در گفتگو با «ایران» عنوان شد

تقویم آموزشی کشور را نمی‌توان به دلیل آلودگی چند شهر تغییر داد


اکرم رضایی‌ثانی/ با تداوم آلودگی هوا، آموزش مجازی ادامه‌دار شده است؛ آن هم آموزشی که حتی والدینی که فرزندان‌شان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند از آن رضایتی ندارند. برخی والدین این گلایه را داشتند که آنها هزینه کامل برای سال تحصیلی را پرداخت کرده‌اند؛ یا به تعبیر دیگر شهریه برای ۹ ماه تحصیلی کامل و همچنین هزینه سرویس مدارس برای ۹ ماه تحصیلی از آنها اخذ شده است اما عملاً دانش‌آموزان با آغاز فصل زمستان و برودت هوا روزهای کمتری در مدرسه حضور دارند و این اتفاق برای امسال نیست و سال‌های قبل از کرونا نیز زیاد شاهد آن بودیم. در این حال که آلودگی هوا برای سلامتی تمامی اقشار جامعه اعم از کودک و بزرگسال مضر است شکی نیست اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد عملاً مسئولان متولی حل آلودگی هوا در پایتخت و کلانشهرها راه‌حلی برای آن ندارند و سال‌های بعد نیز پیش‌بینی چنین اتفاقی بعید نیست، آیا نمی‌توان به اقدامی برای حل تعطیلی مدارس اندیشید؟
شاید یکی از راهکارهایی که بتوان به آن پرداخت تغییر در تقویم آموزشی باشد؛ طبق قانون تقویم آموزشی سال تحصیلی از مهر آغاز و در خردادماه پایان خواهد یافت. شاید اگر سال تحصیلی اندکی زودتر یعنی از فصل تابستان آغاز شود و در بازه‌ای از فصل پاییز و زمستان مدارس تعطیل باشند، نگرانی بابت تعطیلی‌های پی در پی در این بازه زمانی وجود نداشته باشد. ناگفته نماند این برنامه موقت می‌تواند تا زمان رفع آلودگی هوا برنامه‌ریزی شود.
در گفت‌و‌گویی که پیش از این با محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش داشتیم عنوان شد که قانون تقویم آموزش در دست مجلس است و آموزش و پرورش اجازه ورود به آن را ندارد. وی در ادامه توضیح داد: طبق قانون، سال تحصیلی از اول مهر ماه شروع می‌شود و تا پایان خرداد ادامه دارد، این قانون مجلس است و نمی‌توانیم حتی در صورتی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشیم آن را تغییر دهیم. قبلاً طرحی ناظر بر همین مسأله در مجلس مطرح شده بود و مرکز پژوهش‌ها هم گزارشی در این‌باره تهیه کرده بود که به نتیجه نرسید.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید تعطیلی مدارس آخرین اقدام باشد، گفت: نمی‌دانیم تعطیل کردن مدارس در کاهش آلودگی هوا چقدر تأثیر‌گذار است ولی اولویت ما این موضوع بوده که تعطیلی مدارس آخرین گام باشد. این موضوع حتی در هیأت دولت و با آقای رئیس‌جمهور مطرح شد.
با توجه با اینکه آموزش و پرورش تغییر در تقویم آموزشی را متوجه مجلس دانست، از مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این‌باره پرسیدیم. وی با اشاره به اینکه تقویم آموزشی قابل دستکاری نیست، به «ایران» گفت: براساس قانون، شروع سال تحصیلی مهر ماه و انتهای آن به خرداد ماه ختم می‌شود.حال با توجه به تنوع جغرافیایی در کشور، برخی مناطق دارای وضعیت گرمسیری و برخی در مناطق سردسیری هستند به هر حال وضعیت مناطق و استان‌ها به لحاظ آب و هوایی متفاوت است.
وی اظهار داشت: بر همین اساس دستکاری کردن تقویم آموزشی با این حجم تنوعی که در کشور وجود دارد لطمه خواهد زد. البته می‌دانیم موقعیت فعلی استثنایی است. مثلاً ما یک دوره‌ای با شیوع کرونا درگیر بودیم و در آن برهه کل آموزش در کشور مجازی و به نوعی غیرحضوری شد. هر موقعیت غیرمترقبه‌ای را می‌توان استثنایی قلمداد کرد و چون این موارد استثنایی بوده و رویه ثابتی ندارند، تغییر در تقویم آموزشی نمی‌تواند کار درستی باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بهتر است آموزش و پرورش برنامه‌های خود را تغییر دهد یعنی در دوران و مواقعی که کشور با بحران مواجه می‌شود آموزش و پرورش هم یک دستور‌العمل خاصی برای شرایط خاص داشته باشد.به عنوان مثال آموزش‌های مجازی و استفاده از بستر شاد یکی از همین راهکارها بوده است.
 اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که اما آموزش مجازی کیفیت آموزش حضوری را نداشته و در هفته‌های اخیر آموزش مجازی به شکل مداوم بوده و موجب افت مجدد یادگیری دانش‌آموزان شده در حالی که امسال باید ضررهای آموزشی دوران کرونا جبران می‌‎شد، گفت: ما بارها گفته‌ایم که کنش مقابل بین دانش‌آموز و معلم در فضای حضوری شکل می‌گیرد، ما معتقدیم هیچ چیزی جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت. بنابراین اهمیت فضای حقیقی بالاست اما الان بحث استثنائات مطرح است و از آنجا که شرایط عادی نیست آموزش و پرورش باید تدبیری بیندیشد. مثلاً باید درسنامه همه دروس را همیشه در دسترس داشته باشد تا اگر مشکلی به‌وجود آمد آن را در فضای آموزش مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار بدهد و با این روش دانش‌آموزان از درس عقب نمانند.
نایب‌رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این تلویزیون آموزشی باید تقویت شود و به نحوی باشد که بتواند خلأ آموزش حضوری را پر کند لذا آموزش و پرورش از نظر برنامه‌های درسی باید در این ایام فعال‌تر شود.
وی در واکنش به این پرسش که اتفاقاً آموزش و پرورش با توجه به زیرساخت‌هایی که داشته و وضعیت اینترنت کار خود را انجام داده است اما بازنگری در تقویم آموزش به مجلس مربوط می‌شود، گفت: در حال حاضر این وضعیت مربوط به سراسر کشور نمی‌شود بلکه تنها برخی کلانشهرها درگیر آلودگی هوا شده‌اند از این رو بخاطر چند شهر نمی‌توان تقویم آموزشی را تغییر داد. اسماعیلی در پایان یادآور شد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که تقویم آموزشی دارای امتحان نهایی است؛ ما نمی‌توانیم تقویم آموزشی را در یک شهر به یک شکل و در شهر دیگری به شکل متفاوت‌تری اجرا کنیم زیرا امتحانات نهایی سراسری است و باید همه کشور از آن تبعیت کنند. هدف ما این است که دانش‌آموزان از تحصیل باز نمانند و کیفیت آموزشی افت نکند.آموزش و پرورش باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که این خلأها پر شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8096/14/639287/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها