رئیس جمهوری در آیین بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی دستور داد
همه دستگاهها باید زمینهای خود را برای ساخت مسکن واگذار کنند
رئیسجمهوری با اشاره به اهمیت افتتاح و آغاز عملیات پروژههای ملی در کشور اظهار داشت: افتتاح طرحهای بزرگ ملی در کشور همزمان با تحریمهای دشمنان و مبارزه با بیماری کرونا حاوی این پیام به جهانیان است که ملت ایران از حرکت برای سربلندی و تعالی باز نمیایستد و مسیر تکامل خودش را ادامه میدهد. امیدوارم خداوند به همه ما توفیق دهد امسال در مسیر جهش تولید، قدمهای بلندی برداریم. پروژههای مهمی در 4 استان افتتاح شد و انشاءالله باز هم هفتههای آینده شاهد افتتاحهای جدید در بخشهای مختلف تولید کشور خواهیم بود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز پنجشنبه گذشته در آیین بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی در استانهای البرز، مازندران، قزوین و ایلام گفت: وزارت راه و شهرسازی 2 مسئولیت مهم در حوزه حملونقل و مسکن برعهده دارد و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. حملونقل یکی از نیازهای اساسی و از حقوق مردم کشورمان است تا بتوانند از مطمئنترین و کوتاهترین راه به مقصد برسند.
تحریم و کرونا مانع نشد
رئیس جمهوری گفت: اینگونه افتتاحها در سال بسیار سخت مواجهه با ویروس کووید19 و سال بسیار سخت اعمال تحریمهای شدید، پیام دیگری به همه جهان است که ایران و ملت ایران از حرکت خودش برای سربلندی و تعالی باز نمیایستد و مسیر تکامل خود را ادامه میدهد.
اهمیت طرحها
روحانی افزود: امروز شاهد طرحهای بسیار مهمی در استانهای البرز، قزوین، مازندران و ایلام بودیم. پروژه بسیار مهمی که میتوانیم بگوییم پروژه استانی نیست و ملی است، افتتاح 104 کیلومتر راهآهن و خط دوم راهآهن کرج به قزوین که این راهآهن باعث میشود مسیر راه کوتاه شود هم برای آنهایی که در این 2 استان تردد دارند و هم مردمی که از این مسیر به مقصد رشت و گیلان یا به مقصد تبریز یا از آن طرف، مقصد از این استانها به مشهد مقدس انجام میگیرد که مجموعاً این تلاش حدود یک ساعت راه را کوتاه میکند و در مسیر رشت به کرج یا در قزوین این مسیر را مجموعاً 45 دقیقه کوتاه میکند و این مسیر از 4 ساعت و 45 دقیقه به 4 ساعت کوتاه میشود. در این پروژه هم سرعت دسترسی مردم، سفر کوتاه، صرفهجویی در سوخت و همچنین مسأله ایمنی مدنظر ما بوده است.
حملونقل ریلی در اولویت
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از تأکیدات دولت یازدهم و دوازدهم، مسأله ریل بوده، هم بهخاطر ایمن و سلامت بودن و هم صرفهجویی در سوخت که بحمدالله در این مسیر حرکتهای بسیار خوبی انجام گرفته. وزیر راه قول دادند که انشاءالله تا پایان سال شاهد افتتاحهای دیگری در ریل در مسیر بستانآباد – تبریز بوده و شاهد افتتاح این پروژه مهم باشیم.
روحانی افزود: راهآهن رشت به کاسپین و انزلی و همچنین راهآهن اقلید به یزد نیز امیدواریم تا پایان سال افتتاح شود البته آقای وزیر تا پایان دولت اشاره کردند ولی قرار ما پایان امسال است انشاءالله. فکر میکنم که تا پایان سال هم راهآهن انزلی و هم راهآهن تبریز را به نتیجه برسانید، برای ما افتتاح هر یک از این راهآهنها بسیار حائزاهمیت است و مردم عزیز ما در استانهای مختلف از یک مسیر مطمئن برای مسافرت برخوردار باشند. به غیر از مسافرت مردم، مسأله حمل بار که بسیار ارزانتر از جاده تمام میشود و محیط زیست هم بسیار مهم است. مجموعاً 196 کیلومتر راه افتتاح شد. هم بزرگراه و هم راههای اصلی در 2 استان مازندران و ایلام و همچنین واحدهای مسکونی نیز افتتاح شد. وی گفت: وزارت راه و شهرسازی، 2 مسئولیت بسیار مهم را بر دوش دارد. یک مسئولیت، مسئولیت حملونقل در کشور است که اعم از حملونقل دریایی، ریلی، جادهای وهوایی میباشد. مسأله حملونقل یکی از نیازهای اساسی و از حقوق مردم عزیز کشورمان است که هر کجایی که میخواهند سفر کنند وقتی حمل ونقل مسافر یا بار باشد، بتوانند از مطمئنترین و کوتاهترین راه به مقصد برسند.
