ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از تداوم سختگیری ها در دریافت وام ازدواج و فرزندآوری گزارش می دهد
سنگ اندازی در اعطای وام های گره گشا
مهسا قوی قلب
خبرنگار
از ابتدای سالجاری تا پایان شهریورماه، 153 میلیارد و 741 میلیون و 649 هزار ریال وام فرزندآوری و 669 میلیارد و 474 میلیون و 627 هزار ریال وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده، این در حالی است که در این بازه زمانی یک میلیون و 731 هزار و 41 نفر برای دریافت وام فرزندآوری ثبتنام کردهاند که از این بین فقط 383 هزار و 377 فقره وام فرزندآوری پرداخت شده است. حالا تعداد افرادی که در صف دریافت این وام یعنی کسانی که مدارک را تکمیل کرده و منتظر دریافت وام هستند تا اندازهای زیاد است که بسیاری از آنها ناامید از این کمکهزینه شدهاند. در بازه زمانی از ابتدای سالجاری تا شهریورماه 328 هزار و 543 نفر نیز در صف دریافت وام فرزندآوری ماندهاند و با وجود تکمیل ثبتنام و مدارک همچنان موفق به دریافت این وام نشدهاند. طولانیشدن مدت انتظار دریافت وام ازدواج و فرزندآوری یک روی ماجراست؛ روی دیگر داستان، سختگیریهای بانکها در خصوص معرفی ضامنهایی است که باید رسمی باشند و پیدا کردن این افراد برای بسیاری از زوجین و خانوادهها بیشباهت به پیدا کردن سوزن در انبار کاه نیست تا جایی که خیلیها مجبور میشوند از همان کمکهزینه ناچیز مبلغی را هم به ضامن پرداخت کنند تا بتوانند از این تسهیلات بهرهمند شوند.
مهدی متقیفر، مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه بسیاری از بانکها در خصوص وام ازدواج و فرزندآوری به تعهدات خود عمل نمیکنند، به «ایران» میگوید: در حال حاضر در خصوص وام ازدواج 120 میلیون تومان به هر نفر از زوجین یعنی در مجموع 240 میلیون تومان، برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال، هریک 150 میلیون تومان همچنین فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران هر یک 200 میلیون تومان پرداخت میشود. میزان وام فرزندآوری نیز برای فرزند اول 20 میلیون تومان، فرزند دوم 40 میلیون تومان، فرزند سوم 60 میلیون تومان، فرزند چهارم 80 میلیون تومان و فرزند پنجم 100 میلیون تومان است اما متأسفانه بسیاری از شعبهها در استانها اعلام میکنند، برای پرداخت وام فرزندآوری اعتبار لازم را ندارند. در خصوص پرداخت وام ازدواج هم در شورای عالی جوانان مصوب شده است که بانکها موظف هستند، حداکثر تا 15 روز بعد از تکمیل ثبتنام متقاضیان دریافت وام ازدواج، پیامک مراجعه به شعبه را برای افراد بفرستند و پس از مراجعه به شعبه و تکمیل مدارک نیز بانکها موظف هستند وام را 10 روزه به حساب متقاضیان واریز کنند اما از آنجا که این مصوبه را در خصوص وام فرزندآوری نداریم، در برخی مواقع پیامک مراجعه به شعبه یک تا دو ماه و شاید هم مدت زمان بیشتری زمان میبرد و در نهایت هم پرداخت وام فرزندآوری را با تأخیر مواجه میکند.
پرداخت وام ازدواج رشد 40 درصدی داشته اما...
او در خصوص میزان ثبتنامکنندگان و پرداختیهای وام ازدواج توضیح میدهد: از اول سالجاری تا پایان شهریورماه، تعداد کل ثبتنامکنندگان وام ازدواج 977 هزار و 71 نفر بوده که از این تعداد به 486 هزار و 399 نفر وام ازدواج پرداخت شده است. با همه این تفاسیر، تعداد پرداختیهای وام ازدواج از ابتدای سالجاری تا پایان شهریورماه و در قیاس با مدت مشابه خود در سال گذشته حدود 40 درصد رشد داشته است.
به گفته متقیفر، سختگیری بانکها در زمینه درخواست ضامن رسمی یکی دیگر از مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد. متأسفانه بانکها به قانون هم عمل نمیکنند، زیرا قرار بوده تنها یک ضامن درخواست شود اما برخی از بانکها دو یا سه ضامن میخواهند. پیگیریهای متعددی کردهایم و پیشنهادهایی هم ارائه شده مبنی بر اینکه ضمانت روی یارانه یا سهام عدالت باشد، به جد پیگیر هستیم تا این اتفاقات محقق شود. پیشنهادها به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و منتظر تصویب در صحن علنی هستیم.
مشوقهای اقتصادی قوی برای ازدواج و فرزندآوری هست اما...
از آنجا که در بسیاری از کشورها معضلات مختلف در خصوص کمکهزینههای ازدواج یا فرزندآوری حل شدهاند، پس در کشور ما هم با پیادهسازی برنامههای جدید و یک مدیریت درست، میتوان چنین سنگهایی را از پیش پای جوانان برداشت. نمیتوان تنها با حرف جوانان را تشویق به ازدواج کرد، باید به دنبال راهحلهای عملی در این حوزه باشیم.
دکترمریم یوسفی، جامعهشناس و استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه در تمامی کشورها یارانهای برای ازدواج و فرزندآوری جوانان در نظر گرفته میشود، به «ایران» توضیح میدهد: از کشورهای عربی همسایه گرفته تا کشورهای اروپایی، تسهیلاتی مانند اعطای مسکن یا کمکهزینههای دیگر برای افراد در نظر گرفته میشود. در برخی موارد حتی پولی هم توسط وامگیرنده، بازگردانده نمیشود و حمایتها تا 5 سال به صورت رایگان وجود دارد. در کشوری مانند آلمان برای تشویق به ازدواج و فرزندآوری تسهیلات رایگان مادامالعمر وجود دارد. متأسفانه در کشور ما حرف اول و آخر را مقتضیات اقتصادی میزند، هرچقدر هم علم یا دین از فواید ازدواج سخن بگویند، باز هم جوانی که درگیر مشکلات اقتصادی است، تن به ازدواج نمیدهد.
این جامعهشناس در ادامه با تأکید بر کم بودن رقم وام ازدواج میگوید: 240 میلیون تومانی که به زوجین داده میشود، در کلانشهرها چندان دردی را دوا نمیکند. دختر و پسر جوانی که تازه فارغالتحصیل شدهاند، چطور میتوانند با این رقم ازدواج کنند؟ در خانوادههای پرجمعیت و طبقه متوسط رو به پایین، خانوادهها هم نمیتوانند حمایت مالی کنند و تنها بر مبنای وامها و کمکهای دولتی جوانان میتوانند به تشکیل زندگی مشترک فکر کنند. البته در شهرستانهای کوچک که تهیه مسکن آسانتر است، رقم وام میتواند کمککننده باشد اما این فقط یک روی ماجراست، چون در حال حاضر، بحث ضامن رسمی، سنگ بزرگی است که بر سر راه دریافت وام ازدواج و همچنین فرزندآوری قرار گرفته و بشدت هم سختگیرانه است. خیلی از خانوادهها به هیچ عنوان در فامیل و آشنا ضامن رسمی نمیشناسند، از سوی دیگر برخی ضامنها طلب پول یا چک سفید امضا میکنند. از سویی هم شرم و حیا اجازه نمیدهد به راحتی جوانان از افراد درخواست کنند تا ضامن ایشان شوند.
یوسفی در ادامه با ارائه پیشنهادی خطاب به بانکها توصیه میکند: بهترین راهحل برای از میان برداشتن معضل ضامن رسمی، این است که بانکها از خود زوجین تعهدات محکم دریافت کنند یا اینکه در نهایت والدین آنها را به عنوان ضامن قرار دهند. از این طریق بحث شرمندگی و خجالتزدگی جوانان و خانواده آنها هم وجود نخواهد داشت. در اکثر کشورهای دنیا چنین سنگهایی از میان راه جوانان در حوزه ازدواج و همچنین فرزندآوری برداشته شده است، در کشور ما هم این اتفاق باید محقق شود.
خبرنگار
از ابتدای سالجاری تا پایان شهریورماه، 153 میلیارد و 741 میلیون و 649 هزار ریال وام فرزندآوری و 669 میلیارد و 474 میلیون و 627 هزار ریال وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده، این در حالی است که در این بازه زمانی یک میلیون و 731 هزار و 41 نفر برای دریافت وام فرزندآوری ثبتنام کردهاند که از این بین فقط 383 هزار و 377 فقره وام فرزندآوری پرداخت شده است. حالا تعداد افرادی که در صف دریافت این وام یعنی کسانی که مدارک را تکمیل کرده و منتظر دریافت وام هستند تا اندازهای زیاد است که بسیاری از آنها ناامید از این کمکهزینه شدهاند. در بازه زمانی از ابتدای سالجاری تا شهریورماه 328 هزار و 543 نفر نیز در صف دریافت وام فرزندآوری ماندهاند و با وجود تکمیل ثبتنام و مدارک همچنان موفق به دریافت این وام نشدهاند. طولانیشدن مدت انتظار دریافت وام ازدواج و فرزندآوری یک روی ماجراست؛ روی دیگر داستان، سختگیریهای بانکها در خصوص معرفی ضامنهایی است که باید رسمی باشند و پیدا کردن این افراد برای بسیاری از زوجین و خانوادهها بیشباهت به پیدا کردن سوزن در انبار کاه نیست تا جایی که خیلیها مجبور میشوند از همان کمکهزینه ناچیز مبلغی را هم به ضامن پرداخت کنند تا بتوانند از این تسهیلات بهرهمند شوند.
مهدی متقیفر، مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه بسیاری از بانکها در خصوص وام ازدواج و فرزندآوری به تعهدات خود عمل نمیکنند، به «ایران» میگوید: در حال حاضر در خصوص وام ازدواج 120 میلیون تومان به هر نفر از زوجین یعنی در مجموع 240 میلیون تومان، برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال، هریک 150 میلیون تومان همچنین فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران هر یک 200 میلیون تومان پرداخت میشود. میزان وام فرزندآوری نیز برای فرزند اول 20 میلیون تومان، فرزند دوم 40 میلیون تومان، فرزند سوم 60 میلیون تومان، فرزند چهارم 80 میلیون تومان و فرزند پنجم 100 میلیون تومان است اما متأسفانه بسیاری از شعبهها در استانها اعلام میکنند، برای پرداخت وام فرزندآوری اعتبار لازم را ندارند. در خصوص پرداخت وام ازدواج هم در شورای عالی جوانان مصوب شده است که بانکها موظف هستند، حداکثر تا 15 روز بعد از تکمیل ثبتنام متقاضیان دریافت وام ازدواج، پیامک مراجعه به شعبه را برای افراد بفرستند و پس از مراجعه به شعبه و تکمیل مدارک نیز بانکها موظف هستند وام را 10 روزه به حساب متقاضیان واریز کنند اما از آنجا که این مصوبه را در خصوص وام فرزندآوری نداریم، در برخی مواقع پیامک مراجعه به شعبه یک تا دو ماه و شاید هم مدت زمان بیشتری زمان میبرد و در نهایت هم پرداخت وام فرزندآوری را با تأخیر مواجه میکند.
پرداخت وام ازدواج رشد 40 درصدی داشته اما...
او در خصوص میزان ثبتنامکنندگان و پرداختیهای وام ازدواج توضیح میدهد: از اول سالجاری تا پایان شهریورماه، تعداد کل ثبتنامکنندگان وام ازدواج 977 هزار و 71 نفر بوده که از این تعداد به 486 هزار و 399 نفر وام ازدواج پرداخت شده است. با همه این تفاسیر، تعداد پرداختیهای وام ازدواج از ابتدای سالجاری تا پایان شهریورماه و در قیاس با مدت مشابه خود در سال گذشته حدود 40 درصد رشد داشته است.
به گفته متقیفر، سختگیری بانکها در زمینه درخواست ضامن رسمی یکی دیگر از مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد. متأسفانه بانکها به قانون هم عمل نمیکنند، زیرا قرار بوده تنها یک ضامن درخواست شود اما برخی از بانکها دو یا سه ضامن میخواهند. پیگیریهای متعددی کردهایم و پیشنهادهایی هم ارائه شده مبنی بر اینکه ضمانت روی یارانه یا سهام عدالت باشد، به جد پیگیر هستیم تا این اتفاقات محقق شود. پیشنهادها به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و منتظر تصویب در صحن علنی هستیم.
مشوقهای اقتصادی قوی برای ازدواج و فرزندآوری هست اما...
از آنجا که در بسیاری از کشورها معضلات مختلف در خصوص کمکهزینههای ازدواج یا فرزندآوری حل شدهاند، پس در کشور ما هم با پیادهسازی برنامههای جدید و یک مدیریت درست، میتوان چنین سنگهایی را از پیش پای جوانان برداشت. نمیتوان تنها با حرف جوانان را تشویق به ازدواج کرد، باید به دنبال راهحلهای عملی در این حوزه باشیم.
دکترمریم یوسفی، جامعهشناس و استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه در تمامی کشورها یارانهای برای ازدواج و فرزندآوری جوانان در نظر گرفته میشود، به «ایران» توضیح میدهد: از کشورهای عربی همسایه گرفته تا کشورهای اروپایی، تسهیلاتی مانند اعطای مسکن یا کمکهزینههای دیگر برای افراد در نظر گرفته میشود. در برخی موارد حتی پولی هم توسط وامگیرنده، بازگردانده نمیشود و حمایتها تا 5 سال به صورت رایگان وجود دارد. در کشوری مانند آلمان برای تشویق به ازدواج و فرزندآوری تسهیلات رایگان مادامالعمر وجود دارد. متأسفانه در کشور ما حرف اول و آخر را مقتضیات اقتصادی میزند، هرچقدر هم علم یا دین از فواید ازدواج سخن بگویند، باز هم جوانی که درگیر مشکلات اقتصادی است، تن به ازدواج نمیدهد.
این جامعهشناس در ادامه با تأکید بر کم بودن رقم وام ازدواج میگوید: 240 میلیون تومانی که به زوجین داده میشود، در کلانشهرها چندان دردی را دوا نمیکند. دختر و پسر جوانی که تازه فارغالتحصیل شدهاند، چطور میتوانند با این رقم ازدواج کنند؟ در خانوادههای پرجمعیت و طبقه متوسط رو به پایین، خانوادهها هم نمیتوانند حمایت مالی کنند و تنها بر مبنای وامها و کمکهای دولتی جوانان میتوانند به تشکیل زندگی مشترک فکر کنند. البته در شهرستانهای کوچک که تهیه مسکن آسانتر است، رقم وام میتواند کمککننده باشد اما این فقط یک روی ماجراست، چون در حال حاضر، بحث ضامن رسمی، سنگ بزرگی است که بر سر راه دریافت وام ازدواج و همچنین فرزندآوری قرار گرفته و بشدت هم سختگیرانه است. خیلی از خانوادهها به هیچ عنوان در فامیل و آشنا ضامن رسمی نمیشناسند، از سوی دیگر برخی ضامنها طلب پول یا چک سفید امضا میکنند. از سویی هم شرم و حیا اجازه نمیدهد به راحتی جوانان از افراد درخواست کنند تا ضامن ایشان شوند.
یوسفی در ادامه با ارائه پیشنهادی خطاب به بانکها توصیه میکند: بهترین راهحل برای از میان برداشتن معضل ضامن رسمی، این است که بانکها از خود زوجین تعهدات محکم دریافت کنند یا اینکه در نهایت والدین آنها را به عنوان ضامن قرار دهند. از این طریق بحث شرمندگی و خجالتزدگی جوانان و خانواده آنها هم وجود نخواهد داشت. در اکثر کشورهای دنیا چنین سنگهایی از میان راه جوانان در حوزه ازدواج و همچنین فرزندآوری برداشته شده است، در کشور ما هم این اتفاق باید محقق شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» از تبعات آموزش غیرحضوری گفت
لطمه آلودگی هوا به نظام آموزشی
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
مدارس اولین جایی هستند که با آلودگی هوا، شیوع ویروس و هر نوع مشکل دیگری تعطیل و حالا بعد از تجربه کرونا و گسترش آموزش مجازی، غیرحضوری میشوند. یکی از بسترهایی که با غیرحضوری شدن مدارس، کلاس درس در آن تشکیل میشود شبکه شاد است. مشکلات ریز و درشت شبکه شاد و کندی اینترنت و عدم دسترسی برخی دانشآموزان به وسایل هوشمند، همچنان دانشآموزان و معلمان را با گرههای متعددی روبهرو کرده است در حالی که مدارس غیردولتی هیچ گونه همافزایی در شبکه شاد نداشته و از پلتفرمهای سفارشی خاص خود استفاده میکنند. بار دیگر اجحاف در حق دانشآموزان مدارس دولتی با قیاس شبکه شاد نسبت به پلتفرمهای مدارس غیردولتی پررنگ شده است و قطعاً میزان یادگیری دانشآموزان بویژه در مدارس دولتی افت خواهد کرد. محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» درباره ارزیابی وضعیت آموزش با آلودگی هوا توضیح داد: ما به هیچ وجه عنوانی مبنی بر تعطیلی مدارس نداریم بلکه آنچه اتفاق می افتد غیرحضوری شدن مدارس است. آموزش غیرحضوری اولویت ما نیست، همواره نیز تأکید کردهایم مدارس باید آخرین جایی باشند که در شرایط اضطرار تعطیل میشوند. در این شرایط اضطرار اگر آموزش حضوری هم فراهم شود مناسب و مطلوبتر است و هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نیست.
وی در ادامه بیان کرد: لذا تأکید ما بر آموزش حضوری است ولی نهادهای تصمیم گیرنده خارج از وزارت آموزش و پرورش هستند و این تصمیم گیریها در حیطه اختیار وزارتخانه نیست. در هر صورت بستر شبکه شاد برای ارائه آموزش مجازی و آنلاین فراهم است. گزارشهای سیستمی ما ناظر بر این است که میزان مراجعین در ایام شروع آموزش مجازی و پیک ورود به شبکه شاد و استفاده از آن بالا بوده است. البته آمار در پایههای مختلف متفاوت بوده ولی این شرایط در مدارس فراهم است که از آموزش غیرحضوری و بستر شبکه شاد استفاده کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این مشکل که شبکه شاد مورد انتقاد معلمان و دانشآموزان است و آنها با دشواری فایلی را ارسال یا دانلود میکنند، همچنین درباره وضعیت نامطلوب اینترنت در کشور که برای آموزش مجازی مناسب نیست توضیح داد: در حال حاضر آموزش حضوری فقط در کلانشهرهایی است که دچار آلودگی هوا شدند و فکر میکنم تعداد آنها حدود 5، 6 کلانشهر باشد. شبکه شاد به لحاظ سیستمی و ساختاری نکتهای ندارد البته اشکالهایی در فرایند آن دیده شده که ما هم گزارش آن را به مسئولان شبکه شاد ارائه دادیم. همان سیستمی که در این دو سال اخیر آموزش غیرحضوری ارائه داده است اکنون نیز مورد استفاده است. من در برخورد با برخی از خانوادهها شنیدهام که خودشان هم مدتی که آموزش حضوری بوده شیوه آموزش مجازی را فراموش کردهاند اما اگر مشکل خاصی وجود دارد باید منعکس شود. هفته گذشته من گزارشی از شبکه شاد خواستم که نشان میداد تعداد افراد مراجع کننده به شبکه شاد و فایلهایی که بارگذاری شده بود روند افزایشی داشته است. این آمار بخصوص در استان البرز و تهران بیشتر از سایر شهرها بوده است.
وی گفت: کلانشهرها عمدتاً مشکل حجم ترافیک را ندارند مگر اینکه روزهای خاصی باشد که حجم ترافیک بالا برود و دچار مشکل شوند مانند تماشای جام جهانی که استفاده از اینترنت در این ایام هم بیشتر بود. به هر حال ممکن است اختلالهایی در فناوری و سرعت اینترنت به وجود آمده باشد. جلسهای را هم دوستان ما با وزارت ارتباطات داشتند که پیگیری کردند ولی الان این موضوعی که شما به آن اشاره کردید نسبت به بارگذاری به خاطر کیفیت اینترنت است.
وی در واکنش به اینکه مدارس غیردولتی به هیچ عنوان استفادهای از شبکه شاد ندارند و از پلتفرمهای سفارشی خود استفاده میکنند و در واقع این مدارس دولتی هستند که بهدلیل کمبود بودجه از شبکه شاد استفاده میکنند و اغلب مدارس دولتی هم بهدلیل کمبود بودجه و مسائل مالی به استفاده از شاد ناچار هستند. این اجحافی است که در حق دانشآموزان مدارس دولتی میشود و به نوعی از آموزش مجازی جا میمانند. این مقام مسئول گفت: این مسأله به موضوع حکمرانی برمیگردد و خیلی ربطی به وضعیت معیشتی و مالی مربوط نمیشود. ما شبکه شاد را یک بستر امن میبینیم. همه جای دنیا برای ورود کودکان و نوجوانان به فضای مجازی، پروتکلها و قانونهایی وجود داشته و اینترنت پاک و فضای امن برای این سنین را دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته پلتفرم شاد برای همه مدارس است ولی این موضوعی که شما به آن اشاره کردید جای بررسی دارد اما برخی از مدارس غیردولتی هم از این بستر استفاده میکنند ولی این مسأله باید پیگیری شود که چند درصد از مدارس غیر دولتی از شبکه شاد استفاده نمیکنند.
کاظمی در پاسخ به این سؤال که مدارس تا چه زمانی مجازی خواهند بود، گفت: این موضوع اصلاً در حیطه اختیار آموزش و پرورش نبوده بلکه در اختیارکمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری است. گفته شده وضعیت تا سهشنبه ادامه دارد و از سهشنبه به بعد قرار است سامانه بارشی وارد کشور شود. ما باید به گونهای برنامهریزی کنیم که این آلودگی و غیرحضوری شدن مدارس لطمهای به آموزش نزند زیرا تأکید داریم تحت هر شرایطی آموزش حضوری باشد به این دلیل که خانوادههای دانشآموزان همه در تردد هستند و اگر این هوا برای دانشآموزان مضر است برای سایر افراد هم ضرر دارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: با توجه به اهمیت آموزش تأکید داریم مدارس باید آخرین جایی باشند که تعطیل میشوند. افت یادگیری ناشی از شیوع کرونا طی دو سال ما را با مشکلات زیادی مواجه کرد و اکنون این افت و لطمه به سختی جبران میشود. افت یادگیری دانشآموزان یکی از مشکلات اساسی ما است و امروز با تبعات آن دو سال آموزش غیرحضوری مواجه هستیم.
خبرنگار
مدارس اولین جایی هستند که با آلودگی هوا، شیوع ویروس و هر نوع مشکل دیگری تعطیل و حالا بعد از تجربه کرونا و گسترش آموزش مجازی، غیرحضوری میشوند. یکی از بسترهایی که با غیرحضوری شدن مدارس، کلاس درس در آن تشکیل میشود شبکه شاد است. مشکلات ریز و درشت شبکه شاد و کندی اینترنت و عدم دسترسی برخی دانشآموزان به وسایل هوشمند، همچنان دانشآموزان و معلمان را با گرههای متعددی روبهرو کرده است در حالی که مدارس غیردولتی هیچ گونه همافزایی در شبکه شاد نداشته و از پلتفرمهای سفارشی خاص خود استفاده میکنند. بار دیگر اجحاف در حق دانشآموزان مدارس دولتی با قیاس شبکه شاد نسبت به پلتفرمهای مدارس غیردولتی پررنگ شده است و قطعاً میزان یادگیری دانشآموزان بویژه در مدارس دولتی افت خواهد کرد. محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» درباره ارزیابی وضعیت آموزش با آلودگی هوا توضیح داد: ما به هیچ وجه عنوانی مبنی بر تعطیلی مدارس نداریم بلکه آنچه اتفاق می افتد غیرحضوری شدن مدارس است. آموزش غیرحضوری اولویت ما نیست، همواره نیز تأکید کردهایم مدارس باید آخرین جایی باشند که در شرایط اضطرار تعطیل میشوند. در این شرایط اضطرار اگر آموزش حضوری هم فراهم شود مناسب و مطلوبتر است و هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نیست.
وی در ادامه بیان کرد: لذا تأکید ما بر آموزش حضوری است ولی نهادهای تصمیم گیرنده خارج از وزارت آموزش و پرورش هستند و این تصمیم گیریها در حیطه اختیار وزارتخانه نیست. در هر صورت بستر شبکه شاد برای ارائه آموزش مجازی و آنلاین فراهم است. گزارشهای سیستمی ما ناظر بر این است که میزان مراجعین در ایام شروع آموزش مجازی و پیک ورود به شبکه شاد و استفاده از آن بالا بوده است. البته آمار در پایههای مختلف متفاوت بوده ولی این شرایط در مدارس فراهم است که از آموزش غیرحضوری و بستر شبکه شاد استفاده کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این مشکل که شبکه شاد مورد انتقاد معلمان و دانشآموزان است و آنها با دشواری فایلی را ارسال یا دانلود میکنند، همچنین درباره وضعیت نامطلوب اینترنت در کشور که برای آموزش مجازی مناسب نیست توضیح داد: در حال حاضر آموزش حضوری فقط در کلانشهرهایی است که دچار آلودگی هوا شدند و فکر میکنم تعداد آنها حدود 5، 6 کلانشهر باشد. شبکه شاد به لحاظ سیستمی و ساختاری نکتهای ندارد البته اشکالهایی در فرایند آن دیده شده که ما هم گزارش آن را به مسئولان شبکه شاد ارائه دادیم. همان سیستمی که در این دو سال اخیر آموزش غیرحضوری ارائه داده است اکنون نیز مورد استفاده است. من در برخورد با برخی از خانوادهها شنیدهام که خودشان هم مدتی که آموزش حضوری بوده شیوه آموزش مجازی را فراموش کردهاند اما اگر مشکل خاصی وجود دارد باید منعکس شود. هفته گذشته من گزارشی از شبکه شاد خواستم که نشان میداد تعداد افراد مراجع کننده به شبکه شاد و فایلهایی که بارگذاری شده بود روند افزایشی داشته است. این آمار بخصوص در استان البرز و تهران بیشتر از سایر شهرها بوده است.
