ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
روایت ها و برداشت های تک بعدی از یک توافق بین المللی
اگر برجام نبود
مریم سالاری
خبرنگار دیپلماسی
توافق هستهای میان ایران و کشورهای بزرگ جهان در حالی پنجمین سالروز خود را پشت سر گذاشت که از همان نخستین روزهای شکلگیری، این واقعیت پدیدار شد که با جبههای از حریفانی روبهرو است که در جنگ و نزاع حد و مرز نمیشناسند و چشم بر همه واقعیتها میبندند.
خروج یکجانبه دونالد ترامپ از برجام و تخریب مسیر تدریجی لغو تحریمها و گشایشی که در صحنه اقتصادی ایران ذیل برجام حاصل شده بود، صدای اعتراض منتقدان داخلی را با این ادعا که هدف اول و آخر این توافق رفع تحریمها بوده، علیه دولت بلند کرده است. این در حالی است که در همه روزهایی که جبهه مخالفان غرب، سازمان سختگیرانهای برای تحریم ایران ساخته و پرداخته میکرد، دولت وقت و تیم هستهای آن در این سو به همراه مخالفان امروز، سخن از واهی بودن تحریمها به میان میآوردند. چنانکه عدهای از تریبونهای جریان تندرو مدعی شدند تحریمها نه تنها مضر و خسارتبار نیست بلکه موهبت بوده است. کسانی که این روزها برجام را به واسطه بازگشت تحریمها شکست خورده و آن را توافقی واهی میپندارند، عملکرد چند ساله شان در دوران تصدی در پرونده هستهای به تصویب 6 قطعنامه تحریم منجر شد.
در بحبوحه مذاکــــرات هستـــــــه ای منتقدان تندرو امریکایی همنوا با لابی اسرائیل هشدار میدادند که ایران ضمن تلاش برای حفظ اصل غنیسازی خود به دنبال لغو تحریمهاست و پس از دستیابی به این هدف، همچنان نقش بازیگری سرکش در منطقه را بازی خواهد کرد. همزمان در تهران هم برخی مدعی بودند که غرب با ترفند توافق، درصدد است زیرساختهای هسته ای کشور را تخریب و اورانیوم غنی شده موجود را از مالکیت کشور خارج کند و سپس در شرایطی راحتتر، فشارها را به بهانههای مختلف و تا مرز به تسلیم کشاندن ایران افزایش دهد. اما این دولت حسن روحانی بود که برای نخستین بار و پس از چندین سال مذاکرات فنی و پیچیده توانست بر اساس مقدورات داخلی خود با هوشمندی کامل از فضای به وجود آمده در واشنگتن به نفع خود استفاده کرده و حق غنیسازی را که پیشتر به عنوان یک هدف خطرناک برای جامعه جهانی معرفی شده بود؛ از طریق چانه زنی به یک هدف صلح آمیز تبدیل کرده و آن را به عنوان اصل غیر قابل انکار به طرفهای غربی بخصوص واشنگتن تحمیل کند. حفظ اصل غنی سازی، نخستین و مهم ترین هدفی بود که جمهوری اسلامی در خلال مذاکره با کشورهای غربی دنبال میکرد؛ اما دیپلماتهای دولت نهم و دهم طی چندین دور مذاکره شعاری و به دلیل بی بهره بودن از ابزار و فنون دقیق مذاکره در تحقق آن ناکام ماندند و در مذاکرات هستهای که نزدیک به شش سال در جریان بود، از قدرت کافی برای اقناع جامعه جهانی در به رسمیت شناساندن حق غنیسازی برای خود برخوردار نبودند. همین امر زمینه را برای شکستی فراهم کرد که سنگین ترین تحریمهای تاریخی و انزوی سیاسی بی سابقه ایران در صحنه بینالملل را رقم زد. اما حالا به دلیل تصمیمات نامتعارف رئیس جمهور امریکا علیه برجام که درباره بسیاری دیگر از توافقات بینالمللی امریکا اتفاق افتاد، فضا و گفتمانی ایجاد شده که مخالفان دولت، برجام را صرفاً به دلیل بازگشت تحریمها عبث میپندارند، دیپلماسی را نفی میکنند، تعامل با غرب را سازش میخوانند و خواستار خروج ایران از این توافق به دلیل بازگشت تحریمها هستند.
