وزیر علوم به شایعهها پایان داد
قطعی اینترنت فقط در محل برگزاری کنکور
گروه اجتماعی/ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از قطع اینترنت در محلهای برگزاری کنکور ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: البته قطع اینترنت نیاز به مصوبه شورای امنیت کشور دارد. محمدعلی زلفی گل در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: در حوزههایی که کنکور برگزار میشود، طبق سال گذشته اینترنت فقط برای محلهایی که کنکور برگزار میشود قرار است قطع شود تا فرزندانمان با خیال راحت به رقابت در کنکور بپردازند. در حالی وزیر علوم این صحبتها را مطرح کرد که در این چند ساله خصوصاً در دوره کرونا همزمان با برگزاری کنکور موضوع لورفتن یا خرید و فروش سؤالات و دفترچهها در فضای مجازی، یک حاشیه ثابت کنکوری بود که حالا دوبار در سال قرار است برگزار شود و با مشخص شدن سهم سوابق تحصیلی در کنکور حالا مسأله تقلب و لورفتن سؤالات در امتحانات نهایی و آزمونهای ترمیم معدل مطرح است که البته مسئولان آموزش و پرورش آن را رد میکنند.
قطع اینترنت یکی از راهکارهایی است که حالا از کنکور سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، اما موضوع از جایی حساسیت برانگیز شد که معاون سازمان سنجش در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که قرار است در دو روز کنکور اینترنت کل کشور قطع شود! دکتر حسن مروتی معاون امور آزمونهای سازمان سنجش در برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران» اعلام کرد که قصد داریم با همکاری وزارت ارتباطات در زمان برگزاری کنکور در کل کشور اینترنت را قطع کنیم. وی تأکید کرد: ما سال گذشته به صورت نقطهای اینترنت را قطع کردیم اما برخی توانسته بودند از آنتنهای دیگر کمک بگیرند و به اینترنت وصل شوند. بنابراین قصد داریم در زمان برگزاری آزمون، اینترنت را کلاً قطع کنیم.
معاون امور آزمونهای سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سؤال مجری که به نظر میرسد این روش منطقی نباشد و وزارت ارتباطات در این خصوص باید اظهارنظر کند و مسئولیت دارد، گفت: وزارت ارتباطات مسئولیت فنی این موضوع را برعهده دارد اما برای چند ساعت میارزد که اینترنت به صورت سراسری قطع شود، چرا که سرنوشت داوطلبان در آن ساعتها رقم میخورد. این بود که شایعه قطعی کل اینترنت در روزهای 29 و 30 دی ماه همزمان با برگزاری مرحله اول کنکور ۱۴۰۲ در فضای مجازی پیچید تا وزیر علوم در حاشیه جلسه هیأت دولت به آن پایان دهد. اما مسأله امنیت کنکور همچنان دغدغه آزموندهندگان و مسئولان است. هر چند مروتی درباره ضوابط و تمهیدات برای تأمین امنیت برگزاری کنکور گفت: با قاطعیت عرض میکنم از ابتدای ایجاد سازمان سنجش هیچ سؤالی از سازمان سنجش بیرون نرفته است و در حال حاضر به واسطه تکنولوژیهای جدید گزارشاتی میرسد.
در گفتگو با «ایران» عنوان شد
تقویم آموزشی کشور را نمیتوان به دلیل آلودگی چند شهر تغییر داد
اکرم رضاییثانی/ با تداوم آلودگی هوا، آموزش مجازی ادامهدار شده است؛ آن هم آموزشی که حتی والدینی که فرزندانشان در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند از آن رضایتی ندارند. برخی والدین این گلایه را داشتند که آنها هزینه کامل برای سال تحصیلی را پرداخت کردهاند؛ یا به تعبیر دیگر شهریه برای ۹ ماه تحصیلی کامل و همچنین هزینه سرویس مدارس برای ۹ ماه تحصیلی از آنها اخذ شده است اما عملاً دانشآموزان با آغاز فصل زمستان و برودت هوا روزهای کمتری در مدرسه حضور دارند و این اتفاق برای امسال نیست و سالهای قبل از کرونا نیز زیاد شاهد آن بودیم. در این حال که آلودگی هوا برای سلامتی تمامی اقشار جامعه اعم از کودک و بزرگسال مضر است شکی نیست اما با توجه به اینکه به نظر میرسد عملاً مسئولان متولی حل آلودگی هوا در پایتخت و کلانشهرها راهحلی برای آن ندارند و سالهای بعد نیز پیشبینی چنین اتفاقی بعید نیست، آیا نمیتوان به اقدامی برای حل تعطیلی مدارس اندیشید؟
شاید یکی از راهکارهایی که بتوان به آن پرداخت تغییر در تقویم آموزشی باشد؛ طبق قانون تقویم آموزشی سال تحصیلی از مهر آغاز و در خردادماه پایان خواهد یافت. شاید اگر سال تحصیلی اندکی زودتر یعنی از فصل تابستان آغاز شود و در بازهای از فصل پاییز و زمستان مدارس تعطیل باشند، نگرانی بابت تعطیلیهای پی در پی در این بازه زمانی وجود نداشته باشد. ناگفته نماند این برنامه موقت میتواند تا زمان رفع آلودگی هوا برنامهریزی شود.
