مدیر کل سیاسی وزارت کشور: دو جبهه انتخاباتی در کمیسیون ماده 10 ثبت شده است
مدیرکل سیاسی وزارت کشور از تشکیل جبهههای جدید اصلاح طلبان واصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.
به گزارش ایسنا، حمید ملانوری در نشست خبری دیروز خود گفت: تشکیل جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم و جبهه اصلاحطلبان ایران اسلامی به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ فعالیت احزاب رسیده است. وی ادامه داد: جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم به مدت یک سال و در موضوع انتخابات فعالیت خواهد کرد و جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی برای فعالیتهای مختلف از جمله انتخابات فعال خواهند بود و چون تأسیس خود را به کمیسیون ماده ۱۰ اعلام کردهاند، فعالیت آنها بلامانع است.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه سومین جلسه این کمیسیون در سال ۹۸ تشکیل شده است خاطرنشان کرد: تأیید اساسنامه و مرامنامه مجمع زنان اصلاحطلب استان تهران، انجمن اسلامی معلمان ایران و حزب اتحاد ملت ایران اسلامی پس از اصلاحات انجام شده در جلسه بعد مورد بررسی قرار میگیرد. وی افزود: با تمدید پروانه انجمن زرتشتیان کرج، انجمن زرتشتیان شریف آباد اردکان یزد مقیم مرکز و سازمان زنان زرتشتی موافقت شد و تمدید پروانه انجمن ملی فرهنگی ارامنه تهران برای بررسی بیشتر به جلسه بعد موکول شد.
ملانوری همچنین در این نشست با اشاره به سؤال ۱۶ نماینده مجلس از وزیر کشور درباره اینکه چرا وزارت کشور برای تجمع در روز کارگر مجوز نداده است، گفت: هیچ تقاضایی برای صدور مجوز راهپیمایی به دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ نرسید. ما حتی روز دهم اردیبهشت جلسه تشکیل دادیم تا اگر در آخرین لحظه تقاضایی به ما رسید، آن را بررسی کنیم اما هیچ تقاضایی به کمیسیون ماده ۱۰ و به استانداریها نرسیده است. در جلسه این کمیسیون آقای کمالی به نقد از خانه کارگر گفت: آنها تقاضا ندادند چون احساس میکردند با تقاضای آنها مخالفت میشد در حالی که ما از برگزاری راهپیماییها استقبال کردیم و حتی به استانداریها گفته بودیم در صورت برگزاری تجمعات با مجوز، امنیت آن را تأمین کنند ولی وقتی تقاضایی به ما نرسید ما هم نمیتوانستیم مجوزی صادر کنیم.
در سی امین سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی روایت شد
30 سال با میراث جاودانه امام
فردا 14 خردادماه سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی در ایران است. هنر امام خمینی (ره) در قیاس با دیگر فقهای شیعه شاید همین نکته باشد که ایشان تشکیل حکومت در زمان غیبت امام عصر (عج) را جایز دانستند و در انتهای مبارزات انقلابی خود موفق به تأسیس حکومتی اسلامی در ایران شدند که البته این حکومت بی توجه به رأی و نظر مردم نیست. مرحوم امام در روند اجرای جمهوری اسلامی گاهی اقدام به ابتکارات و نوآوریهایی کردند که با تکیه بر پشتوانه دینی خود راه حکومتداری دینی در دنیای مدرن را هموار کردند. در آستانه سیامین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی خبرگزاری شفقنا در گفتوگوهایی با برخی اندیشمندان و صاحبنظران و پژوهشگران اندیشه امام زوایای مختلفی از شخصیت و منش فکری و سیاسی امام را واکاوی کرده است. در این گفتوگوها جنبههای برجسته فکر امام مورد اشاره قرار گرفته است. در ادامه بخشهایی از این نقطه نظرات آورده شده است.