وی گفت: کلانشهرها عمدتاً مشکل حجم ترافیک را ندارند مگر اینکه روزهای خاصی باشد که حجم ترافیک بالا برود و دچار مشکل شوند مانند تماشای جام جهانی که استفاده از اینترنت در این ایام هم بیشتر بود. به هر حال ممکن است اختلالهایی در فناوری و سرعت اینترنت به وجود آمده باشد. جلسهای را هم دوستان ما با وزارت ارتباطات داشتند که پیگیری کردند ولی الان این موضوعی که شما به آن اشاره کردید نسبت به بارگذاری به خاطر کیفیت اینترنت است.
وی در واکنش به اینکه مدارس غیردولتی به هیچ عنوان استفادهای از شبکه شاد ندارند و از پلتفرمهای سفارشی خود استفاده میکنند و در واقع این مدارس دولتی هستند که بهدلیل کمبود بودجه از شبکه شاد استفاده میکنند و اغلب مدارس دولتی هم بهدلیل کمبود بودجه و مسائل مالی به استفاده از شاد ناچار هستند. این اجحافی است که در حق دانشآموزان مدارس دولتی میشود و به نوعی از آموزش مجازی جا میمانند. این مقام مسئول گفت: این مسأله به موضوع حکمرانی برمیگردد و خیلی ربطی به وضعیت معیشتی و مالی مربوط نمیشود. ما شبکه شاد را یک بستر امن میبینیم. همه جای دنیا برای ورود کودکان و نوجوانان به فضای مجازی، پروتکلها و قانونهایی وجود داشته و اینترنت پاک و فضای امن برای این سنین را دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته پلتفرم شاد برای همه مدارس است ولی این موضوعی که شما به آن اشاره کردید جای بررسی دارد اما برخی از مدارس غیردولتی هم از این بستر استفاده میکنند ولی این مسأله باید پیگیری شود که چند درصد از مدارس غیر دولتی از شبکه شاد استفاده نمیکنند.
کاظمی در پاسخ به این سؤال که مدارس تا چه زمانی مجازی خواهند بود، گفت: این موضوع اصلاً در حیطه اختیار آموزش و پرورش نبوده بلکه در اختیارکمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری است. گفته شده وضعیت تا سهشنبه ادامه دارد و از سهشنبه به بعد قرار است سامانه بارشی وارد کشور شود. ما باید به گونهای برنامهریزی کنیم که این آلودگی و غیرحضوری شدن مدارس لطمهای به آموزش نزند زیرا تأکید داریم تحت هر شرایطی آموزش حضوری باشد به این دلیل که خانوادههای دانشآموزان همه در تردد هستند و اگر این هوا برای دانشآموزان مضر است برای سایر افراد هم ضرر دارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: با توجه به اهمیت آموزش تأکید داریم مدارس باید آخرین جایی باشند که تعطیل میشوند. افت یادگیری ناشی از شیوع کرونا طی دو سال ما را با مشکلات زیادی مواجه کرد و اکنون این افت و لطمه به سختی جبران میشود. افت یادگیری دانشآموزان یکی از مشکلات اساسی ما است و امروز با تبعات آن دو سال آموزش غیرحضوری مواجه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش:
برای آلودگی هوا فکری کنید؛ دانشآموزان نباید تعطیل باشند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درخواست میکنم برای آلودگی هوا فکری کنند؛ دانشآموزان ما نباید تعطیل باشند، چراکه از تحصیل و تربیت مؤثر محروم میشوند، گفت: همه هم به ما اعتراض میکنند که چرا مدارس تعطیل است در حالی که ما هم در دوران کرونا و هم این ایام، تابع تصمیم مسئولان ذیربط هستیم که این موارد را اعلام میکنند؛ اما ما قلباً ناراحت هستیم.
یوسف نوری با بیان اینکه نمونه تدریسها در شاد گذاشته شده و معلمان با دانشآموزان بهصورت انفرادی در ارتباط هستند تا رفع اشکال کنند گفت: یک علت عقب ماندن بچهها بهدلیل نداشتن وسایلی است که با آن ارتباط برقرار میکنند. در دولت مطرح میکنیم ببینیم میتوانیم برایش اعتباری بگیریم یا خیر.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک سال از ورود ما به وزارت آموزش و پرورش میگذرد، اظهار کرد: همکاران اقدامات مناسبی در راستای اجرای سندتحول بنیادین انجام دادهاند که از جمله آنها میتوان به آسیبشناسی عدم اجرای سند تحول بنیادین و تنظیم یک برنامه راهبردی برای اجراییسازی آن اشاره کرد. پیشنهاد شده که این برنامهها در معرض نقد کارشناسان قرار بگیرد و از این طریق مشارکت داشته باشیم زیرا بدون شک تضارب آرا و اختلافی که میان افراد وجود دارد میتواند به همافزایی و وفاق در اجرای سندتحول بنیادین بینجامد.
وی با بیان اینکه سند مدرسهای سند تحول بنیادین در دست تدوین است، گفت: براین اساس مدارس بتدریج وارد چرخه دستیابی به شاخصهای سند تحول خواهند شد.
نوری با تأکید بر اینکه ستاد آموزش و پرورش باید به این باور برسد و بخواهد سند را اجرا کند، عنوان کرد: تصویب قانون نظام رتبهبندی معلمان نیز مصداق سند تحول بنیادین است که هم افزایش کیفیت آموزش و هم اصلاح نظام پرداخت را بهدنبال داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عدم اجراییسازی سند تحول بنیادین به یک بیماری مزمن تبدیل شده است، گفت: شاید این نشست مهمترین عامل تحرک اجراییسازی سندتحول باشد زیرا قطعاً تضارب آرا در اینجاست و کمک میکند حرکت ما منطقی شود و این همگرایی موجب ترویج گفتمان سند شده و از آن نتیجه بگیریم.