در گفتوگویی که پیش از این با محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش داشتیم عنوان شد که قانون تقویم آموزش در دست مجلس است و آموزش و پرورش اجازه ورود به آن را ندارد. وی در ادامه توضیح داد: طبق قانون، سال تحصیلی از اول مهر ماه شروع میشود و تا پایان خرداد ادامه دارد، این قانون مجلس است و نمیتوانیم حتی در صورتی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشیم آن را تغییر دهیم. قبلاً طرحی ناظر بر همین مسأله در مجلس مطرح شده بود و مرکز پژوهشها هم گزارشی در اینباره تهیه کرده بود که به نتیجه نرسید.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید تعطیلی مدارس آخرین اقدام باشد، گفت: نمیدانیم تعطیل کردن مدارس در کاهش آلودگی هوا چقدر تأثیرگذار است ولی اولویت ما این موضوع بوده که تعطیلی مدارس آخرین گام باشد. این موضوع حتی در هیأت دولت و با آقای رئیسجمهور مطرح شد.
با توجه با اینکه آموزش و پرورش تغییر در تقویم آموزشی را متوجه مجلس دانست، از مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اینباره پرسیدیم. وی با اشاره به اینکه تقویم آموزشی قابل دستکاری نیست، به «ایران» گفت: براساس قانون، شروع سال تحصیلی مهر ماه و انتهای آن به خرداد ماه ختم میشود.حال با توجه به تنوع جغرافیایی در کشور، برخی مناطق دارای وضعیت گرمسیری و برخی در مناطق سردسیری هستند به هر حال وضعیت مناطق و استانها به لحاظ آب و هوایی متفاوت است.
وی اظهار داشت: بر همین اساس دستکاری کردن تقویم آموزشی با این حجم تنوعی که در کشور وجود دارد لطمه خواهد زد. البته میدانیم موقعیت فعلی استثنایی است. مثلاً ما یک دورهای با شیوع کرونا درگیر بودیم و در آن برهه کل آموزش در کشور مجازی و به نوعی غیرحضوری شد. هر موقعیت غیرمترقبهای را میتوان استثنایی قلمداد کرد و چون این موارد استثنایی بوده و رویه ثابتی ندارند، تغییر در تقویم آموزشی نمیتواند کار درستی باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بهتر است آموزش و پرورش برنامههای خود را تغییر دهد یعنی در دوران و مواقعی که کشور با بحران مواجه میشود آموزش و پرورش هم یک دستورالعمل خاصی برای شرایط خاص داشته باشد.به عنوان مثال آموزشهای مجازی و استفاده از بستر شاد یکی از همین راهکارها بوده است.
اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که اما آموزش مجازی کیفیت آموزش حضوری را نداشته و در هفتههای اخیر آموزش مجازی به شکل مداوم بوده و موجب افت مجدد یادگیری دانشآموزان شده در حالی که امسال باید ضررهای آموزشی دوران کرونا جبران میشد، گفت: ما بارها گفتهایم که کنش مقابل بین دانشآموز و معلم در فضای حضوری شکل میگیرد، ما معتقدیم هیچ چیزی جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت. بنابراین اهمیت فضای حقیقی بالاست اما الان بحث استثنائات مطرح است و از آنجا که شرایط عادی نیست آموزش و پرورش باید تدبیری بیندیشد. مثلاً باید درسنامه همه دروس را همیشه در دسترس داشته باشد تا اگر مشکلی بهوجود آمد آن را در فضای آموزش مجازی در اختیار دانشآموزان قرار بدهد و با این روش دانشآموزان از درس عقب نمانند.
نایبرئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این تلویزیون آموزشی باید تقویت شود و به نحوی باشد که بتواند خلأ آموزش حضوری را پر کند لذا آموزش و پرورش از نظر برنامههای درسی باید در این ایام فعالتر شود.
