چهارمین دوره جایزه «ارغوان» با یاد اصغر عبداللهی و کامبوزیا پرتوی به پایان رسید
توصیه چهرههای سرشناس ادبیات برای جوانان علاقهمند
گروه فرهنگی/ چهارمین دوره جایزه داستاننویسی «ارغوان» با معرفی برگزیدگان و با گرامیداشت دو نویسنده فقید، اصغر عبداللهی و کامبوزیا پرتوی در مراسمی مجازی به کار خود پایان داد؛ مراسم پایانی این دوره از جایزه با موضوع «آخرین سال قرن» برگزار شد.
در این دوره هیأت انتخاب بخش داستان (بر اساس حروف الفبا) متشکل از فرشته احمدی، میترا الیاتی، فرهاد توحیدی، محمد چرمشیر، مهسا محبعلی و هیأت داوران بخش داستان (بر اساس حروف الفبا) نیز متشکل از احمد پوری، حسین سناپور و لیلی گلستان بود. اوژن حقیقی، دبیر این جایزه ادبی در ویدیویی ابراز خرسندی کرد که دوره چهارم جایزه «ارغوان» در این سال سخت کرونایی به سرانجام رسید. او گفت: «علاوه بر انتشار کتاب آثار منتخب سومین دوره جایزه، کتاب دیگری نیز به چاپ رسیده است. شورای سیاستگذاری جایزه، 10 نفر از نویسندگان منتخب سه دوره گذشته را دعوت کرد تا داستان کوتاه جدیدی درباره یک موضوع مشخص بنویسند. این کار در پاییز و زمستان انجام شد و ماحصل آن کتاب «روشنا نقطه» است که در دسترس است.» احمدپوری ازجمله داوران این دوره با تأکید بر اینکه نویسنده برای مخاطب مینویسد، گفت: «نوشتن جدا کردن رؤیا از خود است. اگر کسی نمیخواهد دیگری را در رویایش شریک کند، چرا باید آن را از خود جدا کند و اینچنین است که هر هنرمندی در هر رشتهای، از رسیدن اثر به مخاطبش لذت میبرد. به همین قصد بود که جایزه «ارغوان» چنین کتابی را منتشر کرد. اگر این کار تداوم یابد، برای جوانانی که دستبهقلم بردهاند، سکوی بسیار مناسبی خواهد بود.» فرهاد توحیدی، عضو هیأت انتخاب جایزه به کیفیت آثار اشاره کرد:«کیفیت داستانهای برگزیده امسال از دورههای گذشته بالاتر بود اما تعداد داستانهای باکیفیت نسبت به سالهای گذشته افت کرده است. لازم است نویسندگان جوان، با خواندن آثار موفق ایران و جهان، خود را آموزش بدهند وتفاوت متون گوناگون را دریابند.» در ادامه با پخش ویدیویی از رسول صدرعاملی، یاد و خاطره اصغر عبداللهی و کامبوزیا پرتوی، دو نویسندهای که سال گذشته از دنیا رفتند، گرامی داشته شد. در این ویدیو صدرعاملی از عبداللهی بهعنوان یکی از معدود کسانی یاد کرد که همه زندگیاش با نوشتن گذشت. این فیلمساز در ادامه از کامبوزیا پرتوی نیز بهعنوان بهترین فیلنامهنویس سینمای ایران نام برد که ضمن همکاری با کارگردانان سرشناسی همچون جعفر پناهی، مجید مجیدی، عباس کیارستمی و... با بسیاری از جوانان همکاری کرد و با صبوری برای جوانانی که حتی اندک استعدادی در آنان میدید، وقت میگذاشت. سپس لیلی گلستان، عضو هیأت داوران این جایزه درباره تفاوت این دوره با دورههای گذشته نکاتی را بیان کرد:«نویسندگان جوان فضاهایی واقعگرا و ملموس ساخته بودند که شبیه زندگی خودمان بود.انتخاب سه برگزیده اول سخت بود، به نویسندگان جوان توصیه میکنم که با خواندن داستانهای کوتاه، آثار کلاسیک و رمانهای مهم ایرانی و خارجی و متون قدیمی فارسی، به تقویت تخیل و انسجام قصههای خود بپردازند.»
برگزیدگان این جایزه به ترتیب اولویت از دهم تا یکم دهم: امیرحسین بریمانی از تهران نهم: الهام وطنخواهان اصفهانی از اصفهان هشتم: غزل محمدی از تهران هفتم: علی نادری از اصفهان ششم: حامد گراوندی از کرمانشاه پنجم: عباس عظیمی از افغانستان و ساکن اراک چهارم: مهلا یزدانی احمدآبادی از تهران سوم: امیرمحمد مدحثی از تهران دوم: سیدرحیم حسینینژاد از تهران اول: امیرحسین طالبینیا از تهران
محمود فرهمند سازنده پیشکسوت ساز تار در گفتوگو با «ایران» از شرایط امروز سازسازی میگوید
میراث هنرمندانه ای که فراموش نخواهد شد
ندا سیجانی
خبرنگار
بیستم خرداد (10 ژوئن) مصادف با روز جهانی صنایع دستی بود؛ هنری که حاصل دسترنج مردان و زنان سختکوش این حرفه است. در میان رشتههای مختلف صنایع دستی، هنر سازسازی رنگ دیگری دارد، هنری که اگرچه مهجور است، ولی محصول شیرینی دارد و آن شنیدن نغمهها و نواهایی است که از دستان نوازندگان به گوش میرسد. سازسازی سابقهای کهن در ایران دارد و از همان ادوار گذشته در کنار دیگر نیازهای مردم جامعه مورد استفاده بود، مانند هنر استادانی چون فرجالله، یحیی و ابراهیم قنبری مهر که هر یک به نوعی نقش مهمی در تحول این هنر و حرفه داشتهاند آنچنان که در این یکی- دو دهه اخیر سازسازی مورد توجه جوان ترها هم قرار گرفته و بهصورت گسترده آموزش داده میشود.
سازهایی با شناسنامه ایرانی
محمود فرهمند یکی از همین سازندگان ساز است و حرفه اصلیاش ساخت تار. فرهمند از بنیانگذاران مرکز سازسازی چاووش است. او چند سال است به هنر ساخت ساز مشغول بوده و حتی در این یکسال و اندی که کرونا مهر سکوت بر فعالیت هنرمندان زده همچنان مشغول ساخت ساز است و مشتریان پروپا قرص خود را حفظ کرده است. سازهایی با شناسنامه ایرانی که هر کدام در گوشهای از دنیا در دستان نوازندگان مختلف روزگار میگذرانند.
فرهمند می گوید: «هریک از سازسازان مشتریان خود را دارند و خوشبختانه تغییر و تحولات مختلف و بیماریهایی چون کرونا تأثیری بر حرفه ما نگذاشته، بخصوص استادان و افرادی که تجربه و شناخت بیشتری به این حرفه دارند و سازهایشان به نوعی برند محسوب میشود و الحمدلله این مدت زمان خسارت مالی چندانی به حرفه ما وارد نشد تا مانند دیگر مشاغل ضرر و زیان یا تعطیلیهای پیدرپی را تجربه کنیم چرا که حرفه و کار ما بهصورت فردی و در کارگاههای خصوصی است. البته یک تعداد از همکاران که تجربه کمتری دارند، مشکلاتی داشتند و نیاز است کانون سازسازان خانه موسیقی نظارت و حمایتهای لازم را داشته باشد.»
تعداد سازها بیشتر نوازندهها
این هنرمند در گفتوگو با «ایران» درباره آینده سازسازی بیان داشت: «هنر پایانی ندارد و نسل به نسل منتقل میشود. زندهیاد استاد شهنازی در گفتوگویی رادیویی با استاد ابتهاج اشاره داشت اگر قبول کردید کوهی جابهجا خواهد شد هنر و موسیقی هم متوقف میشود. بنابراین هنر و موسیقی هیچگاه از بین نخواهد رفت و تا زمانی که نوازندگی وجود دارد، سازسازی هم خواهد بود و تا زمانی که سازندگی است نوازندگی هم وجود دارد. من از روی عشق و علاقه به این هنر گرایش پیدا کردم. به یاد دارم سال ۶۳ بود که اولین آموزشگاه سازسازی با همکاری استاد محمدرضا لطفی در کانون چاووش راهاندازی شد و به مدت سه سال سرپرستی کانون را برعهده داشتم و شاگردانی که امروز به سازسازی مشغول هستند ثمره فعالیتهای آقای لطفی و من بودهاند. البته شاید در گذشته این نگاه و نگرانی را داشتیم که هنر سازسازی یا ساخت تار ادامه نخواهد یافت اما خوشبختانه درحال حاضر میبینم این هنر و حرفه جایگاه خوبی پیدا کرده و جوانان در شهرهای مختلف ایران مشغول به ساخت ساز هستند و با اطمینان بگویم امروزه در مقابل هر نوازنده، سه سازنده وجود دارد و تعداد سازندهها از نوازندهها بیشتر شده چرا که موسیقی مخاطب بسیاری پیدا کرده و ساز و موسیقی به خانههای مردم راه یافته است. یک زمان خانوادهها مخالف موسیقی بودند اما امروز میبینیم در خانوادههای ایرانی موسیقی جای و جایگاه خود را پیدا کرده و سازسازی هم مخاطبان و جایگاه خود را دارد و کمانچه و تار، سنتور و.... از بین نخواهد رفت، مانند ردیفهای موسیقی که همچنان حفظ شده و جوانان به آموزش آن مشغول هستند.»
امضای فردی هر هنرمند
او درباره کارگاههای آموزشی گفت: «سازسازی اغلب بهصورت خصوصی آموزش داده میشود، البته آن زمان که در هیأت مدیره کانون سازسازان خانه موسیقی بودم پیشنهاد کردم برای کسانی که از شهرستان به تهران میآیند فضایی تعریف شود تا آموزشهای لازم را ببینند اما متأسفانه مورد تأیید قرار نگرفت. با این تفاسیر به نسل جوان سازنده ساز امیدوار هستم و میدانم با پی بردن به رمز و راز این هنر زیبا، سازسازی همچنان نسل به نسل انتقال خواهد یافت. لازم به ذکر است در آموختن این هنر مهمترین چیز عشق و علاقه است و نکته دیگر قابلیت و استعداد چرا که در این هنر ظریف کارهایی وجود دارد که باید علاقه، دقت نظر و صبوری بسیاری داشت. همانطور که در نوازندگی هم میبینیم مانند هنر استادانی چون حسین علیزاده، محمدرضا لطفی و داریوش طلایی.»
محمود فرهمند در ادمه به روش ساخت ساز اشاره کرد: «آنچه که ما امروز به شاگردان خود آموزش میدهیم روش سازسازی استاد یحیی است. البته هر فردی امضای کار خود را دارد که در شناسنامه ساز ثبت شده، به عنوان مثال تغییر در زیباسازی و رنگآمیزی ساز اما پایه آموزش بر مبنای هنر سازسازی یحیی است.»
به گفته این استاد ساز ساز، این هنر در خارج از ایران هم مطالباتی دارد و ساز ایران را میشناسند و براساس این شناخت سفارش و خریداری میشود البته خریدار در ایران بیشتر است.
با حکم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشــــاد اسلامی؛ مهدی محمدی به عنوان دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی منصوب شد
رامین حیدری فاروقی رئیس انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران معتقد است که پیچیده شدن شرایط اکران، متفاوت بودن شکل عرضه نمایش فیلمها و انجام نشدن داوری فیلمها در دو سال گذشته از جمله مسائلی است که برگزاری جشن خانه سینما را در سال ۱۴۰۰ با اما و اگرهایی روبهرو میکند./ایسنا
فهرست برگزیدگان جوایز «پولیتزر ۲۰۲۱» در حالی اعلام شد که از فیلمبردار واقعه قتل «جورج فلوید»، نیز تقدیر به عمل آمد./ایسنا
سعید خانی مدیرعامل «خانه فیلم» خبر داد که قرارداد پخش داخلی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی جهت اکران سراسری در ایران با این شرکت امضا شده است./ایسنا
فیلم کوتاه «کشتار روز تهران» به کارگردانی حسام حمیدی و نویسندگی و تهیهکنندگی حسین تهرانی به بخش مسابقه چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم اودنسه دانمارک راه پیدا کرد./ایرنا
شــــــــــــانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم شرقی ژنو در کشور سوئیس میزبان چند فیلم کوتاه و بلند ایرانی خواهد بود.«جنایت بیدقت» به کارگردانی شهرام مکری و تهیهکنندگی نگار اسکندرفر، پس از نمایش در این جشنواره، توسط کمپانی تریگون فیلم، در کشور سوئیس به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد./ایرنا
لادن حیــــــــدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با توجه به مصوبات هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا تمدید و مفاد آن نیز طی هفته گذشته برای اجرا ابلاغ شده است./ایرنا