نوری اضافه کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین در کنار نهاد اقتصاد، سیاست و فرهنگ، بخش تقنین را هم قرار دهیم که باید به کمک بیایند و برای اجراییسازی این سند اقدام کنند. لایه دیگر، عملکرد است که بیشتر در کشورها نگاه معطوف به «نتایج» است، اما در نظام تعلیم و تربیت به «پیامد» بیشتر توجه میشود و نه اینکه فقط نتایج از حیث کمی مهم باشند. لایه بعدی، ادراک عملکرد و بسیار مهم است. باید به مبانی برگردیم و تغییرات را از مبانی شروع کنیم تا سند توسط ذینفعان پذیرفته شود. وقتی گروههای مردمی میبینند سند اجرا میشود آن زمان بیشتر به آموزش و پرورش کمک میکنند.
یوسف نوری با بیان اینکه نمونه تدریسها در شاد گذاشته شده و معلمان با دانشآموزان بهصورت انفرادی در ارتباط هستند تا رفع اشکال کنند گفت: یک علت عقب ماندن بچهها بهدلیل نداشتن وسایلی است که با آن ارتباط برقرار میکنند. در دولت مطرح میکنیم ببینیم میتوانیم برایش اعتباری بگیریم یا خیر.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک سال از ورود ما به وزارت آموزش و پرورش میگذرد، اظهار کرد: همکاران اقدامات مناسبی در راستای اجرای سندتحول بنیادین انجام دادهاند که از جمله آنها میتوان به آسیبشناسی عدم اجرای سند تحول بنیادین و تنظیم یک برنامه راهبردی برای اجراییسازی آن اشاره کرد. پیشنهاد شده که این برنامهها در معرض نقد کارشناسان قرار بگیرد و از این طریق مشارکت داشته باشیم زیرا بدون شک تضارب آرا و اختلافی که میان افراد وجود دارد میتواند به همافزایی و وفاق در اجرای سندتحول بنیادین بینجامد.
وی با بیان اینکه سند مدرسهای سند تحول بنیادین در دست تدوین است، گفت: براین اساس مدارس بتدریج وارد چرخه دستیابی به شاخصهای سند تحول خواهند شد.
نوری با تأکید بر اینکه ستاد آموزش و پرورش باید به این باور برسد و بخواهد سند را اجرا کند، عنوان کرد: تصویب قانون نظام رتبهبندی معلمان نیز مصداق سند تحول بنیادین است که هم افزایش کیفیت آموزش و هم اصلاح نظام پرداخت را بهدنبال داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عدم اجراییسازی سند تحول بنیادین به یک بیماری مزمن تبدیل شده است، گفت: شاید این نشست مهمترین عامل تحرک اجراییسازی سندتحول باشد زیرا قطعاً تضارب آرا در اینجاست و کمک میکند حرکت ما منطقی شود و این همگرایی موجب ترویج گفتمان سند شده و از آن نتیجه بگیریم.
نوری اضافه کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین در کنار نهاد اقتصاد، سیاست و فرهنگ، بخش تقنین را هم قرار دهیم که باید به کمک بیایند و برای اجراییسازی این سند اقدام کنند. لایه دیگر، عملکرد است که بیشتر در کشورها نگاه معطوف به «نتایج» است، اما در نظام تعلیم و تربیت به «پیامد» بیشتر توجه میشود و نه اینکه فقط نتایج از حیث کمی مهم باشند. لایه بعدی، ادراک عملکرد و بسیار مهم است. باید به مبانی برگردیم و تغییرات را از مبانی شروع کنیم تا سند توسط ذینفعان پذیرفته شود. وقتی گروههای مردمی میبینند سند اجرا میشود آن زمان بیشتر به آموزش و پرورش کمک میکنند.
اخبـــــار
واردات ۶۰۰ هزار دوز واکسن سرخجه به کشور
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از واردات ۶۰۰ هزار دوز واکسن سرخجه به کشور خبر داد.
علیرضا عسکری، با اشاره به افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخجه در کشور گفت: در پی افزایش مهاجرت اتباع از کشورهای همسایه به ایران و در نتیجه افزایش میزان ابتلای افراد به بیماری سرخجه در کشور، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از جمعیت هلالاحمر خواست تا برای واردات واکسنهای این بیماری اقدام کند.
وی ادامه داد: در این راستا، مراحل اخذ مجوزهای مورد نیاز از طرف جمعیت هلال احمر برای واردات واکسن به کشور انجام شد. عسکری با اشاره به واردات واکسن سرخجه افزود: روز گذشته ۶۰۰ هزار دوز واکسن سرخجه اهدایی از طرف یونیسف وارد کشور شد. به گفته وی، پروسه برچسبگذاری واکسنهای اهدایی در شرکت بازرگانی سهاکیش جمعیت هلالاحمر در حال انجام است و در چند روز آینده واکسنها به دست وزارت بهداشت و درمان میرسد تا در پایگاههای سلامت جهت تزریق توزیع شود.
طرح ترافیک روزانه تا پایان هفته فروخته نمیشود
سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از ممنوعیت فروش روزانه طرح ترافیک در هفته پایانی آذر خبر داد.
سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با صدور اطلاعیهای به دلیل بالا بودن شاخص آلودگی هوای تهران و در راستای کنترل آلایندهها از ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه تا پایان هفته جاری خبر داد. براساس این اطلاعیه با توجه به استمرار آلودگی هوا در کلانشهر تهران و در راستای مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا، در روزهای پیش رو تا پایان هفته جاری امکان رزرو طرح روزانه ترافیک وجود نخواهد داشت. همچنین در ادامه از عموم شهروندان درخواست شده است تا اطلاع ثانوی، حضور و تردد در سطح شهر را به حداقل میزان ممکن کاهش داده و در صورت ضرورت حتیالمقدور از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
در راستای اجرای نظام رتبهبندی صورت گرفت
صدور «کارنامه» جهت تعیین «رتبه» ۶۰۰ هزار معلم
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه قریب به ۶۰۰ هزار نفر از معلمان در قالب اجرای قانون نظام رتبه بندی، ارزیابی شدند و «کارنامه رتبه» برایشان تولید شده است، گفت: قانون نظام رتبهبندی معلمان، مبتنی بر اسناد بالادستی و عین سندتحول است، اما باید در اجرا دقت کنیم و همه همکاران را ببینیم.
محسن زارعی با اشاره به شاخصهای معلم تراز گفت: ما قبلاً همیشه معلم تراز را توصیف میکردیم و شاخصها را نمیگفتیم. مشخص نبود معلم تراز باید چه ویژگیهایی در شایستگیهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تجربه داشته باشد، اما الان این شاخصها در قانون نظام رتبهبندی روشن است و همکار ما میداند که معنی معلم تراز یعنی چه و باید خودش را به آن برساند. در واقع نظام رتبهبندی بهترین فرصت است. وی افزود: در طول سالها از زحمتی که همکاران میکشیدند غافل بودیم. بر اساس مدرک تحصیلی و اینها ارتقاهایی رخ میداد اما اینکه در عرصه عمل و در کلاس درس چه میکند هیچ وقت ارزشگذاری نمیکردیم. اکنون فرصتی فراهم شده تا ارزش کار همکارمان را ببینیم و در این نظام شایستگیها ارزشش را لحاظ کنیم.
