وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با دانشجویان اعلام کرد
به دنبال حل اختلافات با صداوسیما درباره نمایش خانگی هستیم
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صمیمانه با نمایندگان دانشجویان انجمنهای اسلامی سراسر کشور که شامگاه یکشنبه در دانشگاه الزهرا تهران برگزار شد، درخصوص وضعیت شبکه نمایش خانگی گفت: اینکه با صداوسیما در خصوص وضعیت شبکه نمایش خانگی دچار اختلاف نظرهایی باشیم موضوعی طبیعی است اما این اختلاف نظرها به این معنی نیست که بخش نظارت نمایش خانگی رها شده باشد، بلکه این نظارت همچنان توسط «ساترا» صورت میگیرد.
او با تأکید بر برپایی جلسات متعدد مشترک میان مسئولان وزارت فرهنگ با مدیران رسانه ملی برای حل اختلاف نظرها در خصوص شبکه نمایش خانگی ابراز کرد: در حال حاضر با همیاری رئیس سازمان صداوسیما بهعنوان برادر، دوست و همکار سابق در رسانه ملی بهدنبال حل و فصل مسائل مرتبط با شبکه نمایش خانگی هستیم و وزارت فرهنگ در خصوص نتایج این جلسات کاملاً تابع قوانین است.
اسماعیلی در این نشست با اشاره به برنامههای وزارت فرهنگ در حوزه عفاف و حجاب تصریح کرد: وزارت فرهنگ از جمله نهادهای مسئول در این حوزه به حساب میآید و این مسئولیت کاملاً بهصورت ایجابی صورت میگیرد و برپایی نمایشگاه مد و لباس در محل نمایشگاه بینالمللی تهران از سوی کارگروه مد و لباس، برپایی جشنواره مد و لباس فجر با توجه به پوششهای اصیل و بومی و ابلاغ آیین نامه تولید لباس پس از ۱۰ سال وقفه تنها بخشی از فعالیتها و اقدامات اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه عفاف و حجاب است.
پیام وزیر فرهنگ به مناسبت روز بزرگداشت شیخ شهابالدین سهروردی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با ارسال پیامی سالروز بزرگداشت شیخ شهابالدین سهروردی را گرامی داشت.
او دربخشی ازاین پیام که از سوی امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در مراسم بزرگداشت آن فیلسوف قرائت شد آورده است:«سرزمین «سهرورد» همواره یادآور نامهای افتخارآمیزی است که نقشی مهم در تاریخ اندیشه، حکمت عرفان و ادب این مرز و بوم داشته است.
مفاخری بزرگ و ذیل نام سهروردیها که نگین درخشان آن شهابالدین یحیی سهروردی معروف به شیخ اشراق همچنان نورافشان حکمت برخاسته از معرفت ایرانی اسلامی است و ندای آن در سراسر جهان دانشخواه طنینانداز است.»
حضور وزیر فرهنگ در جشن بزرگ «مباهله»
محمدمهدی اسماعیلی، همچنین در مراسم جشن مردمی «مباهله» که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد ضمن تبریک روز «مباهله» درخصوص اهمیت مباهله بهعنوان نقطه وصل و تقریب امت اسلامی گفت: مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال نیز برنامههای متنوعی برای بزرگداشت روز تاریخی «مباهله» تدارک دیده بود و امیدواریم برای سال آینده نیز اقدامات جدید و برنامههای فاخری را برای بزرگداشت، تعظیم و تکریم روز بزرگ مباهله شاهد باشیم.
داوود آزاد خواننده، آهنگساز و نوازنده در گفتوگو با «ایران» از کنسرت تازهاش و شرایط حال حاضر موسیقی میگوید
آینده خوبی برای موسیقی سنتی نمیبینم
ندا سیجانی/ داوود آزاد، خواننده، آهنگساز و نوازنده نام آشنای موسیقی ایران، پس از مدتها دوری از اجراهای صحنهای در تهران، چهارشنبه پنجم مرداد ماه، تازهترین کنسرت خود را در تالار وحدت برگزار میکند. او خرداد ماه امسال کنسرتی در شهرهای اهر و مشکینشهر برگزار کرد و حالا تصمیم دارد با مخاطبان پایتخت دیداری تازه کند. داوود آزاد، در این کنسرت در کنار سامر حبیبی (نوازنده کمانچه)، امین حیدری (نوازنده عود)، نبیل یوسف شریداوی (نوازنده دف) وجعفر قاضی اصغر (نوازنده تنبک)، قرار است قطعات «شبنم»، «میان خانه دل»، «جانیما قصدالیین (ترکی)»، «سلطان خرابات»، «من زمیانه میشوم»، «هر چه بادا باد»، «هستی هر هست»، «سنین عشقین (ترکی)»، «گفتمش روی تو جانا» و «من چنگ توام» که خود آهنگسازیاش را برعهده داشته است به اجرا درآورد.
زنده نگاه داشتن موسیقی گذشتگان
داوود آزاد از جمله هنرمندان علاقهمند به موسیقی سنتی است و سالهای بسیاری است که در این سبک فعالیت میکند، مکتبی که هدفش زنده نگاه داشتن موسیقی گذشتگان و حفظ هویت اصیل و کهن ایرانی بوده و هست. این هنرمند از 18 سالگی بهصورت خودآموز آموختن موسیقی را فرا گرفته و علاوه بر تبحر درخوانندگی و آهنگسازی، آشنا و مسلط به سازهای موسیقی ایرانی همچون تار، سهتار، عود، رباب، تنبور و دف بوده و آلبومهای متعددی چون «مکتب تار تبریز» یادواره بیگجهخانی، «آی ایشیقی» قطعات آذری با تار ایرانی، «در بهار امید»، «نور جان»، «کوی تو»، «لیلینامه»، «دیوان شمس و باخ» و... منتشر کرده است.
به گفته این هنرمند «رسالت هنر و هنرمند سوق دادن ذائقه مردم به سوی تعالی و رشد است اما تبلیغ وحمایتی در این زمینه صورت نمیگیرد.»
او در گفتوگو با «ایران» که به بهانه اجرای تازهاش انجام گرفته، درباره فعالیت این روزهایش گفت: «در مدت زمان شیوع ویروس کرونا که اغلب فعالیتهای هنری از جمله موسیقی نیمه تعطیل بودند و برنامههای آموزشی و اجرای کنسرتها بهصورت آنلاین برگزار میشد، از این فرصت استفاده کردم و به کار آهنگسازی و در کنار آن تمرین و نوازندگی تار میپرداختم. مدتی بهدلیل درد بسیار در ناحیه کمر، قادر به نواختن ساز نبودم، اما بحمدالله شرایط جسمانیام بهتر است.
نکته دیگر اینکه علاقهمند به شیوهای از نوازندگی تار هستم که به سبک قدما است و کمتر مورد توجه بوده و من همیشه شوق این را داشتم که ساز تار را به این شیوه روی سینهام نگاهدارم و بنوازم مانند آنچه در دوران قاجار و در دستان نوازندگانی همچون درویش خان، میرزا حسینقلی، میرزا عبدالله فراهانی و... دیده و شنیده شده است. براین اساس این دوران فرصتی بهوجود آورد تا شیوه نواختن به سبک قدما را براحتی انجام بدهم.»
داوود آزاد، از ابتدای فعالیتش، همت خود را در جست جو و تحقیق در آثار گذشتگان موسیقی که به گفته او ریشه موسیقی ایرانی است، گماشته و از آثار استادانی چون غلامحسین بیگجهخانی، مرتضی نی داوود، آقا حسینقلی، سعید هرمزی و حسین طاهرزاده، ابوالحسن اقبال آذر و قمرالملوک وزیری بهره برده است. او درباره این سبک نوازندگی و توجه به هنر قدما، بیان داشت: «نکته مهم درباره این شیوه نوازندگی، درخصوص فیزیک این ساز است. طی تحقیقات و پژوهشهایی که در زمینه موسیقی قدما انجام دادهام به این نتیجه رسیدم شیوههایی که استادان آن دوران در نوازندگی یا اجرای موسیقیشان انجام میدادند، صحیحتر از امروز است. بهعنوان مثال طی این سالها و حتی در نسل امروز، سبک نوازندگی ساز تار بهصورت قرار دادن ساز روی پا است که در واقع پای راست روی پای چپ قرار میگیرد و این شیوه نوازندگی در طولانی مدت روی فیزیک بدن و مهرههای کمر اثرات بد و حتی جبرانناپذیری دارد و نوازندههای تار به مرور زمان دچار درد کمر و لگن خواهند شد. مشکلی که برای من هم بهوجود آمد. براین اساس به لحاظ فیزیک بدنی، شیوه نواختن ساز روی سینه بسیار مفیدتر است. نکته دیگر سونوریته ساز است که این روش به مراتب بهتر از قرار دادن ساز روی پا است و به لحاظ تکنیک نوازندگی از ساعد دست استفاده نمیشود، بلکه در این شیوه مچ دست کار اصلی را بر عهده دارد و اینها موارد مهمی در شیوه تار نوازی قدما است که میبایست از این تجربیات بهره بگیرم.»
نواختن به شیوه قدما
او میگوید «شاید تنها کسی باشم که علاقهمند به نواختن ساز تار به شیوه قدما هستم» و اظهار میدارد: «با مشاهده تصاویر آن دوران میتوان دریافت استادانی همچون درویش خان، میرزا حسینقلی، میرزا عبدالله، آقا غلام حسین به این شیوه، تار مینواختند اما نسل بعد از این بزرگان، بهدلیل تغییراتی که یحیی تارساز، در فیزیک ساز ایجاد کرد، شیوه نوازندگی به گونهای دیگر شد. در واقع شاید یکی از علتهایی که تار را روی پا قرار میدهند به سبب بزرگ شدن کاسه تار و افزایش عمق آن و طبعاً وزن بیشتر ساز باشد. اما فیزیک سازهایی که در آن دوران نواخته میشد متفاوت بود و عمق کاسه ساز بسیار کم بود و همین موضوع بر وزن آن تأثیر گذاشت و براحتی روی سینه قرار گرفت مانند سازهایی که استاد فرجالله خاچیک ساخته است. بنابراین به اعتقاد من، این شیوه نوازندگی موجب میشود فیزیک نوازنده آسیب نبیند. جالب است بدانید در جمهوری آذربایجان این روش نوازندگی متداول است چرا که از ابتدا این شیوه را آموختهاند و بدان علاقهمند هستند و به همین سبک نیز تأکید دارند و البته از دیدگاه عرفانی، اعتقاد دارند، سازباید به قلب و سر انسان نزدیکتر باشد. من نیز به سبب این علاقهمندی بهدنبال سازهای قدیمی هستم تا با همان سبک و سیاق نوازندگی کنم. البته این شیوه نوازندگی اختیاری است و هرگز اجباری به هنرجویانم نداشتهام اما معایب و مزایای سازهای دیروز و امروز را برای آنها تشریح کردهام.»
خوانندههای موسیقی سنتی به سمت پاپخوانی رفتهاند
او در ادامه صحبتهایش درباره تولیدات تازهاش درزمینه آلبوم گفت: «چندین آلبوم موسیقیام آماده انتشار است و تلاش دارم بهصورت فیزیکی منتشر شود اگرچه متأسفانه بازار موسیقی شرایط نامساعدی دارد و انتشار آلبوم بهصورت فیزیکی بسیار سخت و هزینهبردار شده است و این وضعیت موجود بهدلیل نبود قانون کپیرایت در کشور ما است و به همین سبب آثار موسیقی براحتی دانلود میشوند و شرکتهای موسیقی هم چندان تمایلی به خریداری یا حمایت از این نوع سبک موسیقیها ندارند.»
این آهنگساز و خواننده از علاقهمندان موسیقی تلفیقی است و در این زمینه آثار بسیاری ارائه کرده است. داوود آزاد در ادامه افزود: «تصمیم داشتم یک آلبوم که تلفیقی از موسیقی سرخپوستهای امریکا بود و در نیویورک ضبط شده، منتشر کنم که متأسفانه بهدلیل کرونا انتشار آن متوقف شد. باید بگویم جای تأسف است که اسپانسرها، بهدنبال موسیقی پاپ هستند و حتی برای برخی از این دوستان اصالت و جدیت موسیقی چندان مورد اهمیت نیست و بیشتر به تبلیغ موسیقیهای پاپ گرایش دارند و درواقع تمام تهیهکنندگان به سمت این ژانر از موسیقی رفتهاند و متأسفانه بهایی که برای موسیقی پاپ داده شده، ضربه بزرگی به موسیقی سنتی است و قابل جبران نخواهد بود. نکته دیگر اینکه در حال حاضر اکثر خوانندههای موسیقی سنتی هم به سمت پاپخوانی رفتهاند و این فاجعه بزرگی در موسیقی آوازی ایران است.حتی تارنوازان هم به سمت پاپنوازی رفتهاند و من آینده خوبی برای موسیقی سنتی نمیبینم.»
تبلیغات نادرست و تغییر ذائقه جامعه
این نوازنده تأکید دارد در شهرستانها توجه و علاقهمندی بیشتری به موسیقی سنتی دیده میشود و در ادامه گفت: «باید بگویم حرکات منفی که بر موسیقی سنتی وارد است، برخلاف دیدگاه برخی دوستان، برخاسته از ذائقه جامعه نیست و این تبلیغات است که آنها را به سوی دیگر سوق میدهد چراکه ذائقه جامعه را میتوان با تبلیغ و اطلاعرسانی تغییر داد و کار هنر و هنرمند این است که ذائقه مردم را به سوی تعالی و رشد سوق دهد اما متأسفانه آنچنان که برای موسیقی پاپ تبلیغ میشود، نگاه جامعه تغییر کرده و چندان حمایت دولتی از سوی ارگانهای مسئول برای این ژانر از موسیقیها صورت نگرفته است و متأسفانه سلیقه مردم با این نوع اطلاع رسانیها و تبلیغات تغییر کرده است. نکته جالب اینکه این اتفاقات بیشتر در تهران رخ داده و اگر سفری به شهرستانهای اطراف داشته باشید خواهید دید هنوز هم به آثار موسیقی سنتی علاقهمند هستند و آن را میشنوند آنچنان که گویا موسیقی سنتی درآن مکانها بیشتر حفظ شده است حتی در برگزاری کنسرتها هم این موضوع به چشم میخورد این درحالی است که در تهران سالنهای موسیقی سنتی به سختی پر میشوند اما در شهرستانها علاقهمندان بسیاری هستند.»
موسیقی در کشور ما حالت تفننی دارد
داوود آزاد دو روز دیگر کنسرتش را با قیمت بلیت 80 تا 350 هزار تومان برگزار میکند و دراین باره بیان داشت: «با شرایط حال حاضر جامعه و تورم و گرانی، قیمت بلیتهای 500 تا 600 هزار تومانی معقول است، اگرچه اولویت مردم هستند. باید بگویم موسیقی در کشور ما حالت تفننی دارد اما باید شرایطی فراهم شود که همه مردم از این کنسرتها بهره و لذت ببرند و البته موزیسینها و سالندارها هم بتوانند با اقتصاد روز جامعه حرکت کنند. خود من شخصاً علاقهمند هستم کنسرت رایگان برای مردم برگزار کنم و شاید بیش از 20 سال قبل با دفتر موسیقی وزارت ارشاد این پیشنهاد را مطرح کردم اما مورد موافقت قرار نگرفت و دیگر پیگیر این موضوع نشدم.»
هادی حجازیفر دبیر نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک خبر داد
حضور پررنگ شهرستانها در جشنواره امسال
گروه فرهنگی: دبیر نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک با اعلام ثبتنام نزدیک به ۱۰۰اثر برای رقابت در جشنواره با گذشت ۲هفته از انتشار فراخوان، از حضور امیدوارکننده گروههای شهرستانی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، هادی حجازیفر دبیر نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک با اعلام ثبتنام نزدیک به ۱۰۰اثر برای رقابت در این جشنواره با گذشت حدود ۲هفته از انتشار فراخوان، از حضور امیدوارکننده گروههای شهرستانی در جشنواره امسال خبر داد و تأکید کرد: استقبال خانواده تئاتر عروسکی از جشنواره بسیار مثبت بوده و امیدواریم امسال آثار درخشانی را شاهد باشیم. او با اشاره به اینکه از حدود ۱۰۰اثر عروسکی که تاکنون برای حضور در این رویداد ثبتنام کردهاند بیش از نیمی از آثار مربوط به گروههای تئاتری از شهرستانهای مختلف است، ابراز امیدواری کرد جشنواره امسال شاهد حضور باکیفیتتر و قدرتمندتری از گروههای با استعداد و جوان در سراسر کشور باشد و فرصت دیده شدن را دراختیار این گروهها قرار دهد. حجازیفر ادامه داد: پیشبینی میکردیم پس از چند سال رکود در فضای نمایش عروسکی به دلایلی مثل کرونا و… ایجاد رونق دوباره در این حوزه با مشکلاتی همراه باشد اما این میزان استقبال، ما را به داشتن جشنوارهای با روح تازه و پر از اتفاقات خوب امیدوار کرد. دبیر جشنواره در پایان با اشاره به حضورش در تبریز و گفتوگو با فعالان نمایش عروسکی استان آذربایجانشرقی که هفته گذشته برگزار شد، افزود: در این نشست ضمن شنیدن مشکلات گروهها برای تولید آثار نمایشی، قرار شد با حمایتهای ستاد جشنواره و همراهی فعالان تئاتر عروسکی این استان، انجمن تخصصی نمایش عروسکی همزمان با افتتاح جشنواره تهران، در تبریز شروع به فعالیت کند. علاوه بر این، تا زمان برگزاری جشنواره سفر به استانهای دیگر و گفتوگو با فعالان نمایش عروسکی در مراکز استانها ادامه خواهد داشت. نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران - مبارک از ٢٢ تا ٣٠ مهر ١۴٠١ به دبیری هادی حجازیفر در تهران برگزار خواهد شد. ثبتنام برای شرکت در جشنواره از نیمه تیرماه از طریق سایت جشنواره به آدرس tehranpuppet.com آغاز شده و تا پانزدهم مردادماه ادامه خواهد داشت. در بخش کودک و بزرگسال هر یک ۱۵اثر و در بخش فضای باز هم ۱۰اثر برای شرکت در جشنواره پذیرفته خواهند شد.
کشف استعدادهای جوان در عرصه هنر
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که جریانسازی مؤثر جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از طریق اتصال آن به جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ممکن خواهد بود.عبدالرضا سهرابی (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیست و نهم) بیان داشت: اهداف مهم جشنواره عبارت از کشف استعدادهای جوان در عرصه هنر، تسهیل ارتباط سینه به سینه هنرجو با استاد و کادرسازی برای هنر انقلاب اسلامی است. او افزود: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، آوردگاهی ملّی برای حضور آحاد جوانان ایران اسلامی و بستر وسیعی است که تنوع قومی و فرهنگی را در مقیاس ملّی شامل میشود. به بیان دیگر، این جشنواره هنری فرصت یگانهای است که بهطور یکسان در اختیار عموم جوانان و نوجوانان این مرز و بوم قرار میگیرد. بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با هدف رقابت در عرصه خلاقیتهای هنری، ارتقای توان تخصصی هنرجویان و معرفی استعدادهای جوان هنری، شهریور ماه امسال در تهران برگزار میشود.