نادیدهانگاری دستاوردهای برجام
آنچه منتقدان توافق هسته ای درباره نتایجی که برجام حاصل کرد، نادیده میانگارند و صرفاً بر وجه اقتصادی و تحریمی آن اصرار میورزند، دستاوردهای سیاسی و امنیتی این توافق است. برجام در دورانی به بار نشست که ایران به واسطه نگاه بدبینانه جهان به برنامههای هستهایاش در حال سوختن در آتش خصومت با قدرتهای بزرگ شرق و غرب بود واجماع بینالمللی یکی از اهرمهای مؤثری بود که به واسطه ایجاد آن، کشورهای بزرگ موفق شدند همه سازوکارها و سازمانهای بینالمللی اعم از نهادهایی چون آژانس بینالمللی انرژی اتمی تا سازمانهای منطقهای مانند اتحادیه اروپا را با سیاستهای خود علیه تهران همگام کنند. این در حالی بود که به واسطه برجام برای نخستین بار الگوی برد- برد در وین به ثمر نشست و ایران با تحمیل پذیرش اصل غنیسازی به طرف غربی، همه تحریمهای هستهای و قطعنامههایی که آن را ذیل فصل خطرناک و جنگی منشور شورای امنیت قرار داده بود، از میان برداشت و با واداشتن اعضای شورای امنیت به تصویب قطعنامه 2231 جایگاهی حقوقی به این توافق بخشید. در واقع ایران توانست در روند تصویب قطعنامه جایگزین قطعنامههای پیشین نقش مؤثری ایفا کند؛ به گونهای که با مذاکره بر سر متن آن، در عمل، برنامه موشکی خود را نیز از زیر ضرب این نهاد خارج کند.
شکست طرح امنیتیسازی ترامپ علیه ایران
در شرایطی که پیشتر همه کشورهای بزرگ بینالمللی، از جمله چین و روسیه با اجماع کامل بر قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران مهر تأیید میزدند و اتحادیه اروپا با همراهی هر ۲۸ عضو خود مقررات و قطعنامههای تحریمی خود را علیه ایران به تصویب میرساند، بعد از برجام این وضعیت تغییر کرد و شکاف قابل ملاحظهای در سطح سیاسی میان کشورهای بینالمللی و مثلث واشنگتن-ریاض-تلآویو بر سر ایران ایجاد شد. فارغ از ناکامی اروپا در اجرای اقدامات موازنهای در برابر تحریمهای اقتصادی امریکا که زیر سایه درهم تنیدگی ساختار اقتصادی این کشورها با امریکا حاصل شد، شکافهای سیاسی و امنیتی میان دو متحد آتلانتیک در قریب به اتفاق پروژههای امنیتی دولت امریکا علیه ایران بروز پیدا کرد. یعنی اگر چه نخستین پروژه ترامپ برای تضعیف ایران از طریق فشار اقتصادی تا حدود قابل توجهی موفق بوده است؛ اما او در اجرای دو طرح دیگر آن، یعنی در امنیتیسازی ایران با یارکشی میان دولتهای جهان و همچنین بیثبات سازی سیاسی کشور، تا حدود زیادی ناکام بوده است. در حالی که دولت ترامپ تصور میکرد میتواند دولتهای جهان را بر سر موضوع فعالیتهای موشکی ایران، سیاستهای منطقهای کشورو اتهاماتی چون حمایت از تروریسم یا حتی ادعای نقض حقوق بشر به واسطه برخی اعتراضات داخلی بسیج کند، اما تلاشهای چندین باره او برای کشاندن ایران به پای میز شورای امنیت، تلاشهای مستمر برای به بنبست رساندن سازوکار ویژه مالی اروپا برای تجارت با ایران و همچنین تلاش برای ممانعت از لغو قریبالوقوع تحریمهای تسلیحاتی ایران همگی با چنان شکستی مواجه شدهاند که دولتمردان امریکایی بارها مجبور شدند برای جبران مافات سیاست انزوای ایران، آشکارا و پنهان درخواست مذاکره دوجانبه با آن را دنبال کنند. از سوی دیگر برجام نه تنها ایران را به عنوان بازیگری مسئول در منطقه به افکار عمومی و سیاستمداران خاورمیانه معرفی کرد و موجب شد که اثرگذاری تبلیغات مبتنی بر «ایران هراسی»، کاهش یابد، بلکه زیر سایه آن، ایران به عنوان پای ثابت مهمترین مذاکرات منطقهای و بینالمللی توسط کشورهایی که پیشتر نقشی برای تهران قائل نبودند، به رسمیت شناخته شد.
در همین چارچوب است که علی ربیعی، سخنگوی دولت، برجام را توافقی میداند که بدون آن برای اثبات عدم پایبندی امریکا به تعهداتش باید میلیونها دلار هزینه میشد. به گفته سخنگوی دولت، نمونهای در تاریخ روابط بینالملل یافت نمیشود که کشوری بدون جنگ یا فروپاشی از ذیل فصل هفت شورای امنیت خارج شده باشد. ربیعی توافق هستهای را موضوعی چالشی برای دولتمردان امریکا توصیف میکند و میگوید: «برای آنچه به دست آوردیم باید به نظرات و واکنشهای بدخواهان ایران نگاه کنیم. همچنین برای درک بیشتر آثار برجام باید به سخنان ترامپ دقت کرد که خروج از برجام را بزرگترین خدمت به رژیم اسرائیل عنوان کرده است». سخنگوی دولت در عین اشاره به عدم برآورده شدن انتظارات مردم به دلیل تخطی امریکا معتقد است که برجام هنوز ارزش یک ابتکار چند جانبه دیپلماتیک را که امریکا از آن سرافکنده و ایران از آن سربلند بیرون آمده است، دارد.
چرخشی مؤثر با توان اندک
بر کسی پوشیده نیست که در دوره دوساله بعد از دست یابی به برجام و پیش از خروج امریکا از آن، مناسبات سیاسی و تعاملات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای بین الملل به تدریج در حال گسترش بود، فضای تجارت با از میان رفتن موانع صادرات و فروش نفت به میزان مطلوب، در حال سامان یافتن بود و سرمایه گذاران بزرگی همچون بوئینگ، توتال، تویوتا، ایرباس، رنو و پژو، فعالیتهای خود را آغاز کرده بودند؛ اما خروج امریکا از برجام، زمینههای شکل گرفته را تخریب کرد با این وجود ایران کوشید با واکنش سنجیده به تحریمهای امریکایی از طریق پاسخ قانونی به نقض عهد شرکای برجامی و متعاقباً انعقاد توافقات دوجانبه با کشورهای منطقهای و آسیایی برای تسهیل تبادلات تجاری با ارز ملی همچنان مانع از شکلگیری اجماع دوباره جهان علیه خود شود، خاصه این بار که به واسطه پایبندی اش به تعهدات نظارتی برجام، روسیه و چین را به عنوان دو عضو شورای امنیت در کنار خود میبیند.
در حقیقت توافق هستهای نشان داد، میشود با چنین چرخشی ولو با توان اندک، جریانها و کشورهای مقابل را از اهرمهای مؤثر آنها محروم کرد و بدون تسلیم شدن به حلقه کشورهای ابرقدرت، در راستای تأمین منافع ملی گامهای مؤثری برداشت. این همان حقیقتی است که مخالفان دیپلماسی با انکار آن میخواهند با ضرب سکه دو روی دلواپسی هم کارنامه دیپلماتیک دولت را مخدوش و هم رویکردی را که همچنان قابلیت حل و فصل بحرانهای جاری از طریق صلح را دارد، کتمان کنند. در حقیقت میتوان گفت برجام یک توافق تک بعدی اقتصادی نبوده است که حالا با منتفع نشدن ایران از همه مزایای اقتصادی حکم به بیهوده بودن آن داد.
یا به تعبیر علی ربیعی، سخنگوی دولت خروج ترامپ و از دست دادن برخی منافع اقتصادی ایران اگر چه باعث شده عده ای راه قضاوت غیر منصفانه درباره برجام را در پیش بگیرند، اما زمان آن رسیده که نگاه منصفانه نسبت به برجام و دستاوردهای آن داشته باشیم.
اروپا و چین در بیانیههای جداگانه اعلام کردند
حفظ برجام ضروری است
در پنجمین سالگرد امضای توافق برجام، اروپا و چین در بیانیههایی جداگانه حمایت از این توافق را اعلام کردند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیهای ضمن اشاره به جوانب مختلف اهمیت توافق هستهای، بر ضرورت اجرای آن تأکید کرد.
بهگزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، بورل در بیانیه یاد شده گفت: این یک دستاورد تاریخی چندجانبه برای عدم اشاعه تسلیحات هستهای در جهان است و به امنیت منطقهای و جهانی کمک میکند. بورل در ادامه این بیانیه برجام را تنها ابزار برای فراهم کردن ضمانتهای ضروری راجع به برنامه هستهای ایران دانست و افزود: من خواستار فعالیت مداوم حرفهای، فنی و بیطرفانه آژانس هستم. اجرای کامل برجام از سوی تمامی کشورهای عضو هنوز هم بسیار مهم است. او همچنین ضمن اظهار تأسف از خروج امریکا از برجام بر ادامه همکاری اعضای باقی مانده در این توافق تأکید کرد و گفت: بهعنوان هماهنگکننده کمیسیون برجام، مصمم هستم تا به همراه بقیه اعضای این توافق و جامعه جهانی برای حفظ برجام تلاش کنم. نباید گمان کنیم که در آینده دوباره این فرصت برای جامعه جهانی پیش خواهد آمد تا به روشی چنین جامع برنامه هستهای ایران را بررسی کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در بیانیهای گفت: چین بر این باور است که حفظ و اجرای برجام راه درست حل کردن مسأله هستهای ایران است. هوآ چونینگ افزود: برجام به یک عامل مهم در عدم اشاعه تسلیحات هستهای جهان، عاملی مهم و مثبت در حفظ صلح و امنیت منطقه و تمرین خوبی برای حل کردن مسائل حساس منطقهای از طریق رویکردهای چندجانبه بوده است. چونینگ خروج امریکا از برجام را یکی از مؤلفههای رفتاری این کشور در یکجانبهگرایی خواند و افزود: چنین تخطی آشکاری از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل منجر به استمرار تنش پیرامون برنامه هستهای ایران شده است. او درباره ضرورت حفظ برجام بیان کرد: چین بر این باور است که حفظ و اجرای برجام راه درست حل کردن مسأله هستهای ایران است. وی از جامعه جهانی خواست بهطور مشترک با اعمال فشار امریکا در راستای تمدید یا بازگردانی تحریمها علیه ایران مخالفت کرده و خواستار پایبندی امریکا به بازگشت به مسیر درست پایبندی به برجام و شورای امنیت سازمان ملل شوند.
وزارت خارجه اتریش هم به همین مناسبت در بیانیهای اعلام کرد: از آنجا که مذاکرات توافق هستهای در وین انجام شد، اتریش مسئولیتی برای تعامل و تلاش در جهت حفظ برجام بر عهده دارد و در کنار سایر اعضای اتحادیه اروپا برای نجات این توافق ایستاده است. در این بیانیه آمده است: وین نسبت به اقدامات یکجانبه که باعث تضعیف حفظ برجام میشود، متأسف است و امیدوار است تمام طرفها بتوانند با یکدیگر توافق کنند و راهی را برای اجرای کامل این توافق بیابند که بر اساس آن ایران از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شود.
ربیعی در جمع خبرنگاران خبر داد
پیش بینی 8 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی
سخنگوی دولت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان با ایشان را برای دولت راهگشا و آرامبخش توصیف کرد و گفت: تصمیم و بنای کار تصمیم قوا این است در کنار هم، همدلانه و با درک و فهم مشترک باشند تا بتوانند در حل مشکلات عظیم پیش روی گام بردارند. او با اشاره به برگزاری جلسه سران سه قوه و ترسیم وضعیت اقتصادی و برنامههای رو به آینده در این جلسه افزود: تحریمهای شدیدتر از ادوار گذشته با آثار اقتصادی و اجتماعی در هم تنیده شدهاند. بنابراین کشور نیازمند همدلی بین ارکان نظام برای رفع مشکلات است. او با پوزش خواهی از مردم بهخاطر فشارهای ناشی از تحریمهای ظالمانه امریکا گفت: تلاش شب و روز همه ما در دولت این است که از این شوک خارج شویم.
به گزارش ایرنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با بیان اینکه دولت آمادگی دارد پیرامون مسائل مهمی چون تورم، مشکلات ارزی، تولید، مشکلات ناشی از تحریم و مسائل معیشتی و همه موارد مدنظر مقام معظم رهبری با همه توان و تعامل با دیگر قوا، راهکارهای اساسی برای برطرف کردن موضوعات اساسی ارائه دهد، افزود: دولت در خط مقدم مبارزه با مشکلات و حل مسائل کشور قرار دارد و با احساس مسئولیت از همه قوا برای همکاری با دولت به منظور رفع مشکلات دعوت میکنیم.
ربیعی درباره طلب ایران از کره جنوبی و ممانعت این کشور از پرداخت بدهی 7 میلیارد دلاری خود به ایران، با بیان اینکه معلوم نیست چرا کرهجنوبی با تسلیم شدن در مقابل فشارهای امریکا حاضر شده است که روابط خودش با ایران را بهطور بیسابقهای به مخاطره بیندازد، افزود: مردم ما هیچ احساس خوبی نسبت به این اقدامات کره ندارند، البته ما خواستار تنش نیستیم اما این اقدامات دولت کره خارج از عرف بینالمللی است. در صورتی که این کار ادامه پیدا کند، واکنش مقتضی را انجام خواهیم داشت. وزارت امور خارجه به کمک وزارتخانههای دیگر کمیتهای را برای دنبال کردن این موضوع تشکیل دادهاند. امیدواریم دولت کره جنوبی اخلاق را رعایت کند و بدهیشان را به ملت ایران بپردازند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال ایرنا درباره شرایط و زمان پرداخت ودیعه مسکن به مستأجران هم گفت: اصل این موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تفاهم قرار گرفته است؛ اینکه منابع بانکی آن به چه صورت و با چه درصدی و با چه نرخی به متقاضیان پرداخت شود، در حال بررسی است. اصل بر این است که به مستأجران پولی پرداخت شود تا به صاحبخانه داده شود و قسط آن را ماهانه دریافت کنند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره همفکری دولت و مجلس برای تأمین و تخصیص ارز کالاهای اساسی گفت: وزیران اقتصادی بنا به دعوت به مجلس میروند، اما تأمین ارز وظیفه دولت است.سخنگوی دولت با اشاره به تمهیدات دولت در زمینه تأمین ارز کالاهای اساسی گفت: دولت ۸ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی در سال ۹۹ پیشبینی کرده است. در حقیقت اولویت نخست بانک مرکزی تأمین ارز و اختصاص آن به کالاهای اساسی است.ربیعی درباره انتشار اخباری مبنی بر تشکیل کمیته هماهنگی دولت و قوا به ریاست معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه شیوههای مختلفی برای تعامل و هماهنگی بین دولت و مجلس وجود دارد، گفت: اما اینکه کارویژه و کمیته خاصی میان مجلس و دولت تشکیل شده باشد؛ تاکنون موردی نشنیدم.
تکذیب شایعه درگیری لفظی در جلسه سران قوا
سخنگوی دولت روز گذشته همچنین با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود به شایعه درگیری لفظی روحانی و قالیباف واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، علی ربیعی در این باره با یادآوری اینکه در جلسه روز دوشنبه ۱۵ نفر از سه قوه حضور داشتهاند و او خود از ابتدا تا انتهای جلسه سران قوا حضور داشته است، اخبار مطرح شده را جعلی دانست و نوشت: این اخبار جعلی نهتنها صحت ندارد بلکه این آغازین صحبتهای قالیباف بود: «شرایط اداره کشور سخت است. با همه وجود و توان پای کار هستیم. نیاز به همدلی و همراهی هر سه قوه یک اصل است.» او جلسه سران سه قوه را پر از همراهی و همدلی توصیف کرد و افزود: تردید ندارم جریانی در کمین هرگونه روزنه امیدآفرین در مردم نشسته است.
رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:
اداره کشور با کمترین اتکا به نفت قدرتنمایی ایران در جنگ اقتصادی است
رئیس جمهوری با اشاره به اجرای سیاستها و برنامههای ویژه از سوی دولت در حد مقدورات برای گذر از مشکلات کنونی گفت: امریکاییها انتظار داشتند چندی پس از آغاز تحریمها، اقتصاد کشور متوقف شود اما امروز توانستهایم با برنامهریزی و اتکا به اقتصاد بدون نفت کشور را اداره کنیم که این قدرتنمایی و پیروزی بزرگی برای ملت ایران در جنگ اقتصادی است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مقابله با بیماری عالمگیر کووید 19 که نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد همه کشورهای جهان را دچار اختلال و چالش بزرگی کرده است، مرحله دیگر موفقیت دولت برشمرد و افزود: دولت در چنین شرایطی که حتی برخی کشورهای توسعه یافته نیز در تأمین و توزیع نیازهای روزمره مردم با مشکل مواجه شدند، با تدابیر ویژه و آمادگی ساختارها و دستگاهها با همکاری مردم از این فضا نیز عبور کرده و خواهد کرد. رئیس جمهوری تأمین نیازهای ضروری مردم و تولید کنــــــندگان را از اولــــــــویتهای دولت عنوان کرد و با تأکید بر تلاش همهجانبه مسئولان در این زمینه، گفت: تاکنون نیازهای اساسی و ضروری مردم و تولیدکنندگان تأمین شده و قطعاً دستگاههای مرتبط باید با همکاری نهادهای نظارتی، قیمتها را کنترل و از نوسانات مقطعی و بدون دلیل جلوگیری کنند.
روحانی با اشاره به تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان، تصریح کرد: دولت در سال جهش تولید با همه ظرفیتها و توان خود از بخش تولید حمایت میکند و به فعالان اقتصادی اطمینان میدهد که چرخ تولید کشور با قوت و با تأمین ارز و مواد اولیه مورد نیاز به حرکت خود ادامه خواهد داد.
روی دیگر سکه انتقادهای تکراری کیهانیان از برجام
حساب کیهانیان با برجام صاف نمیشود. تداوم خط مخالفت و البته «بیهوده» خواندن این توافق در آخرین سال عمر دولت روحانی چه بسا چیزی فراتر از بحثهای تکراری و حتی جناحی- انتخاباتی باشد. چه ادعاها و پاسخها حالا بعد از چند سال، حکایت «مثنوی هفتاد من» شده است. ادعاهای اخیر تریبونهای مخالفان و از جمله کیهان و وطن امروز که نه منتقد چگونگی اجرای برجام بلکه اصل آن هستند و معتقدند که اساساً ریلگذاری دولت در سیاست خارجی و مشخصاً برجام از ابتدا اشتباه بوده و اینکه حالا در گزارش روز گذشته کیهان زمین و آسمان به هم دوخته شده تا ثابت شود که برجام سفره زندگی مردم را کوچک کرده، حکایتگر تلاش برای القای یک پیام دیگر ورای این ادعاهای هر روزه است و به نظر میرسد آن چیزی نیست جز خط پایان کشیدن بر «مدل» برجام. در حقیقت انقلت مخالفان نه با اسم برجام که با رسم برجام است. بنابراین گزارشهای سوء و گره زدن همه مشکلات کشور به برجام و تفکیک نکردن برجام قبل و بعد از خروج امریکا و حکم واحد دادن برای عملکرد 7 سال دولت روحانی همه در راستای تقویت این ادعاست که این مدل خاص از گفت و گوها برای حل اختلافات راه به جایی نمی برد. نگرانی مستتر در چنین گزارهای تبعات تجربه شده قبلی و چندین دور مذاکرات بی حاصل و کشاندن دوباره ایران به ورطه انزوا و مانع تراشی یا علامت ایست دادن به هرگونه ابتکار عمل احتمالی در مسیر اجرای برجام و حل اختلافات پیش آمده است.
سیاستی که به طور قطع در حال حاضر موضع نظام نیست و مشخصاً رهبر معظم انقلاب با وجود انتقاداتی که نسبت به اجرای این توافق داشتهاند اما اصل آن را رد نکرده و حتی شرط مذاکره با امریکا را نیز بازگشت این کشور به برجام دانسته بودند. با این حال کیهانیان برای تقویت جبهه خود واقعیتهای آشکار معطوف به گرهگشاییهای برجام قبل از خروج ترامپ را نادیده میگیرند یا منکر آنها میشوند. مشخصاً در حوزه اقتصادی که این روزها مدعی بسیار یافته، کارنامه دولت در سالهای قبل از خروج امریکا تأیید کننده ادعاهای مخالفان نیست آنجا که روزنامه کیهان در گزارش دیروز خود پرسیده است« آیا تا قبل از خروج امریکا از برجام، مدیریت اقتصادی دولت آقای روحانی، عملکرد مطلوبی داشت؟» آمار رسمی اذعان دارد که پاسخ به این سؤال حتماً مثبت است.
نرخ تورم به عنوان یکی از شاخصهای اقتصادی که در آخرین سال دولت مورد حمایت مخالفان امروز از مرز 40 درصد گذشته بود، در سال 93 به 15.6 درصد، سال 94 به 11 درصد، سال 95 به 9 و سال 96 به 9.6 درصد رسیده بود. نرخ رشد اقتصادی از منفی 7 درصد دولت احمدی نژاد در سال 93 به 3.2 درصد، سال 94 منفی 1.6، سال 95 به 12.5 و در سال 96 به 3.7 درصد رسید. صادرات نفت در سال 94 حدود 10 درصد، سال 95 حدود 41 و سال 96 هم 4.5 درصد رشد یافته بود. میزان صادرات کشور هم در سال 93 به حدود 89 میلیارد دلار، سال 94 حدود 63 میلیارد دلار، سال 95 حدود 84 میلیارد دلار و در سال 96 به 98 میلیارد دلار رسید که حدود 40 درصد از این میزان صادرات غیر نفتی بوده است.
شاخص دیگری که بهبود فضای کسب و کار و تمایل بیشتر برای فعالیتهای اقتصادی را نشان میدهد میزان مجوزهای صادره برای تأسیس واحدهای صنعتی و تولیدی است. این مجوزها در سال 95 سه و نیم درصد و در سال 96 حدود 24 درصد رشد یافته است. شاخص تکمیل کننده مربوط به مجوزها، میزان مجوزهایی است که به بهرهبرداری رسیده است. یعنی تولید کنندگانی که مجوز فعالیت هم داشته ولی شرایط را برای شروع به کار یا راهاندازی بنگاه خود مناسب نمیدیدند، بعد از روی کار آمدن دولت روحانی اقدام به استفاده عملی از مجوزهای خود کرده و واحدهای صنعتی را راه اندازی کردهاند. میزان تأسیس چنین واحدهایی در سال 93 حدود 19 درصد، سال 95 حدود 8 درصد و سال 96 هم حدود 3.5 درصد رشد داشته است.
نادیده گرفتن این آمارها، و حکم دادن به اینکه برجام از اساس مضر بوده، راه به ناکجا آبادی خواهد برد که کشورهایی مثل چین و روسیه هم مستمسکی برای حمایت سیاسی از ایران نداشته باشند. آنگاه پیشنهاد مخالفان به دولت یعنی برگشتن از مسیر 7 ساله و رسیدن به سال 92 محقق میشود. اگر رؤیای مخالفان دولت روحانی بازگشت به آن دوران اصطلاحاً «گل و بلبلی» است بسم الله. مجلس جدید طرح 3 فوریتی آماده و دولت را ملزم به خروج از برجام کند.