وی در واکنش به این پرسش که اتفاقاً آموزش و پرورش با توجه به زیرساختهایی که داشته و وضعیت اینترنت کار خود را انجام داده است اما بازنگری در تقویم آموزش به مجلس مربوط میشود، گفت: در حال حاضر این وضعیت مربوط به سراسر کشور نمیشود بلکه تنها برخی کلانشهرها درگیر آلودگی هوا شدهاند از این رو بخاطر چند شهر نمیتوان تقویم آموزشی را تغییر داد. اسماعیلی در پایان یادآور شد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که تقویم آموزشی دارای امتحان نهایی است؛ ما نمیتوانیم تقویم آموزشی را در یک شهر به یک شکل و در شهر دیگری به شکل متفاوتتری اجرا کنیم زیرا امتحانات نهایی سراسری است و باید همه کشور از آن تبعیت کنند. هدف ما این است که دانشآموزان از تحصیل باز نمانند و کیفیت آموزشی افت نکند.آموزش و پرورش باید بهگونهای برنامهریزی کند که این خلأها پر شود.
وزیر بهداشت:
آمادگی داریم به سرعت تولید واکسن را افزایش دهیم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه در کشور ۵۰ میلیون دوز ذخیره واکسن کرونا در کشور وجود دارد، گفت: سیاست ما کم کردن سفرها و قرنطینه نیست و از مدیریت هوشمند برای کنترل سویه جدید کرونا استفاده میکنیم. بهرام عیناللهی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به ورود سویههای جدید ویروس کرونا به ایرنا اظهار داشت: پیشنهاد ما به مردم این است که واکسیناسیون را در دستور کار قرار دهند و بویژه کسانی که در گروههای پرخطر قرار دارند و یا ۶ ماه از آخرین واکسن آنها گذشته است، اهتمام بیشتری داشته باشند. وزیر بهداشت استفاده از ماسک در فضاهای عمومی سربسته بخصوص در ناوگان حمل و نقل عمومی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: پیشنهاد ما به وزارت راه و شهرسازی این بوده که بخصوص برای هواپیما این کار عملیاتی شود. وی با بیان اینکه ۶ نوع پلتفرم تولید واکسن کرونا در جهان وجود دارد که در ایران نیز این نوع پلتفرمها در دسترس قرار دارد، از وجود ۵۰ میلیون دوز ذخیره واکسن کرونا در پلتفرمهای مختلف خبر داد و افزود: این آمادگی را داریم که به سرعت تولید واکسن را افزایش دهیم. ٧۵ درصد مردم کشورمان با واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا ایمن شدند. وی با اشاره به بهبود رتبه علمی ایران از 16 به 15 آن را ناشی از تلاش جامعه علمی پزشکی کشور برشمرد. عیناللهی همچنین شایعه خانه نشینی ١٠ هزار پرستار را تکذیب کرد.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد
مزایای رتبه اول برای 809 هزار معلم
وزیر آموزش و پرورش گفت: در جریان برگزاری آزمونهای دی ماه، مورد خاصی که بر خلاف پروتکل و دستور عمل امتحانات باشد، وجود نداشته است. یوسف نوری صبح روز گذشته در جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای آزمونهای دی ماه که بیش از ۳۵۰ هزار نفر شرکت کردند موارد خاصی که بر خلاف پروتکل و دستور عمل امتحانات باشد و سبب افشا شدن باشد وجود نداشته است. بهطور طبیعی در جریان برگزاری امتحانات اتفاقاتی بوده که بعضاً دانشآموزان تخلف کردهاند مانند نگاه کردن از برگه دیگری و یا موارد این چنینی که در امتحانات معمولی رخ میدهد، در مواردی که چنین اتفاقاتی رخ داده، برابر قوانین و مقررات امتحانی، با دانشآموزان متخلف برخورد شده است. وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: برخی اخباری که در شبکهها اجتماعی در مورد امتحانات پخش میشود، باعث فشار روانی بر روی دانشآموزان میشود و این موضوع بر عملکرد آنها اثر میگذارد و منجر به این میشود که آنها نتوانند با موفقیت امتحانات را پشتسر بگذارند. همچنین یوسف نوری روز گذشته با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، در اعلام آخرین اخبار قانون نظام رتبهبندی معلمان گفت: ۸۰۹ هزار معلم از مزایای رتبه اول برخوردار شدند و در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی هستیم که تعدادی از رتبههای قطعی هم صادر شده است. صدور هر یک رتبه ۱۰۰ نفر - ساعت زمان در دانشگاهها نیاز دارد، اما در آموزشوپرورش همکارانم با سرعت بیشتری مشغول کار بر روی این موضوع هستند. هر زمان که رتبه قطعی صادر شود، مزایای در نظر گرفتهشده برابر سقف ۳۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این کار اختصاص داده شده، از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ محاسبه و مابهالتفاوتها پرداخت خواهد شد. فرایند رتبهبندی در ستاد وزارتخانه، برای تعیین رتبه قطعی معلمان با سرعت بیشتری در حال انجام است و قطعاً به سال آینده نخواهد کشید. البته موعد زمانی زودتری را برای تعیین رتبه قطعی معلمان به من اعلام کرده بودند، اما تا با رفع نواقص حداکثر تا پایان سال طول میکشد.