وی به فرایند نظام رتبهبندی اشاره کرد و گفت: همکاران ما ابتدا با خوداظهاری شایستگیهای خود را اعلام کردند و مدارک و مستندات را بارگذاری کردند. دو کار میتوانستیم انجام دهیم؛ یا باید کانون ارزیابی میگذاشتیم و حضوری دعوت میکردیم و دوم اینکه رفتار همکاران در موقعیت واقعی کلاس درس را از سوی مدیران مدارس بسنجیم که راهکار دوم اجرایی شد. قریب به ۶۰۰ هزار نفر ارزیابی شدند و کارنامه رتبه برایشان تولید شده است. گام نهایی، بازخورد شایستگیها است که میخواهیم به همکاران بدهیم. این نظام ارزیابی میتواند در جذب و ورودیها، ارتقای مدیران عملیاتی، میانی و ارشد هم کمک کند.
جزئیات فراخوان پزشکان برای حج ۱۴۰۲
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلالاحمر جزئیات فراخوان پزشکان برای ارائه خدمت در حج سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.
دکتر طاهر درودی درباره جزئیات فراخوان پزشکان برای حج ۱۴۰۲ به ایسنا، گفت: فراخوان پزشکان برای حج ۱۴۰۲ از هفته قبل منتشر شده است و پزشکان داوطلب برای ارائه خدمت در حج سال آینده میتوانند تا ۳۰ آذرماه سال جاری نسبت به ثبتنام اقدام کنند. وی افزود: با توجه به مذاکرهای که با سازمان حج و زیارت داشتیم، فکر میکنیم سهمیه تخصیص دادهشده به ایران برای حج سال آینده معادل سال ۱۳۹۸ و بیش از ۸۰ هزار نفر زائر و قاعدتاً تعداد پزشکان هم در همین حدود خواهد بود. با این حال از آنجایی که عدد سهمیه هنوز قطعی نشده و تعداد پزشکان هم ضریبی از تعداد زائرین خواهد بود، هنوز نمیتوانیم تعداد قطعی پزشک مورد نیاز را در حج ۱۴۰۲ اعلام کنیم. بر این اساس معمولاً در فراخوان با آمارهای پیشفرض معادل دو برابر تعداد مورد نیازمان را جذب خواهیم کرد و بعد تعداد قطعی را با توجه به اعلام وزارت حج سعودی اعلام خواهیم کرد.
درودی درباره تخصصهای مورد نیاز در حج امسال گفت: در فراخوان، سه گروه پزشکان عمومی، متخصصین داخلی و متخصصین طب اورژانس را مشخص کردهایم که با توجه به شرایط و ضوابط، فقط متقاضیان مرد مورد نیاز هستند. وی گفت: حج ۱۴۰۲ تقریباً در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار میشود و برنامهریزیها و اطلاعرسانیها به مرور انجام خواهد شد.
عضو کمیته علمی کشوری کرونا:
نگرانی از موج گسترده کرونا نداریم
عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در حال حاضر نگرانی عاجلی برای موج گستردهای از کرونا در هفتههای آینده نداریم. اساساً دانش بشری حتی در پیشرفتهترین کشورهای دنیا که دسترسی دقیقی به آمار بیماری، سویههای در چرخش و شرایط رعایت نکات بهداشتی دارند نمیتوانند به دقت پیشبینی کنند چه زمانی با موج کرونا روبهرو خواهند شد.
دکتر مسعود یونسیان اظهار داشت: تا قبل از دسترسی به واکسن، میگفتیم موج کرونا تابع دو مؤلفه یعنی رفتار مردم و واریانت ویروس است، الان مؤلفه سومی اضافه شده و آن هم سطح ایمنی جامعه است. بهتر است ابتدا وضعیت بیماری را رصد کنیم و به جای پیشگویی، هر وقت که نشانههایی از افزایش موارد کرونا را دیدیم، آن وقت هشدار دهیم،چراکه نمیتوان جامعه را همیشه در محدودیت قرار داد، البته باید تلاش ما پوشش مناسب واکسیناسیون و مصونسازی افراد باشد. بنابراین در حال حاضر شواهدی نداریم که بگوییم در آینده نزدیک، میان مدت یا بلندمدت، زمان موج بعدی کرونا را پیشبینی کنیم. عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به وضعیت کرونا در مناطق شش گانه سازمان جهانی بهداشت، گفت: بجز کشورهای غرب اقیانوس آرام مانند ژاپن، کره و برخی کشورهای شرق آسیا، استرالیا و اقیانوسیه، در پنج منطقه دیگر سازمان جهانی بهداشت، وضعیت کرونا نسبتاً پایدار بوده است.
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از واردات ۶۰۰ هزار دوز واکسن سرخجه به کشور خبر داد.
علیرضا عسکری، با اشاره به افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخجه در کشور گفت: در پی افزایش مهاجرت اتباع از کشورهای همسایه به ایران و در نتیجه افزایش میزان ابتلای افراد به بیماری سرخجه در کشور، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از جمعیت هلالاحمر خواست تا برای واردات واکسنهای این بیماری اقدام کند.
وی ادامه داد: در این راستا، مراحل اخذ مجوزهای مورد نیاز از طرف جمعیت هلال احمر برای واردات واکسن به کشور انجام شد. عسکری با اشاره به واردات واکسن سرخجه افزود: روز گذشته ۶۰۰ هزار دوز واکسن سرخجه اهدایی از طرف یونیسف وارد کشور شد. به گفته وی، پروسه برچسبگذاری واکسنهای اهدایی در شرکت بازرگانی سهاکیش جمعیت هلالاحمر در حال انجام است و در چند روز آینده واکسنها به دست وزارت بهداشت و درمان میرسد تا در پایگاههای سلامت جهت تزریق توزیع شود.
طرح ترافیک روزانه تا پایان هفته فروخته نمیشود
سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از ممنوعیت فروش روزانه طرح ترافیک در هفته پایانی آذر خبر داد.
سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با صدور اطلاعیهای به دلیل بالا بودن شاخص آلودگی هوای تهران و در راستای کنترل آلایندهها از ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه تا پایان هفته جاری خبر داد. براساس این اطلاعیه با توجه به استمرار آلودگی هوا در کلانشهر تهران و در راستای مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا، در روزهای پیش رو تا پایان هفته جاری امکان رزرو طرح روزانه ترافیک وجود نخواهد داشت. همچنین در ادامه از عموم شهروندان درخواست شده است تا اطلاع ثانوی، حضور و تردد در سطح شهر را به حداقل میزان ممکن کاهش داده و در صورت ضرورت حتیالمقدور از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
در راستای اجرای نظام رتبهبندی صورت گرفت
صدور «کارنامه» جهت تعیین «رتبه» ۶۰۰ هزار معلم
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه قریب به ۶۰۰ هزار نفر از معلمان در قالب اجرای قانون نظام رتبه بندی، ارزیابی شدند و «کارنامه رتبه» برایشان تولید شده است، گفت: قانون نظام رتبهبندی معلمان، مبتنی بر اسناد بالادستی و عین سندتحول است، اما باید در اجرا دقت کنیم و همه همکاران را ببینیم.
محسن زارعی با اشاره به شاخصهای معلم تراز گفت: ما قبلاً همیشه معلم تراز را توصیف میکردیم و شاخصها را نمیگفتیم. مشخص نبود معلم تراز باید چه ویژگیهایی در شایستگیهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تجربه داشته باشد، اما الان این شاخصها در قانون نظام رتبهبندی روشن است و همکار ما میداند که معنی معلم تراز یعنی چه و باید خودش را به آن برساند. در واقع نظام رتبهبندی بهترین فرصت است. وی افزود: در طول سالها از زحمتی که همکاران میکشیدند غافل بودیم. بر اساس مدرک تحصیلی و اینها ارتقاهایی رخ میداد اما اینکه در عرصه عمل و در کلاس درس چه میکند هیچ وقت ارزشگذاری نمیکردیم. اکنون فرصتی فراهم شده تا ارزش کار همکارمان را ببینیم و در این نظام شایستگیها ارزشش را لحاظ کنیم.
وی به فرایند نظام رتبهبندی اشاره کرد و گفت: همکاران ما ابتدا با خوداظهاری شایستگیهای خود را اعلام کردند و مدارک و مستندات را بارگذاری کردند. دو کار میتوانستیم انجام دهیم؛ یا باید کانون ارزیابی میگذاشتیم و حضوری دعوت میکردیم و دوم اینکه رفتار همکاران در موقعیت واقعی کلاس درس را از سوی مدیران مدارس بسنجیم که راهکار دوم اجرایی شد. قریب به ۶۰۰ هزار نفر ارزیابی شدند و کارنامه رتبه برایشان تولید شده است. گام نهایی، بازخورد شایستگیها است که میخواهیم به همکاران بدهیم. این نظام ارزیابی میتواند در جذب و ورودیها، ارتقای مدیران عملیاتی، میانی و ارشد هم کمک کند.
جزئیات فراخوان پزشکان برای حج ۱۴۰۲
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلالاحمر جزئیات فراخوان پزشکان برای ارائه خدمت در حج سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.
دکتر طاهر درودی درباره جزئیات فراخوان پزشکان برای حج ۱۴۰۲ به ایسنا، گفت: فراخوان پزشکان برای حج ۱۴۰۲ از هفته قبل منتشر شده است و پزشکان داوطلب برای ارائه خدمت در حج سال آینده میتوانند تا ۳۰ آذرماه سال جاری نسبت به ثبتنام اقدام کنند. وی افزود: با توجه به مذاکرهای که با سازمان حج و زیارت داشتیم، فکر میکنیم سهمیه تخصیص دادهشده به ایران برای حج سال آینده معادل سال ۱۳۹۸ و بیش از ۸۰ هزار نفر زائر و قاعدتاً تعداد پزشکان هم در همین حدود خواهد بود. با این حال از آنجایی که عدد سهمیه هنوز قطعی نشده و تعداد پزشکان هم ضریبی از تعداد زائرین خواهد بود، هنوز نمیتوانیم تعداد قطعی پزشک مورد نیاز را در حج ۱۴۰۲ اعلام کنیم. بر این اساس معمولاً در فراخوان با آمارهای پیشفرض معادل دو برابر تعداد مورد نیازمان را جذب خواهیم کرد و بعد تعداد قطعی را با توجه به اعلام وزارت حج سعودی اعلام خواهیم کرد.
درودی درباره تخصصهای مورد نیاز در حج امسال گفت: در فراخوان، سه گروه پزشکان عمومی، متخصصین داخلی و متخصصین طب اورژانس را مشخص کردهایم که با توجه به شرایط و ضوابط، فقط متقاضیان مرد مورد نیاز هستند. وی گفت: حج ۱۴۰۲ تقریباً در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار میشود و برنامهریزیها و اطلاعرسانیها به مرور انجام خواهد شد.
عضو کمیته علمی کشوری کرونا:
نگرانی از موج گسترده کرونا نداریم
عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در حال حاضر نگرانی عاجلی برای موج گستردهای از کرونا در هفتههای آینده نداریم. اساساً دانش بشری حتی در پیشرفتهترین کشورهای دنیا که دسترسی دقیقی به آمار بیماری، سویههای در چرخش و شرایط رعایت نکات بهداشتی دارند نمیتوانند به دقت پیشبینی کنند چه زمانی با موج کرونا روبهرو خواهند شد.
دکتر مسعود یونسیان اظهار داشت: تا قبل از دسترسی به واکسن، میگفتیم موج کرونا تابع دو مؤلفه یعنی رفتار مردم و واریانت ویروس است، الان مؤلفه سومی اضافه شده و آن هم سطح ایمنی جامعه است. بهتر است ابتدا وضعیت بیماری را رصد کنیم و به جای پیشگویی، هر وقت که نشانههایی از افزایش موارد کرونا را دیدیم، آن وقت هشدار دهیم،چراکه نمیتوان جامعه را همیشه در محدودیت قرار داد، البته باید تلاش ما پوشش مناسب واکسیناسیون و مصونسازی افراد باشد. بنابراین در حال حاضر شواهدی نداریم که بگوییم در آینده نزدیک، میان مدت یا بلندمدت، زمان موج بعدی کرونا را پیشبینی کنیم. عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به وضعیت کرونا در مناطق شش گانه سازمان جهانی بهداشت، گفت: بجز کشورهای غرب اقیانوس آرام مانند ژاپن، کره و برخی کشورهای شرق آسیا، استرالیا و اقیانوسیه، در پنج منطقه دیگر سازمان جهانی بهداشت، وضعیت کرونا نسبتاً پایدار بوده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سنگ اندازی در اعطای وام های گره گشا
-
لطمه آلودگی هوا به نظام آموزشی
-
برای آلودگی هوا فکری کنید؛ دانشآموزان نباید تعطیل باشند
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین