نگاهی به سبک جدید سفرهای نو و محبوب در دنیا
سفر ارزان و غیرلوکس اما مهیج
لیدا ایاز
جایگاه و اهمیت سفر کردن هیچگاه در زندگی انسان کم رنگ نشده است بلکه در طول تاریخ از مدلی به مدل دیگر تغییر میکند. شاید 20 سال پیش ذهنیتی از این موضوع که سفر میتواند چیزی جز یک برنامه از پیش تعیین شده، پیدا کردن هتل یا مکان محل اقامت یا دیدن یک شهر خاص باشد، وجود نداشت، اما با اطمینان میتوان گفت که امروزه این نگاه وجود دارد. با نگاهی به سبک زندگی مدرن در جوامع مختلف و حتی در ایران و در نظر گرفتن علایق جدید بخوبی در مییابید که سفر کردن در روزگار امروز بسیار متفاوت با چیزی است که روزگاری به مفهوم واقعی سفر رنگ و بو میبخشید. اگرچه تغییر سبکهای مختلف سفر هنوز چندان گسترش نیافته اما این نگاه نو در میان قشر جوان در حال گسترش و محبوب شدن است. سفرهای بک پکری، کوچ سرفینگ و بوم گردی از جمله شیوههای جدید سفر کردن هستند که امروزه در میان جوانان ایرانی بشدت محبوب هم شدهاند. در ادامه به این سه نوع سبک جدید سفر نگاهی میاندازیم.
بک پکری یا کوله به پشت
بک پک به زبان انگلیسی یعنی کوله پشتی و همین مفهوم خودش گویای همه چیز است. سفری که قرار است با کوله پشتی آغاز و تمام شود. پس این یک کوله پشتی گردی است که در یک کوله نه چندان بزرگ همه وسایل مورد نیاز و البته ضروری سفردر آن قرار میگیرد. این سفر ممکن است به تنهایی و توسط یک شخص انجام شود یا دو نفره یا چند نفره باشد اما هرچه هست قرار است کم هزینه و کم وسیله باشد. اگر وسایل کمپ زدن مانند چادر و دیگر وسایل همراه مسافر باشد نشان دهنده این است که او قرار نیست هزینه محل اقامت در هتل یا هاستل بپردازد و به چادر خوابی عادت دارد. مدت سفر نیز نامشخص است. کوله پشتی گردی به جرأت و جسارت و اشتیاق برای برقراری ارتباط با افراد مختلف نیاز دارد و درست بههمین دلیل اغلب بک پکرها جوانانی سرزنده و مشتاق هستند که درهرجایی سر صحبت را با شما باز میکنند. محدوده جغرافیایی سفر این افراد میتواند همه جهان باشد به این معنی که ممکن است شما دو جهانگرد با دوکوله پشتی ببینید که به ده ها کشور سفر کردهاند و قصد دارند دهها کشور دیگر را هم زیرپا بگذارند.
کوچ سرفینگ یا کاناپه خوابی
این شیوه سفر اگرچه یک اسم خاص برای یک سایت گردشگری معروف است اما درواقع به نوعی به یک فرهنگ جدید در سفر کردن هم اشاره دارد که به ارتباط مستقیم مسافر با افراد یک جامعه غریبه جدید اطلاق میشود.
به این ترتیب که در هر شهر یا کشوری شما میتوانید یک خانه، یک خانواده یا یک فرد را پیدا کنید که بدون هیچ چشمداشتی و دریافت پولی از پذیرفتن شما و اقامت دادن بهشما در خانهاش استقبال میکند. میزبان حداقل یک تخت یا یک کاناپه برای اقامت موقت به مسافرشان میدهند. این سبک جدید سفرکردن کماکان روحیهای جسورانه و روابط عمومی بالا میطلبد که بیشتر در میان جوانان دیده میشود. نکته مهم این نوع از سفر کردن اعتمادی است که افراد باید به یکدیگر داشته باشند و اگرچه در سایت و اپلیکیشن مشهور کوچ سرفینگ راههایی برای شناخت میزبان هست اما در نهایت برای اقامت مطمئن مسافران در خانههایی ناآشنا هیچ تضمینی نیست جز احتیاط و اعتماد متقابل. بخوبی مشخص است که در این نوع از سفر هم هزینه سفر بهدلیل اینکه برای محل اقامت هیچ بودجهای صرف نمیشود، پایین است. آشنا شدن افراد با فرهنگهای مختلف و بازدید از اماکن تاریخی یکی از مهمترین اهداف این نوع از سفر است.
بوم گردی یا در آغوش طبیعت
از مفهوم این سبک از سفر پیداست که قرار نیست سفر لوکس و گرانقیمتی در پیش باشد. بوم گردی بهطبیعت گردی و قرار گرفتن در یک محیط طبیعی بدون اینکه هیچ تغییر انسانی در آن رخ بدهد نیز گفته میشود. مثل این است که شما در چادر عشایر، کلبههای روستایی و کپرهای بومی اقامت میکنید که البته هزینه متناسب با آن مکان را هم میپردازید اما در ازای این کار مطمئن هستید که هیچ هتل لوکسی در دل طبیعت برای رفاه حال شما ساخته نمیشود و شما هم قرار است چند روزی زندگی طبیعی در میان بومیان منطقه را تجربه کنید و از طبیعت دست نخورده لذت ببرید. این سبک از سفر اخیراً در ایران علاقهمندان زیادی هم پیدا کرده و مروج آن افراد بومی اما فعال مناطق بکر و دورافتاده بودند که با توصیف و توصیه به افراد برای بازدید از منطقهشان به جذب گردشگر و مسافر کوشیدهاند. بررسی شیوههای جدید سفر و سبکهای عجیب و مهیج مسافرت کردن، این اطمینان را بیشتر کرده که اگرچه مسافرتهای لوکس هنوز هم مشتریان خود را دارد اما سفرهای کم هزینه، پرهیجان و مملو از مخاطره نیز کم محبوب نیستند و بهدلیل سبک جوان پسندشان در حال اشاعه درتمام نقاط جهان هستند.
شیرینی زندگی در یک «محله»
پویا کمالی
به محله خود عادت کردهاید و حتی اگر آنجا بهترین خیابان و کوچه شهر نباشد برای شما جایی است که نظیرش را در هیچجای دنیا سراغ ندارید. این علائم فردی است که خودش را متعلق به محل زندگیش میداند و برای اینکه خودش را معرفی کند با هویت خانه و محل زندگیش تعریف میکند. هم محلهای بودن آدابی دارد که البته نمیتوان به کتابی برای فراگرفتن آن رجوع کرد چراکه بچه محل بودن بیشتر از هرچیز یک سبک زندگی است. شما در محلهتان به فروشگاهها، نانوایی، قصابی، تعویض روغنی و حتی سمساری بیشتر از هرجای دیگری اعتماد دارید و بها میدهید. خرید کردن از آنها به شما حس تعلق میدهد و با اطمینان از اینکه هم محلهای ها هیچگاه برای یکدیگر کم فروشی نمیکنند با رضایت خرید میکنید. هم محلهایها در زمان وقوع اتفاقات ناگوار در کنار هم میایستند تا تلخی اتفاقات با حضور جمعی آسانتر شود و از طریق گفتوگو سعی میکنند به یکدیگر آرامش دهند. هم محلهایها در مدرسه و دانشگاه وقتی یکدیگر را مییابند بسرعت صمیمی میشوند و بدون اینکه نیاز به صرف زمان برای ایجاد حس اعتماد باشد افراد معتمد هم میشوند. زندگی در یک کوچه و محله حس همبستگی را بالا میبرد و در بسیاری از مواقع مانند اعیاد مذهبی یا سنتی افراد درکنار هم عزاداری یا شادی میکنند و حتی در زمانی که یکی از همسایگان عزادار است دیگر ساکنین محله سعی میکنند از ابراز شادی یا جشن گرفتن در آن زمان خاص خودداری کنند. هم محلهایها گاهی بتدریج به یک خانواده بزرگ تبدیل میشوند بهگونهای که فرزندان خانوادهها در کنار هم بزرگ میشوند و حس داشتن یک خانواده بزرگ در میان آنها تقویت میشود و در بسیاری از مواقع که برخی خانوادهها که از اقوام و آشنایان خود دور هستند سعی میکنند با نزدیک شدن به افراد در محله خود فقدان عزیزان شان را پر کنند. اگرچه این خانواده محله محور نمیتواند تمامی انتظارات یک خانواده واقعی را تداعی کند اما شناخت و نزدیکی این قوت قلب را به فرد میدهد که در این جمع احساس آرامش و اطمینان کرده و برای تأمین نیازهایش تلاش کند.
آرزو تهرانی
اگر علاقهمند بهگفتوگو با نسل جدید هستید راهی جز فهمیدن زبان آنها ندارید. زبان آنها در سالهای اخیر بسیار صریح و بیپرده، کوتاه و مختصر و بیش از هرچیز استعارهای است.
در این مطلب قصد داریم به برخی از اصطلاحاتی که نسل امروز در گفتمان خود استفاده میکنند، اشاره کنیم و به معنی آن بپردازیم. این اطلاعات به ما کمک میکند تا ارتباط بهتری با آنها برقرار کنیم.
خفن
این اصطلاح میخواهد اشاره کند چیزی یا کسی در بهترین حالت ممکن است. حتی میتواند به شدت و وسعت یک اتفاق اشاره کند مثلاً جشن عروسی شهرام خیلی خفن بود یعنی خیلی خوب و پر زرق و برق بود.
«خفن بودن» اصطلاحی است که مورد علاقه نسل جدید است و زیاد در گفتوگوهایشان این کلمه را میشنوید.
اگر شما در انجام کاری تخصصی دارید به طور معمول شما در آن حرفه آدم خفنی هستید و رودست ندارید.
خزو خیل
هرچقدر که خفن بودن چیزی ایدهآل و عالی است خزو خیل بودن به معنی از مد افتاده بودن، زشت، قدیمی و بدسلیقه بودن فردی یا چیزی است که ساخته شده یا به کار گرفته شده.
گاهی حتی به مدل لباس پوشیدن افرادی که مورد قبول نسل جدید نیستند خزو خیلی میگویند.
خز و خیل بودن گاهی به رفتار دور از ادب و از حد خارج شدن از نرم معمول است و این باعث میشود فرد به باد مسخره گرفته شود و به او بگویند آدم خزوخیلی است.
تو پیچه
اگر قرار است از کاری یا تعهدی که داده اید شانه خالی کنید رک و صریح بگویید چون اگر قصد دارید آن را بواسطه سناریویی کنسل کنید به شما میگویند که تو پیچه.
کسی که درحال بهانه آوردن برای انجام ندادن کاری است که قبلاً وعدهاش را داده به اصطلاح در حال پیچوندن بقیه است و این مسأله بشدت باعث میشود آن فرد تبدیل به یک فرد بدقول شود که کمتر کسی قول و قرارهایش را باور میکند.
اگر شنیدید که فلانی در پیچ است این یعنی در حال صحنهسازی برای زیرآبی رفتن و خلف وعده کردن است.