اخبــــار
با حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون صنایع مطرح شد
تشکیل کمیته مشترک مجلس و وزارت خارجه برای تشویق صادرات
وزیر امور خارجه و نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم روز گذشته در جلسهای مشترک به بررسی دیپلماسی اقتصادی کشور پرداختند. جلسهای که به نظر میرسد کاملاً متفاوت از حضور ظریف در صحن علنی مجلس و جوسازیهای علیه او در هنگام ارائه گزارشش برگزار شده است و در صورت تعمیم به رفتار دیگر نمایندگان از تأثیر توصیههای مقام معظم رهبری به نمایندگان در نوع تعاملشان با دولت نشان دارد.
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف پس از پایان نشست با اعضای کمیسیون گفت که قرار است تشکیل کمیته مشترکی میان وزارت امور خارجه و کمیسیون صنایع مجلس با هدف تشویق صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار گیرد. ظریف در جمع خبرنگاران با مثبت و تخصصی ارزیابی کردن این جلسه سه ساعته گفت: ما هم تلاشها و هم چالشهایمان را در این حوزه گفتیم و هم وظایفی که وزارت امور خارجه دارد. همکاران در کمیسیون تذکرها و پیشنهادهای خیلی خوبی دادند. ظریف مأموریت کمیته مشترک پیشنهاد شده را این گونه بیان کرد: مهمترین کاری که در این جلسه کردیم این بود که ریاست کمیسیون پیشنهاد کرد کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به مسئولیت معاون اقتصادی و کمیسیون برای تشویق صادرات تشکیل شود، برای اینکه ما بتوانیم مسیرهای کمک به صادرات غیرنفتی را بازتر کنیم و موانع را برداریم و کمیسیون هم از لحاظ قانونگذاریهایی که مجلس میخواهد انجام دهد به ما کمک کند. وزیر امور خارجه همچنین درخصوص سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: چینیها اسفندماه پیشنویس خود را بر مبنای پیشنویس ما ارائه دادند و ما درباره اینکه این دو پیشنویس را نهایی کرده و به یک توافق برسانیم، مذاکره میکنیم. ظریف یادآورشد: در تماس ویدئوکنفرانسی که ۱۰ روز قبل با وزیر خارجه چین داشتم، به آنها اطلاع دادم که ما آماده مذاکره برای نهایی کردن هستیم و شروع به مذاکره کردیم. به گفته او، زمانی که متن نهایی شود و مورد توافق قرار بگیرد، در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید و بر اساس محتوای متن و اینکه چه میزان تعهدات مشخص دارند و یا برنامه بیشتری هست، باید درباره آن تصمیمگیری شود.
تأکید واعظی بر حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره گفتوگوی دوشنبه شب خود با معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان در اینستاگرام نوشت: حفظ تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان راهبرد منطقهای ایران بوده و خواهد بود. ایران همواره بر حل و فصل مسائل و اختلافات از طریق راه حلهای سیاسی و مذاکره تأکید دارد و امیدواریم مشکل پیش آمده حل و فصل شود.مصطفییف هم در ادامه گفتوگو از مواضع جمهوری اسلامی ایران قدردانی و بر توسعه مناسبات دوجانبه تأکید کرد.خوشبختانه بهرغم شرایط کرونایی در ماههای اخیر شاهد افزایش چهارده درصدی تبادلات دو کشور بودیم که نشانگر عزم دو کشور برای افزایش همکاریهاست. دو طرف مصمم هستند که این همکاریها ان شاءالله با عبور از بیماری کرونا، توسعه بیشتری پیدا کند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اگر برجام نبود
-
پیش بینی 8 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی
-
اداره کشور با کمترین اتکا به نفت قدرتنمایی ایران در جنگ اقتصادی است
-
روی دیگر سکه انتقادهای تکراری کیهانیان از برجام
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین