی واحدهای نیروگاه شهید رجایی تولید و به شبکه سراسری تحویل شد.
بهگزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، جواد دوستی معاون مهندسی و برنامهریزی نیروگاه در تشریح میزان تولید انرژی در اسفند 99 گفت: در دوازدهمین ماه سال گذشته، به میزان 945 میلیون و 296 هزار و 500 کیلووات ساعت انرژی خالص در واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی نیروگاه، تولید و به شبکه سراسری تحویل شده است.دوستی در ادامه به سهم تولید واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی در ماه اسفند اشاره کرد و بیان داشت: از این میزان انرژی تولیدی، 446 میلیون و 285 هزار و 500 کیلووات ساعت انرژی در واحدهای نیروگاه سیکل ترکیبی و 499 میلیون و 11 هزار کیلووات ساعت انرژی در واحدهای نیروگاه بخار تولید شده است.این میزان انرژی در حالی تولید شده است که نیروگاه شهید رجایی در فصل تعمیرات قرار دارد، به طوری که هم اکنون واحد 250 مگاوتی شماره 4 بخاری برای انجام تعمیرات بازدید دورهای، واحد شماره 4 گازی برای انجام تعمیرات بازدید محفظه احتراق و نازل و واحد شماره 2 بخاری سیکل ترکیبی هم برای انجام تعمیرات نیمه سنگین از مدار تولید، خارج شدهاند.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار:
سرعت توسعه چابهار آیندگان را غافلگیر خواهد کرد
چابهار- مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه آمارها از رشد ۲۳ درصدی جمعیت این منطقه خبر میدهند گفت: این یعنی سرعت توسعه در منطقه آزاد چابهار در آینده، همه را غافلگیر خواهد کرد.
بهگزارش ایرنا، عبدالرحیم کردی در مراسم تأسیس دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی این منطقه اظهار داشت: بخشی از اتفاقاتی که در چابهار در حال انجام است بهدلیل نگاههای بینالمللی و بخشی هم بهخاطر اهتمام دولتها در پی توجه ویژهای که رهبر معظم انقلاب به این خطه داشتند رقم خورده است. کردی تصریح کرد: در بخشهای زیربنایی و توسعه زیرساختها کارهای خوبی انجام و طی یک سال گذشته سه هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در چابهار محقق شده است. وی با اشاره به عملیاتی شدن مجموعه پتروشیمی چابهار عنوان کرد: ۶ واحد پتروشیمی حدود هشت و نیم میلیون تن محصول در سال تولید میکنند.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره بهعملیات اجرایی مجموعه فولاد در این دیار گفت: مجموعه فولاد مکران در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار احداث میشود که در مراحل نخست و دوم آن تولید آهن اسفنجی، ۲ واحد گندلهسازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نوردسازی پیشبینی شده است. این مجموعه، بزرگترین مجتمع فولاد کشور خواهد شد. وی اضافه کرد: محصولات مجموعه فولادسازی منطقه آزاد چابهار کاملاً صادراتی بوده و سه شرکت فولادساز بزرگ همچون فولاد اصفهان، چادرملی و گلگهر، صاحبان این مجموعه هستند. بهگفته وی «۷۷ درصد تولید فولاد کشور را این سه شرکت تولید میکنند و پایههای توسعه خود را در چابهار برنامهریزی کردهاند.» رئیس هیأت مدیره منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: جمعیت منطقه، از دشتیاری تا زرآباد حدود ۶۰۰ هزار نفر است .شهرستان چابهار ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در افق طرح منطقه آزاد بنا بر این است ۵۰۰ هزار نفر در این منطقه مستقر شود. وی با اشاره به یک سند تاریخی اشاره کرد و گفت: در آن سند آورده شده، روزی که چابهار به دریای سیاه متصل شود، کانال سوئز از درجه اهمیت ساقط میشود. هجدهمین دفتر تقریب مذاهب اسلامی با حضور حجتالاسلام سیدحامد علمالهدی مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی کشور، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از علما و مدیران منطقه آزاد چابهار در محل دانشگاه آزاد این منطقه افتتاح شد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سناریوهای برجامی بازار سرمایه
-
عدم پاسخگویی افراد و دستگاه ها برای کشور فاجعه بار است
-
هیچ مشکلی در ترخیص خوراک مرغ نیست
-
بنگاه
اخبارایران آنلاین