آزادی از حقوق مسلم انسانهاست
حجت الاسلام سیدهادی خامنهای
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام
امام خمینی(ره)، اسلامی جامع و کامل را مدنظر داشت و بیان میکرد، اسلام یعنی عدالت، یعنی هر کسی به حق شایسته خود دسترسی داشته باشد. آزادی هم جزئی از عدالت است، در واقع آزادی تحت عنوان عدالت تعریف شدنی است. بنابراین اگر عدالت را گفتیم و نام آزادی را نیاوردیم بدین معنا نیست که آزادی نیست، آزادی یکی از حقوق مسلم انسانهاست که وقتی حق انسان ها را به آنها دهید، عملاً عدالت را اجرا کردید. ممکن است کسی سؤال کند که منظور امام از جمهوریت چه بود، این سؤال از خود امام شد و ایشان در پاریس به این سؤال جواب دادند، وقتی از ایشان پرسیدند: جمهوری که شما میگویید چه نوع جمهوری است؟ ایشان گفتند: همین جمهوری که در دنیا هست، منتها با محتوای اسلامی. از همان دوره اول انتخابات، زنان در مجلس خبرگان، قانون اساسی و مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و زنان درست مانند مردان با حقوق کاملاً مساوی شناخته شدند، اما اینکه ظرفیت جامعه به گونه ای بود که تعداد بانوانی که برای انتخاب شدن آمادگی داشتند در همان حد بود، بحث دیگری است. در جامعه ای که قوانین برای عدالت و تحکیم عدالت و آزادی میآید، اگر اخلاق نباشد، طبعاً دروغ، بی صداقتی، حسادت، بدبینی، اتهام زنی به دیگران، غیبت کردن، ظلم و ستم، سوء استفاده و دزدی و سرقت مال دیگران و پایمال کردن حقوق دیگران در انسان قوت میگیرد و همان قوانینی که برای اجرای عدالت و آزادی وضع شده، به میل عدهای ناصالح تفسیر میشود لذا اگر بهترین قانون ها را هم در اختیار افراد ناسالم بگذارید براحتی میتوانند قانون را دور بزنند که شاهد بودیم بسیاری از موارد این قوانین توسط این افراد دور زده شد.
باب اجتهاد همیشه باید باز باشد
حجتالاسلام
مهدی مهریزی
استاد حوزه و دانشگاه
امام میگویند: «در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و نظرات اجتهادی- فقهی در زمینه های مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد.» امام معتقد است اجتهاد مصطلح که در حوزهها وجود دارد، کافی نیست و باید به سمت اجتهادی رفت که نگاه و آگاهی اجتماعی همراه آن باشد. مشی اجتهادی امام در دوره قبل از مبارزه به همان شکل فقه سنتی و بحثهای رایج حوزوی بود. وقتی میگوییم فقیه حاکم است باید آرای سیاسی هم مبانی و مستندات فقهی داشته باشد. قاعدتاً بحث مصلحت که ایشان مطرح کردند و مجمع تشخیص مصلحت راهاندازی شد و در دورهای به نمایندگان مجلس اختیاراتی دادند که اگر مصلحت را تشخیص دادند، به چه صورت عمل کنند، مستندات دینی دارد. منتها از گذشته فقه امامیه با فقه اهل سنت تفاوتی داشته است که در فقه اهل سنت مصالح مرسله یک عنصر و دلیل فقهی بود و فکر میکنم علت آن این است که آنها درگیر حکومت بودند و چون فقه امامیه درگیر حکومت نبود، اصلاً چیزی به نام عنصر مصلحت مطرح نبود. امام تأکید دارند که به پیروی از «آرای ملت» رئیس جمهور را منصوب میکنم و نمیگویند به اعتبار اینکه فقیه هستم و اعتبار دارم. در بحث جامعه مدنی، این مسأله بسیار مهم است که حریم زندگی افراد حفظ شود و امام حتی در شرایط بحرانی کشور، به این مهم توجه داشتند و تذکراتی دادند. زندگی خصوصی مردم برای خودشان است. شغل، ازدواج، کسب و کار و روابطشان به خودشان مربوط است، مگر اینکه به امور عامه لطمه بزند.
کارهای رضاخانی یا جلسه درس
آیت الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان
مرحوم امام خمینی (ره) از افرادی بودند که درد دین و ملت را داشتند و بر همین اساس بسیار به مردم علاقهمند بودند و از غم و رنج مردم رنج میبردند. به یاد میآورم مرحوم آیتالله مهدوی کنی به بنده گفت: مرحوم امام نظرشان این بوده که روحانیت تقریباً نظارت داشته باشند و اموراجرایی را افراد معتمد دیگری به دست بگیرند. مرحوم آقای مهدوی کنی میگفت: من و آیت الله هاشمی رفسنجانی امام خمینی(ره) را قانع کردیم که اجرای حکومت به دست روحانیت هم باشد؛ به هر حال این امر انجام شد. اعتماد به نفس در امام خیلی قوی و شهامت و قدرت روحی ایشان بسیار بالا بود. شجاعت ایشان بینظیر یا بسیار کم نظیر بود. از خصوصیات دیگر ایشان اینکه در مسائل تسرّع ننموده و خیلی با دقت حرف را گوش میکرد، جوانب مسأله را میسنجید و سپس تصمیم میگرفت و عمل می کرد و در عمل متزلزل نمی شد. منش ایشان در درس این بود که به طلبهها مجال میدادند تا اشکال کنند و درس را از حالت منبر و روضه خوانی خارج کنند. حضرت امام درخصوص اینکه همه شاگردان سکوت کنند و خودشان به تنهایی صحبت کنند، می گفتند: «این کارهای رضاخانی است نه درس دادن.» من یادم هست که روزی در کلاس ایشان سکوت داشتم؛ گفتند: چرا ساکت شدی و صحبت نمیکنی؟ باید بگویی و صحبت کنی.
اعتقاد قلبی امام به رأی ملت
محمدرضا باهنر
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین
نظر امام(ره) تلفیق اسلام و جمهوریت بود که این یکی از مسائلی است که در اوج تئوری حضرت امام(ره) قرار دارد. امام(ره) توانست این دو مسأله را با هم مطرح کند. برخی گمان میکردند اگر جمهوریت بزرگ شود جای اسلامیت را تنگ خواهد کرد و پررنگ شدن اسلامیت، جمهوریت را ضعیف خواهد کرد. در حدود 20 سال قبل رهبر انقلاب تعبیر زیبایی داشتند و فرمودند: جمهوری اسلامی کلمهای مرکب نیست، این کلمه بسیط است.
جمهوری اسلامی یکپارچه است. تبیین این دو با هم یعنی حق انتخاب مردم در چارچوب اسلام، کار امام(ره) بود. امام (ره) از اولین رهبرانی بودند که بعد از انقلاب اعلام کردند مردم باید نوع حکومت را انتخاب کنند. انقلابیون نزدیک به امام(ره) از این مسأله متعجب بودند و امام(ره) را نقد میکردند و میگفتند مردم با گوشت و پوست خود به خیابانها ریختهاند و فریاد میزنند که ما اسلام را میخواهیم چرا رفراندوم برگزار میکنید؟ امام خمینی فوراً از همهپرسی حرف زد و بعد گفت قانون اساسی و بعد گفت انتخابات مجلس و... امام (ره) جمله مشهوری دارد و میفرماید: میزان رأی ملت است. اگر مردم نخواهند ما نیستیم.
امروز تمام ارکان حکومت ما بر رأی مردم است. اگر بخواهیم کاملاً دموکراتیک و ساده صحبت کنیم باید بگوییم که نه میتوانیم روحانیت را منحصراً برای پستهای بالا مطرح کنیم و نه میتوانیم آنها را محروم کنیم. ما نمیتوانیم بگوییم رئیس جمهور نباید روحانی باشد ولی اگر روزی گفته شد رئیس جمهور حتماً باید روحانی باشد این ضد دموکراسی است.
بعد عرفانی و علمی امام مجهول مانده است
آیتالله علیاکبر مسعودی خمینی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
یکی از مزیتهای حضرت امام این بود که ایشان در عین اینکه فلسفه را با تمام قوا و از تمام جهات فهمیده بود و یک انسان فیلسوف به تمام معنا بود، وقتی میخواست علم فقه بگوید گویی یک بازاری خاص است، این مسأله بسیار اهمیت دارد که انسانی با آن دید و نگاه فلسفی عمیق اغلب بتواند در بازار فقه بحث کند و روایات را بسیار عالی می فهمید و هرگز در فلسفه درباره فقه کار نمیکرد همان طور که در فلسفه نیز بحثی از فقه نمیکردند. این امتیاز امام بود با اینکه اصول عقلی و امور عقلی را به تمام معنا متوجه بود هرگز در رأی و بحث فقهی خود آن را دخالت نمیداد.
درباره فقه و اصول زمانی که من در درس ایشان حاضر میشدم امام نزدیک به هزار شاگرد در مسجد سلماسی یا مسجد آقای بروجردی داشت. وقتی امام از درس فارغ میشدند ما به همدیگر نگاه میکردیم و فکر میکردیم امروز چقدر عجیب تدریس کردند. من به خاطر دارم ایشان یک ماه در مقدمه واجب صحبت کردند و بعد متوجه شدیم ایشان هنوز هم در این باره حرف دارند. گمان میکنم بعد عرفانی و علمی امام کمی مجهول مانده است و ظاهراً انقلاب ایشان روی تمام این موارد را پوشانده است. و مردم و کسانی که در مسیر علمی بحث میکنند و اهل فهم هستند باید کتاب «چهل حدیث» ایشان را مطالعه کنند تا متوجه شوند امام از نظرعرفانی و علمی در چه مراتبی بودند.
ایشان به صاحب جواهر و شیخ انصاری بسیار اعتقاد داشت و میفرمودند این علما از فقهای بزرگ و کم نظیر تمام ادوار تاریخ هستند. امام فقه صاحب جواهری را قبول داشتند و خودشان از جواهر بحث میکردند و عمل میکردند.
عباس عبدی: اپوزیسیون خارج نشین نمیتواند داعیه آلترناتیوی داشته باشد
عباس عبدی با اشاره به تنوع نیروهای سیاسی ایرانی در خارج از کشور معتقد است که آنها نمیتوانند آلترناتیو حکومت جمهوری اسلامی ایران باشند.
این تحلیلگر سیاسی در گفتوگو با ایرناپلاس با بیان اینکه تقسیمبندیهای مختلفی میتوان از این گروهها داشت، تقسیمبندی «جنگطلب – ضد جنگ» را نسبت به جهتگیریهای دیگر کاربردیتر دانست. عبدی درخصوص تشتت این افراد و درگیریهای موجود در بین خارجنشینان معتقد است: یکی از دلایلی که آنها خودشان با خودشان بیشتر مخالفت میکنند، تجربه ملموسی است که از یکدیگر دارند؛ از استبداد رأیی که برخی از آنان دارند و فضای بستهای که درون خودشان ایجاد میکنند. من مواردی را میشناسم که خیلی صریح میگویند ما چیزهایی را میخواهیم اینجا بگوییم، ولی بشدت میترسیم که روی ما فشار بیاورند و ما را از زندگی ساقط کنند. لذا در چنین فضایی امکان این نیست که به تفاهم برسند. وی ادامه داد: دلیل دیگر این وضعیت این است که شرایط ایران بهگونهای است که اکثریت قریب به اتفاق و بخش عمدهای از آلترناتیوها و اپوزیسیون میتوانند در داخل کشور زندگی کنند و حضور داشته باشند. بنابراین هیچ دلیلی ندارد که نیروهای فرعیتر بخواهند داعیه آلترناتیوی داشته باشند. این پژوهشگر و روزنامهنگار درخصوص نوع برخورد سیستم قضایی و امنیتی کشور با این نیروها گفت: یکی از اشتباهاتی که در حکومت صورت میگیرد، بیتوجهی به نیروهای خارج از کشور است. حکومت وقتی راه را برای بازگشت آنها ببندد، توجه ندارد که آنها بیش از پیش رادیکال و ضد حکومت میشوند. البته این صورت عام قضیه است، نه در مورد تکتک افراد. این یکی از اشتباهات سیستم است که هر چه آنها را بیشتر دفع میکند و با آنها برخورد تند میکند، بهجای آنکه آنها را متعادلتر کند، تندتر میکند. بنابراین بهترین کار این است که راهی برای بازگشت آنها وجود داشته باشد. مثلاً بگویند اتهاماتی که مربوط به پنج سال پیش به قبل است را رسیدگی نمیکنیم. عبدی افزود: یکی از پیشنهادهایی که شده بود و خیلی هم اهمیت داشت، این بود که یک هفته برای کسانی که نزدیکان و عزیزانشان فوت میکنند، فرجه بدهند که بیایند و برگردند. هیچکسی هم حق ندارد صحبتی کند و فرد ضمانت شده بیاید و برگردد. نمیشود که افراد تا 40-30 سال به کشور نیایند. به لحاظ حقوقی هم در قانون جزا داریم که پروندهها پس از مدت مشخصی مختومه میشوند.
پیشنهاد مطهری برای حضور موسوی و کروبی در دادگاه خاتمی
خبر اول اینکه،علی مطهری، نماینده تهران در مجلس با ارائه پیشنهادی مبنی بر حضور موسوی، کروبی و احمدینژاد به عنوان مطلع در دادگاه محمدرضا خاتمی، از رئیس قوه قضائیه خواست خط قرمز مصنوعی درباره انتخابات ۸۸ و محصورین را بشکند.
به گزارش ایسنا، مطهری در بخشی از یادداشت خود با عنوان «دادگاه پر برکت» نوشت: «محاکمه آقای محمدرضا خاتمی به خاطر ادعای ۸ میلیون رأی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ فرصت مغتنمی است که یک بار برای همیشه پرونده حوادث سال ۸۸ که موجب تفرقه میان بخشی از ملت و کاهش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی شده است، رسیدگی و بسته شود. پیشنهاد میکنم در این دادگاه از آقایان موسوی، کروبی و احمدینژاد به عنوان مطلع دعوت شود تا حقیقت ماجرا روشن شود. کاری که باید در ماههای اول این حوادث انجام میشد یعنی محاکمه علنی متهمان این حوادث، خوب است لااقل در قالب حضور این متهمان در این دادگاه به عنوان مطلع، صورت پذیرد.» وی افزود: «نباید گفته شود اگر فرضاً ادعای آقای خاتمی ثابت شود نظام آسیب میبیند، بلکه نظام از پنهانکاری، عدم شفافیت و بحث درباره فتنه ۸۸ را خط قرمز تلقی کردن، آسیب میبیند. نظام هیچگاه از صداقت و حقیقتجویی آسیب نمیبیند بلکه سرمایه اجتماعی آن افزایش مییابد.»
دومین جلسه دادگاه محمدرضا خاتمی به اتهام برخی ادعاها درباره انتخابات ریاست جمهوری سال 88 روز شنبه برگزار شد. او در دادگاه درخواست کرده بود که برخی مطلعین از سوی دادگاه احضار شوند.
مسعود کاظمی به 4 سال و 6 ماه حبس محکوم شد
خبر دیگر اینکه،شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، مسعود کاظمی روزنامهنگار بازداشتی را به چهار سال و ۶ ماه حبس محکوم کرد که در صورت قطعیت، طبق قانون ۲ سال آن اجرا میشود. به گزارش ایرنا، سیدعلی مجتهدزاده وکیل مدافع مسعود کاظمی با اعلام این خبر افزود: «دادگاه انقلاب در ارتباط با عنوان اتهامی، نشر اکاذیب ۲ سال حبس، عنوان اتهامی توهین به رهبری دو سال حبس و از بابت اتهام توهین به مقامات دیگر، ۶ ماه حبس برای موکل من در نظر گرفته است.»
او با اعلام اینکه دادگاه، موکلش را از بابت مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از فعالیتهای مطبوعاتی نیز محکوم کرده است، گفت: با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی از مجموع احکام حبس صادره مجازات اشد یعنی دو سال حبس در صورت قطعیت قابلیت اجرا دارد.
او با اشاره به اینکه اتهام اجتماع و تبانی که سبب تشدید قرار وثیقه موکلش شده بود در کیفرخواست وجود نداشت ابراز امیدواری کرد، دادگاه با توجه به اتهامات مطرح شده در کیفرخواست قرار وثیقه موکل وی را تقلیل و موجبات آزادی او را فراهم کند.