اولویت سلامت در زمان کرونا
روحانی افزود: در شرایطی که کشورمان دارد، امروز حملونقل مثل همیشه کار مهم و اساسی را انجام میدهد، ضمن اینکه کووید19 فشار زیادی هم به بخش حملونقل وارد کرده است. یعنی این ویروس یکی از بخشهایی که تحت فشار قرار داده، بخش حملونقل و گردشگری است. چه در صنعت هوانوردی و چه در تحرک در جادهها و ریل. اما بحمدالله این حرکت از ماه اردیبهشت آغاز شده و هر چه جلو برویم تحرک در حملونقل بیشتر میشود. البته مردم عزیز باید اصول بهداشتی را در همه مسیرهای هوایی، ریلی ، جادهای و دریایی، مورد توجه خودشان قرار دهند.
امروز فعالیت اقتصادی، باوجود فشار این ویروس امکانپذیر است و محدودیتهای شدیدی که در ماه اسفند و فروردین مورد نظر ما بود، امروز آن محدودیتها شدید نیست، اما فعالیت اقتصادی، اگر بخواهد با همه اصول بهداشتی توأم نباشد، به طور حتم نمیتوانیم ادامه دهیم و دچار مشکل میشویم. سلامت و بعد هم معیشت و زندگی مردم، همیشه برای دولت اولویت نخست بوده و در این راه حمل و نقل، بار بسیار سنگینی را بر دوش دارد و انجام میدهد.
رئیس جمهوری تأکید کرد: بخش بزرگی از درآمد ارزی و هم صادرات و هم تولید به عهده حملونقل است. اگر حملونقل نباشد، صادرات کالا و واردات کالاهای مورد نیاز امکانپذیر نیست و علاوه بر این مسیر ترانزیت از شمال به جنوب و از شرق به غرب به عهده این وزارتخانه است، به عهده ریل، جاده، کشتی و کشتیرانی و هواپیما است و اگر این حرکت و این حملونقل نباشد، مسلماً صادرات غیرنفتی و واردات مختل میشود.
برنامههای مسکن
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در این مقطع زمانی مسأله مسکن جزو اولویتهای دولت قرار گرفته است، البته مسأله مسکن همیشه مهم بوده است و از آغاز دولت یازدهم تاکنون همه طرحهای نیمه تمام باقیمانده مسکن حدود یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی را تکمیل و افتتاح کردیم و در اختیار مردم قرار دادیم و در دولت دوازدهم مجموعاً وزیر محترم راه و شهرسازی به مردم قول داده در طول دولت دوازدهم مخصوصاً سال گذشته و امسال و تا پایان دولت در سال آینده حدود یک میلیون واحد مسکونی را در اختیار مردم قرار دهد. روحانی ادامه داد: امروز میدانیم مردم ما در زمینه مسکن و اجارهبها دچار مشکل هستند. در مجموع در کشور حدود 30 درصد مردم مستأجر هستند یعنی مالک خانه نیستند، 70 درصد مردم مالک خانه هستند و 30 درصد مالک خانه نیستند، البته این درصد در استانها فرق میکند، در استان تهران مستأجری بیشتر است. در شهر تهران رقم، رقم قابل ملاحظهای است. اما در مجموع این جزو کالای اساسی برای زندگی مردم است. مسکن جزو کالاهای اساسی است. مردم باید در یک جایی زیست کنند و در یک محلهای شب را به صبح بیاورند و فرزندان خودشان را بزرگ کنند که از مسکن مطمئنی برخوردار باشند.
رئیس جمهوری افزود: امروز چه اقداماتی باید انجام بگیرد؟ یکی از مواردی است که هم دولت، هم ستاد اقتصادی دولت و هم شخص معاون اول، مسئول شده تا درباره مسأله قیمت مسکن و قیمت اجارهبها که امروز مردم با مشکل مواجه هستند، دولت وظیفه دارد در این زمینه حرکت کند. در این زمینه باید 2 نوع حرکت انجام دهیم. یک حرکت، حرکتهایی است که یک مقدار بلندمدت جواب میدهد اما ضروری است. زمینهایی که باید در اختیار قرار دهیم و محدوده شهرها که به مقدار لازم باید توسعه پیدا کند. زمینهایی که دستگاههای دیگر، وزارتخانههای دیگر یا حتی نیروهای مسلح باید در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار دهند، تا بتواند زمین را به قیمت مناسب و ارزان در اختیار آنهایی قرار دهد که ساخت مسکن را بهصورت انبوه و غیرانبوه انجام میدهند یا مردمی که برای خودشان نیازمند به خانه مسکونی هستند لذا مسأله زمین، مسأله اول است.
روحانی گفت: مسأله مصالح ساختمانی هم که مربوط میشود به وزارت صمت و این مسئولیت به دوش آنهاست. این قیمتها باید قیمتهای متناسبی باشد، برای اینکه مردم بتوانند صاحب مسکن شوند، اقداماتی که بانکها باید انجام دهند، چه برای ساخت مسکن چه برای خرید مسکن، اهمیت زیادی دارد و همچنین مقرراتی که باید گذاشته شود. این مقرراتی که امروز داریم برای اجاره مسکن یا فروش مسکن، کافی نیست. این مقررات چه در قانون و چه در مقررات دولت و آییننامهها باید اصلاحاتی انجام دهیم برای اینکه فشار را از روی دوش مردم برداریم، مخصوصاً که امسال هم، شرایط سختی در زمینه مسکن برای مردم به وجود آمده است. برای لوازمی هم که در خانه مورد نیاز آنها است در هر دو زمینه قدمهای خوبی شروع شده هم در زمینه لوازم خانگی مقرراتی وضع شد، هم سازمان حمایت و تعزیرات همه به میدان آمدند و انشاءالله کنترل شود، قیمتهایی که امروز برای مردم فشار زیادی ایجاد میکند.
بازآفرینی بهترین راه حل
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در زمینه مسکن هم باید در زمینه واگذاری و قیمت زمین، ساخت مسکن، در اختیار گذاشتن مسکن و مخصوصاً برای خانه اولیها و بازآفرینی شهری حرکت کنیم. البته بازآفرینی شهری از ابتدای دولت یازدهم مورد نظر دولت بود. بازآفرینی شهری، بهترین راه برای مقاوم کردن مسکن و تولید مسکن جدید است. یک محله قدیمی که مردم در زحمت هستند اگر این محله را بازآفرینی کنیم، هم مردم امکانات بهتری در اختیارشان قرار میگیرد و هم امنیت آنها بالا میرود و هم قیمت ساختمانشان بیشتر میشود و یک سرمایهای برای آنها است و هم میتوانیم خانههای جدید را تولید کنیم و در اختیار مسکناولیها قرار دهیم. در مسأله بازآفرینی قدمهای خوبی در دولت یازدهم برداشته شد و در دولت دوازدهم برداشته میشود.
روحانی گفت: بهترین راه برای مسکن این است که در داخل شهر، بتوانیم محلهها را بازآفرینی کنیم و در کنار آن بازآفرینی، ضمن اینکه شرایط زندگی مردم بهتر میشود، خانهها و مسکنهای جدید هم در اختیار مردم قرار بگیرد. این دو وظیفه اصلی بهعنوان دو وظیفه مهم بر دوش دولت است. هم در زمینه مسأله حملونقل و هم در زمینه مسکن که باید به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و امروز الحمدالله در هر دو زمینه افتتاح داشتیم و در هر دو زمینه پروژههای مهمی کلید خورد. امیدوارم با اقداماتی که دولت انجام میدهد، بتواند چارچوبی را مقرر کند تا 30 درصد مردمی که برای داشتن خانه مسکونی خودشان مستأجر هستند و نیاز به اجاره دارند، بتوانند با قیمت عادلانهای زندگی خودشان را
پیش ببرند.
برش
طرحها
خط دوم راهآهن کرج-قزوین به طول ۱۰۴ کیلومتر، ۸۵ کیلومتر پروژه بزرگراهی، ۲۰ کیلومتر راه اصلی، ۱۳۰۰ واحد مسکن مهر و احداث ساختمانهای دولتی در استان ایلام و راه چهار خطه محور ساری به تاکام به طول ۱۷ کیلومتر، ۳۵۴ واحد مسکن مهر و ۱۶ کیلومتر بزرگراه در استان مازندران به طور رسمی افتتاح شد.
همچنین آغاز عملیات اجرایی طرح اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور، پروژه آزادراه نجف اشرف، احداث ۴۷۰ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و راه فرعی، تعدادی ساختمان عمومی و دولتی و ۹ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن را در استان ایلام و آغاز عملیات اجرایی آزادراه قائمشهر- ساری و باند دوم محور دزدبن به مرزنآباد از دیگر طرحهایی بود که رئیس جمهوری افتتاح کرد.
در مجموع برای هشت پروژهای که روز پنجشنبه بهطور رسمی افتتاح شدند ۱۲ هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که برای ۲ هزار و ۴۲۴ نفر به شکل مستقیم ایجاد اشتغال کرده است. برای اجرای پروژههایی که اجرای آن شروع شد نیز مجموعاً ۹۵ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که با اتمام آنها برای ۱۴ هزار و ۵۳۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.
توسعه شهرکهای اقماری و شکست قیمت مسکن
دلایل افزایس قیمت مسکن در سالهای اخیر کاهش عرضه زمین بود. یعنی در شهرهای بزرگ مانند تهران عرضه زمین با طرحهای جامع متوقف یا محدود شده است. قبل از انقلاب مساحت تهران حدود 180 کیلومتر مربع بود. بعد از انقلاب با تصرف زمینهای بایر و ممات، مساحت تهران بتدریج گسترش پیدا کرد و به 730 کیلومتر مربع رسید یعنی مساحت تهران حدود 4 برابر شد. در پی این اقدام، گسترش افقی تا حدودی به حل مشکل مسکن کمک کرد اما با محدودیت عرضه زمین، گسترش عمودی شهر در دستور کار قرار گرفت. به این ترتیب، تراکم شهر در اکثر مناطق صددرصد افزایش پیدا کرد. افزایش تراکم تا حدودی همان کاری را میکرد که عرضه زمین میکرد. یعنی گسترش عمودی تا حدودی کمبود مسکن را جبران کرد. در حال حاضر، هم از جهت افزایش جمعیت و هم از جهت تراکم پذیری، شهر تهران به سقف خودش رسیده است و امکان گسترش بیشتر عمودی یا افقی شهر وجود ندارد. اما در شهرهای دیگر و شهرهای اقماری امکان عرضه بیشتر زمین هست. دولت در این شهرها باید آماده سازیهای بیشتری برای عرضه زمین انجام دهد و زمینهایی که در چارچوب طرحهای شهرسازی معقول و سنجیده و نه صرفاً تقسیم زمین است، را برای عرضه تدارک ببیند. عرضه زمین در شهرهای بزرگ و حتی متوسط و کوچک گشایشی در حل مشکل مسکن خواهد بود.
در تهران این ابزار خیلی مؤثر نیست چون زمین مازادی برای توزیع وجود ندارد و اگر هم زمینی باشد بسیار محدود است.
راه حل سادهای برای حل مشکل مسکن در شهر تهران وجود ندارد. تهران به سقف جمعیتپذیری رسیده است و دولت زمینی برای عرضه در شهر تهران ندارد. حتی اگر زمین هم بود گسترش بیشتر افقی یا عمودی شهر دیگر امکانپذیر نیست. حل مسأله مسکن در شهر تهران با توسعه شهرهای اقماری امکانپذیر است. باید دسترسی بهتر شهرهای اقماری از طریق توسعه ریلی و بزرگراههای مواصلاتی انجام شود تا با هزینه کم و زمان سریعتر رفت و آمد به تهران از طریق شهرهای اقماری انجام شود. به جای افزایش جمعیتپذیری در تهران، باید شرایطی فراهم شود تا در شهرهای جانبی و جدید جمعیت زیادی متمرکز شود. شهرهای اقماری تهران با خط ریلی به تهران متصل نیستند. دهها شهر بزرگ با جمعیتهای میلیونی تشکیل شده است که یک راه دسترسی درست به تهران ندارند.
اساساً کار درستتر این است که در چارچوب طرح آمایش ملی، توزیع جمعیت به نحوی انجام شود که جمعیت بهسمت سایر بخشهای کشور که ظرفیت جمعیتپذیری دارد برود. کرانههای جنوبی و مناطقی مانند غرب کشور، که از نظر محیط زیستی آمادگی بیشتر را دارد، آماده پذیرش جمعیت است. تهران محدودیتهای زیادی برای گسترش و ساخت و ساز دارد و با توجه به تکمیل جمعیتپذیری این شهر، تجهیز و توسعه دسترسی بهتر به شهرهای اقماری اطراف، منطقیترین راهکار برای حل مشکل مسکن در تهران است. اگر ما توسعه زیرساخت را در شهرهای حومهای ایجاد کنیم، مردم برای زندگی در آنجا تشویق میشوند و از افزایش قیمت مسکن در تهران هم در امان میمانند.
تازهترین نما از صادرات فرآوردههای نفتی کشور
سیدحمید حسینی
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی
ظرفیت پالایشی نفت خام دنیا در حدود ١٠٠ میلیون بشکه در روز است که تا قبل از پاندمی کرونا حدود ۸۴ میلیون از این ظرفیت در حال پالایش نفت خام بود. در یک نگاه کلی، تاکنون امریکا با ۱۴۰ پالایشگاه و توان پالایش ۱۸ میلیون بشکه، حدود ۲۰ درصد ظرفیت پالایشی جهان را به خود اختصاص میدهد. اما بر خلاف تصور در میان ده کشور دارای بالاترین ظرفیت پالایشی، چند کشور غیرنفتی مانند چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و آلمان نیز قرار دارند و در حال حاضر، دومین دارنده ظرفیت پالایشی جهان، چین است که روزانه ۱۴ میلیون بشکه ظرفیت پالایشی دارد. پس از این دو کشور، روسیه، هند، ژاپن، کره جنوبی و ایران در رتبههای بعدی قرار میگیرند که ظرفیتی بالاتر از عربستان، آلمان، برزیل و سنگاپور دارند. ایران قبل از بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، با پالایش روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت سهم دو درصدی از ظرفیت پالایشی دنیا و رتبه دهم را در اختیار داشت. اما با وجود مشکلاتی که در راهاندازی این مجتمع در زمان تحریمهای قبلی ایجاد شده بود، خوشبختانه در سایه توافق برجام موفق شدیم بسیاری از تجهیزات این پالایشگاه را ترخیص کرده ودر سه سال گذشته بهرهبرداری از آن را آغاز کنیم و به جایگاه بهتری در میان ده کشور دارنده ظرفیت پالایشی برسیم.
راهاندازی ۴ فاز این پالایشگاه (بهرغم آنکه طراحی پالایشگاه برای ۳۶۰ هزار بشکه در سه فاز بود، ) اکنون ظرفیت و توان پالایشی کشور را به بیش از 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش داده و به این ترتیب، نیاز کشور به بنزین یورو ۵ و گازوئیل مرغوب پوشش داده شده است. بهدنبال آن، اکنون کشور امکان صادرات روزانه ۶۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی را در قالب فرآوردههایی نظیر بنزین، گازوئیل، مازوت، نفتا، گاز مایع و بنزین هواپیما وفرآوردههای ویژه نظیر قیر، روغن، انواع حلالها، پارافین و... دارد.
در سال ۹۸ کشور از محل صادرات فرآوردههای نفتی حدود هفت میلیارد دلار و از محل صادرات محصولات پتروشیمی، فرآوردههای نفتی، گاز و برق حدود ۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته که در شرایط تحریم قابل قبول و بسیار ارزشمند است.
اما شیوع ویروس کرونا بر صنعت نفت به مانند صنعت هوایی، توریسم وخدمات آسیب فراوانی وارد کرد و مطابق با گزارشات مراجع بینالمللی در مجموع ۲۰۰ میلیون شغل در دنیا دچار آسیب جدی شد که صد میلیون از این مشاغل در صنعت توریسم و۲۰ میلیون آن در صنعت هواپیمایی بود؛ ضمن اینکه قیمت نفت بیش از ۷۰ درصد کاهش یافت و تقاضای جهانی نفت نیز بشدت افت کرد و ظرفیت پالایشی دنیا نیز به ۶۶ میلیون بشکه در روز تنزل یافت و با توجه به نبود تقاضا برای بنزین و سوخت هواپیما همه کشورهای نفتی با کمبود مخزن و بازار مواجه شدند و ما نیز مجبور شدیم که ظرفیت پالایشی کشور را کاهش دهیم و برای صادرات بنزین به کشورهای همسایه و بازارهای امریکای لاتین و افریقا تلاش مضاعف به خرج دهیم. خوشبختانه موقعیت سوق الجیشی کشور در غرب آسیا و نبود ظرفیت مناسب پالایشی در کشورهای همسایه نظیر عراق، پاکستان، افغانستان و ارمنستان کمک کرد تا تولید مازاد جذب این بازارها شود. ضمناً صادرات فرآورده به مقاصد بینالمللی ومنطقهای نیز ادامه یافت و توانستیم با وجود تحریمها و کرونا از فرصتها استفاده بهینه به عمل آوریم.
اغلب فرآوردههای نفتی از طریق بورس انرژی انجام میشود و آمار فروش اردیبهشت ماه بورس حکایت از صادرات روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین به مقصد یکی از کشورهای همسایه دارد، ضمناً با توجه به دسترسی نداشتن اغلب همسایگان ایران به آبهای آزاد قادر هستیم که فرآوردههای نفتی را با قیمت بالاتر از بازارهای جهانی و منطقهای به فروش برسانیم، اگرچه کاهش قیمت نفت بر ارزش دلاری فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی محسوس بوده ودر مجموع ارزش صادرات کاهش ۴۰ درصدی داشته است. از آغاز سال جدید میلادی مقررات زیست محیطی دریایی وسازمان IMO که کشتیرانی را مجبور به مصرف مازوت با حداکثر ۵۰۰ پی پیام سولفور کرد باعث شد که صادرات روزانه حداقل ۵۰ هزارتن مازوت ایران با کاهش ارزش و مشتری مواجه و حتی در مقاطعی صادرات این محصول متوقف شود ولی خوشبختانه با توجه به ظرفیت بالای کشور در تولید قیر امکان تبدیل ته مانده برج تقطیر به وکیوم باتوم برای تولید قیر وجود دارد و اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران در سال گذشته آمادگی اعضای خود را برای دریافت ۴ میلیون تن وکیوم باتوم جدید اعلام کرد ودر صورت عملی شدن این پروژه ظرفیت تولید قیر کشور به ۹ میلیون تن ارتقا خواهد یافت و امکان افزایش صادرات قیر از حدود ۳ میلیون تن فعلی به ۶ میلیون تن فراهم خواهد شد.
برمبنای آنچه گفته شد، میتوان امیدوار بود که صادرات فرآوردههای نفتی و پتروشیمی با وجود تحریم و کرونا با قدرت ادامه یابد و با افزایش قیمت نفت به حدود ۴۰ دلار قیمتهای صادراتی نیز بهبود خواهد یافت و مجدداً پالایشگاهها در حال بازگشت به ظرفیت حداکثری تولید خود هستند و اصولاً فرآورده نفتی و پتروشیمی تحریم پذیر نبوده و تلاشهای امریکا و اسرائیل برای عقیم گذاشتن صادرات کشور بینتیجه بوده و کشور در حال توسعه صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی است.
مصرف گاز در ایران پس از ۶ سال نزولی شد
شرکت بریتیش پترولیوم در گزارشی موسوم به «مرور آماری انرژی جهان» درباره وضعیت ایران در سال ۲۰۱۹، از افت ۳۰ درصدی تولید نفت و رشد ۲.۴ درصدی تولید گاز، افزایش ۹.۲ درصدی تولید فرآوردههای نفتی در کشور و نزولی شدن مصرف گاز پس از ۶ سال خبر داد. بر مبنای این گزارش سهم ایران در کل ذخایر اثبات شده نفت خام9 درصد و سهم ایران از کل ذخایر اثبات شده گاز جهان16.1 درصد است. میزان مصرف گاز ایران در سال 2019 برای نخستین بار طی 6 سال گذشته کاهش یافته است. در حالی که از سال 2012 مصرف گاز در کشور روندی صعودی را طی میکرد در سال 2019 این روند متوقف شد و مصرف گاز کشور با افت 0.2 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد. ایران در سال 2018 بالغ بر 224.1 میلیارد مترمکعب گاز مصرف کرده بود که این رقم در سال 2019 به 223.6 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. میزان مصرف گاز کشور در سالهای 2012 تا 2019 به ترتیب برابر است با: 152.5 میلیارد مترمکعب، 153.8 میلیارد مترمکعب، 173.4 میلیارد مترمکعب، 184 میلیارد مترمکعب، 196.3 میلیارد مترمکعب، 209.1 میلیارد مترمکعب، 224.1 میلیارد مترمکعب و 223.6 میلیارد مترمکعب بوده است./تسنیم