انتخابات «خانه سینما» به زمان دیگری موکول شد
شانزدهمین دوره انتخابات خانه سینما که قرار بود بعدازظهر یکشنبه دوم مردادماه برگزار شود، لغو و به زمان دیگری موکول شد. هیأتمدیره خانه سینما، در پیامی به رؤسای صنوف خانه سینما، توقف برگزاری این انتخابات را اعلام کرد.
محمدعلی نجفی، رئیس هیأتمدیره خانه سینما در گفتوگو با ایسنا درباره زمان برپایی مجمع عمومی خانه سینما و انتخابات هیأتمدیره بیان کرد: هنوز زمان برگزاری دوباره مجمع مشخص نیست و ابتدا هیأتمدیره باید جلسهای تشکیل دهد تا برنامهریزی مجدد صورت گیرد. این جلسه تا چند روز آینده تشکیل میشود و احتمالاً در اواخر مرداد ماه مجمع را برگزار خواهیم کرد.
نجفی افزود: انتخابات هیأتمدیره خانه سینما در چند دوره قبل به این صورت بود که وزارت ارشاد به نمایندگانی که صنوف انتخاب میکردند کاری نداشت، اما حالا که دولت عوض شده میگویند طبق قانون اول باید نمایندهها را به ما معرفی میکردید و بعد مجمع تشکیل میدادید و این موضوع را ساعت ۲ ظهر دیروز (یکشنبه) به ما اطلاع دادند. در حال حاضر نمایندههای صنوف مشخص هستند و همه چیز درست است فقط باید آنها را به وزارت ارشاد معرفی کنیم و با تأیید آنها مجمع برگزار خواهد شد. در این بین تنها یک عده این وضعیت را مصادره به مطلوب کردند، یعنی فکر کردند تشکیل نشدن مجمع نتیجه اَعمال آنها بوده در حالی که اصلاً اینطور نیست.
برگزاری جشنواره هنری «آوای مهر»
جشنواره هنری «آوای مهر» در جهت حمایت از افراد دارای معلولیت، از سوی ادارهکل بهزیستی استان تهران و با مشارکت خانه موسیقی ایران، شهرداری تهران، خانهموزه دکتر معین و استاد امیرجاهد و دیگر نهادها در سه بخش برگزار میشود. سمانه زمانی (رئیس جشنواره و مدیرکل بهزیستی استان تهران) در این باره گفت: آیین افتتاحیه جشنواره آوای مهر روز چهارشنبه مورخ پنجم مردادماه از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ در خانهموزه دکتر معین و استاد امیرجاهد برگزار میشود و از سخنرانهای این برنامه دکتر علیمحمد قادری (معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی ایران) و چهرههای دیگر سیاسی، فرهنگی و هنری خواهند بود. او افزود: جشنواره ویژه افراد دارای معلولیت است و در سه بخش «موسیقی»، «ادبیات» و «خوشنویسی» برگزار میشود و لازم به ذکر است علاقهمندان میتوانند روز بعد از برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره، یعنی از تاریخ ۶ مرداد به بعد، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به آدرس خیابان پیروزی، چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی، خانهموزه دکتر معین و استاد امیرجاهد ارسال نمایند.
آغاز فیلمبرداری سریال «عشق کوفی»
فیلمبرداری سریال «عشق کوفی»، به کارگردانی حسن آخوندپور و تهیهکنندگی سعید سعدی آغاز شد.
«عشق کوفی» قرار است روایتگر یک عشق در کوفه سال ۶۱ هجری قمری باشد و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) ادامه پیدا کند. شبنم قربانی و سعید شریف دو بازیگر اصلی این سریال هستند. سریال «عشق کوفی» یکی از محصولات جدید سازمان هنری رسانهای اوج است که در شهرک غزالی ضبط خود را آغاز کرده است.